handdator

Visa fullständig version : 1 mil promenad varje dag - realitiska resultat?


MaxTheMarketer
2016-12-13, 02:02
Tjena!

Nu är jag förvisso sjuk men annars promenerar jag 1 mil varje dag, med högnoggrann GPS, så jag kan bekräfta längden. Tar ca 1,75-2h.

Jag gör detta i samband med mild bukfetma som jag vill bli av med (trycker jag ut magen så mycket jag kan så får jag ca 97-98cm i omkrets runt magen precis vid naveln).

Jag känner en snubbe som är kortare än mig men väger flera kilo mer än mig (jag är 1,75m, väger ca 76kg just nu) och hans bukfetma ser ut som om han ska föda barn närsomhelst.

Min dagliga kost är exakt följande (utan massa trams som såser å liknande):

- 3 st Omega-3 tabletter
- 2 st D-Vitamin tabletter
- 2 dl fibergröt (ICA; utan socker, kanel å sånt),
- 3 dl vatten i gröten (kranvatten)
- 2 ägg (märken varierar; ej frukostägg)
- 2 dl fullkornspasta (Kungsörnen; makaroner)
- 2 teskedar solrosfrön (Risenta; ej rostade)
- 150-200 g wokkok (ICA Basic; utan majs)
- 150-250 g kyckling (ICA Basic)
- 1,25 dl kokosmjölk (Santa Maria; extra smooth)
- 14,25 g Red curry paste (ICA ASIA)
- 1-2 L vatten som dryck (kranvatten)
- 4 dl Whey-80 proteinpulver (Star Nutrition; smak varierar)

Denna kost har jag för näringsintag, för att jag blir mätt och för att det är tillräckligt gott utan att spräcka min ekonomi.

Frågor jag är:

1. Vad är realistiska resultat i viktnedgång (dvs., viktnedgång i rent fett, inte bara vätska) om man går 1 mil/dag med denna exakta dagliga kost?

2. Kan få snabbare viktnedgång (i rent fett) om man också gymmar fyra gånger i veckan (överkropp ena dagen, underkropp andra och en vilodag)?

Dvs., går det att påverka fettförbränningen så att fler kalorier som bränns är från rent fett och inte bara det dagliga energiintaget?

King Grub
2016-12-13, 02:57
Sättet du ser till att viktnedgången består av fett heter styrketräning. Viktnedgång utan styrketräning = upp till 50 % fettfri massa. Med styrketräning = upp till 100 % fett.

MaxTheMarketer
2016-12-13, 05:11
Sättet du ser till att viktnedgången består av fett heter styrketräning. Viktnedgång utan styrketräning = upp till 50 % fettfri massa. Med styrketräning = upp till 100 % fett.

M.a.o. så får man mer fettförbränning genom att kombinera långpromenader med styrketräning? Eller har långpromenader minimal påverkan på fettförbränningen som ens styrketräning ger? Tack för svaren!

Wilt the Stilt
2016-12-13, 05:24
Vad är det för GPS du använder? Vill också ha en högnoggrann

King Grub
2016-12-13, 06:05
M.a.o. så får man mer fettförbränning genom att kombinera långpromenader med styrketräning? Eller har långpromenader minimal påverkan på fettförbränningen som ens styrketräning ger? Tack för svaren!

Styrketräningen är muskeluppbyggande så det inte sker muskelförlust under viktnedgången = mycket mer eller t o m all viktförlust är fett.

Shqypnia
2016-12-13, 11:05
Summa sumarum: fortsätt med promenader men glöm inte styrketräningen!

EnergiÖverskott
2016-12-14, 07:01
175 Cm och 76 Kg tung? Jag hade börjat träna ordentligt istället. Träna det du tycker är kul, få in 2 hel/halvkroppspass på gymet per vecka, ät hälsosamt och lägg dig på något sånär energibalans, eller ett svagt underskott. Ge det något halvår eller så och se det ur ett ännu längre perspektiv så kommer du rätt så garanterat att både må bättre och långsiktigt bli av med det du kalla "bukfetma".

MaxTheMarketer
2016-12-14, 07:19
Tack för alla svar!

Jag brukar gymma 4 ggr i veckan (2 överkropp, 2 underkropp), men är sjuk just nu. Jag undrade bara om det blir någon positiv effekt på fettföbränningen av att lägga in 1 mil långpromenad per dag i samband med styrketräningen.

F.ö. så får jag positiva psykiska effekter av promenaderna, så även om det har minimal eller noll påverkan på fettförbränningen så har det andra förmåner för mig så jag kmr ändå att fortsätta med det.

Jag har även testat att gymma varje dag (överkropp ena dagen, underkropp andra dagen, osv) och när jag körde på så i 2 veckor så noterade jag en signifikant ökning i min aptit. Var det alltså ökad ämnesomsättning då som jag upplevde, därav oxå högre fettförbränning än innan?

Jag upplever inte att jag riktigt fått konkret svar på min fråga dock: ökar dagliga långpromenader fettförbränningen i samband med regelbunden styrketräning, eller inte? :D

Tack återigen för alla svar!

Cykelcykel
2016-12-14, 07:28
Om du inte äter upp kalorierna du förbrännt på promenaden så ja.

Shqypnia
2016-12-14, 10:21
Det är klart fettförbränningen ökar om du gör något som betyder att du rör på dig.

EnergiÖverskott
2016-12-14, 15:03
Desto mer du rör på dig desto mer energi gör din kropp av med. Går du en mil och gör av med 400-500 Kcal så är det klart att din vikt kommer att droppa, i det långa loppet om du gör detta över en längre period, utan att äta mer energi än vanligt.

Det är väldigt enkelt. För att tappa vikt behöver du ligga på ett energiunderskott. Om du gör det genom att röra på dig mer eller genom att äta mindre spelar ingen roll sett till vikten. Jag själv älskar att promenera, går åtminstone 12-15 kilometer/dag, konditionstränar 7-12 timmar/vecka samt styrketränar 3-4 timmar/vecka. Det är självklart att jag kan äta mer än en människa med en extremt stillasittande livsstil.

Jag är 187 och väger 85 kilo. Med min aktivitetsgrad kan jag äta 3000-4000 Kcal/dag utan några som helst problem. En människa med samma mått och vikt som sitter still precis hela dagarna kanske får nöja sig med 2000 Kcal per dag för att vara viktstabil.

Det är alltså väldigt enkelt. Energi ut + Energi in måste hamna på minus om du ska tappa vikt. Mer rörelse, mindre mat eller en kombination utav de båda spelar för viktens skull i sig, ingen som helst roll.

MaxTheMarketer
2016-12-15, 06:35
Desto mer du rör på dig desto mer energi gör din kropp av med. Går du en mil och gör av med 400-500 Kcal så är det klart att din vikt kommer att droppa, i det långa loppet om du gör detta över en längre period, utan att äta mer energi än vanligt.

Det är väldigt enkelt. För att tappa vikt behöver du ligga på ett energiunderskott. Om du gör det genom att röra på dig mer eller genom att äta mindre spelar ingen roll sett till vikten. Jag själv älskar att promenera, går åtminstone 12-15 kilometer/dag, konditionstränar 7-12 timmar/vecka samt styrketränar 3-4 timmar/vecka. Det är självklart att jag kan äta mer än en människa med en extremt stillasittande livsstil.

Jag är 187 och väger 85 kilo. Med min aktivitetsgrad kan jag äta 3000-4000 Kcal/dag utan några som helst problem. En människa med samma mått och vikt som sitter still precis hela dagarna kanske får nöja sig med 2000 Kcal per dag för att vara viktstabil.

Det är alltså väldigt enkelt. Energi ut + Energi in måste hamna på minus om du ska tappa vikt. Mer rörelse, mindre mat eller en kombination utav de båda spelar för viktens skull i sig, ingen som helst roll.

Tack så mkt för det utförliga svaret!

Jag försöker få en korrekt bild över det hela. Min bild jag har just nu är att du gör av dig med mer energi ju mer du rör på dig. Det har jag förstått, inga problem.

Hur stor andel av denna energi kmr då från lagrat fett och hur mkt energi kommer från livsmedel du stoppat i dig? Kan denna balans gå mer åt "mer energiförbrukning från lagrat fett än instoppat livsmedel"-hållet? Eller fungerar det helt enkelt inte så?

Det är därför jag frågar om långpromenader kan påverka denna "fördelning av energiförbrukning" så att mer energiförbrukning kmr från lagrat fett än livsmedlen jag stoppar i mig dagligen. Och om jag förstått det rätt nu så kan alltså styrketräning göra så att mer energiförbrukning kmr från lagrat fett än mina instoppade livsmedel?

Tack för svaret återigen!

EnergiÖverskott
2016-12-15, 06:45
Tack så mkt för det utförliga svaret!

Jag försöker få en korrekt bild över det hela. Min bild jag har just nu är att du gör av dig med mer energi ju mer du rör på dig. Det har jag förstått, inga problem.

Hur stor andel av denna energi kmr då från lagrat fett och hur mkt energi kommer från livsmedel du stoppat i dig? Kan denna balans gå mer åt "mer energiförbrukning från lagrat fett än instoppat livsmedel"-hållet? Eller fungerar det helt enkelt inte så?

Det är därför jag frågar om långpromenader kan påverka denna "fördelning av energiförbrukning" så att mer energiförbrukning kmr från lagrat fett än livsmedlen jag stoppar i mig dagligen. Och om jag förstått det rätt nu så kan alltså styrketräning göra så att mer energiförbrukning kmr från lagrat fett än mina instoppade livsmedel?

Tack för svaret återigen!

Styrketräning kommer att göra att du behåller/ökar muskelmassan och att större del av energin kroppen plockar från vävnad är fett. Kort sagt, styrketräna ett par gånger i veckan och ligg på energiunderskott. Promenerar du så bränner du mer energi och hamnar på ett större energiunderskott, om du inte äter mer.

Beemel
2016-12-15, 08:32
Hur stor andel av denna energi kmr då från lagrat fett och hur mkt energi kommer från livsmedel du stoppat i dig? Kan denna balans gå mer åt "mer energiförbrukning från lagrat fett än instoppat livsmedel"-hållet? Eller fungerar det helt enkelt inte så?

Inte riktigt så. Vart kroppen tar sin energi ifrån är inte så enkelt. Och det är dessutom rätt ointressant i sammanhanget.

Det handlar om det du stoppar i dig minus det du göra av med.

Blir svaret negativt kommer det mellanskillnaden tas från kroppens reserver (primärt fett, åtminstone om man styrketränar).

Om svaret är positivt kommer kroppen lagra in det som reserver. (primärt fett men även till viss del som muskler, självklart större andel muskler om man styrketränar)

Är svaret plus minus noll så kommer du vara viktstabil och inga större skillnader i muskler och fett kommer ske (givetvis så är detta inte helt sant, det går fortfarande att bygga muskler och bränna fett på energibalans, men det går generellt långsammare än de två ovanstående exemplen)

Donkens
2016-12-15, 16:37
Högintensivcardio i samband med kaloriunderskott förebygger bukfetma effektivt.

Bulkperiod
2016-12-15, 22:38
Kom ihåg att utöver styrketräning så är ett högt proteinintag (cirka 2g/kg kroppsvikt) samt tillräckligt med sömn (ganska individuellt antar jag men mellan 7-9h/dygn) att föredra om man vill se till att en större mängd av viktförlusten består av fett istället för fettfri massa.

Kimpan90
2016-12-19, 19:13
Vad för slags styrketräning föreslår ni att man gör?

Funkar 5x5 sl eller ska man köra något "annat" schema?

EnergiÖverskott
2016-12-19, 19:22
Vad för slags styrketräning föreslår ni att man gör?

Funkar 5x5 sl eller ska man köra något "annat" schema?
Träna så du tycker är kul. Satsa på att minst hålla kvar styrkan och gärna öka den.

Det behöver inte vara krångligare än så.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Kimpan90
2016-12-19, 19:39
Träna så du tycker är kul. Satsa på att minst hålla kvar styrkan och gärna öka den.

Det behöver inte vara krångligare än så.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Jag började med 5x5 och låg på 1000-1500 kalorier om dagen (185cm och vägde dryga 140). Kom upp till 5x5 100kg på squats innan det blev drygt.



Jag tycker muskelmassa är roligt. Men vet att det inte går ihop med att gå ner i vikt.

Då bör jag helt enkelt fortsätta på 5x5 för att behålla så mkt styrka som möjligt?

Bossebäver
2016-12-19, 22:25
Vad för slags styrketräning föreslår ni att man gör?

Funkar 5x5 sl eller ska man köra något "annat" schema?

Jag propagerar starkt för att man ska köra tungt(som ex 5x5) när man deffar. Att behålla eller tom öka styrkan är nyckeln till att behålla m6skelmassan.

EnergiÖverskott
2016-12-20, 06:14
Jag började med 5x5 och låg på 1000-1500 kalorier om dagen (185cm och vägde dryga 140). Kom upp till 5x5 100kg på squats innan det blev drygt.



Jag tycker muskelmassa är roligt. Men vet att det inte går ihop med att gå ner i vikt.

Då bör jag helt enkelt fortsätta på 5x5 för att behålla så mkt styrka som möjligt?

Ja, det kan vara klokt att träna på ett sätt som du kan jämföra med hur din styrka vart innan. Öka den är optimalt, att hålla kvar den är riktigt bra, att bli svagare och svagare är mindre bra. Då tycker jag hellre att man kan äta lite mer och låta viktnedgången ta lite längre tid. För en hobbymotionär spelar ju tidsåtgången för viktnedgång sällan så stor roll, i jämförelse med någon som ska ner i vikt för match eller tävling etc.

Anonymes
2016-12-23, 15:47
Om man inte styrketränar kommer kroppen bryta ner muskler trots att man har låg muskelmassa?

EnergiÖverskott
2016-12-23, 16:22
Om man inte styrketränar kommer kroppen bryta ner muskler trots att man har låg muskelmassa?
Ja, betydligt mer än om du skulle styrketräna. Det är därför det är så viktigt att styrketräna under viktnedgång och även det de flesta missar och senare undrar varför de ser likadana ut som de gjorde med 20 kilo extra fett på kroppen.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk