handdator

Visa fullständig version : Varför äter inga bodybuilders pasta?


Betar
2016-12-11, 17:48
Bodybuilders kolhydratskällor brukar ofta vara:

Ris - Med & utan fullkorn
Potatis - Främst sötpotatis
Havregryn
Frukt & grönt


Gemensamt för dessa är att dom håller ett lågt GI, lite fett och relativt mycket protein & fibrer.

Varför ser man så sällan proffsbyggare som baserar sitt kolhydratsintag på pasta?

Pasta passar in perfekt under kriterierna men undviks allt som oftast, vad är det jag missar??

Mr Eks
2016-12-11, 17:56
Monkey see - monkey do.

Kyckling och ris räknas som "clean" mat och är därför bättre än spaghetti och fläskfilé, trots i princip samma makronutrientfördelning.

Mr Eks
2016-12-11, 17:58
Dessutom har varken vitt ris eller potatis särskilt lågt GI ... högre än pasta, åtminstone.

Sheogorath
2016-12-11, 18:35
Bodybuilders kolhydratskällor brukar ofta vara:

Ris - Med & utan fullkorn
Potatis - Främst sötpotatis
Havregryn
Frukt & grönt


Gemensamt för dessa är att dom håller ett lågt GI, lite fett och relativt mycket protein & fibrer.

Varför ser man så sällan proffsbyggare som baserar sitt kolhydratsintag på pasta?

Pasta passar in perfekt under kriterierna men undviks allt som oftast, vad är det jag missar??

Att många kroppsbyggare inte är så smarta? :D

Jag har alltid ätit mycket pasta under mina dieter och det går hur fint som helst. Det är på inga sätt ett hinder att nå den formen man önskar. Jag tycker dessutom det mättar bättre per kalori än ris.

EnergiÖverskott
2016-12-11, 19:08
Det handlar säkerligen mycket om monkey see - monkey do som redan nämnts. Under senare år har det garanterat med "the fitness Lifestyle" och alla sociala medier att göra. Det SKA liksom vara kyckling, ris och broccoli för att det ska vara en potentiell likeraket och kunna hamna under #cleanfood. Pasta är mjöl, vete, gluten. Tre ärkefiender som ofta undviks som pesten bland folk som lever fitnesslivet.

Bärsärk
2016-12-11, 19:10
Jay Cutler käkade väl en del pasta och myntade uttrycket pastapump därefter?

Minikubik
2016-12-11, 19:59
Själv äter jag ris för att jag sällan tröttnar på det samt jag tycker det håller bra i kylen och är lätt att mäta. 1dl kokt ris är just vad jag vill ha

Hanse
2016-12-11, 22:29
Som många skriver så är det nog mest en "byggarkultur" från USA.
Vitt ris är ju rätt värdelöst ur näringssynpunkt och sötpotatis smakar enligt mig jävligt äckligt.
Potatisen är ju inte så populär bland yngre om den inte är friterad. Kan ha att göra med att den kokta potatisen överlag minskat i hemmen.
Att pasta inte är så poppis i byggarsammanhang kan ju även ha att göra med den märkliga uppfattningen att vete är något dåligt.
Personligen tar jag ingen hänsyn till GI i mina val av mat då jag inte för en sekund tror att det påverkar mina träningsresultat.

aryaa
2016-12-11, 22:55
Som många skriver så är det nog mest en "byggarkultur" från USA.
Vitt ris är ju rätt värdelöst ur näringssynpunkt och sötpotatis smakar enligt mig jävligt äckligt.
Potatisen är ju inte så populär bland yngre om den inte är friterad. Kan ha att göra med att den kokta potatisen överlag minskat i hemmen.
Att pasta inte är så poppis i byggarsammanhang kan ju även ha att göra med den märkliga uppfattningen att vete är något dåligt.
Personligen tar jag ingen hänsyn till GI i mina val av mat då jag inte för en sekund tror att det påverkar mina träningsresultat.

Jaså? På vilket sätt är det värdelöst ur näringssynpunkt? *rolleyes*

Köttis
2016-12-11, 23:24
Jag tror det kan bero på att ris gör sig bättre i matlådor än pasta och potatis, iaf enligt min åsikt. Sen är det lättare att mäta upp ris noggrant om man inte har någon våg. Dock så är det säkert många som gör det bara för att det ska vara så utan att reflektera över för- och nackdelar framför andra kolhydratkällor.

Kaalle
2016-12-12, 00:23
Jaså? På vilket sätt är det värdelöst ur näringssynpunkt? *rolleyes*

Ameh de e bara socker! Brukar folk skriva på diverse forum, rätt lustig grej. Menar inte att Hanse har samma uppfattning men vitt ris har dåligt rykte.

Donkens
2016-12-12, 04:14
Dessutom har varken vitt ris eller potatis särskilt lågt GI ... högre än pasta, åtminstone.

Skiljer sig mellan sorterna.
Basmati är lite långsammare, får dem förkokas dvs parboiled/sella så går det mer lite mer samt så tränger sig kliets näring in i riset, därav den gula/guldfärgade hinnan.

skattefusk
2016-12-12, 04:50
Äckligt och innehåller bland annat gluten

kaspen
2016-12-12, 06:34
Skiljer sig mellan sorterna.
Basmati är lite långsammare, får dem förkokas dvs parboiled/sella så går det mer lite mer samt så tränger sig kliets näring in i riset, därav den gula/guldfärgade hinnan.

Varför skulle GI ha någon betydelse här?

Rikard Jansson
2016-12-12, 07:03
Varför skulle inte GI ha någon betydelse här? Det är väl skillnaden mellan att dra i sig socker och pasta?

exevision
2016-12-12, 08:02
Äckligt och innehåller bland annat gluten

Vad har gluten med det hela att göra?

King Grub
2016-12-12, 08:18
Basmatiris, jasminris, råris, osv, kan alla ge både snabba och långsamma kolhydrater. Det kan man inte veta baserat på typ.

Det som avgör är amylos-amylopektin ration.

These results indicate that many varieties of rice, whether white, brown, or parboiled, should be classified as high GI foods. Only high-amylose varieties are potentially useful in low-GI diets.

Am J Clin Nutr. 1992 Dec;56(6):1034-6.

Vitt ris är bättre än råris/fullkornsris. Mindre arsenik.

skattefusk
2016-12-12, 08:18
Vad har gluten med det hela att göra?

Många som inte tål det jämfört med antalet som inte tål t.ex. ris.

Shqypnia
2016-12-12, 10:54
Man gör det branschen gör. När en vän till mig började träna (föga förvånande tränar han inte längre) fick han ett schema av en "PT" (2 veckors PT) där han skulle äta ris, kyckling och broccoli. Det tragiska är att han åt oerhört mkt nyttiga och varierade grönsaker i vanliga fall men skulle alltså endast äta broccoli. Dessvärre följer folk "experternas" råd - många resonerar att om person x har ultimat kropp så är kost y det enda möjliga.

Beemel
2016-12-12, 11:09
Många som inte tål det jämfört med antalet som inte tål t.ex. ris.

De människor som faktiskt har celiaki (stavning) är ganska få jämfört med antalet som påstår sig inte tåla gluten.

skattefusk
2016-12-12, 11:25
De människor som faktiskt har celiaki (stavning) är ganska få jämfört med antalet som påstår sig inte tåla gluten.

Det är jag medveten om. Finns både glutenintolerans och glutenallergi. (Även veteallergi?)

z_bumbi
2016-12-12, 11:31
Man gör det branschen gör. När en vän till mig började träna (föga förvånande tränar han inte längre) fick han ett schema av en "PT" (2 veckors PT) där han skulle äta ris, kyckling och broccoli. Det tragiska är att han åt oerhört mkt nyttiga och varierade grönsaker i vanliga fall men skulle alltså endast äta broccoli. Dessvärre följer folk "experternas" råd - många resonerar att om person x har ultimat kropp så är kost y det enda möjliga.

Det där är en klassiker när det gäller kostråd. "Tränaren" skriver ut något färdigt program där t o m kalorinivån är bestämd utan att ta någon hänsyn till hur kosten redan ser ut. Träffar man en "tränare" eller "kostrådgivare" som kör på den metoden är det bara att gå därifrån då de sällan har en aning om något annat.

PureWhey
2016-12-12, 11:43
Det där är en klassiker när det gäller kostråd. "Tränaren" skriver ut något färdigt program där t o m kalorinivån är bestämd utan att ta någon hänsyn till hur kosten redan ser ut. Träffar man en "tränare" eller "kostrådgivare" som kör på den metoden är det bara att gå därifrån då de sällan har en aning om något annat.

"Få hjälp med kosten idag, fyll i ditt kön, vikt & längd."

z_bumbi
2016-12-12, 11:58
"Få hjälp med kosten idag, fyll i ditt kön, vikt & längd."

Vikten kan man hoppa över. Går de inte ner så tränar de bara för lite.

Mr Eks
2016-12-12, 12:13
Varför skulle inte GI ha någon betydelse här? Det är väl skillnaden mellan att dra i sig socker och pasta? Nej. Inte bara. Fruktos lagras bara i levern och kan leda till metabola problem. Glukos är inflammatoriskt.

Dessutom innehåller pasta fibrer och näringsämnen; socker är det som vissa påstår att vitt ris är ... näringsbefriad energi.

Weakbish
2016-12-12, 12:52
Nej. Inte bara. Fruktos lagras bara i levern och kan leda till metabola problem. Glukos är inflammatoriskt.

Dessutom innehåller pasta fibrer och näringsämnen; socker är det som vissa påstår att vitt ris är ... näringsbefriad energi.

ör verkligen glukos inflammatoriskt? är inte hälsoriskerna med glukos ganska överdrivna sålänge man är aktiv speciellt om man styrketränar och konditionstränar?
Menar rent druvsocker eller malto då såklart och inte fruktos, och dessutom fårmi sig tillräckligt med vitaminer o mineraler. Men de väl en helt annan sak än för någon som inte rör sig mer till och från buss/bil till jobb/skola

Hittar ingenting att glukos är inflammatoriskt förutom från såkallade "hälsosidor"

ONT: är väl inte bara byggare som tänker så, alltid fått höra att pasta är dåligt och det va inte förän jag själv blev intresserad av kost jag förstod att det inte var så haha :smash:

stavning,meningsuppbyggnad, skyller på min spräckta mobilskärm

kaspen
2016-12-12, 13:11
Varför skulle inte GI ha någon betydelse här? Det är väl skillnaden mellan att dra i sig socker och pasta?

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/carbohydrates-part-2-glycemic-index.html/

kaspen
2016-12-12, 13:12
Nej. Inte bara. Fruktos lagras bara i levern och kan leda till metabola problem. Glukos är inflammatoriskt.

Dessutom innehåller pasta fibrer och näringsämnen; socker är det som vissa påstår att vitt ris är ... näringsbefriad energi.

Vad du hittar på.

Mr Eks
2016-12-12, 13:51
Vad du hittar på.

sorry mannen läs på ;)

Shqypnia
2016-12-12, 14:21
Det där är en klassiker när det gäller kostråd. "Tränaren" skriver ut något färdigt program där t o m kalorinivån är bestämd utan att ta någon hänsyn till hur kosten redan ser ut. Träffar man en "tränare" eller "kostrådgivare" som kör på den metoden är det bara att gå därifrån då de sällan har en aning om något annat.

Totala nybörjare som tar hjälp av en "PT" eller "kostexpert" har oftast inte någon koll alls utan förlitar sig helt och hållet på vad hen blir tillsagd.

Hur många "tränare" har inte en enda excel mall som de skickar ut till kunder för några tusenlappar (hundralappar om du har tur)...

Anders The Peak
2016-12-12, 14:57
Fördomsfullt och utan ett dyft av sunt förnuft :)

1x0
2016-12-12, 17:08
Lär väl finnas en del professionella bodybuilders som kör mer åt IIFYM-hållet. Jag är inte tillräckligt brydd att göra eftersökning.

Det jag mest "stör" mig på är den stora kontrasten mellan bulk ("offseason") och deff - att det verkar inte finnas någon balans mellan de två. Väldigt allt eller inget, vid val av livsmedel. Får iallafall de vibbarna när jag lyssnar podcastavsnitt på byggare/fitnessbrudar.

Aja. Funkar väl för dem att käka torsk, ris och broccoli under diet och svulla sönder på onyttigheter under offseason.


Men jag köper att det måste vara skönt att släppa efter totalt efter en tävling med kosten. Äta fritt. I kombination med doping antar jag bara det är positivt eftersom man behöver äta på väldigt stort kaloriöverskott för optimera "kuren" (?).

Arbeider
2016-12-15, 22:59
Just nu är det väl lite inne att hata på gluten och olika sädesslag och produkter som görs på dessa..

smerk
2016-12-15, 23:42
Mår dåligt av vetemjöl så därför undviker jag pasta. Annars hade jag inte gjort det, att dränka pasta i smör är bäst

Ecaz
2016-12-16, 08:57
Käkar aldrig ris för det är så jobbigt att tillaga.
Pasta for life.

Betar
2016-12-16, 22:23
Det finns inga nackdelar med pasta. Det är i princip vad era kommentarer säger.

För att testa påståendet mot verkligheten gjorde jag en lite snabb research på några av de större träningsprofilerna på sociala medier. Vilka, slumpmässigt utvalda, blev:


Sadik Hadzovic
Ross Dickerson
Zac Smith


Resultat:
Sadik säger sig älska pasta men äter det bara under bulk. Inför tävling är det uteslutande ris som gäller
Ross kolhydratskällor är uteslutande ris, potatis & havregryn
Zac äter pasta (fullkorn), men äter ris 8 ggr så ofta.

Slutsats:
Alternativ 1: Kolo har fel
Alternativ 2: Urvalet ovan är inte representativt för bodybuilding i stort (eller personerna ifråga är för dum för sitt egna bästa)

Betar
2016-12-20, 17:18
Det finns inga nackdelar med pasta. Det är i princip vad era kommentarer säger.

För att testa påståendet mot verkligheten gjorde jag en lite snabb research på några av de större träningsprofilerna på sociala medier. Vilka, slumpmässigt utvalda, blev:


Sadik Hadzovic
Ross Dickerson
Zac Smith


Resultat:
Sadik säger sig älska pasta men äter det bara under bulk. Inför tävling är det uteslutande ris som gäller
Ross kolhydratskällor är uteslutande ris, potatis & havregryn
Zac äter pasta (fullkorn), men äter ris 8 ggr så ofta.

Slutsats:
Alternativ 1: Kolo har fel
Alternativ 2: Urvalet ovan är inte representativt för bodybuilding i stort (eller personerna ifråga är för dum för sitt egna bästa)

Vafan kolo det är ett disskusionsforum, argumentera emot mig! *gah!*Någon!?! :D

Sheogorath
2016-12-20, 18:20
Fast, va? Du verkar utgå från premissen att bodybuildarnas mat vittnar om vilken mat som är bäst. Den premissen behöver inte stämma, och stämmer med största sannolikhet inte. Det går alldeles utmärkt att bli snorhård med en massa bröd och pasta på menyn. Ja, även choklad och glass. Kolla på Grub t.ex.

vicarious
2016-12-20, 18:38
Slutsats:
Alternativ 1: Kolo har fel
Alternativ 2: Urvalet ovan är inte representativt för bodybuilding i stort (eller personerna ifråga är för dum för sitt egna bästa)

Urvalet ovan är broscientists. Monkey see, monkey do.

Betar
2016-12-20, 21:09
Fast, va? Du verkar utgå från premissen att bodybuildarnas mat vittnar om vilken mat som är bäst. Den premissen behöver inte stämma, och stämmer med största sannolikhet inte. Det går alldeles utmärkt att bli snorhård med en massa bröd och pasta på menyn. Ja, även choklad och glass. Kolla på Grub t.ex.

Jag blir förundrad över hur givet det är bland hobbygymmare (kolo, bodybuilding.com, etc..) att ris inte medför några fördelar kontra pasta. Samtidigt som det är lika givet bland framgångsrika byggare att ris är det givna valet.

Påstår du att glass är en likvärdig kolhydratskälla med ris?

Urvalet ovan är broscientists. Monkey see, monkey do.

Varför lyckas inte pastaätande byggare nå toppen lika frekvent som risätande (eller gör dom??)?

anvihl
2016-12-20, 21:22
Jag blir förundrad över hur givet det är bland hobbygymmare (kolo, bodybuilding.com, etc..) att ris inte medför några fördelar kontra pasta. Samtidigt som det är lika givet bland framgångsrika byggare att ris är det givna valet.

Påstår du att glass är en likvärdig kolhydratskälla med ris?



Varför lyckas inte pastaätande byggare nå toppen lika frekvent som risätande (eller gör dom??)?

Vad är det du och byggarna anser är så fruktansvärt bra med ris kontra annat? Arsenikförgiftning och allmänt näringsfattigt? tvi vale.

Sohlsken
2016-12-20, 21:24
Jag minns att de har testat hur mycket arsenik som finns i ris, och man skulle inte inta mycket alls per dag enligt rekommenderat dagligt intag. Lyckas inte hitta studierna snabbt under lunchtid.

Betar
2016-12-20, 21:29
Vad är det du och byggarna anser är så fruktansvärt bra med ris kontra annat? Arsenikförgiftning och allmänt näringsfattigt? tvi vale.

Jag konstaterar att dom som hävdar att ris är att föredra når toppen oftare än vice versa.

Jag köper inte hela IIFYM cirkusen.

vicarious
2016-12-21, 16:27
Pasta har fått en onyttighetsstämpel. Kanske har det att göra med tillbehören? Till pasta vill nog de flesta ha en flottig sås, smält smör, riven ost eller liknande. Mac n cheese är ju väldigt populärt i USA t ex. Sen är, eller har iaf glykemiskt index varit väldigt viktigt som hälsofluga i USA, dock har väl pasta lägre GI än ris så det är ju märkligt.

Ris går kanske lättare att äta som det är (även om det finns flottiga maträtter med ris också, t ex fried rice).

Minikubik
2016-12-21, 17:40
Nä, dom äter inte pasta för dom vill inte ha spaghettiarmar(förlåt, kunde inte låta bli)

Jag tycker ris smakar bättre än pasta när man värmer det, men det kanske bara är jag?

Sheogorath
2016-12-21, 18:06
Pasta har fått en onyttighetsstämpel. Kanske har det att göra med tillbehören? Till pasta vill nog de flesta ha en flottig sås, smält smör, riven ost eller liknande. Mac n cheese är ju väldigt populärt i USA t ex. Sen är, eller har iaf glykemiskt index varit väldigt viktigt som hälsofluga i USA, dock har väl pasta lägre GI än ris så det är ju märkligt.

Ris går kanske lättare att äta som det är (även om det finns flottiga maträtter med ris också, t ex fried rice).

Ketchupkalorierna har alltid känts välinvesterade tycker jag.

Betar
2016-12-21, 22:28
Pasta har fått en onyttighetsstämpel. Kanske har det att göra med tillbehören? Till pasta vill nog de flesta ha en flottig sås, smält smör, riven ost eller liknande. Mac n cheese är ju väldigt populärt i USA t ex. Sen är, eller har iaf glykemiskt index varit väldigt viktigt som hälsofluga i USA, dock har väl pasta lägre GI än ris så det är ju märkligt.


Men när jag slumpartat kollar upp bodybuilders relation till pasta och det är genomgående neagtivt inställda är det svårt att köpa att det enbart beror på okunskap.. men kanske.

Sadik kommer trots allt från en 3:e plats i Mr. Olympia classic så jag vill gärna tro att han och hans coach har en tanke med dietupplägget.

vicarious
2016-12-22, 14:52
Men när jag slumpartat kollar upp bodybuilders relation till pasta och det är genomgående neagtivt inställda är det svårt att köpa att det enbart beror på okunskap.. men kanske.

Sadik kommer trots allt från en 3:e plats i Mr. Olympia classic så jag vill gärna tro att han och hans coach har en tanke med dietupplägget.

Det räcker med att titta på ett par youtubeklipp av hur proffsen tränar eller äter för att inse att det mesta de påstår helt och hållet saknar belägg, så kallad broscience.

En annan vanlig grej är ju att många uteslutande äter vit fisk veckorna innan tävling, istället för kyckling eller biff, även om energiinnehållet är i princip identiskt.

Gerdler
2016-12-22, 14:55
En annan vanlig grej är ju att många uteslutande äter vit fisk veckorna innan tävling, istället för kyckling eller biff, även om energiinnehållet är i princip identiskt.
Det kanske är för att det är äckligt och det hjälper dem att inte tänka på mat för att de vet att nästa mål är precis lika tråkigt som de förra 37 målen. :)

Betar
2016-12-22, 16:54
Det räcker med att titta på ett par youtubeklipp av hur proffsen tränar eller äter för att inse att det mesta de påstår helt och hållet saknar belägg, så kallad broscience.

En annan vanlig grej är ju att många uteslutande äter vit fisk veckorna innan tävling, istället för kyckling eller biff, även om energiinnehållet är i princip identiskt.

Vi vänder på det då. Vart är alla proffsbyggare som äter pasta men inte ris?

Träningsvärlden är visserligen fylld av myter som etsat sig fast genom åren men jag skulle känna mig naiv om jag köper ditt resonemang rakt av. Jag äter pasta och ser det som en bra kolhydratskälla men när athleter vars coacher utelämnar detta livsmedel blir jag fundersam. Dom har trots allt lyckats bättre än 99,99 % av de tränade.

vicarious
2016-12-22, 17:09
Vi vänder på det då. Vart är alla proffsbyggare som äter pasta men inte ris?

Ris är nog vanligare deffmat men offseason finns det nog gott om bodybuilders som äter pasta.

https://www.muscleandstrength.com/articles/full-day-of-eating-juan-morel


Träningsvärlden är visserligen fylld av myter som etsat sig fast genom åren men jag skulle känna mig naiv om jag köper ditt resonemang rakt av. Jag äter pasta och ser det som en bra kolhydratskälla men när athleter vars coacher utelämnar detta livsmedel blir jag fundersam. Dom har trots allt lyckats bättre än 99,99 % av de tränade.

Du tror det beror på att de väljer ris före pasta? :laugh:

Betar
2016-12-22, 18:30
Du tror det beror på att de väljer ris före pasta? :laugh:

Nej, hur dum får man bli?

Jag säger att Chis Aceto har troligen en tanke till varför han väljer bort pasta. Men du tror uppenbarligen att det är av ren okunskap som han göra detta.

viringer
2016-12-22, 20:03
Dessutom har varken vitt ris eller potatis särskilt lågt GI ... högre än pasta, åtminstone.


När folk säger högt GI så brukar de mena peaken, saker som framkallar högre peak är också kortare. Det jämnar ut sig.

viringer
2016-12-22, 20:07
Svaret är rätt enkelt. Ris är mycket effektivare sett till mättnad/kalorie/gram. Det är inget fel på pasta, det tar bara mer plats i utrymmet du har per dag så att säga.