handdator

Visa fullständig version : Tips på examensarbete


Ribban
2016-12-16, 14:20
Jag pluggar systemvetenskap och vill gärna få in lite tips vad man skulle kunna göra för examensarbete.

Så skriv gärna ner sånt ni anser är intressant så länge det har med IT/data/datorer etc att göra.

Det kan vara exempelvis:

Jag har alltid undrat ifall personer som gillar att använda datorer är mer begägna att åka kollektivt eftersom de får surfa under resan då.

Alla på mitt företag är negativt inställda till all teknik. Kan man göra något åt detta?

Om jag låter mina barn spela GTA blir de mördare då?

osv

Neithan
2016-12-16, 14:31
"Förlegade patriarkala och rasistiska strukturer inom en onyanserad IT-sektor: en kvalitativ intervjubaserad studie av genusvetares synvinklar med hjälp av indirekta frågor (https://ligator.wordpress.com/2016/11/23/om-arbetsformedlingen-indirekta-fragor-och-rasism/)"

Kan nästan garantera ett välbetalt toppjobb som chefsgenuskonsult om du får till det.

kaer
2016-12-16, 14:34
"Förlegade patriarkala och rasistiska strukturer inom en onyanserad IT-sektor: en kvalitativ intervjubaserad studie av genusvetares synvinklar med hjälp av indirekta frågor (https://ligator.wordpress.com/2016/11/23/om-arbetsformedlingen-indirekta-fragor-och-rasism/)"

Kan nästan garantera ett välbetalt toppjobb som chefsgenuskonsult om du får till det.

Du har stor erfarenhet ifrån it-branchen förstår jag? Som managementkonsult?

Edit: On topic, du vill inte göra mer tekniknära saker? T ex programmera eller utvärdera teknikplattformar?

shut teh face
2016-12-16, 14:35
Jag skulle tipsa om att du gör en undersökning kring huruvida java-utvecklare har nedsatt sexuell reproduktionsförmåga eller ej. Jag misstänker att du kan hitta väldigt intressanta fenomen här ...

anvihl
2016-12-16, 14:37
Jag pluggar systemvetenskap och vill gärna få in lite tips vad man skulle kunna göra för examensarbete.

Så skriv gärna ner sånt ni anser är intressant så länge det har med IT/data/datorer etc att göra.

Det kan vara exempelvis:

Jag har alltid undrat ifall personer som gillar att använda datorer är mer begägna att åka kollektivt eftersom de får surfa under resan då.

Alla på mitt företag är negativt inställda till all teknik. Kan man göra något åt detta?

Om jag låter mina barn spela GTA blir de mördare då?

osv

Detta känns som en genomförbar undersökning: Blir gamers som spelar spel som kräver snabba beslut som Counterstrike eller Starcraft bättre på snabba beslut i arbetslivet?

Ribban
2016-12-16, 14:45
Du har stor erfarenhet ifrån it-branchen förstår jag? Som managementkonsult?

Edit: On topic, du vill inte göra mer tekniknära saker? T ex programmera eller utvärdera teknikplattformar?

Nix, det vill jag inte. :)

shut teh face
2016-12-16, 14:49
Detta känns som en genomförbar undersökning: Blir gamers som spelar spel som kräver snabba beslut som Counterstrike eller Starcraft bättre på snabba beslut i arbetslivet?
Svar nej :d

Neithan
2016-12-16, 14:58
Detta känns som en genomförbar undersökning: Blir gamers som spelar spel som kräver snabba beslut som Counterstrike eller Starcraft bättre på snabba beslut i arbetslivet?

De som spelar har visats sig bättre på vissa kirurgiska ingrepp, så det kanske gäller för andra sektorer. Tävlingsspelande odlar dessutom fram en del gynnsamma karaktärsdrag.

Ribban
2016-12-16, 14:58
Du har stor erfarenhet ifrån it-branchen förstår jag? Som managementkonsult?

Edit: On topic, du vill inte göra mer tekniknära saker? T ex programmera eller utvärdera teknikplattformar?

Försent för edit.

Men om du har något kul förslag som INTE har med programmering att göra så är jag idel öra.

Stuffer
2016-12-16, 15:16
Ett tips är att börja kontakta företag och fiska om inte de har någon frågeställning de vill ha utrett. Då får du arbeta med något verkligt problem och arbetet du gör kan faktiskt göra någon nytta. Samtidigt kan du få en första fot in på arbetsmarknaden.
Att sitta och hitta på ämnet helt själv blir lätt bara ett flum som varken du eller någon annan har nytta av sen.

Diomedea exulans
2016-12-16, 16:04
Jag tycker det är intressant hur det påverkar ögonhälsan att sitta mycket vid datorn.

shut teh face
2016-12-17, 08:50
Om du bor i stockholm kan jag tipsa om stället där jag jobbar.

Om man gör ett bra jobb så är det stor chans att få anställning senare.

Oftast är det hårda värden men frågeställningar kring mjukare saker fungerar också men då bör det handla om arbetssätt eller kultur typ

pMa vid intresse

grondahl
2016-12-17, 08:59
En komparativ studie av mindre molnbaserade ERPs ur något perspektiv? Ex project Madeira etc?

Eller något liknande gällande ex power bi, qlick etc?
Eller process mining/data mining och big data?

grondahl
2016-12-17, 09:07
+1 att hitta ett företag att göra jobbet med.