handdator

Visa fullständig version : ? snabbare löslighet i ljummet vatten


aliquis
2004-04-24, 16:54
Idag ville jag få kreatinet upplöst så jag micrade mitt glas vatten en stund och hade sedan i kreatin och 10g l-glutamin. Nu var det ett glas modell större men det var inga som helst problem att få alltsammans upplöst.
Vad är det som gör att saker och ting löser sig bättre i ljummet vatten? Eller är det bara dessa? Blir kreatinet och glutaminet mer lättflyktigt på något sätt eller vad är det som händer?

Megatuttarna
2004-04-24, 16:56
Originally posted by aliquis
Idag ville jag få kreatinet upplöst så jag micrade mitt glas vatten en stund och hade sedan i kreatin och 10g l-glutamin. Nu var det ett glas modell större men det var inga som helst problem att få alltsammans upplöst.
Vad är det som gör att saker och ting löser sig bättre i ljummet vatten? Eller är det bara dessa? Blir kreatinet och glutaminet mer lättflyktigt på något sätt eller vad är det som händer?

Har med att vattnets löslighetsförmåga blir större ju mer du ökar temperaturen. För gaser är det oftast omvänt, att det går att lösa mindre ju varmare de blir.

aliquis
2004-04-24, 20:40
Så vad som helst löser sig bättre i varmt vatten? tufft.

Iofs, om man skall göra sådana däringa sockerkristaller på ett snöre skall det ju vara varmt vatten, och honung o grejer löser sig ju snabbare, men det räknar man ju mer som att det "smälter", men effekten är kanske densamma =P

cali
2004-04-24, 21:43
Vatten är dipolärt vilket ger att det håller samman ganska bra.Vatten har högst densitet vid 4 grader, den grad vi hittar vid botten av alla hav eller djupa sjöar. Densiteten av vatten minskar ju högre värme det har.
Anledningen till att det löser upp sig lättare är att molekylerna i vattnet får större energimängd och därmed hamnar längre ifrån varandra, vattnet får en något lägre densistet och därmed kan saker och ting lösa upp sig lättare i vätskan.
Om du knackar på ditt glas innan du värmer vattnet och sedan efteråt kommer du höra en skillnad i klangen, du kommer få en ljusare klang när vattnet är varmt, det beror på att densisteten i glaset har blivit lägre och att även ljudet färdas därmed snabbare genom mediumet, precis som att kreatinet löser upp sig snabbare.

Tjenis :)

Tillägg:
vad som helst kan inte lösa upp sig i vatten, det kräver att det består av en dipolär förening precis som vatten är. Är föreningen opolär så kan de inte bilda en lösning, tex om du häller bensin i ett glas vatten så kommer de aldrig lösa sig tillsammans.

Sverker
2004-04-25, 06:03
Bra skrivet cali !

Mer formelt så är värme egentligen vibrationer och rörelse hos atomer och molekyler. Desto varmare det blir desto mer rör sig en molekyl. När det blit tillräkligt varmt så vill inte molekylen längre sitta fast i en kristall utan lämna sin plats och simma ut i vattnet.

En kristall är ju molekyler som sitter hårt bundna till varandra. Eftersom de är hundratals milijoner molekyler i en kristall kan kroppen inte ta upp dem. Kroppen tar upp molekyler, en och en.
Det är därför viktigt att allt då löser sig så att molekylerna simmar en och en.

När har allt löst sig ?
Kristaller bryter ljus och gör vattnet grumligt. Lösa molekyler är för små för att kunna bryta ljuset och vattnet blir kristallklart !

aliquis
2004-04-25, 13:09
Men det är "väldigt" viktigt att kreatinet är helt upplöst alltså? Det hinner inte lösa sig i magen och tarmen eller tas upp på något annat sätt? Orka, ofta man låter det bli upplöst :(

cali
2004-04-25, 21:08
Det är ganska avgörande hur upptaget blir beroende på hur pass upplöst det är. Det finns risk för magbesvär om det inte är ordentligt upplöst. Så sträva efter att lösa upp det så gott det går innan du dricker din drink, det ska inte gnissla mellan tänderna när man dricker det tycker jag.

bear.flowertwig
2004-04-30, 16:56
Menar ni alltså att ert kreatin är HELT upplöst i vattnet? Som socker i te?

Jag har provat kreatin i både varmt/ljummet vatten och te(hett) men aldrig nånsin ens varit i närheten av att lösa allt kreatin. Väntar jag ett par minuter så ligger "allt" kreatin(1-2 tsk) på botten av glaset...

Hur mycket vätska löser ni i?

Jonesss
2004-05-01, 10:22
jag kör alltid ca5g i 0.5L vatten löser kanske inte allt men brukar gå ganska bra ibland tar jag upp till 1L vatten

aliquis
2004-05-01, 11:42
Tja, jag har väl micrat en 2-3dl vatten till säg 40grader och blandat i några gram kreatin och rör man om lite löser det sig säkert på ett par minuter bara. Så det verkar inte särskilt svårt.. Är något billigt kreatin från vanlig hälsokostbutik dessutom. (99kr för 400gram på ett sådant ställe får väl anses vara billigt?)