handdator

Visa fullständig version : Är det bra att kunna sitta såhär?


Grogg12
2016-12-16, 08:16
Har försökt att sitta såhär och även försöka lägga mig bakåt!

Min flickvän kan ligga så hur lätt som helst, medan jag bara kommer halvvägs ner.

Finns det något fördel att kunna göra såhär? te.x i knäböj och marklyft??

heter tydligen w-sitting.

Petoria
2016-12-16, 08:45
Jag kan göra det och lägga mig helt bakåt. Känns inte jättebra i rygg och knä efteråt dock.

Hyperion1
2016-12-16, 08:55
Har försökt att sitta såhär och även försöka lägga mig bakåt!

Min flickvän kan ligga så hur lätt som helst, medan jag bara kommer halvvägs ner.

Finns det något fördel att kunna göra såhär? te.x i knäböj och marklyft??

heter tydligen w-sitting.

Rent spontant så känns det kontraproduktivt för en knäböj. Detta för att man vill ju inte att fötterna går på utsidan av knäna (som det gör på bilden).

Diomedea exulans
2016-12-16, 08:56
Det tyder på bra vighet iaf.

Stuffer
2016-12-16, 09:10
Visst tyder det på bra vighet. Kan man redan göra den fine men ser inte alls att man skulle ha någon nytta i knäböj av att lära sig/tvinga kroppen att göra denna. Som Hyperion är inne på så verkar det snarare som en kontraproduktiv rörelse som stänger höften snarare än att öppna upp den vilket man vanligtvis behöver göra för att få till en bra böj

Minikubik
2016-12-16, 09:15
Det är inte bra. Kommer från överrörlighet(om jag minns doktorn rätt) och är på sikt skadligt för lederna. Grabben sitter ofta så och har fått en sk happystrap (bra namn :rolleyes:) för att hjälpa korrigera det då han får mycket ont i ben och höft.
Överrörlighet lär inte vara till hjälp i böj heller då leden böjer sig mer än vad muskulaturen är gjord för(detta är dock en gissning från mig)

King Grub
2016-12-16, 09:15
Jag kan lägga mig ner så rumpa och rygg ligger platt mot golvet i den där ställningen, men jag har aldrig upplevt att jag har nytta av den talangen i någon form av träning.

Grogg12
2016-12-16, 09:27
Ok tack för svar!

Då struntar jag i att försöka klara denna övning *flex*

Men en annan fråga! Får alltid ont i ländryggen efter knäböj, antagligen en disk. Vilka strechövningar är bra att köra då??

Illustrerade mannen
2016-12-16, 09:28
Vi gör det under stretchingen på kampsportsträningen ibland, men de vuxna brukar jag föreslå att de skippar den - mindre barn tycker det är kul att vara "bäst" på något... Jag kan utan problem ligga ner helt i den positionen, men har ingen direkt glädje av att kunna det... Vighet i "framsidan" av benen är inte högrioriterat...
Om det är "skadligt" vet jag inte, men gör det ont är det kanske bäst att låta bli?

King Grub
2016-12-16, 09:32
Ok tack för svar!

Då struntar jag i att försöka klara denna övning *flex*

Men en annan fråga! Får alltid ont i ländryggen efter knäböj, antagligen en disk. Vilka strechövningar är bra att köra då??

Det där törs ingen svara på utan personlig och fysisk undersökning av någon kunnig. Det är mycket möjligt att stretching är direkt kontraproduktivt eller skadligt. Förstår inte varför så många tror att skador och liknande skall stretchas.

Jona
2016-12-16, 09:33
https://firstpull.files.wordpress.com/2014/05/8115_426145080757930_150507771_n.jpg

Jag vill ha den rörligheten för att komma ner i bättre sitt i tyngdlyftningen.

Grogg12
2016-12-16, 09:38
Det där törs ingen svara på utan personlig och fysisk undersökning av någon kunnig. Det är mycket möjligt att stretching är direkt kontraproduktivt eller skadligt. Förstår inte varför så många tror att skador och liknande skall stretchas.

tänkte om det fanns någon muskel som brukar orsaka ont i ländryggen om den är för stel!

Men ska boka tid hos en sjukgymnast snart.

King Grub
2016-12-16, 09:46
Alldeles nyss var det troligtvis en disk. Och eftersom inte ens du själv vet vad det är, bör du inte basera rehab på andras gissningar.

Grogg12
2016-12-16, 10:07
Alldeles nyss var det troligtvis en disk. Och eftersom inte ens du själv vet vad det är, bör du inte basera rehab på andras gissningar.

Mckenzie brukar jag köra när jag får ont, och då känns det iaf lite bättre.

Så den fortsätter jag med.

Hemi
2016-12-16, 10:29
https://firstpull.files.wordpress.com/2014/05/8115_426145080757930_150507771_n.jpg

Jag vill ha den rörligheten för att komma ner i bättre sitt i tyngdlyftningen.

Många positioner som idrottare befinner sig i en kort stund kan de inte ens komma ned i om de försöker "stretcha" fram positionen. 110m häck t ex, är också en sån position. Vet inte om tyngdlyftare men det kan ju vara olika också.

hugok
2016-12-16, 13:54
Jag har läst något för inte speciellt länge sedan att detta är väldigt skadligt och att man ska se till så att ens barn inte sitter så. Jag får nästan ont i knäna bara jag ser någon sitta så.

1x0
2016-12-16, 14:00
Jag har läst något för inte speciellt länge sedan att detta är väldigt skadligt och att man ska se till så att ens barn inte sitter så. Jag får nästan ont i knäna bara jag ser någon sitta så.
Nu går vi av-ämne men samma här haha!
Min syster sitter sådär ibland på släktmiddagar och det gör ont i hela min kropp. Får rysningar av det. Jag är extrem eftersom jag opererat mitt vänsterknä (harvad menisk) och mitt knä brukade låsa sig när jag böjde det och göra SJUKT ONT. Så blir påmind nu varje gång jag ser någon sitta så. :)

Mr Eks
2016-12-16, 14:12
Det där törs ingen svara på utan personlig och fysisk undersökning av någon kunnig. Det är mycket möjligt att stretching är direkt kontraproduktivt eller skadligt. Förstår inte varför så många tror att skador och liknande skall stretchas.
får man lov att fråga varför du i sådana fall "våldsstretchar" så att du kan sitta sådär och gå ner i split som du visade en film på??

ser du dig själv som ett experiment där du ska ta allt till yttersta max och förbi?

1x0
2016-12-16, 14:14
ser du dig själv som ett experiment
:Virro

ARMSTARK
2016-12-16, 15:05
får man lov att fråga varför du i sådana fall "våldsstretchar" så att du kan sitta sådär och gå ner i split som du visade en film på??

ser du dig själv som ett experiment där du ska ta allt till yttersta max och förbi?


Som hjälp mot skador var väl diskussionen där. Jag har också undrat lite över varför vissa genast börjar stretcha en kroppsdel när de skadar sig. Ungefär som att skära sig och börja dra i sårkanterna för att det ska läka. :Virro
Säkert finns det skador som faktiskt blir bättre av lite stretching men jag tror att 99% mår bäst av lugn och ro. Möjligen någon lätt rörelse som ökar blodflödet i området.

Stuffer
2016-12-16, 15:09
får man lov att fråga varför du i sådana fall "våldsstretchar" så att du kan sitta sådär och gå ner i split som du visade en film på??

ser du dig själv som ett experiment där du ska ta allt till yttersta max och förbi?

Det är väl en jävla skillnad mellan att stretcha för att man vill kunna utföra en viss rörelse och att stretcha för att motverka en smärta som man inte vet orsaken till.

Stort LOL på texten om experiment

ceejay
2016-12-16, 15:28
Jag har läst något för inte speciellt länge sedan att detta är väldigt skadligt och att man ska se till så att ens barn inte sitter så. Jag får nästan ont i knäna bara jag ser någon sitta så.

Jag med

King Grub
2016-12-16, 16:40
får man lov att fråga varför du i sådana fall "våldsstretchar" så att du kan sitta sådär och gå ner i split som du visade en film på??

ser du dig själv som ett experiment där du ska ta allt till yttersta max och förbi?

Jag har ingen oidentifierad skada i någon misstänkt disk som jag försöker stretcha bort..

Rolfarsson
2016-12-16, 20:00
Men en annan fråga! Får alltid ont i ländryggen efter knäböj, antagligen en disk. Vilka strechövningar är bra att köra då??

Får du en så kallad "buttwink" när du knäböjer? Om så, åtgärda det genast efter att du har varit hos en duktig fysioterapeut som har undersökt dig, om denne ger dig klartecken till att fortsätta med böj och andra ryggbelastande övningar dvs.

Bob90
2016-12-17, 11:58
Som hjälp mot skador var väl diskussionen där. Jag har också undrat lite över varför vissa genast börjar stretcha en kroppsdel när de skadar sig. Ungefär som att skära sig och börja dra i sårkanterna för att det ska läka. :Virro
Säkert finns det skador som faktiskt blir bättre av lite stretching men jag tror att 99% mår bäst av lugn och ro. Möjligen någon lätt rörelse som ökar blodflödet i området.

Jag har ovanan att börja peta/massera på skadan istället, typ X inflammerad led, börjar irritera upp närliggande området med "massage" :d

Jona
2016-12-23, 23:14
https://instagram.com/p/BOYBj0aBE4h/

Osvold
2016-12-24, 02:40
Det där törs ingen svara på utan personlig och fysisk undersökning av någon kunnig. Det är mycket möjligt att stretching är direkt kontraproduktivt eller skadligt. Förstår inte varför så många tror att skador och liknande skall stretchas.

Troligen för att det avlastar och ger stark smärtlindring.