handdator

Visa fullständig version : hematuri?


Moonbeam
2004-04-24, 11:50
Jag var på ett tryckeri och det låg en feltryckt sida från en läkartidning på golvet. På den stod det något om stycketräning och hematuri.

Är det någon som vet något om styrketräning och hematuri? Jag har ingen koll alls på detta men som jag förstod det kunde tynglyftare få blod i urinen vid tunga lyft, eller?
som sagt lite mer info vore bra...

Åse Columbus
2004-04-24, 12:30
hema = blod
uri = urinvägar

???

Emmzan borde kunna ge svar..:confused:

emmzan
2004-04-24, 14:09
Hematuri är förekomst i blod i urinen.

Sen kan det ju antingen vara HEMOglobin (röda blodkroppar) eller MYOglobin (kommer av nedbruten muskelmassa) som kan ge blodliknande rester i urinen - dvs det är rött.

Huruvida man kan få endera i urinen vid styrketräning låter jag någon annan svara på tror jag, jag tycker dock det låter något osannolikt att få blod i urinen!

Enda jag vet närmare i ämnet är att jag hört om en tax som från och till kissade blod och veterinärerna stod helt svarslösa tills dom kom fram till att det inte var blod utan myoglobin, dvs nedbrutna muskler pga muskelsjukdom!

kharon
2004-04-24, 14:18
Man vet alltså att deffen inte går så där väldigt bra om man kissar blod då så att säga... ;)

Molotov
2004-04-24, 15:47
Du kan visst få blod i urinen = Hematuri. Kan bero på t ex skador i urinblåsan men också att något är fel på njurarna. Normalt skall blodkropparna inte kunna tränga igenom membranen vid filtreringen i njurarna (detsammma gäller proteiner) för de är för stora. Om detta ändå är fallet så kanske ett besök hos farbror doktorn att rekommendera.

emmzan
2004-04-24, 17:22
Originally posted by Molotov
Du kan visst få blod i urinen = Hematuri. Kan bero på t ex skador i urinblåsan men också att något är fel på njurarna. Normalt skall blodkropparna inte kunna tränga igenom membranen vid filtreringen i njurarna (detsammma gäller proteiner) för de är för stora. Om detta ändå är fallet så kanske ett besök hos farbror doktorn att rekommendera.

Jo självklart men hematuri kanske inte är så vanligt förekommande bara för att man lyft tungt, ex tyngdlyftare på tävling!