handdator

Visa fullständig version : Lära sig språk i vuxen ålder


Mantus
2016-12-08, 08:46
Hej,

(Sammanfattning i slutet av inlägget)

Jag hoppas att nu i vår ha lite mer tid och ork till att påbörja ett projekt jag funderat över en lång tid nu, nämligen att lära mig tala ett språk i vuxen ålder. I mitt fall är det kroatiska. Delar av min släkt talar det men jag har själv aldrig växt upp med språket. Nu undrar jag över hur jag går till väga på bästa sätt. Jag har ett hyffsat krävande arbete och tränar en hel del men jag spenderar i alla fall minst en timme per dag pendlandes vilket lätt borde kunna tas i anspråk för syftet och mer tid för lärande borde kunna skakas fram vid andra tillfällen. Jag kommer däremot inte att ha tid att gå en kurs på högskola eller dylikt. Personer att konversera med torde dock finnas inom släkten.

Hur gör man? Finns det några bra appar? Är det någon som lärt sig ett språk i vuxen ålder som kan ge några tips? Någon som har bra information eller videoklipp på hur man lär sig ett nytt språk i gemen? Allt är välkommet.

TL;DR

Jag vill lära mig ett språk i vuxen ålder. Dela gärna med er av information, upplevelser och bra tips kring hur man kan göra och vad man bör koncentrera sig på först.

StarkaUlf
2016-12-08, 08:58
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.

StarkaUlf
2016-12-08, 09:18
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.

Jag lärde mig iallafall en hel del fraser, många ord. Mer än vad jag trodde. Ibland frågade man ju personal lite enklare grejer, men fick tillbaka ganska långa mer avancerade svar, men mycket av det förstod jag ändå, trots att jag inte trodde att jag skulle göra det. Och då pluggade jag inte lång tid i förväg och inte så mycket per dag.

Krävs ett headset och en mikrofon, då du sitter och ska upprepa ord, meningar osv för att få ett korrekt uttal. Sen kan du gå tillbaka och upprepa varje "avdelning" när du vill, hur mycket du vill.

Finns även ett program som heter Rosetta Stone, har dock inte testat det. Men verkar vara populärt också.

Raschmus
2016-12-08, 10:20
Duolingo som komplement när frugan vill kolla Bachelor och ni bara har en tv.

Annars sök Miroi eller annan gymnasieutbildning. Som Varbergsbo kan du enkelt och gratis få läsa gymnasieutbildning på 50% tempo helt på distans.

skattefusk
2016-12-08, 10:21
Jag lärde mig iallafall en hel del fraser, många ord. Mer än vad jag trodde. Ibland frågade man ju personal lite enklare grejer, men fick tillbaka ganska långa mer avancerade svar, men mycket av det förstod jag ändå, trots att jag inte trodde att jag skulle göra det. Och då pluggade jag inte lång tid i förväg och inte så mycket per dag.

Krävs ett headset och en mikrofon, då du sitter och ska upprepa ord, meningar osv för att få ett korrekt uttal. Sen kan du gå tillbaka och upprepa varje "avdelning" när du vill, hur mycket du vill.

Finns även ett program som heter Rosetta Stone, har dock inte testat det. Men verkar vara populärt också.

Är också intresserad av att lära mig språk, dina exempel stöder dock inte mitt eller TS språk.

dluddeckens
2016-12-08, 10:32
Är också intresserad av att lära mig språk, dina exempel stöder dock inte mitt eller TS språk.

Vilket språk tänker du på?


Kul trådstart! Jag har själv gått i samma tankar, jag har tänkt ta tag i min tyska.

Neithan
2016-12-08, 11:12
Tror att de gäller att exponeras för språket.

Shqypnia
2016-12-08, 11:31
Jag tkr mina föräldrar pratar mycket bra svenska, i synnerhet i jämförelse med andra landsmän i Sverige. Jag tror den största faktorn är arbetet där det finns många svenska kollegor.

Mao tror jag receptet för att lära sig ett språk i vuxen ålder är att prata det med de som talar det flytande. Det ska dock nämnas att det är svårt att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder.

Diomedea exulans
2016-12-08, 11:50
Tror du kan få väldigt bra hjälp av att googla "learn croatian for free online".

Mantus
2016-12-08, 12:14
Tror du kan få väldigt bra hjälp av att googla "learn croatian for free online".

Haha, det har jag självfallet redan gjort. ;) En del saker men på en lite väl basal nivå. Jag vill, om det är möjligt, lära mig på ett effektivt sätt. Jag har, tyvärr, inte oändligt med tid. Jag tänkte även att folk här på forumet hade lite tips på olika sätt att integrera lärandet i vardagslivet eller i övrigt information om hur man bäst går till väga för att lära sig nya språk som exempelvis vad man bör fokusera på först.

z_bumbi
2016-12-08, 12:30
Hårdplugga 200-300 vanliga glosor.
Lär dig vardagsfraser.
Titta på barn-TV
Läs barnböcker
Allt går lättare om du träffar folk som pratar språket regelbundet.

Efter ett tag så kan man börja kika på grammatik men det är viktigare att kunna fråga var tågstationen ligger eller hur barnen mår på ett icke grammatiskt korrekt sätt än att kunna grammatiken och inte kunna formulera det i tal.

Kabuto
2016-12-08, 12:41
Haha, det har jag självfallet redan gjort. ;) En del saker men på en lite väl basal nivå. Jag vill, om det är möjligt, lära mig på ett effektivt sätt. Jag har, tyvärr, inte oändligt med tid. Jag tänkte även att folk här på forumet hade lite tips på olika sätt att integrera lärandet i vardagslivet eller i övrigt information om hur man bäst går till väga för att lära sig nya språk som exempelvis vad man bör fokusera på först.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atistudios.mondly.hr

Diomedea exulans
2016-12-08, 13:06
Läs barnböcker på det andra språket, börja med böcker avsedda för ettåringar, typ Max kaka.

Översätt texter från det andra språket till svenska.

Se på filmer på det andra språket, med svensk text.

Be frugan att inte låta dig leka doktor förrän du kan visa att du har lärt dig tio nya glosor.

Lyssna på musik på det andra spåket.

Leta upp nån ascool kändis som talar det andra språket, som du kan ha som idol, för inspiration.

Gå runt med lappar med glosor på det andra språket, som du plockar upp och läser många gånger om dagen, t ex när du väntar på bussen.

Loke
2016-12-08, 13:25
Kan du en del från början då? Ibland har jag märkt att folk i din situation och likande ändå kan väldigt mycket men nedvärderar sin egen förmåga lite.

Jag har iaf främst kört en del ryska via Duolingo och tycker det funkar... "sådär". Det är bra när man inte bor i landet eller på annat sätt utsätts för språket. Men rätt snart tycker jag mig köra fast, jag måste kötta grundläggande grammatik så jag någon form av "byggställning" att hänga upp det jag lär mig från Duolingo. Jag önskar att appen förklarade mer och visade mindre så att säga.

Iofs är Duolingo rätt bra för att ge lite självförtroende också. Jag läste Spanska A på gymnasiet och fick rätt bra på poäng av den appen när jag testade min förmåga, trots att jag inte tycker mig kunna hålla ens den enklaste konversation på spanska ;)

Så kontentan är väl att jag inte heller vet vad du bör göra ;)

Bossebäver
2016-12-08, 15:44
3 års högstadietyska med bra betyg har för mig reducerats till 5 fraser och förmågan att räkna till 50, pinsamt.

Jag märker också att det är svårare att lära sig språk vid en senior ålder(25), jag vill minnas att det har med hjärnans plasticitet att göra, så jag skyller på det.

timoat
2016-12-08, 16:06
3 års högstadietyska med bra betyg har för mig reducerats till 5 fraser och förmågan att räkna till 50, pinsamt.

Jag märker också att det är svårare att lära sig språk vid en senior ålder(25), jag vill minnas att det har med hjärnans plasticitet att göra, så jag skyller på det.

Samma här, avskydde franskalektionerna och gjorde aldrig läxan, klarade mig precis på gränsen godkänd. Sen flyttade jag till Paris när jag fyllde 20 och bodde där i 3 år. 2 år på Somborne där man bara umgicks med engelsktalande så det flöt inte alls. Sen började jag på en fransk skola och då tog det 3 veckor sen var jag med i matchen. Helt underbart att kunna franska nu, det sitter fortfarande i 15 år senare och när vi hade familjeresa till disenyland och Paris förra året så var det jag som stod för all kommunikation. Om man bara Hade fattat då hur grymt det är att ha ett tredje språk när man gick i skolan...

Nu är jag sugen på att plugga språk nån månad i Spanien och Tyskland. Jag tror Att det är lättare att lära sig när man är äldre för man är mer målmedveten.

Yes
2016-12-08, 16:55
3 års högstadietyska med bra betyg har för mig reducerats till 5 fraser och förmågan att räkna till 50, pinsamt.

Jag märker också att det är svårare att lära sig språk vid en senior ålder(25), jag vill minnas att det har med hjärnans plasticitet att göra, så jag skyller på det.
Jag hade dåliga betyg i tyska och trots att jag knappt nyttjat det på 15 år kan jag ta mig fram på det hjälpligt.

Finns många som lärt sig nya språk bra i vuxen ålder.

Isseman
2016-12-08, 17:01
Är så avis på barn som har föräldrar från två olika länder, bor i ett tredje samt får engelskan i skolan..

svenbanan
2016-12-08, 17:08
Är så avis på barn som har föräldrar från två olika länder, bor i ett tredje samt får engelskan i skolan..

Det krävs att föräldrarna aktivt ser till att konversera med barnen på de aktuella språken också.

Min syrra tex bor i USA, men har typ inte haft ork nog att prata svenska med sina ungar. Så de kan bara engelska, samt att de kanske förstår lite svenska. Men de kan typ bara säga "tack för maten" och "hejdå" på svenska...

r3mpuh
2016-12-08, 20:09
Memrise.

Vi som spelar memrise eller tänker börja göra det (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220828)

Captainwide
2016-12-08, 21:30
Har Svenska, Engelska, Japanska och någorlunda tyska i bagaget.

Finns så sjukt många språk jag hade velat lära mig.. :D

spoonchest
2016-12-08, 21:38
http://www.fluentin3months.com/ Har gjort sig väldigt populär.

Hemi
2016-12-09, 00:52
Min erfarenhet efter spanska och franska är sätt aldrig på stödhjulen. Men det handlar om mentalitet och om man vill få nåt gjort. Var inte rädd. Skall du råplugga något i början så skulle jag föreslå verb som göra, åka, ha t ex i alla former som är motorn i språk. Ord och glosor kommer från alla håll ändå. Var inte rädd för att lära fraser med konjunktiv direkt i början heller även om de inte kommer i läroböckerna förän i slutet.

Att tänka, lär A innan B innan C och läsa barnböcker, om du inte har barn, gjorde att jag pratade spanska som en bebis efter 5 års studier. Franska däremot var jag tvungen att använda till bank, lägenhet, försäkringsordnande mm utan att kunna ett dugg, och det gick bra. Sen är somliga rädda att prata fel och vissa tror att man måste kunna ett språk perfekt men de flesta länder är glada när någon försöker prata på deras språk. Men vi lär väl alla olika.

Gearhead85
2016-12-09, 09:05
Letar själv för fulla muggar en teckenspråkskurs. Men det är inte så gott om dem.

dluddeckens
2016-12-11, 23:26
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.

Skaffade ett sånt abonnemang.

baktung
2017-12-14, 21:54
Det var nån som skrev ett inlägg för ett tag sen om hur han hade lärt sig ett språk, kan ha varit ryska. Tyckte det lät vettigt. Man kunde träffa en människa som ville lära sig svenska och som talade det språket man själv ville lära sig. Du som skrev det inlägget, har du lust att länka det? Jag har kommit på att jag måste lära mig ett språk för att kunna flirta med en tjej. :)

StarkaUlf
2017-12-14, 22:16
Det var nån som skrev ett inlägg för ett tag sen om hur han hade lärt sig ett språk, kan ha varit ryska. Tyckte det lät vettigt. Man kunde träffa en människa som ville lära sig svenska och som talade det språket man själv ville lära sig. Du som skrev det inlägget, har du lust att länka det? Jag har kommit på att jag måste lära mig ett språk för att kunna flirta med en tjej. :)

Var det zeusden1?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7852345&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7853021&postcount=46

trädgårdsmöbel
2017-12-14, 23:41
Jag kan inga språk utöver felstavad svenska och Borat-engelska. Men jag har hört av andra att det tydligen är en bra grej att lära sig Esperanto och när man kan det, så kan man lätt lära sig fler språk. Eller så ville de bara göra reklam för Esperanto, vilket måste vara det mest pretentiösa språket någonsin. Det har inte växt fram utan hittats på och utarbetats, gissningsvis med syfte att bli något slags gemensamt EU-språk som aldrig slog igenom.

leo1
2017-12-14, 23:58
Jag hörde en grej för längesen som jag har tänkt på.

Det svåraste när man ska lära sig ett språk är takten man pratar i.

Jag tror min svenska, engelska och spanska går i samma takt.

Dvs när jag kopplar om och pratar spanska med någon som inte vet att jag kan spanska tar det ett tag för dom att fatta att det är spanska. Till stor del av att jag pratar fortfarande med svenskt tempo.

Jag försöker hitta ordet som jag fick förklarat som "språktempo" men hittar det inte.

Hade för mig att det var väldigt likt intuition.

Nån som vet?

baktung
2017-12-15, 00:14
Var det zeusden1?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7852345&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7853021&postcount=46
Just det, ja. Tack!

Ska se om jag kan hitta någon "tandem-partner", som han kallade det. Det verkar vettigt.

Waimea
2018-02-09, 16:00
Någon som har erfarenhet av http://www.fluentin3months.com/ eller av minnesträning av Mind Academy?

StarkaUlf
2018-02-09, 16:01
Någon som har erfarenhet av minnesträning av Mind Academy?

Nja, jag kommer inte ihåg så mycket från det programmet.

StarkaUlf
2019-02-25, 13:05
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.

Någon som har tips om annat program man kan köpa/ladda ner där man kan lära sig ett språk?

Tänkte att det kan vara kul att testa något nytt. Det var trots allt sex år sen jag använde Babbel, så det kanske finns något modernare.

StarkaUlf
2019-02-28, 05:04
Någon som har tips om annat program man kan köpa/ladda ner där man kan lära sig ett språk?

Tänkte att det kan vara kul att testa något nytt. Det var trots allt sex år sen jag använde Babbel, så det kanske finns något modernare.

Bump :)

StarkaUlf
2019-07-15, 17:40
Någon som kan tipsa om en hyfsat vettig app för att friska upp sina halvt avdankade språkkunskaper?

baggard
2019-07-15, 17:47
Någon som kan tipsa om en hyfsat vettig app för att friska upp sina halvt avdankade språkkunskaper?


Jag lär mig spanska & kinesiska via appen Duolingo. Du kan lära dig många olika språk genom appen. Brukar dock aldrig använda appen utan kör genom webbläsaren på datorn oftast. "Appen" är uppbyggd lite som ett spel så det blir mer motiverande att fortsätta, finns ett community där mycket frågor ställs och tips ges.

Lafayette
2019-07-15, 17:50
Muy bin senior baggard.

StarkaUlf
2019-07-15, 17:59
Jag lär mig spanska & kinesiska via appen Duolingo. Du kan lära dig många olika språk genom appen. Brukar dock aldrig använda appen utan kör genom webbläsaren på datorn oftast. "Appen" är uppbyggd lite som ett spel så det blir mer motiverande att fortsätta, finns ett community där mycket frågor ställs och tips ges.

Tack, ska kolla in den! :)

Vill just ha en app för att komma bort från stora skärmen och typ kunna sitta ute :)

StarkaUlf
2019-10-23, 17:39
Kör på med duolingo, gillar den :)

Men finns det någon app där man kan träna på bara enskilda ord? Alltså att man t.ex får en lista med ord som man ska översätta.

Hade varit smidigt att kunna träna typ 40-50 vanliga ord i veckan som man bara lär sig.

C.E.J.
2019-10-23, 23:33
Kör på med duolingo, gillar den :)

Men finns det någon app där man kan träna på bara enskilda ord? Alltså att man t.ex får en lista med ord som man ska översätta.

Hade varit smidigt att kunna träna typ 40-50 vanliga ord i veckan som man bara lär sig.

Ta bibeln eller nån annan bok som översatts femtielva gånger/är känd av alla och börja översätta den.

40-50 vanliga ord per dag hittar du i en ordbok.

Angel
2019-10-24, 06:25
Jag kan en del serbokroatiska, men främst att jag förstår att läsa det. Tyckte dock inte det fanns så många bra onlinehjälpmedel för just de språken när jag lärde mig.

dmoller
2019-10-25, 07:02
jag använder duolingo
memrise för custom vokabulär
och sedan böcker från affär/bibliotek

sen kan man öva på att prata på hello talk

Brofessorn
2020-10-11, 14:20
Jag har alltid tyckt det varit lätt att lära sig romanska eller germanska språk, och det har varit ganska roligt att glo på intervjuer/läsa böcker på språket och försöka förstå så gott det går. Men har övervägt att försöka lära mig ungerska ett tag nu, som är helt olikt dessa, och verkar ha riktigt jobbig grammatik. Så då får det väl bli att börja från grunden med någon sån där cool språkapp.

dmoller
2020-10-11, 14:53
helt annorlunda språk är ibland som att plugga filosofi

Mantus
2020-10-12, 16:11
Hej,

(Sammanfattning i slutet av inlägget)

Jag hoppas att nu i vår ha lite mer tid och ork till att påbörja ett projekt jag funderat över en lång tid nu, nämligen att lära mig tala ett språk i vuxen ålder. I mitt fall är det kroatiska. Delar av min släkt talar det men jag har själv aldrig växt upp med språket. Nu undrar jag över hur jag går till väga på bästa sätt. Jag har ett hyffsat krävande arbete och tränar en hel del men jag spenderar i alla fall minst en timme per dag pendlandes vilket lätt borde kunna tas i anspråk för syftet och mer tid för lärande borde kunna skakas fram vid andra tillfällen. Jag kommer däremot inte att ha tid att gå en kurs på högskola eller dylikt. Personer att konversera med torde dock finnas inom släkten.

Hur gör man? Finns det några bra appar? Är det någon som lärt sig ett språk i vuxen ålder som kan ge några tips? Någon som har bra information eller videoklipp på hur man lär sig ett nytt språk i gemen? Allt är välkommet.

TL;DR

Jag vill lära mig ett språk i vuxen ålder. Dela gärna med er av information, upplevelser och bra tips kring hur man kan göra och vad man bör koncentrera sig på först.


Update:
Kroatiska kan jag fortfarande inte, däremot håller jag på att lära mig tyska nu. Kul språk, relativt lätt för någon med svenska som modersmål att lära sig och gott om resurser tillgängliga för att lära sig språket är alla bidragande faktorer till att det är skapligt lätt att lära sig tyska.

Har hållit på i lite över ett halvår och det blir väl några timmar i veckan. Just nu fokuserar jag mest på grammatik och läsförståelse men har börjat sakta introducera att skriva och tala språket vilket självklart är mycket svårare.

G.W
2020-10-12, 16:31
Update:
Kroatiska kan jag fortfarande inte, däremot håller jag på att lära mig tyska nu. Kul språk, relativt lätt för någon med svenska som modersmål att lära sig och gott om resurser tillgängliga för att lära sig språket är alla bidragande faktorer till att det är skapligt lätt att lära sig tyska.

Har hållit på i lite över ett halvår och det blir väl några timmar i veckan. Just nu fokuserar jag mest på grammatik och läsförståelse men har börjat sakta introducera att skriva och tala språket vilket självklart är mycket svårare.

Hur kom det sig att du gav upp kroatiskan, om du nu började, och bytte till tyskan?

Praktiska skäl, jobb, lättare, eller annat?

pepplez
2020-10-13, 15:13
Kan tipsa om att läsa språk steg 1 på Komvux nu när CSN tagit bort fribeloppet fram till årsskiftet. Enkelt extratillskott i hushållskassan och man får lite grundläggande språkkunskaper på köpet.

Mantus
2020-10-16, 10:36
Hur kom det sig att du gav upp kroatiskan, om du nu började, och bytte till tyskan?

Praktiska skäl, jobb, lättare, eller annat?

Huvudet på spiken!

Jag arbetar inom en tysk koncern så jag träffar hyffsat ofta på tyska texter samt samtalar med personer från Tyskland (på engelska då självklart). Det blir även en del resor dit.
Det underlättar därför för mig i mitt jobb om jag har en viss färdighet inom det tyska språket och detta i sig ger mig en extern motivator till att faktiskt lägga ner de timmar som krävs för att lära sig ett språk.

Viljan att lära sig kroatiska finns självklart fortfarande där men får stå tillbaka lite då jag just nu inte har särdeles mycket externa faktorer som påverkar min motivation. Hela den del av min släkt som kommit till Sverige är i stort sett helt assimilerade och svenska är modersmål för samtliga som är under 70 år. Då jag inte får några direkta fördelar i min vardag av att kunna förstå kroatiska så är det mestadels ett rent personligt intresse för språket som driver mig att lära mig det och jag har för tillfället inte tid med sådana intressen just nu. Livet är långt och kroatiska tänker jag lära mig (i alla fall till B1 nivå) någon gång i livet.

Diomedea exulans
2021-10-08, 20:40
Finns det någon bra app för Lettiska? Hittade ett par, men de verkar meh.

Baldr
2021-10-09, 12:16
Finns det någon bra app för Lettiska? Hittade ett par, men de verkar meh.

Inte specifikt för lettiska men efter att ha testat mängder av olika appar så är Anki den enda jag återkommit till. Eftersom man själv matar in innehållet så vet man att det är relevant, förståeligt och på sin egen nivå. Problemet med appar är att de måste attrahera kunder som inte har tålamod eller motivation vilket innebär att man tvingas lägga ribban lågt. Du kan enkelt springa igenom Duolingo utan att ha lärt dig något nämnvärt även om du invaggas i en falsk tro.

Anki kombineras med en textbok (inkl. CD) och grammatikbok. Detta kan kompletteras med en ljudkurs (t.ex. Pimsleur) för att öva hörförståelse och uttal. Använder man Assimil eller FSI som huvudkurs så behövs det inte.

Stockholm Universitet använder Colloquial Latvian (https://www.amazon.com/dp/0415454808) kombinerat med Latvian: An Essential Grammar (https://www.routledge.com/Latvian-An-Essential-Grammar/Praulins/p/book/9780415576925). Skummar jag förhandstitten på Amazon så verkar den lovande med dialoger, fraser, vokabulär och lite grammatik intryckt. Därav behovet av en riktigt grammatikbok som komplement.

Är man helt ny på språk så hade jag även rekommenderat att man tar några dagar och lär sig svensk grammatik först. Vad är kasus, satsdelar, ordklasser, tempus, genus, deklination, possessiva pronomen, bestämd/obestämd artikel, etc? Saknar man t.ex. förståelse för satslösning så blir det nästan omöjligt att böja ord korrekt.

Slutligen så är korrekt utformade flashcards en vetenskap i sig själv. Visa t.ex. inte "facit" i form av det lettiska ordet för att sedan försöka komma ihåg det svenska. Då invaggas man i en falsk säkerhet om att "det kunde jag". Sätt istället det svenska ordet på framsidan och tvinga dig att antingen stava eller uttala det lettiska med korrekt genus. Kan du inte så kan du inte ordet. Gör inte heller misstaget att från början mata in alla ord och grammatikregler du hittar. Då kan du lika gärna öppna en ordlista eller grammatikbok.

För övrigt en intressant utmaning att lära sig ett språk från ett litet land som är så präglat av ryska och engelska. Misstänker att utbudet är minimalt i jämförelse med många vanliga språk.

Diomedea exulans
2021-10-14, 16:35
Inte specifikt för lettiska men efter att ha testat mängder av olika appar så är Anki den enda jag återkommit till. Eftersom man själv matar in innehållet så vet man att det är relevant, förståeligt och på sin egen nivå. Problemet med appar är att de måste attrahera kunder som inte har tålamod eller motivation vilket innebär att man tvingas lägga ribban lågt. Du kan enkelt springa igenom Duolingo utan att ha lärt dig något nämnvärt även om du invaggas i en falsk tro.

Anki kombineras med en textbok (inkl. CD) och grammatikbok. Detta kan kompletteras med en ljudkurs (t.ex. Pimsleur) för att öva hörförståelse och uttal. Använder man Assimil eller FSI som huvudkurs så behövs det inte.

Stockholm Universitet använder Colloquial Latvian (https://www.amazon.com/dp/0415454808) kombinerat med Latvian: An Essential Grammar (https://www.routledge.com/Latvian-An-Essential-Grammar/Praulins/p/book/9780415576925). Skummar jag förhandstitten på Amazon så verkar den lovande med dialoger, fraser, vokabulär och lite grammatik intryckt. Därav behovet av en riktigt grammatikbok som komplement.

Är man helt ny på språk så hade jag även rekommenderat att man tar några dagar och lär sig svensk grammatik först. Vad är kasus, satsdelar, ordklasser, tempus, genus, deklination, possessiva pronomen, bestämd/obestämd artikel, etc? Saknar man t.ex. förståelse för satslösning så blir det nästan omöjligt att böja ord korrekt.

Slutligen så är korrekt utformade flashcards en vetenskap i sig själv. Visa t.ex. inte "facit" i form av det lettiska ordet för att sedan försöka komma ihåg det svenska. Då invaggas man i en falsk säkerhet om att "det kunde jag". Sätt istället det svenska ordet på framsidan och tvinga dig att antingen stava eller uttala det lettiska med korrekt genus. Kan du inte så kan du inte ordet. Gör inte heller misstaget att från början mata in alla ord och grammatikregler du hittar. Då kan du lika gärna öppna en ordlista eller grammatikbok.

För övrigt en intressant utmaning att lära sig ett språk från ett litet land som är så präglat av ryska och engelska. Misstänker att utbudet är minimalt i jämförelse med många vanliga språk.

Väldigt schysst att svara så utförligt, men appen Ling verkar funka helt okej, så jag lägger ribban lägre nu i början och kör på den istället (kommer komplettera med att googla lite språkregler då och då).

Mantus
2021-10-21, 16:38
Update:
Kroatiska kan jag fortfarande inte, däremot håller jag på att lära mig tyska nu. Kul språk, relativt lätt för någon med svenska som modersmål att lära sig och gott om resurser tillgängliga för att lära sig språket är alla bidragande faktorer till att det är skapligt lätt att lära sig tyska.

Har hållit på i lite över ett halvår och det blir väl några timmar i veckan. Just nu fokuserar jag mest på grammatik och läsförståelse men har börjat sakta introducera att skriva och tala språket vilket självklart är mycket svårare.

Update:

Det går framåt! Fortfarande inte alltför mycket tyska i tal och skrift ännu men det blir mer och mer av den varan.
Just nu består min kontakt med det tyska språket av mellan 10-12 timmars lyssnande på tyska i veckan. Jag lyssnar mestadels på podcasts (kan rekommendera "Geschichten aus der Geschichte" en väldigt bra podcast om historia) samt en del nyhetssändningar och Youtubevideos om allehanda saker (tysk slasktv och tyska dokumentärer är fantastiskt avkopplande).
Utöver det försöker jag läsa runt texter på tyska tre-fyra timmar i veckan och går just nu en kurs i tysk syntax och ordlära för att få ett ramverk att förhålla mig till gällande vissa grammatiska egenheter i tyska språket.