handdator

Visa fullständig version : Kostschema vid deff


Zozza
2004-04-24, 13:47
Kostschema:

Frukost: 7.20 - En tallrik havregrynsgröts med lingonsylt eller en tallrik allbrans plus och en fullkornsmacka med tonfisk + ett glas vatten ( en matsked linfrön eller olivolja till gröten )

Skol-Lunch: 11.40 - 50% sallad, 25& ris/potatis 25& kött/fisk ( oftast )

Mellanmål: 14.45 - En tallrik havregrynsgröts med lingonsylt eller en tallrik allbrans plus och en fullkornsmacka med tonfisk + ett glas vatten ( en matsked linfrön eller olivolja till gröten )

Efter träning: 70g skumbananer ( 8-9 skumbananer )

Middag: 17:25 - Lagad mat - 25% sallad, 25& ris/potatis 50& kött/fisk ( oftast )

Kvällsmål: 20:30 - En tallrik havregrynsgröts med lingonsylt eller en tallrik allbrans plus och ett glas vatten + en frukt (apelsin, päron eller äpple) ( en matsked linfrön eller olivolja till gröten )


--

Hur tycker ni detta ser ut vid deff?

Linfrön´en är hela som jag krossar, linfrön är bra fett va?

Borde man ha en insulinspik på morgonen?, hörde något om det men jag vet inte.

Tror ni 8-9 skumbananer motsvarar 70g?, min matvåg är konstig :/

Mindek
2004-04-24, 13:52
För att nån ska kunna hjälpa dig kanske längd, vikt, ålder, träningsnivå, tänkt viktnedgång etc kan vara bra att berätta lite mer om ;)

stybb
2004-04-24, 13:57
En snabb grej.. känns som de e för lite protein..speciellt efter träningen..

Zozza
2004-04-24, 14:09
Originally posted by stybb
En snabb grej.. känns som de e för lite protein..speciellt efter träningen..

Proteinerna efter träning tar jag vid middagen, som brukar vara högst 1 timme efter träningen.

Borde jag ta någon form av Vassle eller dylikt efter träningen iaf?

Zozza
2004-04-24, 14:12
Originally posted by Mindek
För att nån ska kunna hjälpa dig kanske längd, vikt, ålder, träningsnivå, tänkt viktnedgång etc kan vara bra att berätta lite mer om ;)

1.80 lång, 72 kilo väger jag cirka nu, vill gå ner 3-4 kilo till, nedgången har stannat upp lite nu känns det som, har gått ner 15kg ungefär, styrketränar enligt följande schema:

Axlar, Vader
Biceps, Underarmar
Vila
Bröst, Mage
Ben(fram och baksida), Vader
Vila
Rygg, Traps
Triceps, Mage
Vila

--

Kvällspromenad 19:00 och ett HIIT pass efter varje styrkepass(förutom benpass)

King Grub
2004-04-24, 14:27
Originally posted by Zozza


Proteinerna efter träning tar jag vid middagen, som brukar vara högst 1 timme efter träningen.

Borde jag ta någon form av Vassle eller dylikt efter träningen iaf?

Högst rekommendabelt! Ett snabbt upptagligt protein tillsammans med skumbananerna skulle inte skada. Kött och fisk, som du äter en timme senare, har ett långsamt upptag.

Zozza
2004-04-25, 08:34
Ok Grub, får fundera lite.

Hur såg schemat ut i övrigt?

och någon som har svar på mina frågor jag ställde längst ner? :bow:

King Grub
2004-04-25, 08:53
Linfrön´en är hela som jag krossar, linfrön är bra fett va?

Undvik mer än två matskedar per dag av krossade linfrön; de innehåller vätecyanidproducerande ämnen.

Borde man ha en insulinspik på morgonen?, hörde något om det men jag vet inte.

Om du ser till att få den från protein (vassle) är det helt okej, eftersom dina insulinnivåer ligger lågt vid den tidpunkten. Undvik att få dem från snabba kolhydrater, eftersom ett högt GI till frukost höjer GI:t på dagens kommande måltider också.

King Grub
2004-04-25, 08:55
Originally posted by Zozza
Hur såg schemat ut i övrigt?

Det är inget fel på upplägget eller livsmedlen du har valt. Prova och se om energinivån är den rätta för dig; om du märker att du går ner för fort, eller om du går ner för sakta eller inte alls, så får du justera mängderna därefter.

Någon proteinkälla till kvällsmålet skulle vara lämpligt att lägga in.

Zozza
2004-04-25, 12:58
Originally posted by King Grub

Undvik mer än två matskedar per dag av krossade linfrön; de innehåller vätecyanidproducerande ämnen.



Ok, så vore det bra uppläg att vid frukostgröten och kvällsgröten ha mina krossade linfrön i gröten, och vid eftermiddagsgröten ha en matsked olivolja i gröten? och linfrön är bra fett?

Zozza
2004-04-25, 13:01
Originally posted by King Grub



Någon proteinkälla till kvällsmålet skulle vara lämpligt att lägga in.

Okej, en fullkornsmacka med tonfisk/kassler lägger jag till i schemat.

Zozza
2004-04-25, 13:04
Originally posted by King Grub


Om du ser till att få den från protein (vassle) är det helt okej, eftersom dina insulinnivåer ligger lågt vid den tidpunkten. Undvik att få dem från snabba kolhydrater, eftersom ett högt GI till frukost höjer GI:t på dagens kommande måltider också. [/B]

Okej, får nog ta och beställa lite vassle tror jag :)

King Grub
2004-04-25, 13:53
Originally posted by Zozza


Ok, så vore det bra uppläg att vid frukostgröten och kvällsgröten ha mina krossade linfrön i gröten, och vid eftermiddagsgröten ha en matsked olivolja i gröten? och linfrön är bra fett?

Olivolja i gröten? :MrT: Urk.

Annars är svaren ja, ja och ja.

Fartman
2004-04-25, 14:42
Originally posted by King Grub


Olivolja i gröten? :MrT: Urk.

Annars är svaren ja, ja och ja.

jag tycker också det verkar lite äckligt med olivsmak i göten, kan rekommendera rapsolja istället.. den smakar inget alls :thumbup:

fast det är klart du kanske tycker om det så, och näringsmässigt är det ju inget fel med olivolja

Zozza
2004-04-25, 19:48
Kom att tänka på en sak, borde jag inte minska ner sista målet lite, till exempel bara en frukt och fullkornstonfiskmacka istället, eftersom jag slutat gå ner nu verkar det som, eller skulle jag bara förlora muskler genom att göra så?

EDIT: Finns en lång tråd om detta vet jag, men kan inte hitta den nu :confused:

King Grub
2004-04-25, 20:10
Originally posted by Zozza
Kom att tänka på en sak, borde jag inte minska ner sista målet lite, till exempel bara en frukt och fullkornstonfiskmacka istället, eftersom jag slutat gå ner nu verkar det som, eller skulle jag bara förlora muskler genom att göra så?

Det är det totala energiintaget under dagen som är det viktiga, inte att du snålar in på just dagens sista mål. Visst kan du göra det, eller så kan du minska en liten aning på samtliga mål i stället, eller röra på dig lite extra under dagen.

Zozza
2004-04-25, 21:06
King_Grub: Ok, ska nog testa att minska kvällsmålet och i övrigt fortsätta som förut.


--


Ny idé. Jag läste tråden om äpplecidervinäger och det verkade ju bara vara bra med äpplecidervinäger och eftersom vi faktist har sånt hemma tänkte jag börja ta en sked sånt före varje måltid, är det en bra idé? det krockar väl inte med linfrön på något sätt?

King Grub
2004-04-26, 09:48
Originally posted by Zozza
King_Grub: Ok, ska nog testa att minska kvällsmålet och i övrigt fortsätta som förut.


--


Ny idé. Jag läste tråden om äpplecidervinäger och det verkade ju bara vara bra med äpplecidervinäger och eftersom vi faktist har sånt hemma tänkte jag börja ta en sked sånt före varje måltid, är det en bra idé? det krockar väl inte med linfrön på något sätt?

Det "krockar" inte, men linfröna sänker GI:t tillräckligt, om det nu behöver sänkas överhuvudtaget. Ett för lågt blodsocker innebär bara nackdelar och är inget att eftersträva. Du behöver inte manipulera GI på sådant som redan har ett lågt värde.