handdator

Visa fullständig version : Har jag gallsten?


Severus
2016-12-12, 18:22
Käkar alltid rätt stora måltider men såhär års, när formen inte prioriteras, också ganska onyttiga (läs: feta) sådana. Har sedan två dagar tillbaka dock upplevt en skärande och krampartade smärtor i magen vid mellangärdet.

Flera av de besvär jag upplever känns igen från symptomen för gallsten, såsom beskrivna enligt Vårdguiden (http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gallsten/). Av samma sida framgår att gallsten beror på att man:


är överviktig
har förhöjda halter av blodfetter
snabbt har gått ner i vikt
har vissa sjukdomar, till exempel leversjukdomar eller inflammatorisk tarmsjukdom som Crohns sjukdom
har ärvda anlag för sjukdomen
äter mycket fet mat.


Har som sagt ätit mycket fet mat senaste tiden, men så överdrivet har det inte varit? Det som triggat igång smärtorna senast var exempelvis 500 g Skogaholmslimpa med 200 g räksallad och 300 g ost (28 %) som pålägg. Jag är heller inte överviktig, utan i ganska god form på 80 kg, bf 17 % (enligt kaliper) med mina 176 cm och är 30 år. Har inte gått ner snabbt i vikt, övriga punkter vet jag däremot ingenting om.

Vad tror ni? Är detta något tillfälligt eller bör jag oroa mig och söka vård? Känner ni igen i er detta? D.v.s. att feta och stora måltider ibland ger er magsmärtor?

Blaine
2016-12-12, 18:35
Ring 1177.

Snobbe
2016-12-12, 18:35
Jag har ingen stenkoll(höhö) på gallsten. Men jag fick det tidigare i år. Det kanske inte är likadant för alla. Men fick smärta specifikt i högra sidan av magen där revbenen slutar eller lite lägre typ. Jag fick dock så ont att jag inte kunde göra något alls efter 2-3 timmar gav jag upp o drog mig till akuten. Var väl iofs inget dom kunde göra förutom o ge mig lite smärtstillande. Men dom såg gallstenen då när dom kollade med ultraljud eller va de va.

Ditt låter mer som magsår. Spelar iofs ingen roll vad det låter som om du "ofta" får svåra magsmärtor så borde du kolla upp det.

timoat
2016-12-12, 18:51
Jag har haft gallblåse kramper ett par gånger om året de senaste 7 åren. Det kommer inte från fet mat, eftersom jag äter lchf. Det är olika maträtter som triggar. Tex ingefära.

Jag kör Magnesiumsulfat som är det enda som hjälpt mig när jag känner ett anfall på g. Tyvärr är det receptbelagt sen augusti i år. Helt jävla sinnessjukt idiotiskt. Men så är det

Smärtan är alltid på höger precis under revbenen. Det brukar börja medans jag får ont i ryggen på samma sida, som att jag suttit still för länge. Redan då kan jag lämna att det börjar bli ömt i gallblåsan. Ofta blir jag uppsvälld med. Det tar kanske en 30 minuter innan det gör fullt ont, sen kan det hålla i sig 6-18 timmar. Ofta fastar jag ett par dar efter och dricker mycket vatten, eftersom jag lätt kan trigga ett nytt anfall. Jag har gjort ultraljud 2 gånger och då har de ej hittat stenar, men man kan få attacker ändå tydligen. Smärtan är kroniskt molande. Till sist gör det så ont att man inte vet var man ska ta vägen. Jag börjar oftast trycka på gallblåsan i ren uppgivenhet, tror väl att jag ska kunna massera bort det eller nåt.

Andra saker som hjälper mer eller mindre är att tex sitta i soffan med fötterna på golvet och luta mig framåt (vika mig dubbel så att säga) med händerna så långt fram på golvet som jag kan, samt ligga ner på vänster sida. Nsaid (4 St diklofenak) tar jag med, kombinerat med 2 Alvedon

Det är ett otyg!

mattilainen
2016-12-12, 18:53
Kan absolut vara gallsten. Ofta smärta epigastriet, under höger arcus som strålar bak mot ryggen. Plötslig debut med intervallsmärta. Verkar vara att antingen är man en person som bildar stenar eller så är man det inte. Oavsett hur tränad eller inte man är. Träffat på väldigt unga med otroliga bekymmer från gallstenar eller njurstenar. Sen är det ju saker som ökar risken.

Severus
2016-12-12, 19:03
Ok, jag får nog kika upp det helt enkelt. Ska vara en relativt liten operation ifall jag nu har det. Gör djävulskt ont bara. Men ok då verkar det som att smärtstillande ska vara lindrigt att ta - om det nu inte är magsår som en annan också kommenterat att det kan vara.