handdator

Visa fullständig version : Tre poliser – istället för trettio – utreder senaste mordet i Malmö


Neithan
2016-12-12, 22:22
https://www.sydsvenskan.se/2016-12-10/tre-poliser-istallet-for-trettio-utreder-senaste-mordet-i-malmo

Tydligen är det kris inom polisen, till den grad att inte bara "vanliga" brott bortprioriteras fullständigt, utan nu behöver inte ens mord utredas(!).

Mordet i torsdags på en 24-årig tandläkare kan bli olöst – eftersom alldeles för få poliser utreder det. Det säger chefsåklagare Pär Andersson som är förundersökningsledare. Förstärks inte mordutredningen kan den snart bli nerlagd, menar han.

-

– Jag får väl se på måndag om det blir något överhuvudtaget eller om vi skriver av ärendet, säger han.
Samtidigt är mordet på tandläkaren fullt möjligt att lösa med tillräckligt med personal, menar han.

För att summera: vad som verkar vara en laglydig och driven medborgare får sitt liv avslutat på ett helt vedervärdigt sätt, och det bästa samhället kan ställa upp med är ett uppenbart halvhjärtat och dåligt försök till att hitta de skyldiga. Vågar knappt tänka på hur "lindrigare" brott som misshandel, stölder, eller rån hanteras (men betänk att vi snart har tvingande nästan 50-50 i bolagsstyrelser!).


Hur tror ni att det här påverkar viljan att bidra till samhället?

Finns det några "silver linings"?


Framför allt tråkigt att det kommer så nära att Herr Rikspolischef Eliasson uttalade sig om att han var så nöjd med hur han har skött sitt jobb och hur säkert han sitter på sin plats. http://www.svd.se/dan-eliasson-polisen-har-blivit-tillgangligare/om/polisens-kris
– Jag känner ett starkt stöd från statsminister, departement och från Anders Ygeman som gett mig en klapp på axeln när det har behövts.

Old Nick
2016-12-12, 22:51
Jag önskar att Jimmie Åkesson kunde ge sitt oreserverade stöd till Dan Eliasson så att regeringen kan avpolettera honom någon gång.

ApexProcyon
2016-12-13, 00:21
Jag önskar att Jimmie Åkesson kunde ge sitt oreserverade stöd till Dan Eliasson så att regeringen kan avpolettera honom någon gång.

Det låter som att du underskattar Eliasson. Minns du inte succén med tafsarmband? Med Dannes fingertoppskänsla för preventiv säkerhet så kan vi snart se fram emot mordarmband.

#dödainte

Diomedea exulans
2016-12-13, 00:24
Jag skyller på Beck-filmerna. De har spridit en falsk bild om att Gunvald och Martin ensamma kan lösa alla brott.

leee
2016-12-13, 00:38
Det skjuts knivas misshandlas balkongknuffas tycker det blir värre och värre,hoppas alliansen vinner nästa val och tar tag i det hela.

rememberence
2016-12-13, 12:34
Äsch, Sverige har ju aldrig varit tryggare? :confused:

drH21YCHpQs

dream_theater_
2016-12-13, 12:41
Är det din enda agenda Neithan? Att hetsa mot invandring och feminism, och att berätta för alla hur dåliga det svenska samhället är?

Yes
2016-12-13, 12:42
Det tråkiga är att det här inte är något nytt. Det har pågått länge och bara blivit värre och värre. Endast på senare tid har media vänt kappan och börjat skriva om det. Tidigare förnekades krisen och det påtalades att vi har fler poliser än någonsin (att det sen finns fler på HR än i yttre tjänst talades det tyst om).

Stuffer
2016-12-13, 12:53
Jag skyller på Beck-filmerna. De har spridit en falsk bild om att Gunvald och Martin ensamma kan lösa alla brott.

Någonstans inom mig inbillar jag ju mig att det är så man löser svåra fall, alltså att någon klipsk snubbe som Beck, Wallander eller Leif GW löser fallet med hjälp av några få undersåtar.
Man kan ju liksom inte kompensera för en smart snubbe genom att sätta in 30st IQ-befriade. Polisen skulle väl dessutom sänka antagningskraven nu för att öka intresset för yrket. Känns som rätt väg att gå, eller inte.

Swedishviking
2016-12-13, 13:27
Pratade med en gammal polare som är polis för några veckor sedan!
Han tänkte sadla om till snickare på grund av krisen inom polisväsendet!
Dem har inga befogenheter längre så fort dem gör nåt skriks det rasist övervåld m.m m.m.

Det är totalt ohållbart sade han! plus dem får jobba ihjäl sig med långa pass på grund av att så många poliser som har slutat! 1800st sedan årets början har slutat berättade han.
Och många fler är på G att sluta!

shut teh face
2016-12-13, 13:54
Inte så konstigt, de flesta poliser slutar just i Malmö, och trots förstärkningar från övriga landet så vill ingen jobba där.

ARMSTARK
2016-12-13, 15:05
Det tråkiga är att det är just för att polisen försöker få bättre rykte som man börjat mörka dittan och dattan, men i stället har förtroendet för polisen nått bottenrekord. Att vara rak och ärlig har alltid varit ett vinnande koncept, oavsett om det man säger är populärt eller inte så får man respekt.

Rikard Jansson
2016-12-13, 15:07
Jag ville bli polis men är färgblind så får inte :)

ceejay
2016-12-13, 15:14
Det tråkiga är att det är just för att polisen försöker få bättre rykte som man börjat mörka dittan och dattan, men i stället har förtroendet för polisledningen nått bottenrekord. Att vara rak och ärlig har alltid varit ett vinnande koncept, oavsett om det man säger är populärt eller inte så får man respekt.

Borde skrivit det istället. Jag tror att Majoriteten av alla poliser i fält är good guys som vill sätta dit the bad guys. Men de får inte.

ARMSTARK
2016-12-13, 15:16
Borde skrivit det istället. Jag tror att Majoriteten av alla poliser i fält är good guys som vill sätta dit the bad guys. Men de får inte.

Precis, det var det jag menade.

ceejay
2016-12-13, 15:22
Precis, det var det jag menade.

Det måste sticka rätt många i ögonen, främst poliser, att RPC Dan sitter och är nöjd med sitter arbete och gillar klapparna i ryggen han får från Ygeman et al.

trädgårdsmöbel
2016-12-13, 16:20
Med så pass dålig polis och uppklarningsstatistik så tycker jag att det är dags för liberala vapenlagar så att man åtminstone har chansen att skydda sig själv och andra och även möjlighet att utöva någon form av civil rättsskipning då samhället fallerar.

Kanske beväpnade medborgargarden hade varit något? Tänk Soldiers of Odin fast med hagelgevär.

Rikard Jansson
2016-12-13, 16:24
Med så pass dålig polis och uppklarningsstatistik så tycker jag att det är dags för liberala vapenlagar så att man åtminstone har chansen att skydda sig själv och andra och även möjlighet att utöva någon form av civil rättsskipning då samhället fallerar.

Kanske beväpnade medborgargarden hade varit något? Tänk Soldiers of Odin fast med hagelgevär.

Ja, vad kan någonsin gå fel :)

Macroman
2016-12-13, 16:59
Alltså detta är ju egentligen ganska lätt att lösa.

-Höj lönerna generellt för poliser i yttre tjänst med 5 tkr/månad. Dessutom inför man rikstillägg för arbete i ghetton.
-Jourdomstoler så att drägget döms direkt och man får bort dom från gatorna.
-Gå in knallhårt i ghettona och rensa upp och ha tydlig och massiv närvaro. Detta framförallt för att skydda de skötsamma som faktiskt bor där.
-Samt hårdare straff och inga straffrabatter som det är nu.

Pengar tas från aktivistorganisationen Migrationsverket vars kostnader ska ligga på en minimal nivå de närmaste 15-20 åren.

Exdiaq
2016-12-13, 18:33
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15078614_639025699611359_3692899702746602555_n.jpg ?oh=e7b1fe05196d3cd16b1ae264f4e63eec&oe=58EA0463

Yes
2016-12-13, 18:51
Alltså detta är ju egentligen ganska lätt att lösa.

-Höj lönerna generellt för poliser i yttre tjänst med 5 tkr/månad. Dessutom inför man rikstillägg för arbete i ghetton.
-Jourdomstoler så att drägget döms direkt och man får bort dom från gatorna.
-Gå in knallhårt i ghettona och rensa upp och ha tydlig och massiv närvaro. Detta framförallt för att skydda de skötsamma som faktiskt bor där.
-Samt hårdare straff och inga straffrabatter som det är nu.

Pengar tas från aktivistorganisationen Migrationsverket vars kostnader ska ligga på en minimal nivå de närmaste 15-20 åren.
Sorgligt nog är det bara en bra början som inte räcker på långa vägar för att rädda situationen. Polisen lider av så svår vanskötsel att det skulle kräva en radikal omorganisation för att få den på fötter igen.
Exempelvis behöver hela ledningen bytas ut samt de flesta lägre chefer. Det är nästan bara politruker och rövslickare i chefsleden. Sedan har du problem med hittepå-tjänster, en enormt stor del som jobbar med annat än polisarbete, dåliga utvecklingsmöjligheter och inget som fungerar varken organisatoriskt eller på den mest basala nivå (typ, fixa en trasig diskmaskin).

Jag var för ett tag sedan på intervju hos polisen. På frågan om lön förklarade de att de varit i kontakt med HR inför rekryteringen, men det var ingen som visste hur löneläget var. Polisen har en HR-avdelning på runt 800-900 personer. De vet inte ens vad de kan betala för tillsättandet av nya tjänster vid en rekrytering.

Det borde ge en liten fingervisning om hur katastrofalt dåligt myndigheten fungerar.

Malle1
2016-12-13, 19:03
Polisen verkar vara drabbad av samma virus som tidigare implementerats i den svenska skolan. Organiserad oorganisation.....

TheBeach97
2016-12-13, 20:52
Nä men! Landet har ju aldrig varit säkrare? Snuten går ju inte alls på knäna? Allt är ju "konspirationsteorier från paranoida rasister som säger att landet blir sämre!" ???

Antar att svensson kommer fortsätta stänga öronen, snart har vi laglöst land och det uppstår diverse medborgargarden som måste ta itu med problemen "på sitt egna vis", oj oj oj vilken misär vi har till mötes.

Men som sagt, "nothing to see here!!", right? :)

ApexProcyon
2016-12-13, 21:07
Att många skyller på mångkultur och feminism är i sig inte konstigt. De som leder landet och bär ansvaret för förfallet av välfärden och tryggheten är förespråkare av feminism och mångkultur.

Att säga att de som suttit i ledande positioner under trygghetens och välfärdens förfall bär ansvar för sin egen skapelse kan inte vara annat än sunt förnuft.

Den oundvikliga frågan blir således: Vilken regering skulle kunna balansera feminism, mångkultur, välfärd och trygghet när både alliansen och de rödgröna bevisligen har misslyckats? Är feminismen och mångkulturen att skylla, eller finns det något annat som är den egentliga orsaken till att det ser ut som det gör idag?

Malle1
2016-12-13, 21:20
David Duke kan ha svaret.

Hövdingen
2016-12-13, 23:24
Diskussion med Ygeman, Dan "jag är dum i huvudet" Eliasson, GW m.fl.. 26 min.
http://www.svtplay.se/video/11529234/veckans-brott/veckans-brott-sasong-13-avsnitt-9?start=auto

trädgårdsmöbel
2016-12-14, 06:26
Diskussion med Ygeman, Dan "jag är dum i huvudet" Eliasson, GW m.fl.. 26 min.
http://www.svtplay.se/video/11529234/veckans-brott/veckans-brott-sasong-13-avsnitt-9?start=auto

Det var en enorm elefant med i diskussionen som ingen ville kännas vid.

Diploid
2016-12-14, 08:29
Det var en enorm elefant med i diskussionen som ingen ville kännas vid.

Hurså?

Yes
2016-12-14, 13:16
Eliasson gör en Eliasson. Skriv om allt till "en svår utmaning" och ändra fokus till att det nu minsann ska bli bättre. Det är så han alltid gjort. Tona ner problemen och lova att allt ska bli bättre. Inget tal om den totala katastrofen inom polisen.

Rolfarsson
2016-12-14, 13:46
Hur tror ni att det här påverkar viljan att bidra till samhället?

Den viljan tappade jag för länge sedan, jag önskar att man kunde få välja lite själv vad ens skatt ska gå till.
Ett exemplar är att skola, vård, rättsväsende osv skulle vara obligatoriskt att skatta för, men saker som presstöd, bidrag till religiösa samfund, asylinvandring och anhöriginvandring osv skulle vara frivilligt.

stridis
2016-12-14, 13:50
Eliasson gör en Eliasson. Skriv om allt till "en svår utmaning" och ändra fokus till att det nu minsann ska bli bättre. Det är så han alltid gjort. Tona ner problemen och lova att allt ska bli bättre. Inget tal om den totala katastrofen inom polisen.

Att folk knyter näven i fickan när Eliasson gör så gång på gång, myndighet efter myndighet uppbackad av sosseriet.

Neithan
2016-12-14, 22:34
Tydligen finns det resurser för att "skämta"
http://www.jp.se/article/ku-klux-klan-var-internt-polisskamt/
Ett luciatåg i Jönköping misstogs för Ku klux klan, uppgav polisen på onsdagsförmiddagen.
Men händelsen var bara ett internt polisskämt och det var ingen som hade gjort den missuppfattningen.

..

Kan man lita på att det som sägs under den här medieuppkopplingen kommer vara sant framöver?

— Ja, absolut. Det är klart att man kan det.


Spännande i dessa tider av "fake news". Desinformation verkar prioriteras högt.

supercharge
2016-12-14, 23:45
Det känns lite som vi lever den sista tiden i den flum-dekadens som Sverige har utvecklats till. Det är en brytningstid där den svenska identitetspolitiska modellen möter verkligheten. Genuspolisen ska försöka tackla fientliga samhällsenklaver och gangstervälde vilket mest ger ett gott skratt.

Fenomenet är däremot inte unikt utan sker på alla områden: socialtjänsten har samma problem liksom arbetsförmedlingen. Det homogena är slut och nu ska välmenande arbetsförmedlare ur det lutherska pliktsamhället försöka hitta anställning åt tiotusentals människor som knappt kan räkna till tio på fingrarna i ett avancerat högutbildningsland som inte behöver dem.

Det är förstås inte hållbart och systemet kommer förr eller senare att anpassas till dess nya verklighet. Det innebär att det blir ett amerikanskt system med tuffare polis och allt mindre skatter och välfärd på det sätt som det heterogena samhället medför, eftersom tillit och sammanhållning minskar och folk inte vill slänga iväg sina surt förvärvade skattepengar till Rinkeby lika lite som man vill göra det till Irak.

Tomten
2016-12-15, 00:07
Kan var värt att tänka på att det är olika kompetens som krävs för att utreda mord och för att arbeta i yttre tjänst. En polis som är i yttre tjänst kommer ni inte se utreda några mord. Däremot så kanske de är med på plats dagen mördaren ska gripas. Han är kanske också med på brottsplatsen i det initiala skedet och är den som far och meddelar den avlidnes familj.

Macroman
2016-12-15, 10:11
Det känns lite som vi lever den sista tiden i den flum-dekadens som Sverige har utvecklats till. Det är en brytningstid där den svenska identitetspolitiska modellen möter verkligheten. Genuspolisen ska försöka tackla fientliga samhällsenklaver och gangstervälde vilket mest ger ett gott skratt.

Fenomenet är däremot inte unikt utan sker på alla områden: socialtjänsten har samma problem liksom arbetsförmedlingen. Det homogena är slut och nu ska välmenande arbetsförmedlare ur det lutherska pliktsamhället försöka hitta anställning åt tiotusentals människor som knappt kan räkna till tio på fingrarna i ett avancerat högutbildningsland som inte behöver dem.

Det är förstås inte hållbart och systemet kommer förr eller senare att anpassas till dess nya verklighet. Det innebär att det blir ett amerikanskt system med tuffare polis och allt mindre skatter och välfärd på det sätt som det heterogena samhället medför, eftersom tillit och sammanhållning minskar och folk inte vill slänga iväg sina surt förvärvade skattepengar till Rinkeby lika lite som man vill göra det till Irak.

Precis så! Det är bara i homogena samhällen med stor tillit till samhället och dess institutioner som det är möjligt att ha ett så stort skatteuttag som vi har nu. Homogena samhällen är också de lugnaste och tryggaste. Skulle gärna se en seriös analys till varför Sverige valt att vilja införa ett mångkulturellt samhälle.

Min gissning är att det inte gjorts någon analys öht...

Neithan
2016-12-15, 10:40
Inte bar mord och "lindrigare" brott som drabbas.

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-14/polisen-desperat-efter-vag-av-valdtakter

33 överfallsvåldtäkter har anmälts i Malmö bara i år. Åtta av våldtäkterna gäller barn. Ännu har inga klarats upp. Nu tar polisen till desperata åtgärder för att lösa brotten.

För att lösa dessa avskyvärda brott går polisen ut med signalement, vilket en av rikets största experter, Dr Sarnecki, kommenterar:

– Det här visar att polisen är desperat och har fastnat i utredningen, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet.
Han är kritisk till att polisen går ut med den här typen av signalement.
– Det här med att att han ska ha “stor näsa”, “mörkt krulligt hår” och “inte tala svenska”, är en oerhörd stereotyp bild. Risken är att det kommer ge obehagliga spänningar i samhället, säger han.

shut teh face
2016-12-15, 11:00
Skönt att man bor på en lugn ort i alla fall. Hoppas man inte behöver flytta tillbaka till någon storstad senare i livet.

Macroman
2016-12-15, 12:49
Skönt att man bor på en lugn ort i alla fall. Hoppas man inte behöver flytta tillbaka till någon storstad senare i livet.

I Stockholm märks det ju inte så mkt än pga så stor och segregerad stad. Därav är så relativt många fortfarande relativt positiva till asylinvandring. Medelklassen som bor i bra områden har så mkt att göra att de inte hinner sätta sig in i de problem som skymtar runt hörnet. Vänta bara tills de börjar bussas in migranter till deras fina förortsskolor...

FYI bor jag själv i ett av Stockholms finare områden. Här har kommunen antingen köpt lägenheter eller gått förbi kön för att placera migranter i ett av kommunens finaste nybyggda områden tex.

Gerdler
2016-12-15, 13:42
I Stockholm märks det ju inte så mkt än pga så stor och segregerad stad. Därav är så relativt många fortfarande relativt positiva till asylinvandring. Medelklassen som bor i bra områden har så mkt att göra att de inte hinner sätta sig in i de problem som skymtar runt hörnet. Vänta bara tills de börjar bussas in migranter till deras fina förortsskolor...

FYI bor jag själv i ett av Stockholms finare områden. Här har kommunen antingen köpt lägenheter eller gått förbi kön för att placera migranter i ett av kommunens finaste nybyggda områden tex.
I Malmö är det svårare att inte se problemen men där är det typ som nåt mantra som är inpräntat i alla inblandade att det är kommunen som inte gör tillräckligt. För få ungdomsgårdar, idrottsaktiviteter, för dåliga lärare i utsatta områden. Allt detta är osant, min kollega som är uppvuxen och skolad i Rosengård säger att det är de bästa och mest angelägna lärarna som stannar där, och att det är föräldrarna som inte gör sitt, de kräver inte längre av sina barn att de går i skolan så de inte har tid att sälja droger, vandalisera och kasta sten på utryckningsfordon.

shut teh face
2016-12-15, 14:35
I Stockholm märks det ju inte så mkt än pga så stor och segregerad stad. Därav är så relativt många fortfarande relativt positiva till asylinvandring. Medelklassen som bor i bra områden har så mkt att göra att de inte hinner sätta sig in i de problem som skymtar runt hörnet. Vänta bara tills de börjar bussas in migranter till deras fina förortsskolor...

FYI bor jag själv i ett av Stockholms finare områden. Här har kommunen antingen köpt lägenheter eller gått förbi kön för att placera migranter i ett av kommunens finaste nybyggda områden tex.
Problemet för mig som är utanför bostadsmarknaden i storstäderna är att jag aldrig (eller lång tid framöver) kommer komma in i den, trots att jag är högavlönad. Jag skulle endast kunna bo i någon förort eller liknande och således hoppa ned ett par steg i den socioekonomiska trappan och blir mer utsatt för alla negativa saker som sker i samhället idag.

Visserligen skulle jag öka min lön med massor av kr i månaden i Stockholm men det skulle krävas ett gäng år i en sunkig hyresrätt för att få ihop till en kontantinsats till de bättre områden.

Det är något man skulle gjort innan man hade småbarn osv.

Så jag sitter lugnt på torpet här just nu. :devil:

TheBeach97
2016-12-15, 16:14
Precis så! Det är bara i homogena samhällen med stor tillit till samhället och dess institutioner som det är möjligt att ha ett så stort skatteuttag som vi har nu. Homogena samhällen är också de lugnaste och tryggaste. Skulle gärna se en seriös analys till varför Sverige valt att vilja införa ett mångkulturellt samhälle.

Min gissning är att det inte gjorts någon analys öht...

Så är det, givetvis ingen "analys", det är bara att gapa och ta emot. Nu kör vi, rätt ner i helvetet, det är bara att gasa på! :D

TheBeach97
2016-12-15, 16:15
Inte bar mord och "lindrigare" brott som drabbas.

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-14/polisen-desperat-efter-vag-av-valdtakter



För att lösa dessa avskyvärda brott går polisen ut med signalement, vilket en av rikets största experter, Dr Sarnecki, kommenterar:

Hahahha 33 överfallsvåldtäkter, inte en ENDA uppklarad!

Jerzi snackar om stereotyper ... asså man kan tro att hela landet är en enda stor humorshow :D Mm man kan ju undra varför Jerzy är så livrädd för att snuten ska gå ut med signalement .. kanske folk kan upptäcka ett mönster då???? *whatever*

TheBeach97
2016-12-15, 16:18
I Malmö är det svårare att inte se problemen men där är det typ som nåt mantra som är inpräntat i alla inblandade att det är kommunen som inte gör tillräckligt. För få ungdomsgårdar, idrottsaktiviteter, för dåliga lärare i utsatta områden. Allt detta är osant, min kollega som är uppvuxen och skolad i Rosengård säger att det är de bästa och mest angelägna lärarna som stannar där, och att det är föräldrarna som inte gör sitt, de kräver inte längre av sina barn att de går i skolan så de inte har tid att sälja droger, vandalisera och kasta sten på utryckningsfordon.

Haha det är mycket sjukt, denna video säger rätt mycket, särskilt intervjuerna i slutet :d

RqaIgeQXQgI

Kul att läsa kommentarerna också om vårat fina land, folk från andra länder kan knappt tro sina ögon :naughty:

Malle1
2016-12-15, 18:47
Skolpengen är högst på rosengård och har varit de länge. Således är det inte lärartäthet eller material, som fallerar.

Efter anstormningen 2015 är det stora problem för de skolor som gett pengar till exempelvis rosengård. Nu ska de brottas med liknande problem men med halva skolpengen.....

ApexProcyon
2016-12-15, 18:56
Skolpengen är högst på rosengård och har varit de länge. Således är det inte lärartäthet eller material, som fallerar.

Efter anstormningen 2015 är det stora problem för de skolor som gett pengar till exempelvis rosengård. Nu ska de brottas med liknande problem men med halva skolpengen.....

Förutsatt att dina siffror stämmer, borde inte Rosengård tillhöra Sveriges toppskikt utbildningsmässigt från ett socioekonomiskt perspektiv?

Väntar bara på att det blir som i USA där minoriteter och majoritetsbefolkning slussas runt på bussar till olika stadsdelar för påtvingad mångfald.