handdator

Visa fullständig version : Allmänna tråden om spel


ApexProcyon
2016-12-16, 02:11
Funktionen jag tänkte att tråden kunde fylla är allt från bra och dåliga spelminnen, musik från spel, speldesign och allt som kan tänkas vara relaterat till spel. Allt från analoga brädspel och kortspel till digitala spel framför TV:n och datorn.

Med andra ord: har det med spel att göra på något sätt så hör det hemma här.

ApexProcyon
2016-12-16, 02:18
Jag känner att jag har ett ansvar att öppna med en sekvens från Monkey Island 2 som första inlägg:
QkiCYT6tGH4

blåvitt
2016-12-16, 07:11
Det finns en datorspelstråd, en tv-spelstråd, en xbox-tråd, en Playstation-tråd och en nostalgitråd som nästan enbart handlar om gamla spel. Aint that enough?!

ApexProcyon
2016-12-16, 15:31
Det finns en datorspelstråd, en tv-spelstråd, en xbox-tråd, en Playstation-tråd och en nostalgitråd som nästan enbart handlar om gamla spel. Aint that enough?!

"One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie."

I värsta fall så får väl tråden skjutas ned i minneshålet. Det kan aldrig bli för mycket spel. ;)

För någon slags relevans så kan jag passa på att tipsa om en riktigt bra radio som kör enbart spelmusik. Särskilt stationen "chiptune" är riktigt behaglig att lyssna på medan man gör annat.
http://all.rainwave.cc/

Fick även syn på lådan till Hero Quest här om dagen och slogs av alla gånger det aldrig har gått att spela det spelet. Finns det någon som har lyckats spela det utan medspelare som springer omkring på spelplanen, öppnar dörrar, släpper ut monster och försöker tränga in karaktären genom pappdörrarna?

http://www.rpgbooster.com/wp-content/uploads/2013/11/Heroquest_GameSet-board-game-complete-contents.jpg

Kimball
2016-12-16, 15:41
Hade vi inte kunnat köra en sällskaps-speltråd isåfall istället?

Tycker Catan och Carcassonne får alldeles för lite uppmärksamhet med mera.

timoat
2016-12-16, 17:06
"One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie."

I värsta fall så får väl tråden skjutas ned i minneshålet. Det kan aldrig bli för mycket spel. ;)

För någon slags relevans så kan jag passa på att tipsa om en riktigt bra radio som kör enbart spelmusik. Särskilt stationen "chiptune" är riktigt behaglig att lyssna på medan man gör annat.
http://all.rainwave.cc/

Fick även syn på lådan till Hero Quest här om dagen och slogs av alla gånger det aldrig har gått att spela det spelet. Finns det någon som har lyckats spela det utan medspelare som springer omkring på spelplanen, öppnar dörrar, släpper ut monster och försöker tränga in karaktären genom pappdörrarna?

http://www.rpgbooster.com/wp-content/uploads/2013/11/Heroquest_GameSet-board-game-complete-contents.jpg



Hehe tänkte precis skriva om detta underbaraste. Vi spelade det som små hela tiden, jag och gänget. Jag hade det tyvärr inte, det var en av polarna men fasen vad kul vi hade. Tänkte köpa det till systerns barn till jul så vi kunde spela men det har slutat tillverkas och begagnade kostar 1000 kr plus. Förbannat!

Kabuto
2016-12-16, 17:46
Det var ganska nyligt uppe en kickstarter för att återuppliva hero quest. Verkar som de fick problem med copyright eller något.

ApexProcyon
2016-12-16, 18:09
Hade vi inte kunnat köra en sällskaps-speltråd isåfall istället?

Tycker Catan och Carcassonne får alldeles för lite uppmärksamhet med mera.

Catan är nog ett av mina favoritbrädspel jämte Pentago, Hive och Dominion. Är det verkligen så dåligt uppmärksammat? Jag tycker att det verkar väldigt populärt för vad det är. Carcassonne har jag aldrig hört talas om så där kan du nog ha en poäng.

Apropå Hero Quest, Cinemassacre gjorde en småkul kortfilm om spelet:
kKbCgkGDmas

r3mpuh
2016-12-16, 18:40
QfU1lYAIlWs
AEaVZ-W3zX4

ApexProcyon
2016-12-16, 23:02
Jag har en drös cd-nycklar liggandes från Humble Bundle. Om någon vill ha ett eller flera av dessa spel till Steam så är det bara att dra iväg ett PM till mig med din mailadress skickar jag över spelen som önskas.


Dragon Age: Origins (tyvärr ej ultimate edition)
World of Goo
Worms Blast
Civilization III: Complete
Civilization IV: Complete
Fez
Giana Sisters: Twisted Dreams
Samorost 2


World of Goo är ett av de mer okända spelen på listan som jag rekommenderar varmt.

FH9vBK1gGlo

ApexProcyon
2016-12-16, 23:39
Dragon Age: Origins och Civilization 3 är tagna, bäst att skriva det så ingen blir besviken.

Återstående nycklar:

World of Goo
Worms Blast
Civilization IV: Complete
Fez
Giana Sisters: Twisted Dreams
Samorost 2

CalleP
2016-12-17, 05:16
w025kQRMZwA&list=PL6PNZBb6b9Ltgl6WM5rn2pjrXd_qdit2S


Här är en filmserie där Ross Scott recenserar gamla spel eller relativt nya. Väldigt underhållande och roligt med att få upp ögonen för lite spel som man antingen inte har testat eller spelade för väldigt längesedan! :)

ApexProcyon
2016-12-18, 16:14
Här är en filmserie där Ross Scott recenserar gamla spel eller relativt nya. Väldigt underhållande och roligt med att få upp ögonen för lite spel som man antingen inte har testat eller spelade för väldigt längesedan! :)

Har aldrig sett tidigare, ska bli kul att bläddra genom den kanalen. Tyrian är ett spel jag hört väldigt mycket om men aldrig spelat t.e.x, vilket blir lite pinsamt då jag har en fetish för 2D-shooters och bullet hells. Tyrian 2000 är dessutom helt gratis på gog.com, så det finns ingen anledning att inte prova det.
https://www.gog.com/game/tyrian_2000

Är jag den enda som blev förvånad över att Haggis McMutton i Monkey Island 3 spelas av Alan Young? Det är mannen som gjort rösten till Scrooge McDuck i Ducktales. Jag missade det helt första genomspelningen, men när man väl hör det så blir det väldigt tydligt.

Alan "Scrooge McDuck" Young kan höras vid 10:20 i följande klipp:
GoXzvWs_qFc

BlötSnö
2016-12-18, 18:13
Jag fick Star Trek Catan i födelsedagspresent av min flickvän. Fantastiskt spel. Hade uteslutande kört det vanliga innan men Star Trek-varianten ger det en till dimension, så att säga. Det finns tydligen en expansion också.
Det blir till att leta på mellandagsrean och se om originalet säljs till ett rimligt pris.

ApexProcyon
2016-12-30, 11:41
Nintendos mysfarbror Shigeru Miyamoto verkar ha varit oerhört enerverande att jobba med.

v9GpCCZ6NAE

Sohlsken
2016-12-30, 18:21
QfU1lYAIlWs
AEaVZ-W3zX4

*cupid*

r3mpuh
2017-01-27, 23:44
*cupid*Gillar du också C&C Red Alert? Coolhetspoäng Sohlsken. :cool:
Något favoritlag folket? Själv så lirade jag Ukraina jämnt & skickade engineer för att thiefa den tech jag ville ha från de allierade. Tanya & spionen hade skönast röster på spelet. :D


V2NgAWLe7x8

shadowfire
2017-01-28, 00:35
Fasiken vad länge sedan jag körde rollspel nu, typ Drakar & Demoner samt Mutant. Lirade det ihop med vänner en hel del förr i tiden. Fanns ett skräckspel som var rätt skoj, Chock eller så tror jag det hette. Gjorde äventyr i form av scenarios som utspelade sig tidigt 1900-tal mm i ödelagda herrgårdar, slott mm. Fasiken när man fick till ett riktigt stämningsfullt scenario, medan regnet öste ner utanför stugan som vi hade som spelstuga. Magiska minnen.

r3mpuh
2017-01-28, 00:50
Fasiken vad länge sedan jag körde rollspel nu, typ Drakar & Demoner samt Mutant. Lirade det ihop med vänner en hel del förr i tiden. Fanns ett skräckspel som var rätt skoj, Chock eller så tror jag det hette. Gjorde äventyr i form av scenarios som utspelade sig tidigt 1900-tal mm i ödelagda herrgårdar, slott mm. Fasiken när man fick till ett riktigt stämningsfullt scenario, medan regnet öste ner utanför stugan som vi hade som spelstuga. Magiska minnen.Vilket drakar & demoner, utgåva 5? Själv lirade man Drakar & Demoner 6. Senaste utgåvan så slopade dom siffrorna & införde namnet "Trudvagn" som titel. xd *popcorn*

shadowfire
2017-01-28, 02:00
Vilket drakar & demoner, utgåva 5? Själv lirade man Drakar & Demoner 6. Senaste utgåvan så slopade dom siffrorna & införde namnet "Trudvagn" som titel. xd *popcorn*

oj, det minns jag inte ens... får nästan gräva fram det och kolla. Tror jag har en mapp någonstans med originalkartong och allt kvar :P

Ett Orm
2017-01-28, 14:32
Hade vi inte kunnat köra en sällskaps-speltråd isåfall istället?

Tycker Catan och Carcassonne får alldeles för lite uppmärksamhet med mera.

Just de här har vi kört en hel del på senare tid, förjävla fräsigt!
Jag föredrar nog carcassonne av de två.

ApexProcyon
2017-03-03, 12:45
Intressant "föreläsning" eller vad man nu ska kalla det, "the untapped potential of roguelikes"
IE19Te46kYc&t

ApexProcyon
2017-03-26, 01:22
Huvudet på spiken.
kh5CcMp3RmE

panzerpig
2017-03-26, 13:58
Sällskapsspel, kortspel osv körs en hel del här hemma!
Några snabba tips:
Carcassonne
Love letter
Munchkin
Secret Hitler
Sushi go party
Welcome back to the dungeon
Tiny epic kingdoms

Apropå rollspel. Nån som spelat dungeon world? Ska vara ett roligt och enklare rollspel.

BelowAverage
2017-03-26, 14:33
Fin monolog från gamla goda bioware.

schKIswVdPc

ApexProcyon
2017-03-26, 21:50
Mario har blivit rasist på äldre dar.

G-Wn48geCJ8

ApexProcyon
2017-06-23, 18:51
Fin monolog från gamla goda bioware.

[YT]schKIswVdPc[YT]

Dialog och val i RPGn var verkligen mycket bättre förr. Alla val man gör känns meningslösa i dagens spel, The Witcher 3 och Fallout: New Vegas är undantagen.

q2RxbIdnDZQ

ApexProcyon
2017-06-23, 19:01
En annan video med liknande tema. Riktigt bra poänger rakt igenom.
mLJ1gyIzg78&t

King Grub
2017-06-23, 19:07
Jag orkar inte se en och en halv timme video men jag håller i stort sett med titeln om att Fallout 3 inte var något vidare. Fyran var bättre, men trean kändes död. Men jag vet att många älskar det.

ApexProcyon
2017-06-23, 20:09
Jag skulle nog våga säga att Fallout 3 är ett dåligt RPG. Om man spelar det som ett sandlådespel där man kan bygga en karaktär och leka med rekvisitan som finns inom kulissen så kan man säkert ha roligt med det.

Spelet har helt klart kvalitéer, men alla som hoppades på ett RPG med betydelsefulla val och karaktärsdjup blev nog besvikna.

Termy
2017-06-24, 12:21
Fin monolog från gamla goda bioware.

schKIswVdPc

David Warner gör verkligen en av de bästa rösterna som ond karaktär någonsin i BG2.

BelowAverage
2017-06-24, 13:52
Jag gillade verkligen Fallout 3. Men spelade det mer som ett sandlåde / äventyrsspel än ett rpg. Det är imo mest att storydrivet sandlådespel (storyn är mer engagerande än de flesta sandlådor imo) med inslag av RPG-element just för sin statistik hos sin karaktär. Fast nu för tiden verkar ju RPG innebära just det, man får välja mellan olika mössor på sin karaktär och man får levla den, hur man interagerar med spelvärlden eller "rollspelar" verkar vara låg prio. Vilket ändå känns synd.
Jag gillar sådan gameplay skarpt och var nöjd med Fallout 3 därför, men rollspel är väl lite att ta i att kalla det för, egentligen.

Annars håller jag inte riktigt med om att 3:an kändes "död", även om jag kanske kan hålla med om det i den mån att spelvärlden var typ meningslös?
Det var imo ett väldigt spännade och roligt spel att upptäcka spelvärlden i.
Fallout 4 är också roligt att upptäcka, men för min del förtar hoardandet av skräp till ens bosättningar lite av upplevelsen, det blir mer grind och mindre upptäckande. Men det är en svår balans det där ^^,

King Grub
2017-06-24, 14:26
Bosättningarna ignorerade jag helt i 4.

MackeJuve
2017-06-26, 08:55
Vill slå ett slag för "Trivial Pursuit Live!" på PS4. Innan vi hittade detta så lirade vi "That Trivia Game". Det var ett helt okej tidsfördriv men förstördes ganska mycket av de väldigt amerikaniserade frågorna. Kunde typ dyka upp "I vilken delstat öppnades den första bowlinghallen?". TP är mycket mer allmänt och har dessutom ett roligare upplägg. Frågorna är på en bra nivå där du kan den absoluta merparten om du är allmänbildad. Första gången vi spelade detta på en förfest blev vi kvar två timmar extra eftersom att det var så pass kul. Kostar bara ~130 kr och finns att köpa i PS Store.

stridis
2017-06-26, 11:52
Chtulhu varianten av Fluxx är jättebra. andra varianter ska tydligen vara sämre.

Gillar Condottiere eller hur det nu stavas också.

aryaa
2017-06-26, 12:24
Vill slå ett slag för "Trivial Pursuit Live!" på PS4. Innan vi hittade detta så lirade vi "That Trivia Game". Det var ett helt okej tidsfördriv men förstördes ganska mycket av de väldigt amerikaniserade frågorna. Kunde typ dyka upp "I vilken delstat öppnades den första bowlinghallen?". TP är mycket mer allmänt och har dessutom ett roligare upplägg. Frågorna är på en bra nivå där du kan den absoluta merparten om du är allmänbildad. Första gången vi spelade detta på en förfest blev vi kvar två timmar extra eftersom att det var så pass kul. Kostar bara ~130 kr och finns att köpa i PS Store.

Tack för tipset! Ska köpa det och testa till helgen när vi får hem gäster! :hbang: Är frågorna på engelska eller finns det även på svenska? Spelar egentligen ingen roll, är bara nyfiken! :)

MackeJuve
2017-06-26, 12:27
Tack för tipset! Ska köpa det och testa till helgen när vi får hem gäster! :hbang: Är frågorna på engelska eller finns det även på svenska? Spelar egentligen ingen roll, är bara nyfiken! :)

De är på engelska :) Ibland kan det vara lite svårt att förstå men allt som oftast så går det vägen.

ApexProcyon
2017-06-29, 17:18
Börjar jag bli gaggig eller var många spel bättre förr? Det visuella är bättre idag, men gameplay vågade vara mer komplext förr trots att ökade möjligheter finns idag. Det känns som att många utvecklare idag utgår från att deras spelare är lobotomerade snöflingor.

W1ZtBCpo0eU

0Q6UQ2QlRH0