handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott under 18?


viggehn
2016-12-16, 21:30
Vad anser ni om att använda kosttillskotts-användande när personer/folk är under 18 år gamla?
Är 15 själv och har gymmat ett par månader men frågan om det är värt det eller helt onödigt?

Jonte321
2016-12-16, 21:35
Vad är du ute efter?

Brofessorn
2016-12-16, 21:36
Att ta kosttillskott tycker jag är okej vid din ålder. Sen är väl frågan hur du prioriterar, och om du vill lägga pengar på något som du lika gärna kan klara dig utan. Tänk även på att det är skillnad på kosttillskott och kosttillskott. T.ex. kan kreatin vara fördelaktigt att ta medans en fräck PWO antagligen inte kommer göra mycket.

viggehn
2016-12-16, 21:37
Vad är du ute efter?

Bygga mer muskler främst. gärna gå ner i fettprocent samtidigt som bygga muskler om det är möjligt.

Jonte321
2016-12-16, 21:53
Bygga mer muskler främst. gärna gå ner i fettprocent samtidigt som bygga muskler om det är möjligt.

Skulle föredra kreatin, du kan läsa mer om det i länken.

www.styrkelabbet.se/kreatin/

Bulkperiod
2016-12-16, 22:06
Om du nu ser proteinpulver som ett kosttillskott och inte mat så kan även det vara något för dig.
För att underlätta att komma upp till en mer optimal nivå protein per dag i muskeluppbyggande syfte (cirka 1.6g till lite över 2g protein per kilo kroppsvikt) om du nu har svårt att komma upp i dessa nivåer.

viggehn
2016-12-16, 22:08
Skulle föredra kreatin, du kan läsa mer om det i länken.

www.styrkelabbet.se/kreatin/

Är det farligt på något sätt för en person under 18 eller dylikt? Vill liksom inte käka nåt kosttillskott och få en massa saftiga bieffekter.

King Grub
2016-12-16, 22:09
Nej, kreatin har inga bieffekter.

viggehn
2016-12-16, 22:29
Nej, kreatin har inga bieffekter.
Tack så mycket för din hjälp.

Starke75an
2016-12-17, 08:55
Tycker det är helt onödigt.

Läs mycke om mat och lär dig laga bra och nyttiga maträtter i stället. Ren lathet att ta pulver i stället för att äta mat. Med planering löser man de mesta.

viggehn
2016-12-17, 11:05
Tycker det är helt onödigt.

Läs mycke om mat och lär dig laga bra och nyttiga maträtter i stället. Ren lathet att ta pulver i stället för att äta mat. Med planering löser man de mesta.

Relativt svårt för mig som 15 åring att planera mat etc när jag inte lagar mat i hemmet eller skolan, därför skulle jag använda det för att "fullända" min kost.

Petoria
2016-12-17, 11:17
Börja laga mat hemma, kommer hjälpa dig mer i längden.

Starke75an
2016-12-17, 11:23
Lika bra att du lär dig. Du ska snart flytta hemifrån. Man kan även baka eget bröd.

Bra mat är grunden för muskeltillväxt förutom träningen som är viktigast.

Rejäl proteinrik frukost och ett kvällsmål som är proteinrikt ska du kunna fixa själv. Köp nån bok som behandlar ämnet.

Kunskap är en lätt börda att bära på.

LillisJ
2016-12-17, 11:24
Vassleprotein och Kreatin tycker jag absolut är ett rimligt komplement. Att säga åt en 15-åring att börja laga sin egen mat kommer inte gå hem i många hushåll. Ät mycket av mammas mat och drick vassle så kommer det bli bra :)

Petoria
2016-12-17, 11:44
Tror de flesta föräldrar uppskattar om ens barn engagerar sig i matlagning och vill hjälpa till/kommer med idéer hemma.

Men visst kan det vara bra att komplettera med kosttillskott, men det ska som sagt bara vara komplement till en bra kost.

z_bumbi
2016-12-17, 17:27
t en 15-åring att börja laga sin egen mat kommer inte gå hem i många hushåll.

Självklart lagar man familjens mat och inte bara sin egen. Det brukar innebära att man inte får vara extrem men det är å andra sidan bra att undvika det oavsett ålder.
När man väl lärt sig grunderna är det sedan lätt att styra över de egna portionerna så de passar vad man tror man behöver.

gohardorgohome
2016-12-18, 03:05
Satsa på vassle (proteinpulver) sen se till att äta mycket i skolan och av maten du får hemma så går det alldeles utmärkt göra bra ökningar.

viggehn
2016-12-18, 10:39
Börja laga mat hemma, kommer hjälpa dig mer i längden.

Jag är inte den som handlar in maten samt hur ska jag få pengar till det eventuellt om jag ville göra det? Jag extrajobbar men dom pengarna räcker absolut inte till mat varje dag i veckan etc.

Petoria
2016-12-18, 11:11
Jag är inte den som handlar in maten samt hur ska jag få pengar till det eventuellt om jag ville göra det? Jag extrajobbar men dom pengarna räcker absolut inte till mat varje dag i veckan etc.

Menar inte att du ska laga mat till dig själv varje dag. Men var med och ha idéer eller synpunkter på vad som lagas, och hjälp själv till att laga mat till familjen.

Behöver inte vara kyckling och ris eller liknande 'byggarmat'. Vanlig mat med fokus på extra protein funkar bra.

Bulkperiod
2016-12-18, 21:11
Vassleprotein kan du hitta för cirka 100 kr kilot och räcker till cirka 20-33 portioner beroende på mängden du tar. Du får cirka 750g protein för 100 kr. Mycket billigare än de flesta proteinkällorna från "riktig" mat så jag fattar inte varför så många är anti proteinpulver. Finns ju massor av bevisade hälsofördelar med vassle också.
Lägger du till en till två vassleshakes om dagen så kommer du troligtvis komma upp i en mer optimal mängd protein också.

viggehn
2016-12-18, 21:32
Menar inte att du ska laga mat till dig själv varje dag. Men var med och ha idéer eller synpunkter på vad som lagas, och hjälp själv till att laga mat till familjen.

Behöver inte vara kyckling och ris eller liknande 'byggarmat'. Vanlig mat med fokus på extra protein funkar bra.

Jo, tack så mycket. Har sagt det till morsan också men matkontot är inte heller det bredaste.