handdator

Visa fullständig version : Äckliga kycklingbitar.


Hackenschmidt
2016-12-15, 16:20
När jag lagar wok-rätter med tärnad kycklingfilé är det alltid minst en av kycklingbitarna som smakar äckligt. Den smakar kyckling, men gånger tio ungefär och det blir äckligt.

Jag har provat skära bort röda "blodkärl", senor, allt som inte ser ut som fint kött från kycklingen, likväl smakar minst en bit alltid äckligt.

Kycklingen är ur det billiga sortimentet.

Någon som känner igen detta? Någon som vet vad det beror på?

wilhelmblomgren
2016-12-15, 19:51
Antar att du bara är petig. Men pröva att skölja kycklingen och låt den sedan torka på hushållspapper.

Chok Dee
2016-12-15, 19:57
MEEER KRYDDA !! :D
Det brukar lösa alla problem för mig.
Sen att ögonen tåras det är bara en bonus :)

Diomedea exulans
2016-12-15, 20:38
Kan det vara fett, helt enkelt? Kycklingfett smakar satan.

wilhelmblomgren
2016-12-15, 21:26
Kan det vara fett, helt enkelt? Kycklingfett smakar satan.

Har aldrig själv tänkt på det, då kycklingen är så mager. Inte ofta man hittar en fettstrimla på en kyckling... Sitter väl oftast i senor.

leee
2016-12-16, 00:15
Saltlake sprutas in i kyckling så det är kanske det som smakar illa.

King Grub
2016-12-16, 09:21
Har aldrig själv tänkt på det, då kycklingen är så mager. Inte ofta man hittar en fettstrimla på en kyckling... Sitter väl oftast i senor.

Det sitter fett i klumpar på filéerna. Inte insprängt i köttet, utan separerat. Får man med det så får man en munfull med vidrigt fågelfett.

Klein
2016-12-16, 10:06
Du kan ju också testa att köpa kyckling av högre kvalitet...

wilhelmblomgren
2016-12-16, 14:32
Det sitter fett i klumpar på filéerna. Inte insprängt i köttet, utan separerat. Får man med det så får man en munfull med vidrigt fågelfett.

Aha, lite kuriosa där.

wilhelmblomgren
2016-12-16, 14:35
Du kan ju också testa att köpa kyckling av högre kvalitet...

Dyrast är inte alltid bäst. http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15327065.ab

Bulta
2016-12-17, 07:07
Har nog inte varit med om att jag fått illasmakande kycklingdelar ifrån hel svensk kyckling. Att kycklingfett skulle vara vidrigt förstår jag inte. Tycker det har en väldigt neutral smak.

Gör emellanåt egen buljong av skrovet, och spar då ofta det renderade fettet, vilket är suveränt att använda för t ex ugnsrostad potatis. Ger mycket bättre krispighet än att steka i olja.

timoat
2016-12-24, 05:44
jag håller med, det är alltid en bit som smakar "mer". och jag har ingen aning om varför. kycklingfettet är det nog inte imo, det tycker jag smaka gott.

på tal om det, gör ni som jag skär bort den äckliga hårda biten, eller (vad jag antar är) fjäderfästet på kycklinginnerlårfileerena? helt oätlig!

Cykelcykel
2016-12-24, 09:21
Anledningen till att jag sluta med äta kött och blev veg
För typ 12 år sen är just det att man alltid fick nångon jävla äcklig bit då och då som förstörde allt

Diomedea exulans
2016-12-24, 09:33
på tal om det, gör ni som jag skär bort den äckliga hårda biten, eller (vad jag antar är) fjäderfästet på kycklinginnerlårfileerena? helt oätlig!

Är det att filén smalnar av i en hård, ljus klump? Tror det är senan där muskeln fäster mot benet. Den äter jag inte.

Tomten
2016-12-24, 13:40
Har nog inte varit med om att jag fått illasmakande kycklingdelar ifrån hel svensk kyckling. Att kycklingfett skulle vara vidrigt förstår jag inte. Tycker det har en väldigt neutral smak.

Gör emellanåt egen buljong av skrovet, och spar då ofta det renderade fettet, vilket är suveränt att använda för t ex ugnsrostad potatis. Ger mycket bättre krispighet än att steka i olja.

Kan inte annat än instämma. Är ju fullständigt klockrent att göra buljong av skrovet och även spara fettet till annat. Det går till och med att göra rätter av kycklingskin

http://toriavey.com/toris-kitchen/2010/06/schmaltz-and-gribenes/

wilhelmblomgren
2016-12-26, 00:52
jag håller med, det är alltid en bit som smakar "mer". och jag har ingen aning om varför. kycklingfettet är det nog inte imo, det tycker jag smaka gott.

på tal om det, gör ni som jag skär bort den äckliga hårda biten, eller (vad jag antar är) fjäderfästet på kycklinginnerlårfileerena? helt oätlig!

Äsch! Det är bara att äta upp det och inte vara så kräsen! Att pilla i maten gör bara småbarn.

vicarious
2016-12-26, 12:46
Köpte färsk kycklingfilé förra veckan och när jag öppnade förpackningen märkte jag att det var jättemycket fettbitar och många små filébitar, typ slamsor. Skar bort det värsta och stekte upp det, jag brukar inte vara kräsen - men det gick fan inte att äta. Vidrigt.

leee
2016-12-26, 14:14
Köpte färsk kycklingfilé förra veckan och när jag öppnade förpackningen märkte jag att det var jättemycket fettbitar och många små filébitar, typ slamsor. Skar bort det värsta och stekte upp det, jag brukar inte vara kräsen - men det gick fan inte att äta. Vidrigt.

Bättre med svensk kyckling.

vicarious
2016-12-26, 20:32
Bättre med svensk kyckling.

Det var Kronfågel.

wilhelmblomgren
2016-12-27, 02:17
Bättre med svensk kyckling.

Det var Kronfågel.

Hehe!