handdator

Visa fullständig version : Problem med foten=ont i axel?


svartakronan
2016-12-10, 13:38
Hörde av en som går pt linjen på min skola att man kan få ont i axeln om det är något problem i foten. Förstod inte riktigt men han sa något om att det är en kedja som går genom hela kroppen.

Om det stämmer, hur kan jag kolla detta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gerdler
2016-12-10, 13:47
Det måste du ju undersöka, verkar ju jättespännande. Jag tror det enklaste sättet är att tappa något på foten och verkligen känna efter i axeln. Känner du inget i axeln så får du testa igen med mindre vikt, för att smärtan i foten inte ska ta över, eller mer vikt, för att problemen i foten ska bli tillräckligt allvarliga för att de ska manifestera sig i axeln.

Filma gärna!

svartakronan
2016-12-10, 13:48
Det måste du ju undersöka, verkar ju jättespännande. Jag tror det enklaste sättet är att tappa något på foten och verkligen känna efter i axeln. Känner du inget i axeln så får du testa igen med mindre vikt, för att smärtan i foten inte ska ta över, eller mer vikt, för att problemen i foten ska bli tillräckligt allvarliga för att de ska manifestera sig i axeln.

Filma gärna!



Var gärna seriös tack.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2016-12-10, 14:05
Hörde av en som går pt linjen på min skola att man kan få ont i axeln om det är något problem i foten. Förstod inte riktigt men han sa något om att det är en kedja som går genom hela kroppen.

Om det stämmer, hur kan jag kolla detta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det han menar, förhoppningsvis, är kanske något i stil med följande: har du ont i foten kanske du inte kan trycka ifrån med det benet när du kör bänkpress varpå du snedbelastar hela kroppen, överbelastar axeln, och får ont.

Lina89
2016-12-10, 17:56
har hört samma sak. Bara för att du har ont i axeln så behöver inte huvud problemet sitta där utan nerverna typ eller vad man ska säga "flyttar" smärtan typ.. Kanske lät lite flummigt

Sheogorath
2016-12-11, 12:44
har hört samma sak. Bara för att du har ont i axeln så behöver inte huvud problemet sitta där utan nerverna typ eller vad man ska säga "flyttar" smärtan typ.. Kanske lät lite flummigt

Jag tror du menar det man kallar för refererad smärta. Det är ganska väl kartlagt bland av dem som arbetar med ortopedmedicin. Smärta från ett problem i axeln känns i regel på utsidan av överarmen och om inflammationen är stor hela väg ner till basen av tummen. Smärta från ett problem i leden mellan nyckelbenet och skulderbladet kan kännas upp över nacke, hals och överdelen av bröstet. Smärta från ett problem i höftleden kan kännas helt över knäet. Smärta från trängsel i carpaltunneln kan kännas i underarmen, osv. Så om du söker med en armsmärta som kommer av att du gör rörelser i axeln, och den som undersöker dig inte bryr sig så mycket om att klämma där du har ont, så vet du att du är i goda händer. ;)

panzerpig
2016-12-11, 14:09
tvärt om har jag ju typ hört. Inte ovanligt att få ont i foten när problemet egentligen sitter i korsryggen. ont i fingrarna när nerver är i kläm i nacken/axeln.
Men att du får ont i foten när du egentligen har ont i axeln? nja

Lina89
2016-12-11, 15:09
tvärt om har jag ju typ hört. Inte ovanligt att få ont i foten när problemet egentligen sitter i korsryggen. ont i fingrarna när nerver är i kläm i nacken/axeln.
Men att du får ont i foten när du egentligen har ont i axeln? nja

Det va lite så jag menade

Fey
2016-12-11, 15:16
tvärt om har jag ju typ hört. Inte ovanligt att få ont i foten när problemet egentligen sitter i korsryggen. ont i fingrarna när nerver är i kläm i nacken/axeln.
Men att du får ont i foten när du egentligen har ont i axeln? nja

Det är för att nerverna går genom ryggen, så de nerver som håller koll på foten kan aktiveras genom tex diskbråck i ryggen då dessa nerver kläms åt.

Kopplingen mellan axel och fot är däremot oklar då så vitt jag vet det ej finns några nervkopplingar mellan dessa två.

Sheogorath
2016-12-11, 18:16
tvärt om har jag ju typ hört. Inte ovanligt att få ont i foten när problemet egentligen sitter i korsryggen. ont i fingrarna när nerver är i kläm i nacken/axeln.
Men att du får ont i foten när du egentligen har ont i axeln? nja

Fast det där är så basic att jag bara glömde det :D Självklart får man ont någonstans nedom, i nervens utbredning om nerven kommer i kläm. Det är bara att kolla hur nerverna går för att räkna ut var man kan få ont.

För övriga mekanismer se mina två andra svar. :)