handdator

Visa fullständig version : Komma i form utan träningsutrustning?


tomten1
2016-12-13, 23:31
Är det möjligt att komma i sådan här form:

http://liverampup.com/uploads/images/Georges%20St-Pierre.jpg

...utan någon som helst utrustning i form av vikter eller dylikt?

Om man enbart kör olika övningar i form av armhävningar, knäböj,situps etc.

Gerdler
2016-12-13, 23:44
Det kan vissa. Inte alla. Men man bör nog ha lite utrustning t ex en pull-up bar eller åtminstone nåt bord att göra body rows med och en stol/säng/soff att göra dips på.

Det finns helst nån uteplats i närheten med stänger för pull-ups? Eller en stabil gren i ett träd? Sök på calisthenics och "body weight workouts" för fler övningar.

Mycket av killen på bildens utseende kommer ifrån att han inte är fet, utan tvärtom har lite lägre fettprocent. Det är ett bra sätt att se mer vältränad ut. Men om du går ner i vikt utan att träna så kommer du bara få fysik som en datornörd som levt på jolt-cola, träningen är essentiell.

Stirra dig inte blind på killen på bilden, du kommer ha möjlighet att få en fysik som är bättre än den du har nu, det är det viktiga.

tomten1
2016-12-13, 23:51
Anledningen till att jag frågar är pga att jag har vissa perioder i livet (som är ganska långa) där jag är extremt upptagen med jobb, och då jag enbart hinner träna hemma..

Jag försöker bara bilda mig någon slags uppfattning om hur mycket jag skulle tappa om jag körde, låt säga, 1-2 månader hemma utan att ta mig till gymmet...

Sohlsken
2016-12-13, 23:57
1-2 månad med underhållsträning hemma skulle du inte tappa alls på. Beror väl iofs på om du tränar som en elitidrottare, men de flesta här skulle inte tappa märkvärt.

Gerdler
2016-12-14, 00:14
Som Sohlsken skriver. Men tänk på att ha utforska övningsvalen väl.

1-2 månader från gymmet med träning med kroppsvikt i korta men hyfsat frekventa pass låter till och med som om det skulle kunna vara skadeförebyggande och nyttigt. :)

De två största hindren som jag ser är att tekniken på vissa övningar som du måste lära dig kanske begränsar dig från att träna effektivt den första tiden och att det finns risk att du inte får rutin att träna eftersom det är hemma och inte nån sån uppenbar switch som att du kommer in på gymmet och därmed vet att det är dags att träna. Kommer du förbi dem så kan det bli jättebra!

jcs
2016-12-14, 07:29
Kolla in gymnastic strength training.

viringer
2016-12-14, 13:07
1-2 månad med underhållsträning hemma skulle du inte tappa alls på. Beror väl iofs på om du tränar som en elitidrottare, men de flesta här skulle inte tappa märkvärt.

Huh? Har man en bra muskelmassa och är van med gym för att sen börja "underhållsträna" hemma i 2 månader utan vikter så kommer nästan allt försvinna. Kroppen kommer vänja sig till det han gör.

Det har visat sig att elitidrottare behåller muskelmassa bätrre än nybörjare.

WHITEFOLKS
2016-12-14, 14:50
Har man tillgång till något i stil med trx/suspension training så kan man nog träna på väldigt bra hemma om man bara är motiverad.

z_bumbi
2016-12-14, 15:22
Huh? Har man en bra muskelmassa och är van med gym för att sen börja "underhållsträna" hemma i 2 månader utan vikter så kommer nästan allt försvinna.

Om man lägger sig hemma i i sängen i två månader tappar man ganska mycket (även om det går ganska snabbt att få tillbaka) men om man är fysiskt aktiv och dessutom har med styrketräning i den ekvationen så finns det inte en chans att en frisk människa skulle tappa nästan allt.
Sen är det dessutom enkelt att viktbelasta styrketräningen om man inte tror det skulle räcka med "bara" kroppsvikt.

Tree Fiddy
2016-12-14, 15:27
Huh? Har man en bra muskelmassa och är van med gym för att sen börja "underhållsträna" hemma i 2 månader utan vikter så kommer nästan allt försvinna. Kroppen kommer vänja sig till det han gör.

Det har visat sig att elitidrottare behåller muskelmassa bätrre än nybörjare.

Vadå "nästa allt försvinna"? Vad är, för det första, utgångsläget? Och för det andra, varför skulle "nästan allt försvinna"?