handdator

Visa fullständig version : Kan man bli biff trots dålig sömn?


Djungelhunken
2016-12-18, 11:16
Hej hej, biffintresserad kille är tillbaka igen.

Jag blev pappa för en dryg månad sen och som ni som kör eller har kört småbarnssvängen vet nog att bebisar skriker och stör gärna nattsömnen.

Hursomhelst, vi är två som delar ansvaret, min kvinna låter mig (oftast) gå och träna när jag känner att det är dags, så jag kör på som vanligt med mat och träning, det är bara sömnen som går åt helvete pga skrikande bebis. Till vardags är det kvinnan som tar bebisen på nätterna, jag jobbar heltid och hon är ledig och därför har vi löst det så, vi bor ganska litet och nån flytt är inte aktuell och jag är lättväckt så vaknar ändå när ungen skriker. Sen ska jag upp klockan fem på morgonen så det blir inte alltför mycket sömn.

Frågan hursom, kan jag bli biff trots all denna sömnbrist eller är det av yttersta vikt att man sover åtta timmar i sträck för att överhuvudtaget ha en chans? För som det är just nu kanske jag kan sova fyra timmar i sträck en bra kväll.

Diomedea exulans
2016-12-18, 11:24
Det går bra. Du blir lite mindre biff än om du hade sovit 8 h, men fortfarande biff.

Henke78
2016-12-18, 11:48
Klart du växer ändå men ja 8h är ju bättre än 4.
Du får se det från ljusa sidan att snart kommer den lilla parvlen sova längre.
Sover själv 5-6h per natt på vardagarna och gjort så i många år.

Och grattis till barnet! Bara det kan ge en extra energi!

Djungelhunken
2016-12-19, 06:38
Klart du växer ändå men ja 8h är ju bättre än 4.
Du får se det från ljusa sidan att snart kommer den lilla parvlen sova längre.
Sover själv 5-6h per natt på vardagarna och gjort så i många år.

Och grattis till barnet! Bara det kan ge en extra energi!



Tack så hemskt mycket :)


Och tack för svaren allesammans!

Mats J
2016-12-19, 08:57
Ja, skulle tom säga att det inte påverkar nämnvärt. Jag har I perioder extrema sömproblem där jag I veckor bara sover 1-4 timmar/natt och jag märker små om ens några skillnader i hur träningen går. Det jag kan märka av är att skador kan komma krypande. Min bästa träningesperiod någonsin var när jag hade en nyfödd.

King Grub
2016-12-19, 09:01
På sikt är det säkert dåligt. För lite sömn är en katastrof för allt. Inte på kort sikt, men väl på lång.

Miljoner tränande har dock fått ett barn och periodvis sovit för lite, så det ordnar sig nog.

sleep debt damages muscle physiology and impairs muscle recovery because of increased stimulation of protein degradation, which is detrimental to protein synthesis
and promotes muscular atrophy. Muscle recovery would potentially be compromised because this process is strongly regulated by the previously discussed anabolic and catabolic hormones, which are strongly influenced by sleep

Med Hypotheses. 2011 Aug;77(2):220-2.