handdator

Visa fullständig version : Samband mellan kost och partitillhörighet


blåvitt
2016-12-15, 18:06
Kul läsning bara.

http://land.se/mat/ny-undersokning-din-diet-avslojar-vilket-parti-du-rostar-pa/

Funderade på att lägga den här tråden i kostdelen för att gömma den från vissa användare men det kändes lite för osakligt. Men vi kan väl alla göra vårt bästa för att hålla tråden helt fri från politiska diskussioner iaf?

ApexProcyon
2016-12-15, 18:12
Vänsteranhängare tenderar att äta vegetariskt. Är det inte Klein bakom spriritcooking-tråden som livnärt sig på rått kött?

Mönster börjar uppenbara sig. :d

Edit: Det kan hända att jag minns fel, men jag tror mig minnas att Klein hade en väldigt intressant blogg om rått kött.

dream_theater_
2016-12-15, 18:13
Kul läsning bara.

http://land.se/mat/ny-undersokning-din-diet-avslojar-vilket-parti-du-rostar-pa/

Funderade på att lägga den här tråden i kostdelen för att gömma den från vissa användare men det kändes lite för osakligt. Men vi kan väl alla göra vårt bästa för att hålla tråden helt fri från politiska diskussioner iaf?

Helt fri från politiska diskussioner..? Vad ska vi diskutera då?

Eller vill du relatera kost - god/dålig människa?

Neithan
2016-12-15, 18:23
Kul läsning bara.

http://land.se/mat/ny-undersokning-din-diet-avslojar-vilket-parti-du-rostar-pa/

Funderade på att lägga den här tråden i kostdelen för att gömma den från vissa användare men det kändes lite för osakligt. Men vi kan väl alla göra vårt bästa för att hålla tråden helt fri från politiska diskussioner iaf?

>Startar tråd om politisk tillhörighet.
>Vill hålla den fri från politiska diskussioner.


Du kanske kan förtydliga trådämnet?

Vad som inte var lika förväntat var att miljöpartister också följer 5–2-dieten i högre utsträckning.

Skulle vara kul om de också undersökte BMI.

Lite kul att den typ av kostinriktning som är associerad med näringsbrister som leder till irreversibla neuronskador är vanligare vid vissa partitillhörigheter.

ApexProcyon
2016-12-15, 18:35
Magkänslan säger mig att F! har en överrepresentation av veganer.

TheBeach97
2016-12-15, 18:47
Utan att ännu läst gissar jag:

Vänster/FI/MP = veganer
SD = mer fettrik mat, kött

Diomedea exulans
2016-12-15, 19:00
SD är kraftigt överrepresenterat bland gymnissar. Så SD = bygggarkost, massor protein, äter var tredje timme, tar kosttillskott, osv. En icke oansenlig del av SD är s.k. white trash, som jag föreställer mig lever på halvfabrikat, bira och korv med bröd.

F! är enkelt. Veganer, veganer, veganer, och så lite veganer på det. Massvis med alkohol, för det är en patriarkal idé att det minsann bara är karlar som ska supa. Det går nog inte att finna enF!-are som inte är vegan. Frågan är om det ens går att finna en vegan som inte är F!-are.

Sossarna: Husmanskost rakt igenom.

Moderaterna: Varierad och svindyr kost med namn som är omöjliga att lära sig utantill. Honungsbrässerad hjortronfilé med kalvsylta på en lätt bädd av creme fraiche. Belugarom i hallonvinägersås tillsammans mer havricort verts som plockats i Nepal. Osv. Men alltud nyttigt och i måttlig mängd. Moderater tror på individens ansvar, och är mycket ansvarsfulla med allt.

trädgårdsmöbel
2016-12-15, 19:02
Min fördom är:

M: Gåslever
FP/L: Skaldjursbuffé
KD: Söndagsstek
C: Kokain, snittar och champagne
S: Billys Pan Pizza
V: Grillchips
MP: Bönsallad när folk ser, och McDonalds när de tror ingen ser
F!: Bröd jäst på underlivssvamp, till det dricks bröstmjölk ur otömd menskopp
SD: Korv med mos från gatukök.

Gober
2016-12-15, 19:24
SD är kraftigt överrepresenterat bland gymnissar. Så SD = bygggarkost, massor protein, äter var tredje timme, tar kosttillskott, osv. En icke oansenlig del av SD är s.k. white trash, som jag föreställer mig lever på halvfabrikat, bira och korv med bröd.

F! är enkelt. Veganer, veganer, veganer, och så lite veganer på det. Massvis med alkohol, för det är en patriarkal idé att det minsann bara är karlar som ska supa. Det går nog inte att finna enF!-are som inte är vegan. Frågan är om det ens går att finna en vegan som inte är F!-are.

Sossarna: Husmanskost rakt igenom.

Moderaterna: Varierad och svindyr kost med namn som är omöjliga att lära sig utantill. Honungsbrässerad hjortronfilé med kalvsylta på en lätt bädd av creme fraiche. Belugarom i hallonvinägersås tillsammans mer havricort verts som plockats i Nepal. Osv. Men alltud nyttigt och i måttlig mängd. Moderater tror på individens ansvar, och är mycket ansvarsfulla med allt.

Jag tror du har ganska rätt. Blev dock provocerad utav din dåliga koll på gourmetmat, hjortronfilé? :D

Diomedea exulans
2016-12-15, 19:28
Jag tror du har ganska rätt. Blev dock provocerad utav din dåliga koll på gourmetmat, hjortronfilé? :D

Jag är en simpel medelklassperson. :/

blåvitt
2016-12-15, 19:30
F! är enkelt. Veganer, veganer, veganer, och så lite veganer på det. Massvis med alkohol, för det är en patriarkal idé att det minsann bara är karlar som ska supa. Det går nog inte att finna enF!-are som inte är vegan. Frågan är om det ens går att finna en vegan som inte är F!-are.

Lite kuriosa: Jag har träffat några veganer som röstar SD. De är dock mer sällsynta än vanliga borgarveganer, och till och med de utgör nog bara någon promille.

Diomedea exulans
2016-12-15, 19:35
Lite kuriosa: Jag har träffat några veganer som röstar SD. De är dock mer sällsynta än vanliga borgarveganer, och till och med de utgör nog bara någon promille.

Är nästan sugen på att starta en klubb, "Gayinvandrarveganer som röstar på SD", och se hur många medlemmar den får.

Tree Fiddy
2016-12-15, 19:46
Är nästan sugen på att starta en klubb, "Gayinvandrarveganer som röstar på SD", och se hur många medlemmar den får.

Hur många medlemmar hade det blivit om det var en klubb för folk som röstar på annat än SD? Det är inte direkt en stor urvalsgrupp.

trädgårdsmöbel
2016-12-15, 19:52
Lite kuriosa: Jag har träffat några veganer som röstar SD. De är dock mer sällsynta än vanliga borgarveganer, och till och med de utgör nog bara någon promille.

Säker på att de var SD:are och inte nazister som röstar SD i brist på annat? Det finns en liten del renlevnadshälsofanatiker i den gruppen. Det är lebensraum, leva i rasren harmoni med naturen, jakt är mord men gasa människor är coolt, dyrka moder jord osv.

blåvitt
2016-12-15, 19:56
Säker på att de var SD:are och inte nazister som röstar SD i brist på annat? Det finns en liten del renlevnadshälsofanatiker i den gruppen. Det är lebensraum, leva i rasren harmoni med naturen, jakt är mord men gasa människor är coolt, dyrka moder jord osv.

Hahah nej de var mer typ old-school moderater ^^

Yes
2016-12-15, 20:16
Riktiga liberaler äter i varje fall potatis.

anvihl
2016-12-15, 21:16
Riktiga liberaler äter i varje fall potatis.

Ja, den går ju att tillaga på flest sätt.

Wormzie
2016-12-16, 10:37
Min fördom är:

M: Gåslever
FP/L: Skaldjursbuffé
KD: Söndagsstek
C: Kokain, snittar och champagne
S: Billys Pan Pizza
V: Grillchips
MP: Bönsallad när folk ser, och McDonalds när de tror ingen ser
F!: Bröd jäst på underlivssvamp, till det dricks bröstmjölk ur otömd menskopp
SD: Korv med mos från gatukök.

:laugh:

shut teh face
2016-12-16, 11:04
Min fördom är:

M: Gåslever
FP/L: Skaldjursbuffé
KD: Söndagsstek
C: Kokain, snittar och champagne
S: Billys Pan Pizza
V: Grillchips
MP: Bönsallad när folk ser, och McDonalds när de tror ingen ser
F!: Bröd jäst på underlivssvamp, till det dricks bröstmjölk ur otömd menskopp
SD: Korv med mos från gatukök.
Detta känns helt rätt asså.

blåvitt
2016-12-16, 11:06
Jag har alltid tänkt på centerpartister som ecstasy-människor. Kokain är väl för MUFare?

Shqypnia
2016-12-16, 11:23
LCHF för SD :d

Alla val i livet för SD anhängare verkar vara bajs :d:d

Gerdler
2016-12-16, 12:05
En vegetarian i min familj har berättat för mig att hon ska rösta på SD nästa val, har alltid röstat på sosseriet innan. Så SDs väljare blir kanske mer varierade så småningom. Annars har jag förknippat sosseriet med LCHF innan, ty den som introducerade konceptet till mig var inbiten sosse.

--------

Samtidigt så vill jag påpeka att denna artikeln som denna tråden bygger på samlar allt som är fel i vår demokrati idag. Varför ska en sak i mitt liv prediktera allt annat? Varför ska jag inte få jaga, äta kött, vilja minska på invandringen och rösta på Mp av nån jävla anledning? Mp kanske passar mig bättre ändå? Eller, om jag gillar vegansk mat, har vänner som är invandrare varför skulle jag inte kunna rösta på SD? Det är ju helheten som betyder nåt, inte att vi alla ska placeras i nåt fack och homogeniseras med alla dem som tycker som vi i en fråga.

Loke
2016-12-16, 12:21
Bra poäng Gerdler. Det finns helt klart en attityd idag om att man måste "välja sida" hela tiden, annars är man en hycklare eller dylikt.

Typ att man inte skulle kunna vara sverigedemokrat bara för att att man själv kom från bosnien för typ 25 år sedan. Eller att man inte kan rösta på MP bara för att man har intresse för soppaslukande amerikanska bilar som man kör typ 300 mil per år. Naturligtvis kan båda grejerna verka lite udda eller ogenomtänkta... Men samtidigt är det så ytterst få människor som rakt igenom perfekt tillhör en viss gruppering, att ska ska samhället helt bygga på sådana grupperingar så kommer nästan alla på ett eller annat sätt känna att de inte "får" tycka eller gilla ditten eller datten.

dream_theater_
2016-12-16, 13:11
--------

Samtidigt så vill jag påpeka att denna artikeln som denna tråden bygger på samlar allt som är fel i vår demokrati idag. Varför ska en sak i mitt liv prediktera allt annat? Varför ska jag inte få jaga, äta kött, vilja minska på invandringen och rösta på Mp av nån jävla anledning? Mp kanske passar mig bättre ändå? Eller, om jag gillar vegansk mat, har vänner som är invandrare varför skulle jag inte kunna rösta på SD? Det är ju helheten som betyder nåt, inte att vi alla ska placeras i nåt fack och homogeniseras med alla dem som tycker som vi i en fråga.

Bra poäng, men tråden var ju till för att generalisera :D Jag tror ju inte att Sons of Odin är överrepresenterade av veganer. Till exempel.

Edit: Eller invandrare, kvinnor, homosexuella, kristna, muslimer, vettiga människor, präster osv.

sweetkarolina
2016-12-16, 13:39
Nästa tråd blir "posta din matlåda och vi gissar din partitillhörighet"

Jag börjar och jag åt en halv glutenfri kebabpizza med mild sås. :D

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Gerdler
2016-12-16, 16:42
Jag börjar och jag åt en halv glutenfri kebabpizza med mild sås. :D
Kebabpizza exkluderar endast Mp, mild sås tyder på vänsterkanten, glutenfritt det är spiken i kistan, du röstar Vpk!

Gerdler
2016-12-16, 16:48
Jag åt...
...kvarg, blandat med filmjölk, vassleprotein, kakao och frysta hallon till frukost.
...Köttfärssås gjord på svensk nötfärs, hackad lök, skivade morötter, paprika och krossade tomater till makaroner (50/50 fullkorn och idealmakaroner).

------

Är det vad jag hade röstat på idag eller det jag röstade på vid valet som gäller?

WHITEFOLKS
2016-12-16, 16:50
Min frukost var kanelprotein jag fått donerat för att nån inte tålde smaken blandat med sour apple bcaa. Nu ska jag äta en riktig kanelbulle snart. Vad röstar man på då?

ApexProcyon
2016-12-16, 16:54
Min frukost var kanelprotein jag fått donerat för att nån inte tålde smaken blandat med sour apple bcaa. Nu ska jag äta en riktig kanelbulle snart. Vad röstar man på då?

Din kost består av donationer från andra, jag skulle gissa på att du är vänsterpartist alternativt kommunist. Att din avatar visar upp hammaren och skäran förstärker den bilden.

WHITEFOLKS
2016-12-16, 17:01
Din kost består av donationer från andra, jag skulle gissa på att du är vänsterpartist alternativt kommunist. Att din avatar visar upp hammaren och skäran förstärker den bilden.

Nja, donationer är ju frivilliga, det låter inte särskilt kommunistiskt :D

sweetkarolina
2016-12-16, 18:28
Jag åt...
...kvarg, blandat med filmjölk, vassleprotein, kakao och frysta hallon till frukost.
...Köttfärssås gjord på svensk nötfärs, hackad lök, skivade morötter, paprika och krossade tomater till makaroner (50/50 fullkorn och idealmakaroner).

------

Är det vad jag hade röstat på idag eller det jag röstade på vid valet som gäller?

Svensk nötfärs och fullkorn tyder på vänster, men med tanke på att du inte anger krav/närodlat så är du nog inte längst till vänster. Blandandet av kvarg o filmjölk samt vanliga o fullkornsmakaroner tyder på en pragmatisk hållning så sosse gissar jag.

sweetkarolina
2016-12-16, 22:08
Min frukost var kanelprotein jag fått donerat för att nån inte tålde smaken blandat med sour apple bcaa. Nu ska jag äta en riktig kanelbulle snart. Vad röstar man på då?

Hmm den var klurig. Att du fått maten donerad skulle ju kunna indikera på ett sorts maximerat utnyttjande av jordens resurser dvs du är ffa grön. Gissar att proteinpulver bidrar till mindre koldioxidutsläpp än kött dessutom. Kanelbullen däremot tycker jag känns som lite borgerliga värderingar, lite gammeldags sådär. Jag säger centern!

ceejay
2016-12-16, 22:12
Jag äter asmycket nuggets från donken.

blåvitt
2016-12-16, 22:13
Jag äter asmycket nuggets från donken.

Liberalerna?

ceejay
2016-12-16, 22:16
Liberalerna?

Du menar de som har en logga som ser ut som en erigerad penis? Nä.

baktung
2016-12-16, 23:06
Jag tror att ceejay röstar åt höger. En vuxen man som föräter sig på donken måste vara sverigedemokrat eller gråsosse, d.v.s. bryr sig inte nämnvärt om kosthållning egentligen. Eller ja, inte MP eller Vänster i alla fall. Fett är för viktigt för dig. Dessutom är du en stor karl som blir sedd som en stor karl och som reder sig själv. Därför har du särskilt svårt för så kallade samhällsparasiter. ceejay mina damer och herrar, är fru Åkessons största fan.

Jag äter exakt samma saker varje dag och är för lat för att orka krydda maten. Undviker snabba kolhydrater och alla onaturliga tillsatser samt e-ämnen. Om jag inte lyxar till det med kebab förstås.

Havregryn, blåbär, kikärtor, spenat, morötter, paprika, äpple, banan, apelsin, mjölk samt massor av kyckling och kvarg.

Står på menyn varje dag.

Vem är jag?

sweetkarolina
2016-12-16, 23:15
Jag äter asmycket nuggets från donken.
Äter du på donken eller tar du med hem?

Yes
2016-12-16, 23:22
Svensk nötfärs och fullkorn tyder på vänster, men med tanke på att du inte anger krav/närodlat så är du nog inte längst till vänster. Blandandet av kvarg o filmjölk samt vanliga o fullkornsmakaroner tyder på en pragmatisk hållning så sosse gissar jag.
Låt oss klargöra en sak. Närproducerat är strikt borgerligt. Arbetslösa AFA-ligister har knappt råd med KRAV-märkt mjölk. Såhär ser närproducerat ut, gjort rätt:
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/wpid-img_20140926_152032-1024x768.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4680liten.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/IMG_5074-682x1024.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/wpid-wp-1416514913561-1024x1024.jpeg

sweetkarolina
2016-12-16, 23:45
Jag äter exakt samma saker varje dag och är för lat för att orka krydda maten. Undviker snabba kolhydrater och alla onaturliga tillsatser samt e-ämnen. Om jag inte lyxar till det med kebab förstås.

Havregryn, blåbär, kikärtor, spenat, morötter, paprika, äpple, banan, apelsin, mjölk samt massor av kyckling och kvarg.

Står på menyn varje dag.

Vem är jag?

Oj den här var klurig faktiskt! Det är ju en enkel och billig kosthållning med basvaror som skulle kunna luta åt vänster. Samtidigt ett sorts konservativt tänk med e-nummer/tillsatser. Jag tror att du röstar på vänstern men i hemlighet sympatiserar med KD alternativt SD.

Hemi
2016-12-16, 23:46
Av vad jag sett mest förr, minnesetnologisk mikroanalys:

M Fisk, skaldjur, Akvavit

FP(L) Italienskt, på den tiden det fortfarande var exotiskt, (hemma makaroner med ketchup) samt ris med kyckling med curry (kryddan nämnd så) på tiden det forfarande var (någorlunda) exotiskt.

KD Rabarberkräm, Ugnspannkaka, Samt enkla men riktigt goda middagar. Hemlagade grejer av mor, mormor etc.

C Vilt, Älg, Aborre, Gädda, Brax, Fågel kanske som man jagat fångat själv. Potatis i mängder, morötter, jordgubbar etc. Brännvin

MP(Militärpolisen förlåt, seriöst det var ett litet parti förr) Frödinge Ostkaka

S Falukorv, fiskpinnar, Abbas fiskbullar, Isterband t ex i rullande ordning. Mycket färdiga påsar fryst.

V På 90 talet: Snabb, billig utemat, Mc Donalds, Falafel. Ofta utebliven mat hemma.

Vegetarianer, alla utom S.
Som sagt enbart det jag sett.

ApexProcyon
2016-12-16, 23:50
Fram tills middagen levde jag på 200 gram kaseinpulver. Till middag blev det en bit laxfiłé med fem stekta ägg, några skivor ost och en klick majonnäs.

Sköljer just nu ned tagens intag av mat med en kanna rooibos-te.

Vad står det på min valsedel?

Yes
2016-12-16, 23:58
Vad står det på min valsedel?
Håkan Hellström.

baktung
2016-12-17, 00:09
Oj den här var klurig faktiskt! Det är ju en enkel och billig kosthållning med basvaror som skulle kunna luta åt vänster. Samtidigt ett sorts konservativt tänk med e-nummer/tillsatser. Jag tror att du röstar på vänstern men i hemlighet sympatiserar med KD alternativt SD.

Det var ett inte helt misslyckat försök även om KD förmodligen är mitt sista alternativ. Faktum är att jag velade mellan F! och SD vid förra valet. Klurigt det här med partitillhörighet... :em:

sweetkarolina
2016-12-17, 00:25
Det var ett inte helt misslyckat försök även om KD förmodligen är mitt sista alternativ. Faktum är att jag velade mellan F! och SD vid förra valet. Klurigt det här med partitillhörighet... :em:
Coolt! Tänkte på FI oxå men jag tänkte att de nog uppskattar kryddor egentligen. Men tanken slog mig att du nog är "extremist", alltså längst ut på kanten, men har svårt att välja vilken kant typ.

sweetkarolina
2016-12-17, 09:56
Fram tills middagen levde jag på 200 gram kaseinpulver. Till middag blev det en bit laxfiłé med fem stekta ägg, några skivor ost och en klick majonnäs.

Sköljer just nu ned tagens intag av mat med en kanna rooibos-te.

Vad står det på min valsedel?

Hmm periodisk LCHF fasta med inslag av mångkultur. Eftersom det här finns antydan till att faktiskt följa en specifik diet tyder det på ett resonabelt sinnelag med förmåga att anpassa sig efter givna regler. Du är således inte extrem i några åsikter utan placeras antagligen i mitten på den politiska kartan.
Du är antagligen lite äldre 35-40 typ och jobbar som tjänsteman. Teet tyder på ett livsnjutarbeteende som jag tycker placerar dig i moderaterna.


Hehe och om nu nån skulle känna sig sårad av min analys så trollar jag bara för att jag tycker det är roligt. :-D

ceejay
2016-12-17, 10:10
Äter du på donken eller tar du med hem?

Tar med hem och äter framför något streamat på teven. Avslutar med en liter mjölk.

sweetkarolina
2016-12-17, 10:11
Tar med hem och äter framför något streamat på teven. Avslutar med en liter mjölk.
Jag misstänkte det. Solklar piratpartist.

Gober
2016-12-17, 10:20
Låt oss klargöra en sak. Närproducerat är strikt borgerligt. Arbetslösa AFA-ligister har knappt råd med KRAV-märkt mjölk. Såhär ser närproducerat ut, gjort rätt:
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/wpid-img_20140926_152032-1024x768.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4680liten.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/IMG_5074-682x1024.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/wpid-wp-1416514913561-1024x1024.jpeg

Nordfront?

Diomedea exulans
2016-12-17, 10:34
Dålig fettrand på den där sista köttbiten.

blåvitt
2016-12-17, 10:34
Nordfront?

Ne mer moderat med SD-tendenser tror jag. Om han röstade på Nordfront hade han väl länkat bilder på ärtsoppa och denniskorv?

Gober
2016-12-17, 10:36
Ne mer moderat med SD-tendenser tror jag. Om han röstade på Nordfront hade han väl länkat bilder på ärtsoppa och denniskorv?

Fick bara lite vibbar av tysk dekadens ala tidigt 40-tal :D Fast det är väl mer en utopi. Sanningen är nog starköl och kebab.

Gerdler
2016-12-17, 12:06
Svensk nötfärs och fullkorn tyder på vänster, men med tanke på att du inte anger krav/närodlat så är du nog inte längst till vänster. Blandandet av kvarg o filmjölk samt vanliga o fullkornsmakaroner tyder på en pragmatisk hållning så sosse gissar jag.
Inget illa ment men du är helt värdelös. *hug*

Ska erkännas att det är ovanligt att det blir just svensk nötfärs, brukar gå efter billigt men just denna gången var priset ganska lika och denna färsen i en mer lagom förpackning. Däremot så tror jag det är C, M, Kd och Sd som kör svenskt kött mest.

Att jag blandar kvarg och filmjölk beror ju på att kvargen jag köper är naturell av prisskäl och därmed behöver döljas och få konsistensen markant förändrad. :)

Makaronerna var heller inget ideologiskt ställningstagande utan den ena sorten tog slut och det var möjligt att få en lagom fylld gryta med en annan sort med liknande koktid.

Hehe och om nu nån skulle känna sig sårad av min analys så trollar jag bara för att jag tycker det är roligt. :-D
Först blev jag lite sårad, sen insåg jag att det är bättre att man inte kan se på en aspekt av vårt liv och prediktera allt annat, och då blev jag glad.

Minikubik
2016-12-17, 12:46
Min tur!
Frukosten var en proteinshake på vatten samt två rostade brödskivor av vitt bröd utan något på...
I vanliga fall består kosten av vit fisk, kyckling, ris, broccoli och ägg i olika kombinationer

Mike Hunt
2016-12-17, 13:45
min tur!
Frukosten var en proteinshake på vatten samt två rostade brödskivor av vitt bröd utan något på...
I vanliga fall består kosten av vit fisk, kyckling, ris, broccoli och ägg i olika kombinationer

sd!

Anders The Peak
2016-12-17, 13:54
Låt oss klargöra en sak. Närproducerat är strikt borgerligt. Arbetslösa AFA-ligister har knappt råd med KRAV-märkt mjölk. Såhär ser närproducerat ut, gjort rätt:
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/wpid-img_20140926_152032-1024x768.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4680liten.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/IMG_5074-682x1024.jpg
http://franzenscharkuterier.se/wp/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/wpid-wp-1416514913561-1024x1024.jpeg

Köttbitarna har säkert fått astmamedicin/Clenbuterol för att bli marmorerat. Kan säkert fungera som preventivt för folk med Astma precis som norrmännen innan de sk ut och åka skidor.

anvihl
2016-12-17, 15:37
Rant som jag velat göra länge: "Närproducerat" som om det vore en kvalitetsstämpel :laugh:. Ja, bonden som är några mil närmare än nästa födde upp just din lilla speciella köttbit, va fan spelar det för roll?

Yes
2016-12-17, 15:50
Nordfront?
Jag är ingen jävla vänsterligist.

Ne mer moderat med SD-tendenser tror jag. Om han röstade på Nordfront hade han väl länkat bilder på ärtsoppa och denniskorv?
Jag är som sagt inte vänster. Jag är klassiskt liberal.dek

Fick bara lite vibbar av tysk dekadens ala tidigt 40-tal :D Fast det är väl mer en utopi. Sanningen är nog starköl och kebab.
Jag gillar hedonism och synd.

Köttbitarna har säkert fått astmamedicin/Clenbuterol för att bli marmorerat. Kan säkert fungera som preventivt för folk med Astma precis som norrmännen innan de sk ut och åka skidor.
Det är Linderödssvin utfordrat med obesprutad gröpe från en närliggande gård. För helvete, vi pratar om charkuterier av absolut världsklass. Kom hit så jag kan ge dig en lavett och säg 'förlåt'!

Yes
2016-12-17, 15:57
Rant som jag velat göra länge: "Närproducerat" som om det vore en kvalitetsstämpel :laugh:. Ja, bonden som är några mil närmare än nästa födde upp just din lilla speciella köttbit, va fan spelar det för roll?
Det handlar om att det inte är några långa djurtransporter och du kan handla från gårdar där djuren i princip går fritt fram till slakt, istället för industriuppfödning.

Osvold
2016-12-17, 15:59
Det handlar om att det inte är några långa djurtransporter och du kan handla från gårdar där djuren i princip går fritt fram till slakt, istället för industriuppfödning.

Hahaha, vad gör det för skillnad hos någon som dig?

micke81
2016-12-17, 16:00
Det handlar om att det inte är några långa djurtransporter och du kan handla från gårdar där djuren i princip går fritt fram till slakt, istället för industriuppfödning.

Plus att det är en viktig pusselbit om man önskar ett robust samhälle som på bättre sätt kan hantera en instabil omvärld.

sweetkarolina
2016-12-17, 16:17
Inget illa ment men du är helt värdelös. *hug*

Först blev jag lite sårad, sen insåg jag att det är bättre att man inte kan se på en aspekt av vårt liv och prediktera allt annat, och då blev jag glad.

Haha jamen det kan jag ta *hug*

Ja egentligen är det väl ett gott tecken att det egentligen inte är våra politiska ideal som styr över matkassen.

sweetkarolina
2016-12-17, 16:26
Min tur!
Frukosten var en proteinshake på vatten samt två rostade brödskivor av vitt bröd utan något på...
I vanliga fall består kosten av vit fisk, kyckling, ris, broccoli och ägg i olika kombinationer

Hmmm... maten känns väldigt minimalistisk på nåt sätt, det finns liksom inget extra, inget "gott".
Jag förknippar det återigen med de lite mer extrema ideologierna, antagligen F!

Anders The Peak
2016-12-17, 16:40
Det är Linderödssvin utfordrat med obesprutad gröpe från en närliggande gård. För helvete, vi pratar om charkuterier av absolut världsklass. Kom hit så jag kan ge dig en lavett och säg 'förlåt'!

:)

Alla nordbor i Sverige är smygkommunister ;)

Yes
2016-12-17, 17:05
Hahaha, vad gör det för skillnad hos någon som dig?
Någon som gillar god mat och gott kött?

Plus att det är en viktig pusselbit om man önskar ett robust samhälle som på bättre sätt kan hantera en instabil omvärld.
Det är ju en mer naturlig utveckling av marknaden också. Trots allt är det lite konstigt att köpa en köttbit från Spanien istället för gården ett par mil bort, något som i huvudsak beror på politiska beslut.

Yes
2016-12-17, 17:06
:)

Alla nordbor i Sverige är smygkommunister ;)
Så är det. Kommunister överallt!

Gerdler
2016-12-17, 17:21
Plus att det är en viktig pusselbit om man önskar ett robust samhälle som på bättre sätt kan hantera en instabil omvärld.
På vad sätt då? Omvärlden blir stabilare om var och en gör det den är bäst på och industriell produktion är mer effektivt och det som gör oss rikare för vart decennium som går.

Närproducerat är ingen hit för miljön i stort heller för transporter av mat utgör en bråkdel av utsläppen som matproduktion ger upphov till och så fort du går ifrån stordrift så krävs mer resurser i form av mark, gödsel, föda, vatten etc till att göra mindre mat.

Bjorneman
2016-12-17, 17:56
Varför är jag inte förvånad?

Bilden högst upp är löjeväckande med godheten till vänster, kappvändaren i mitten och ondskan själv till höger.

Jag antar att godheten är salladsnissar, kappvändarna allt möjligt och ondskan uteslutande äter kött och livsfarligt fett. Utan att jag orkade läsa artikeln.

dream_theater_
2016-12-17, 18:24
Varför är jag inte förvånad?

Bilden högst upp är löjeväckande med godheten till vänster, kappvändaren i mitten och ondskan själv till höger.

Jag antar att godheten är salladsnissar, kappvändarna allt möjligt och ondskan uteslutande äter kött och livsfarligt fett. Utan att jag orkade läsa artikeln.

Självklart ska du dra slutsatser efter att du har selekterat bort halva artikeln!

Välj den information som passar dig bäst och gör ett påstående. Smidigt.

Yes
2016-12-17, 18:47
På vad sätt då? Omvärlden blir stabilare om var och en gör det den är bäst på och industriell produktion är mer effektivt och det som gör oss rikare för vart decennium som går.

Närproducerat är ingen hit för miljön i stort heller för transporter av mat utgör en bråkdel av utsläppen som matproduktion ger upphov till och så fort du går ifrån stordrift så krävs mer resurser i form av mark, gödsel, föda, vatten etc till att göra mindre mat.
Det är inte bara industriell produktion som leder till ökad effektivitet och det finns olika sätt att bedriva verksamheterna på. Något som även vittnar om att lokalproducerat är bra i det här fallet är att priset i förhållande till kvalitén är oslagbar. Priset konkurrerar måhända inte med billigt importkött men brukar stå sig bra mot det svenskproducerade du hittar i köttdisken hos ICA (som förvisso tar in lokalproducerat på vissa ställen).

Miljöpåverkan är bara trams, i varje fall i fråga om utvecklade länder:
http://www.wri.org/sites/default/files/us-flowchart.jpg

Minikubik
2016-12-17, 19:41
Hmmm... maten känns väldigt minimalistisk på nåt sätt, det finns liksom inget extra, inget "gott".
Jag förknippar det återigen med de lite mer extrema ideologierna, antagligen F!

Haha nä har för mycket skägg och bräcklig manlighet för f!

baktung
2016-12-17, 20:05
Haha nä har för mycket skägg och bräcklig manlighet för f!

Hehe, men ju säkrare du är i din manlighet desto mindre bör det väl bekymra dig om var på skalan du röstar? :d

Gerdler
2016-12-17, 20:11
Det är inte bara industriell produktion som leder till ökad effektivitet och det finns olika sätt att bedriva verksamheterna på. Något som även vittnar om att lokalproducerat är bra i det här fallet är att priset i förhållande till kvalitén är oslagbar. Priset konkurrerar måhända inte med billigt importkött men brukar stå sig bra mot det svenskproducerade du hittar i köttdisken hos ICA (som förvisso tar in lokalproducerat på vissa ställen).

Miljöpåverkan är bara trams, i varje fall i fråga om utvecklade länder:
http://www.wri.org/sites/default/files/us-flowchart.jpg
Du tar USA som något sorts standard utvecklat land. :smash:
Vad händer om utsläppen i industrin är markant mindre och utsläppen från transporter och i energisektorn decimeras? Kvar har du ett land som Sverige, där maten utgör en bit över 20% av växthusgasutsläppen, majoriteten av utsläppen av övergödande föreningar och diverse andra miljöproblem.
Att säga att jordbrukets miljöpåverkan är trams är trams.

Minikubik
2016-12-17, 20:23
Hehe, men ju säkrare du är i din manlighet desto mindre bör det väl bekymra dig om var på skalan du röstar? :d

Förvisso, just därför jag inte kan rösta f :D

Bjorneman
2016-12-17, 20:37
Självklart ska du dra slutsatser efter att du har selekterat bort halva artikeln!

Välj den information som passar dig bäst och gör ett påstående. Smidigt.

Ja, det är både roligt och smidigt. Gissade faktiskt bara efter att ha den översta bilden. Verkade ha ganska rätt trots allt.

micke81
2016-12-17, 21:04
Någon som gillar god mat och gott kött?


Det är ju en mer naturlig utveckling av marknaden också. Trots allt är det lite konstigt att köpa en köttbit från Spanien istället för gården ett par mil bort, något som i huvudsak beror på politiska beslut.

Njae vill inte hålla med om att politiska beslut skulle vara huvudorsak,huvudorsaken är i mina ögon att folk stirrar sig blinda på lägsta priset utan någon som helst tanke på konsekvenser,men vi lever i ett fritt land och du är berättigad till din uppfattning:thumbup:

På vad sätt då? Omvärlden blir stabilare om var och en gör det den är bäst på och industriell produktion är mer effektivt och det som gör oss rikare för vart decennium som går.

Närproducerat är ingen hit för miljön i stort heller för transporter av mat utgör en bråkdel av utsläppen som matproduktion ger upphov till och så fort du går ifrån stordrift så krävs mer resurser i form av mark, gödsel, föda, vatten etc till att göra mindre mat.

I händelse av större störningar eller i värsta fall krig i närområdet där vi själva risker att dras in så finns det endast fördelar med att maten produceras så nära konsumenten som möjligt,till stor del för att spara drivmedel och energiförbrukning men även för att överhuvudtaget göra det möjligt att hålla en befolkning med mat när det blir omöjligt att få in varor, bränsle och mat i ett land utifrån.

Diomedea exulans
2016-12-17, 21:43
I händelse av större störningar eller i värsta fall krig i närområdet där vi själva risker att dras in så finns det endast fördelar med att maten produceras så nära konsumenten som möjligt,till stor del för att spara drivmedel och energiförbrukning men även för att överhuvudtaget göra det möjligt att hålla en befolkning med mat när det blir omöjligt att få in varor, bränsle och mat i ett land utifrån.

Korrekt, bäst är om man har egna djur att slakta.

ApexProcyon
2016-12-17, 21:53
Korrekt, bäst är om man har egna djur att slakta.

http://s2.quickmeme.com/img/53/53f6bfb2b87fae205918dc192d2972dcddd67f179264524288 e91febba208463.jpg

Problemet med egna djur är att det är lätt att fästa sig vid dem. Bättre att köpa från grannen och vice versa. Känner till en del exempel där folk inte kunnat äta sina egna slaktdjur efter att djuren blivit för folkkära.

Yes
2016-12-17, 21:57
Njae vill inte hålla med om att politiska beslut skulle vara huvudorsak,huvudorsaken är i mina ögon att folk stirrar sig blinda på lägsta priset utan någon som helst tanke på konsekvenser,men vi lever i ett fritt land och du är berättigad till din uppfattning:thumbup:

Varför tror du maten är så dyr i Sverige?

micke81
2016-12-17, 22:02
Varför tror du maten är så dyr i Sverige?

Delvis på grund av att folk inte handlar inhemskt. Arbetslöshet kostar skattepengar mycket skattepengar. En ond spiral.

Yes
2016-12-17, 22:02
Du tar USA som något sorts standard utvecklat land. :smash:
Vad händer om utsläppen i industrin är markant mindre och utsläppen från transporter och i energisektorn decimeras? Kvar har du ett land som Sverige, där maten utgör en bit över 20% av växthusgasutsläppen, majoriteten av utsläppen av övergödande föreningar och diverse andra miljöproblem.
Att säga att jordbrukets miljöpåverkan är trams är trams.
20%? Drog du det ur röven eller av någon mytare?

Yes
2016-12-17, 22:05
Delvis på grund av att folk inte handlar inhemskt. Arbetslöshet kostar skattepengar mycket skattepengar. En ond spiral.
Det är inte en orsak utan en konsekvens. Sedan tror jag inte arbetslösheten bland bönder är ett problem i sammanhanget.

micke81
2016-12-17, 22:11
Det är inte en orsak utan en konsekvens. Sedan tror jag inte arbetslösheten bland bönder är ett problem i sammanhanget.

Arbetslöshet oavsett vilken grupp som är arbetslös kostar skattepengar,dessa skattepengar innebär högre omkostnader för bönder och industri vilket i sin tur leder till högre priser på varorna dessa producerar och eftersom samma människor som handlar varorna till de högre priserna även kommer behöva höjda löner för att ha råd att handla varorna och betala de höjda skatterna så fortsätter spiralen nedåt/uppåt.
Orsak och konsekvens är i detta fall lite som hönan eller ägget.

Yes
2016-12-17, 22:17
Arbetslöshet oavsett vilken grupp som är arbetslös kostar skattepengar,dessa skattepengar innebär högre omkostnader för bönder och industri vilket i sin tur leder till högre priser på varorna dessa producerar och eftersom samma människor som handlar varorna till de högre priserna även kommer behöva höjda löner för att ha råd att handla varorna och betala de höjda skatterna så fortsätter spiralen nedåt/uppåt.
Orsak och konsekvens är i detta fall lite som hönan eller ägget.
Det är inget hönan eller ägget förhållande. Det är skatter och regleringar som gör det svårt att vara konkurrenskraftig. Och för att återgå till min tidigare poäng, det är politiska beslut som ligger till grund. Något du själv är inne på nu. Quod erat demonstrandum.

Osvold
2016-12-17, 23:28
Någon som gillar god mat och gott kött?

Och du kan förnimma smak av att djuret upplevt frihet under sin tid på gården?
Man kan fråga sig hur en lång skakig transport smakar.

Ett tag lät det nästan som du beaktade djurets levnadsvillkor (eller något levande) som något av relevans för din personliga koppling till vad du sätter i munnen, vilket som inte riktigt faller inom ramen av vad du uttryckt vara relevant.

Yes
2016-12-17, 23:54
Och du kan förnimma smak av att djuret upplevt frihet under sin tid på gården?
Man kan fråga sig hur en lång skakig transport smakar.

Ett tag lät det nästan som du beaktade djurets levnadsvillkor (eller något levande) som något av relevans för din personliga koppling till vad du sätter i munnen, vilket som inte riktigt faller inom ramen av vad du uttryckt vara relevant.
Stress påverkar köttets kvalitet negativt. Du får bättre kött från djur som i en sävlig tillvaro långsamt fått äta sig lagom feta och goa. Därför är också bra kött dyrare.

Jag har för övrigt inget intresse av att plåga djur och människors levnadsvillkor är högst relevant.

anvihl
2016-12-18, 00:16
Stress påverkar köttets kvalitet negativt. Du får bättre kött från djur som i en sävlig tillvaro långsamt fått äta sig lagom feta och goa. Därför är också bra kött dyrare.

Jag har för övrigt inget intresse av att plåga djur och människors levnadsvillkor är högst relevant.

Och du menar att "närproducerat" kött är befriat från stress och kraftfoder?

Det ENDA närproducerat indikerar är att köttet du köper är producerat inom ett visst område, t.ex ett visst län. Det säger ingenting om hur det är producerat, slaktat eller transporterat. Det är alltså i många fall exakt samma sak att köpa närproducerat i butik som är köpa något som är klassat som svenskt kött, det kan till och med vara samma kött beroende på vart i Sverige du köper det. Man måste kolla på varje enskild gård om man vill stödja viss produktion och transport. Så visst, köper man närproducerat direkt från en gårdsbutik som man har full insyn i hur deras företag drivs kan det absolut gynna miljön t.ex.

Folk (storstadsbor) har ju börjat synonymesera (kom på ett nytt ord :Virro) "närproducerat" med ekologiskt, vilket inte alls är fallet. Sen är diskussionen om ekologiskt ett helt annat diskussionsämne som också är överhypat.

Sen är det dessutom överhypat överlag, det är placebo deluxe i många fall att ekologiskt och "närproducerat" (hatar det ordet) skulle automatiskt smaka bättre än konventionellt kött. Jag är uppväxt på en gård med köttproduktion, vi har fått utmärkelse för vår djurkvalitet, jag känner noll skillnad mellan smaken från våra egna djur som vi själva slaktar utan stress, som vi själva hänglagrar, som är ekologiskt producerade och levt hela sina liv så bra det bara går i ett svenskt jordbruk och en köttbit från Irland man köper på Willys.

Bjorneman
2016-12-18, 00:23
Arbetslöshet oavsett vilken grupp som är arbetslös kostar skattepengar,dessa skattepengar innebär högre omkostnader för bönder och industri vilket i sin tur leder till högre priser på varorna dessa producerar och eftersom samma människor som handlar varorna till de högre priserna även kommer behöva höjda löner för att ha råd att handla varorna och betala de höjda skatterna så fortsätter spiralen nedåt/uppåt.
Orsak och konsekvens är i detta fall lite som hönan eller ägget.

Och vilka är arbetslösa i störst utsträckning? Apropå partitillhörighet. Givetvis förödande oavsett, men ändå en stor del i den onda spiralen.

Ett Orm
2016-12-18, 01:03
Korrekt, bäst är om man har egna djur att slakta.

Nej, det vore en katastrof miljömässigt om man nu ska räkna med att vi äter lika mycket som i dag. Det skulle krävas enorma ytor för djurhållning.
Eller förbrukar är nog ett bättre ord, det kastas oerhörda mängder ätbar mat.

Miljömässigt är enorma köttfabriker troligen det allra bästa, men särskilt humant är det ju inte.

Men nu har ju vi som äter köpekött accepterat att en kossa och en kyckling är mat och inget mer med det, även om vi vill ha oss en lite dos godhetsknark då och då och svära över köttindustrins dåliga djurhållning.
Ytters få kommer att tacka nej av den anledningen när McBurger ligger på fatet.

blåvitt
2016-12-18, 01:10
Miljömässigt är enorma köttfabriker katastrofala. Det enda miljövänliga alternativet är att äta mindre kött. Mycket mindre kött.