handdator

Visa fullständig version : Kan man vara stark i benen och lätt men ändå ha dålig spänst?


trädgårdsmöbel
2016-12-08, 23:49
Om jag förklarar med exempel. Säg att man (eller kvinna) är 160cm lång, väger 55kg, kan knäböja atg 100kg, benpressa 150+, frontböja en sisådär 80kg, utan att ha något fel/underutveckling på vare sig lår, vader eller stjärt, är det då fysiskt möjligt att samtidigt vara usel på att hoppa? (Nu menar jag inte höjd eller längdhopp, utan mer otekniska varianter som vertikalhopp och dyl.)

Hemi
2016-12-08, 23:54
Mycket löpning som konditionsträning brukar kapa spänsten på sådana som behöver den i alla fall. Sägs det ofta i alla fall. Sen om den blir "dålig" med sådana stats, kanske inte...

Klein
2016-12-09, 00:25
Styrka och explosivitet/spänst är inte samma sak. Vill man bli bra på att hoppa så får man träna på att hoppa samt ha tur i genlotteriet. Handlar om att vara lätt i kroppen i kombination med förmågan att kunna lagra och frisläppa elastisk energi.

HenrikJ
2016-12-09, 00:30
Jag har helt jävla värdelös spänst och har haft sedan jag var liten. Styrkan har det aldrig varit något fel på däremot. Möjligen att spänsten har förbättrats något med styrkan, men marginellt. Den är fortfarande dålig.

Sohlsken
2016-12-09, 00:33
Helt klart fullt möjligt. Spänst går att träna upp separat, men det kräver lika mycket tid och underhåll som vadsomhelst annars. Sedan stämmer det lika bra som med muskelutveckling att genetiken spelar in också.

Hemi
2016-12-09, 01:28
Vad har ni i vertikalhopp då? Att böja nästan dubbla kroppsvikten på 55kg borde göra nåt slags resultat i alla fall...?

svenbanan
2016-12-09, 01:35
Det där med att löpning sunkar ned spänsten är nåt man får ta med en rätt stor nypa salt. Om det är någon form av löpning som möjligen hämmar spänst så är det nog att springa riktigt långa långpass. Men att springa 60min eller kortare 3-4 ggr per vecka tror inte jag har nån särskilt stor negativ effekt på spänst i alla fall. Jag har tränat en hel del löpning parallellt med en jäkla massa spänstträning i mina yngre dagar. Jag upplevde då inga bekymmer med att kombinera dessa. Man får ju också tänka på att varje löpsteg i princip är som ett litet litet skutt. Dvs plyometriskt. Så det kan mycket väl vara nåt positivt med löpning. I alla fall upp till nån viss nivå.

Nåt som är viktigt för spänst är hur tung man är. Lägger man på sig en hel del muskelmassa via tex knäböj är det inte säkert att explosiviteten och spänsten följer med. Då kan man till och med tappa spänst av att bli starkare (och större). Förmodligen är det ofta bättre att kombinera knäböj och hoppträning så de muskler man lägger på sig kan tränas i att bli explosiva. Alternativt köra nåt i stil med frivändningar istf knäböj. Det blir man också stark i ben, röv och rygg av. Men det är en mycket mer specifik övning för explosivitet, och har ofta en direkt överföring till hoppspänst.

Det är en balansgång helt enkelt.

oscarovegren
2016-12-09, 11:02
Vad har ni i vertikalhopp då? Att böja nästan dubbla kroppsvikten på 55kg borde göra nåt slags resultat i alla fall...?

131 cm upp på låda. Vet inte riktigt om det går att överföra till vertikalhopp dock

MackeJuve
2016-12-09, 11:06
131 cm upp på låda. Vet inte riktigt om det går att överföra till vertikalhopp dock

... eller på andra människor. Du är ju sjukt mångsidig vilket gör dig okvalificerad som underlag ;)

hurril
2016-12-09, 12:03
Styrka och explosivitet/spänst är inte samma sak. Vill man bli bra på att hoppa så får man träna på att hoppa samt ha tur i genlotteriet. Handlar om att vara lätt i kroppen i kombination med förmågan att kunna lagra och frisläppa elastisk energi.

Explosivitet och spänst är inte samma sak men styrka och explosivitet är väldigt relaterat. En individ som ökar sin styrka kommer rätt sannolikt även öka sin explosivitet. Spänst, däremot, handlar om "rekyl" eller reaktion.

Vertikalhopp från stillastående är ett exempel på explosivitet. Med ansats eller ett förhopp, däremot, kan vi snacka om spänst.

Macroman
2016-12-09, 13:43
Det är väl en mycket stark korrelation mellan styrka och explosivitet/spänst? Styrka i knäböj har nästan en linjär korrelation med sprintsnabbhet och det skiljer nog inte mycket i korrelation i en jämförelse mellan styrka och stillastående vertikalhopp.

Och nej det går inte att träna sig till att bli bra på stillastående vertikalhopp genom att träna stillastående vertikalhopp i någon nämnvärd grad.

Rikard Jansson
2016-12-09, 13:53
Det är väl en mycket stark korrelation mellan styrka och explosivitet/spänst? Styrka i knäböj har nästan en linjär korrelation med sprintsnabbhet och det skiljer nog inte mycket i korrelation i en jämförelse mellan styrka och stillastående vertikalhopp.

Och nej det går inte att träna sig till att bli bra på stillastående vertikalhopp genom att träna stillastående vertikalhopp i någon nämnvärd grad.

Vart har du fått det ifrån? Skulle Usain Bolt böja mer än Blaine Sumner eller är Blaine Sumner snabbare än Bolt? :D

Robbles
2016-12-09, 14:35
Vart har du fått det ifrån? Skulle Usain Bolt böja mer än Blaine Sumner eller är Blaine Sumner snabbare än Bolt? :D

Tror snarare han menade att blain springer snabbare när han böjer 400kg än vad han gjorde när han "bara" tog 350kg. Men om det stämmer kan jag inte svara på.

Macroman
2016-12-09, 15:43
Vart har du fått det ifrån? Skulle Usain Bolt böja mer än Blaine Sumner eller är Blaine Sumner snabbare än Bolt? :D

Tror snarare han menade att blain springer snabbare när han böjer 400kg än vad han gjorde när han "bara" tog 350kg. Men om det stämmer kan jag inte svara på.

Ja, ungefär så.

Det var en fotbollsstudie som visade att de som böjde mest även var snabbast.

Att Bolt är snabbast beror ju mest på genetik men jag är ganska övertygad om att han är grym i knäböj också.

svenbanan
2016-12-09, 17:29
Man kan se det som att styrketräningen (knäböjandet) höjer taket för hur bra spänst man kan uppnå. Men de flesta behöver annan träning också för att uppnå den potentialen.

Ifall man är 180cm och väger 75kg, samt böjer 1,8x sin kroppsvikt men bara har 70cm i spänst med fri ansats så lär man behöva göra nåt annat än klara tyngre knäböj i alla fall. Typ mer hoppträning.

Tobbey
2016-12-09, 18:21
128cm lådhopp från sittande (lådan ovanför ögonen sittandes) 160kg max Knäböj vid tillfället på kroppsvikt ~85. Tror jag är jäkligt explosiv (spänstig) men aldrig riktigt märkt det för på andra sätt.

svenbanan
2016-12-09, 19:16
Boxhopp är ju ett hopplöst sätt att mäta spänst. Det är ju typ lika viktigt att man är vig i höfterna och har förmågan att landa på en hög box med knäna uppe vid öronen... ;)

Bättre att mäta mot en bom i en gympasal istället och se hur högt bommen kan vara och man fortfarande kan nå den, och jämföra detta med när man sträcker sig så högt man kan stående på golvet.

Vill man mäta cmj (countermovement jump), dvs stillastående hopp rakt upp där man får svikta i knäna för att få hjälp av stretchreflexen så kan man sätta fast ett måttband i ett bälte runt midjan. På golvet tejpar man fast en linjal eller liknande som gummibandet kan löpa under. Sedan ställer man sig så måttbandet är sträckt och löper helt vertikalt ned till linjalen, som håller bandet på plats mot golvet. Läs av måttbandet vid linjalen . Hoppa rakt upp, och läs av hur långt måttbandet dragits ut jämfört med stillastående. Man får dra bort c:a 10cm eftersom måttbandet också löper då man kommer upp på tå (vilket inte är en del av hopphöjden). Landar man framför (eller bakom) där man hoppat upp ifrån så dras måttbandet ut fastän man inte hoppat högre. Sådana hopp får man göra om.

R0B
2016-12-09, 21:33
Ja, ungefär så.

Det var en fotbollsstudie som visade att de som böjde mest även var snabbast.

Att Bolt är snabbast beror ju mest på genetik men jag är ganska övertygad om att han är grym i knäböj också.

Jag böjde 150 kg ( grunt, inte ATG. ) när jag var 17-18 vilket var rekord på min skola, och sprang då 30 meter på 4.01 vilket gav mig en andra placering på den sträckan mot en gammal vän som sprang på 4 blankt men böjer sisådär 90-110 kanske.

Hoppade högre gjorde jag dock. Vi mätte med hopp från stillastående med en matta som mätte tiden det tog för oss att landa. Landningen skulle ske med raka ben. Även hopp med ansats över häckar etc var jag bättre på.
Dom enda som var spänstigare var gymnasterna.

Vi bägge var fotbollsspelare sen barnsben. Gick på idrottsskola med tester varje kvartal på vår fysik.