handdator

Visa fullständig version : Väldigt sned i kroppen?


Kappan
2016-12-09, 23:32
Hej!

Nu är det så att jag har ett ganska stort problem här som jag stör mig på och som inte kan vara så bra i längden. Har nästan haft såhär så länge jag kan minnas, kanske inte dom 2 första åren jag började träna. Det påverkar mig varje träningspass. Det är så att jag är VÄLDIGT sned i ryggen (trapsen, skuldrorna?) och det påverkar allt jag gör på gymmet.

Jag vet egentligen inte vad det beror på och vad det är som är orsaken bakom detta, jag har funderat på muskelobalans men även på att någon inte sitter som det ska i kroppen typ axlarna eller skuldrorna på något sätt.

Som sagt.. Jag märker det i varje övning jag kör speciellt i typ bänkpress och hantelpress när jag måste "retract the scapula" som det så fint heter på engelska. Det som händer är att jag ligger helt snett på bänken och att mina armbågar har olika vinklar på sig och detta är inget jag kan justera riktigt och det känns bara helt fel överlag.

Typ såhär ser det ut:

http://i.imgur.com/l5z9DiY.png

Detta är asså en bild som ska "föreställa" när jag kör hantelpress, vinklarna på armarna är helt olika. Det är samma när jag kör alla andra bröstmaskiner och bänkpress för den delen.

Jag har även märkt att det ser ut som att mina traps är olika stora, det är så att den högra ser mindre ut än den vänstra. Detta blir som tydligast när jag kör någon övning och håller i en vikt, när jag kör shrugs så ser jag hela sne ut i trapsen och ryggen överlag. Som sagt på märker jag typ detta problem ALLA övningar, tex i latsdrag där ena armen är högre upp än den andra när jag kör.

Har förövrig tränat 4 år nu, sen jag var 18 (är 22 nu) detta problem är så frustrerande, har varit till en kiropraktor 2 gånger med det har inte blivit någon skillnad och han har inte kunnat hjälpt mig riktigt.

Nu vet inte om någon har varit med om ett liknande problem men skulle vara så sjukt skönt om det fanns någon lösning på detta? Har kollat upp winged scalptula och saker som det, men jag vet inte asså... Allt känns fel att köra på gymmet nuförtiden, det blir värst med övningar där jag håller i en vikt med båda händerna och inte separat.

Tack på förhand! :)

1x0
2016-12-09, 23:48
Gullig bild! Enligt den har du ju längre ben och armar på ena sidan, det är problemet!

Nemen.
Kanske har du roterat bäcken, men då borde kiropraktor märkt det.

https://www.surfdome.com/lifestyle_blog/wp-content/uploads/2015/12/biomechanics-2.jpg


Jag känner faktiskt igen mig rätt bra på trådtexten! Känner mig också jävligt sned. En sjukgymnast sade "hur har du egentligen tränat? Du är helt sned i kroppen"

Edit. Glömde nämna att jag har winged scapula också. Bägge sidor och ganska kraftig sådan. Har märkt det påverkar lite i marklyft, hantelrodd och chins. Inte i bänkpressen, eller ibland om det blir supertungt och teknikfallering så kan skulderbladen ploppa ut / sticka ut från kroppen.


Denna post hjälper dig inte ett skit, jag vet. :P

Kappan
2016-12-09, 23:53
Gullig bild! Enligt den har du ju längre ben och armar på ena sidan, det är problemet!

Nemen.
Kanske har du roterat bäcken, men då borde kiropraktor märkt det.

https://www.surfdome.com/lifestyle_blog/wp-content/uploads/2015/12/biomechanics-2.jpg


Jag känner faktiskt igen mig rätt bra på trådtexten! Känner mig också jävligt sned. En sjukgymnast sade "hur har du egentligen tränat? Du är helt sned i kroppen"

Edit. Glömde nämna att jag har winged scapula också. Bägge sidor och ganska kraftig sådan. Har märkt det påverkar lite i marklyft, hantelrodd och chins. Inte i bänkpressen, eller ibland om det blir supertungt och teknikfallering så kan skulderbladen ploppa ut / sticka ut från kroppen.


Denna post hjälper dig inte ett skit, jag vet. :P

haha, bilden gjorde jag på några sekunder, armarna och benen blev inte lika långa :P Hur märker du det i marklyften, på vilket sätt?

Gerdler
2016-12-10, 12:34
Har inte så stora problem med överkroppen men höften/benen är problematiska i knäböjen. Jag har filmat mig själv och det ser ut som att vänster sida kommer ner till parallell långt innan höger sida. Det påverkar naturligtvis allt, precis allt. Det påverkar muskelbalansen, hur knäna rör sig och vilken sida som vikten ligger på. Om det beror på något i höften, om lårbenen är olika långa eller om underbenen är olika långa vet jag inte.

arogen
2016-12-10, 13:23
Har inte så stora problem med överkroppen men höften/benen är problematiska i knäböjen. Jag har filmat mig själv och det ser ut som att vänster sida kommer ner till parallell långt innan höger sida. Det påverkar naturligtvis allt, precis allt. Det påverkar muskelbalansen, hur knäna rör sig och vilken sida som vikten ligger på. Om det beror på något i höften, om lårbenen är olika långa eller om underbenen är olika långa vet jag inte.

Jag har exakt samma. Men det funkar om jag tänker mycket på att verkligen trycka ifrån i botten med bägge låren. Samma med överkroppen, men hjälper om jag verkligen spänner bägge sidorna. Svårare med tyngre vikter såklart, men genom att alltid tänka på de på de lägre vikter så blir det ju successivt bättre och bättre.

Hyperion1
2016-12-13, 09:36
Jag skulle uppsöka en sjukgymnast och be om hjälp.

Sen kan jag spontant tänka mig att det även kan bero på vad du gör i vardagen. Om du hela din vakna tid belastar ena sidan av kroppen i en position som gör den "sne". Ett enkelt exempel är om du sitter med benen i kors hela dagen, detta komme göra att kroppen anpassar sig efter den positionen. Vissa sitter exempelvis vid datorn i ett framböjt läge där dem har ena armen längre fram än den andra (vilket i sin tur gör att hela den delen av kroppen landar längre fram). Givetvis så kan problemen bero på helt andra saker med så som scolios, benlängdsskillnader etc. Men om så även är fallet så är det viktigt att tänka på hur man använder kroppen och hur den belastas i vardagen för att minimera asymetrisk belastning.

Kappan
2016-12-14, 02:58
Jag skulle uppsöka en sjukgymnast och be om hjälp.

Sen kan jag spontant tänka mig att det även kan bero på vad du gör i vardagen. Om du hela din vakna tid belastar ena sidan av kroppen i en position som gör den "sne". Ett enkelt exempel är om du sitter med benen i kors hela dagen, detta komme göra att kroppen anpassar sig efter den positionen. Vissa sitter exempelvis vid datorn i ett framböjt läge där dem har ena armen längre fram än den andra (vilket i sin tur gör att hela den delen av kroppen landar längre fram). Givetvis så kan problemen bero på helt andra saker med så som scolios, benlängdsskillnader etc. Men om så även är fallet så är det viktigt att tänka på hur man använder kroppen och hur den belastas i vardagen för att minimera asymetrisk belastning.

Nu sa du något, har hela mitt liv suttit vid datorn och spelat en del, nu när jag tänker efter så har jag nog haft höger armen längre fram än vänstra jag jag har suttit flera timmar i sträck vid datorn, suttit lite vriden åt sidan.. Frågan är om detta kan vara orsaken

Hyperion1
2016-12-14, 20:26
Nu sa du något, har hela mitt liv suttit vid datorn och spelat en del, nu när jag tänker efter så har jag nog haft höger armen längre fram än vänstra jag jag har suttit flera timmar i sträck vid datorn, suttit lite vriden åt sidan.. Frågan är om detta kan vara orsaken

Med all säkerhet är detta en bidragande orsak till ditt problem. Skulle vilja säga att det för din del är mycket viktigare att ändra på ditt vardagliga beteende dånat du inte försätter dig i sena positioner. 1-2 timmar på gymmet kan aldrig ersätta resterande den tid vad du utsätter kroppen för. Sen kommer styrketräningen, om den utförs genomtänkt, att hjälpa dig men det är inte den enda lösning. Ändra beteendet är den största (förutsatt att där inte är något fel rent benlängdsmässigt, men även det kan orsakas av att ex. höften är sne).

Hyperion1
2016-12-14, 20:57
"beteende så att du inte försätter dig i sena"

Så skulle det stå

Kappan
2016-12-15, 02:46
Med all säkerhet är detta en bidragande orsak till ditt problem. Skulle vilja säga att det för din del är mycket viktigare att ändra på ditt vardagliga beteende dånat du inte försätter dig i sena positioner. 1-2 timmar på gymmet kan aldrig ersätta resterande den tid vad du utsätter kroppen för. Sen kommer styrketräningen, om den utförs genomtänkt, att hjälpa dig men det är inte den enda lösning. Ändra beteendet är den största (förutsatt att där inte är något fel rent benlängdsmässigt, men även det kan orsakas av att ex. höften är sne).

Jadu.. jag kom och tänka på att när jag tex ska gå ut med stången i knäböj eller när jag ska ställa mig rätt inför ett marklyft så hamnar typ alltid vinklarna på fötterna olika och det känns naturligt på något sätt, typ ena foten står lite längre fram än den andra osv, kan detta vara något med att man är sned i höften?

Hyperion1
2016-12-15, 09:39
Jadu.. jag kom och tänka på att när jag tex ska gå ut med stången i knäböj eller när jag ska ställa mig rätt inför ett marklyft så hamnar typ alltid vinklarna på fötterna olika och det känns naturligt på något sätt, typ ena foten står lite längre fram än den andra osv, kan detta vara något med att man är sned i höften?

Ja det låter som om höften är sne. Men det kan också vara att ena benet är kortare/längre än det andra.

Om vi utgår från att höften är sne skulle jag göra följande ändringar i vardagen:
- Inte sitta med bene i kors
- Inte sitta under längre perioder
- Sova på rygg
- Inte stå med ena benet framför det andra om du står upp
- Inte stå så att du lägger vikten på det ena benet/höften

Tycker även de här länkarna är bra för dig att läsa:
https://b-reddy.org/2012/12/27/thoughts-on-correcting-a-lateral-pelvic-tilt/
https://b-reddy.org/2012/06/23/assessing-the-hips-in-the-transverse-plane-why-your-lower-back-hurts/
Läs genom innehållet noga, tror det kan komma hjälpa dig.

arogen
2016-12-15, 19:22
Ja det låter som om höften är sne. Men det kan också vara att ena benet är kortare/längre än det andra.

Om vi utgår från att höften är sne skulle jag göra följande ändringar i vardagen:
- Inte sitta med bene i kors
- Inte sitta under längre perioder
- Sova på rygg
- Inte stå med ena benet framför det andra om du står upp
- Inte stå så att du lägger vikten på det ena benet/höften

Tycker även de här länkarna är bra för dig att läsa:
https://b-reddy.org/2012/12/27/thoughts-on-correcting-a-lateral-pelvic-tilt/
https://b-reddy.org/2012/06/23/assessing-the-hips-in-the-transverse-plane-why-your-lower-back-hurts/
Läs genom innehållet noga, tror det kan komma hjälpa dig.

Tack somtusan! Jag har precis samma problem, ska försöka ändra lite nu när jag sitter vid datan på kvällarna framförallt. Under dagarna står och går jag på jobbet så det borde inte vara problemet så. Sover typ alltid på rygg, så det är väl bra iaf.

Hyperion1
2016-12-16, 08:51
Tack somtusan! Jag har precis samma problem, ska försöka ändra lite nu när jag sitter vid datan på kvällarna framförallt. Under dagarna står och går jag på jobbet så det borde inte vara problemet så. Sover typ alltid på rygg, så det är väl bra iaf.

Tack, kul att kunna hjälpa till:)!

Fyller på med lite ytterligare som kan vara vettigt att tänka på ifall man misstänker att höften är sne:)

- Undvik att sitta snett. Vissa sitter mer på ena sätesmuskeln än den andra. Se till att sitta rakt och jämt, lägg lika mkt vikt på båda sätesmusklerna.
- Undvik att ha föremål i bakfickan när du sitter ner, ex. en plånbok, mobiltelefon, snusdosa. Ett stort föremål i bakfickan kommer försätta ena delen av kroppen i en lite högre position. Tänk om detta sker, i princip, samtliga dagar då du sitter ner. På sikt kommer kroppen anpassa sig efter positionen.
- Håll ratten i bilen med två händer. Håller man med en hand kan detta leda till att man lägger större vikt på den ena höften, man sitter alltså och lutar sig åt ena sidan.
- Om du lyfter föremål från låg höjd se till att böja på båda knäna och höften så att du inte bara belastar ena sidan.
- Skulle ett tag framöver undvika unilaterala övningar, dvs. enbens knäböj, pistols, enbens raka mark och liknande. Risken finns att man i övningar som dessa "dippar" med höften på ena sidan (och detta troligen för att muskulaturen i bålen och höften på den sidan som dippar är svagare....så jag tycker att du ska lägga in plankan som bålövning, den är riktigt bra!).
- Undvik att stretcha höftböjarna ett tag, i vissa fall kan detta leda till försämring. Du är troligen stel i dem men jag tror inte du behöver stretcha dem. Du behöver snarare stärka upp musklerna runt omkring och ev. även i höften men jag tror spontant inte att stretching löser ditt problem.
- Undvik att träna och utföra övningar med belastning som gör att du får ont.

Vissa sporter belastar av sin natur mer ena sidan av kroppen än den andra. Man kan se detta tydligt i bla. innebandy, hockey, golf. Det är inte helt ovanligt att höftbesvär förekommer i dessa idrotter. Vissa kommer undan med det, andra inte. Vi kan konstatera att det blir svårt att ändra på utförandet i sporten men om man tänker som så att ifall man utövar en sport som belastar ena sidan av kroppen mer, vi tar golf exempelvis där mkt rotation görs i höften, så bör man troligen inte på gymmet spendera ytterligare tid på rotationsövningar som roterar höften och bäckenet. Istället kanske man ska göra det motsatta, dvs. köra "anti-rotationsövningar" (som ex. plankan i dess olika varianter). Repetitiva moment har en tendens att ”slita” på kroppen och detta främst om man påbygger obalanser. Kroppen är till för att användas men alla har lite olika förutsättningar för hur mkt belastning/rotation/rörlighet osv. som man kan utsätta den för. Jag är lite skeptisk till att bara gå till en naprapat/kiropraktor/osteopat/osv. och få kroppen ”knäckt” samt få ett par övningar. Jag motsätter mig inte deras kompetens vad gäller anatomi eller att dem kan hitta felen och säga ”Din höft är sne. Du behöver stärka sätet.”. Jag vet att det hjälper många och jag vet att många mår bra utav att få massage, triggerpunktbehandling, mobilisering av leder osv. Jag är dock lite av den teorin att det inte alltid räcker med att man masserar/knäcker samt övar upp styrka och utvecklar muskler. Du kan ha hur mkt muskler som helst men ändå röra dig som en påse skridskor. Du kan ha hur mkt muskler som helst men ändå ha en dålig hållning. En dålig hållning är inte bara något som sker när vi står upp eller går, det är något som sker på gymmet, jobbat, vardagen och likaså i all vår rörelse. Försöker inte propagera för att man ska lära sig kräla som en orm eller röra sig som en spindel (som verkar vara en trend för de som lär ut rörelse) utan försöker bara säga att det är vettigt att tänka på hur man framför sin kropp under sin vakna tid. Ännu ett exempel, låt oss säga att man sitter med framåtroterade axlar hela dagen vid datorn. Du tränar upp ryggen, axalar, rotatorkuffar and you name it. Du kan fortfarande sitta med framåtroterade axlar. Du kan fortfarande få problem med dina axlar. Sannolikheten minskar troligen om du har tränat upp musklerna men man ska inte stirra sig blind på att det är tiden under träning som löser alla ens problem.

Där finns väldigt många duktiga fysioterapeuter på Kolo så du behöver inte på något sätt bara lyssna på vad jag säger (då jag varken är fysio/sjukgymnast/naprapat/kiropraktor/läkare/ortoped/häxdoktor/kinesiolog/<random titel>). Ta med dig det som du tycker låter vettigt av vad jag säger, försöker inte på något sätt vara dryg (om jag nu kanske låter så i texten i vissa fall:)) eller säga att ”jag har rätt”, resten har fel samt att naprapater/kiropraktorer är bluff. Alla är fria att göra som dem vill och besöka vem dem vill ifall dem har ont eller problem med sin kropp. Vill inte skapa något flame war utan bara dela med mig av kunskap som kan vara bra att ta med sig då man börjar arbeta med sitt problem, som exempelvis en sne höft. Av vad jag skrivit så kan man ju faktiskt ta med sig en så enkel kunskap som att man ställer frågan till sin naprapat eller fysioterapeut ifall där finns saker i vardagen som dem tycker man bör undvika eller tänka på. Allt som oftast så finns där något man kan göra för att linda ens besvär.

P.S Det blev en låg harang av text:)

Kappan
2017-03-29, 10:31
Hej igen!

Det har gått ett tag sedan jag skapade denna tråd och jag återkommer med positiva resultat, saker har blivit mycket bättre, inte 100 % men jag ser ut att ha hittat mitt problem.

Tänkte att jag skulle bumpa i tråden för att kanske hjälpa andra som har liknande problem.

Så, hur gick jag till väga för att förbättra mina problem? Jo, så enkelt att bara stretcha tighta muskler. Jag trodde ALDRIG att detta kunde påverka så mycket men nu har jag fått upp ögonen för om hur mycket stretching egentligen kan hjälpa, jag har aldrig stretchat något under mina 4 år på gymmet liksom men det ska det bli ändring på nu. Jag har aldrig sett stretching som något viktigt och trodde verkligen inte att detta var grunden till mina problem. Känns lite dumt att jag har hittat orsaken till mitt problem 2-3 år senare när det var en sån enkel fix liksom. Jag är riktigt glad över att jag har hittat orsaken och detta har så klart ökat min motivation att träna.


Vad stretchade jag?

Jag stretchade bröstet, axlarna, levator scapulae, övretrapsen samt latsen.

Jag skrev tidigare hur mina armbågar var i olika vinklar när jag bänkade, orsaken till detta var fömodligen att jag hade olika tighta muskler på vänster och höger sida av kroppen.

Innan jag provade att stretcha latsen så kände jag hur mycket skillnad det var på rörligheten mellan vänster och höger, vänster var inte lika rörlig som höger alls, samma med bröstet, vänster var inte lika rörlig som högern. Detta släppte ganska snabbt genom att stretcha.

Jag skrev även hur sned jag kände mig när ställde mig inför ett marklyft / knäböj samt under själva utföringen av övningen, gissa vad problemet var här då? Jo, höger och vänster ben/höft var olika rörliga.

För att förbättra detta stretechade jag mina quads, hamstrings, höftböjare, höfter samt inre lår.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon i framtiden, kan säga att jag tror att alla mina problem kommer från hur mycket jag har suttit vid datorn och spelat under mina tonår, suttit och spänt mig framåtlutad vid datorn, det är klart man blir tight i kroppen då.

tack för mig! :D