handdator

Visa fullständig version : Uttråkad av samma schema


robiiiinnnn
2016-12-10, 16:31
Majoriteten av passen de senaste halvåret har varit totalt värdelösa. Alla har ju sina bra och dåliga pass, men jag känner att dem sämre passen har börjat bli mer och mer. Jag vet inte om jag har kommit till en punkt där jag antingen måste byta övningar eller bara köra efter något helt annat schema. Jag kör ju efter en plan, progression med push pull legs upplägg. Men på senare tid och året har jag velat byta och bara köra på "känsla" Det jag menar är att jag kommer till gymmet utan någon plan, jag bara kör efter vilken muskelgrupper jag vill köra antingen enskilt eller kombinerat. Övningar, reps, set och tungt/lätt allt efter känsla. Men samtidigt känns det fel att inte ha något särskilt strukturerat schema. Allt kanske beror på att jag stagnerat i träningen styrkemässigt.. Har haft bra ökningar dem andra åren. Men återhämtningen har varit någorlunda kass känner jag.

Är det bara en period jag har eller är det dags att faktiskt byta och göra träningen rolig igen? Även fast det inte innebär högfrekvent. Har ni någon gång bara känt hur värdelöst och tråkigt det blir i längden med samma upplägg och samma rutiner?

z_bumbi
2016-12-10, 19:29
Det är inget motsatsförhållande mellan att träna högfrekvent och att byta program och/eller variera sig mycket men känner du att du vill minska frekvensen är det bara att göra det. Det viktiga på sikt är att du får in regelbunden träning med något så när vettig plan för att kunna fortsätta öka.

skattefusk
2016-12-11, 01:28
Finns det folk som tränar som tycker det är tråkigt? Tvinga sig till det.. Då hade jag hellre skaffat ett fysiskt krävande arbete och fått betalt istället om man ändå inte har intresset

henrikl
2016-12-11, 07:42
Ett tips är att ha en plan på volym, intensitet, övningar (förslag) över en vecka men inte spika något annat. Ex. för bröst har du bestaämt att vecka x ska du göra
Press medel 6x2-4 80%
Press tungt 6x2 90%
Flyes-rörelse 3x15, 4x10

osv, sen håller du koll i typ ett excel-ark hur mycket av volymen du betat av.
Vecka:
Pass 1. Överkropp
Press tungt + flyes 3x15

Pass 2. Bröst/axlar/triceps
Press medel + flyes 4x10

Här kan man variera i all oändlighet men ändå ha ett strukturerat upplägg som ser till att man får gjort det man planerat. Är inga problem att periodisera och hålla koll på progression heller. Man kan t.ex dela upp bänkseten på 5 dagar om man vill också, eller köra en renodlat bröstpass.

Neithan
2016-12-12, 21:10
Finns det folk som tränar som tycker det är tråkigt? Tvinga sig till det.. Då hade jag hellre skaffat ett fysiskt krävande arbete och fått betalt istället om man ändå inte har intresset

De flesta som har tränat länge tycker väl att det är tråkigt eller till och med hatar det?

HenrikJ
2016-12-12, 21:14
Hade jag tränat för att det var roligt så hade jag valt nån festlig bollsport. Gymmet tränar jag på för att bli stor och stark, och det är ganska tråkigt.

Matsa
2016-12-12, 21:29
Det är verkligen inte min uppfattning att de flesta som har tränat länge ogillar det. Jag har själv tränat i 20 år och finner fortfarande nöje i det. Nej, jag skrattar inte varje pass och för att utvecklas behöver jag ibland göra saker som jag inte tycker så värst mycket om men för det mesta är det faktiskt något jag njuter av. Å andra sidan har jag aldrig blivit mer än en sopa så att hata det man gör kanske är hemligheten jag har saknat.

Konditionsträning finner jag dock oerhört tråkigt, det måste jag tvinga mig till.

hugok
2016-12-13, 10:14
Kör på känn och gå in på passen utan någon speciell plan. Så länge du tränar hårt kommer du få resultat. Den viktigaste faktorn för att bli stor och stark är att man tränar tillräckligt tungt under flera år. Allt annat är mest detaljer egentligen och det bästa sättet att se till så att man kan göra det är att se till att träningen är rolig.

Shqypnia
2016-12-13, 10:47
Jag tkr du absolut ska köra på känsla. Träningen är ändå ett livsprojekt och du lär förmodligen aldrig någonsin hitta hem, men det är charmen med det. Kör på känsla i några månader och känn efter.

Jag har uteslutit 95% av alla övningar jag tkr är rakt av tråkiga. Aldrig varit starkare, mått bättre och haft roligare på gymmet.

robiiiinnnn
2016-12-17, 13:20
Kanske värt att testa det ni säger, köra lite på egen känsla. Men som sagt, känns väldigt omständigt och konstigt på något sätt att gå från en plan till en mer improviserad träning. Det har alltid för mig varit en grund att köra bänkpress som huvudövning t.ex. på en typiskt pressdrag. Men att börja med en snebänk eller hantlar skulle inte vara en dum tanke tänker jag, om jag så får sug för det. Det har alltid varit en grym känsla och lite "status" att vara stark i basövningar utifrån mig själv haha. Därför har jag aldrig riktigt vågat byta av rädslan att tappa styrka, dock har mina styrkeökningar i år varit totalt värdelösa, har inte misskött kosten, vilan eller sömnen för den delen.

Shqypnia
2016-12-18, 11:00
Därför har jag aldrig riktigt vågat byta av rädslan att tappa styrka, dock har mina styrkeökningar i år varit totalt värdelösa, har inte misskött kosten, vilan eller sömnen för den delen.

Din rädsla för förändringar är ditt största hinder. Hur ska du se progression om du inte våra ändra något när det tydligen är fel?

Old Nick
2016-12-18, 11:06
Jag har själv tidvid blivit less på det envetna malandet med förutbestämda sets och reps och planerad progression. Då har jag helt enkelt hoppat över skivstångsövningarna och kört några set maxreps med hantlar och maxreppat i typ dips eller nåt. Inte med planerad progression utan helt enkelt i förhoppning om att progression skall ske. Och med tiden har jag faktiskt ökat lite grann.

Kan köra så i flera månader och oftast visar det sig att när jag kommer tillbaka till skivstången och de gamla programmet så har jag tappat lite. Men det kommer tillbaka blixtsnabbt och jag passerar ofta snabbt mina gamla PB'n. Efter några månader med hantlar klarade jag t.ex. 5x5 på 57,5 i militärpress. Mitt gamla PB var 3 reps på 55. En sjujäkla ökning för någon vars progression varit snigelmässig under en längre tid.

robiiiinnnn
2016-12-18, 15:39
Din rädsla för förändringar är ditt största hinder. Hur ska du se progression om du inte våra ändra något när det tydligen är fel?

Eftersom jag har fått bra ökningar de senaste åren, så trodde jag inte att var ändringar i schemat som behövdes.