handdator

Visa fullständig version : Göra hampafrömjöl fullvärdigt


skunkvid
2016-12-11, 20:02
Som vegan har jag inhandlat hampafrömjöl, 29,9g protein per 100g. Har dock läst att proteinet i hampafrön inte är fullvärdigt då det är lågt på lysin och leucin. Hade då tänkt beställa dessa aminosyror i fri form för att blanda med hampafrömjölet.

Någon som kan hjälpa mig med hur mycket jag ska blanda i för att få det fullvärdigt? Och ifall jag kanske bör komplettera med fler aminosyror eller inte?

Sheogorath
2016-12-11, 20:40
Lysin har jag inte ätit i friform men jag har inte smakat något äckligare i hela mitt liv än leucin. Du får be till gudarna att de andra ingredienserna neutraliserar leucinsmaken på något sätt.

Diomedea exulans
2016-12-11, 20:43
Lysin har du i baljväxter annars.

King Grub
2016-12-11, 20:47
Äter du någorlunda blandat och vettigt totalt så behöver du inte komplettera något.

Ch4rles
2016-12-11, 20:57
Hur funkar det med protein som inte är fullvärdigt? Behöver man komplettera och äta mer av dom proteinkällorna för att motsvara det fullvärdiga?

z_bumbi
2016-12-12, 09:07
Om jag skulle se att jag inte äter tillräckligt blandat så skulle jag, om jag åt vegetariskt, lägga till EAA för att slippa fundera på frågan. Mängden som krävs för att komplettera upp det mesta utom rent gelatin/kollagen är också så pass liten att smaken inte skulle störa mig.
Vill du vara mer exakt så får du kolla på andelen av de begränsande aminosyrorna i förhållande till mängden du äter och sedan räkna om det när du kör hampa plus EAA. När du når 90% av "normen" så är du hemma.

Beemel
2016-12-12, 09:35
Är det inte enklare att bara använda EAA isåfall?

z_bumbi
2016-12-12, 09:42
Är det inte enklare att bara använda EAA isåfall?

Det beror på syftet med proteinet, vill man "bara" ha protein/aminosyor efter träningen så funkar EAA men vill man hålla en högre proteinnivå i kosten totalt så tror jag man tjänar på att äta även annat.

Beemel
2016-12-12, 11:07
Det beror på syftet med proteinet, vill man "bara" ha protein/aminosyor efter träningen så funkar EAA men vill man hålla en högre proteinnivå i kosten totalt så tror jag man tjänar på att äta även annat.

Absolut, där är vi eniga,
Men jag gissar på att TS äter en hel del andra saker än bara hampafrömjöl, som innehåller protein. som jag tolkade posten så var just hampafrömjölet tänkte som ett veganiskt proteintillskott.
Så gällande just den biten så tror jag att EAA i sig själv skulle vara bättre (och dessutom billigare)

Sverker
2016-12-12, 18:22
Komplettera med sojaprotein. Då får du lysin och leucin.