handdator

Visa fullständig version : Feber /förkylning osv. Bra botemedel? :)


azarr
2016-12-07, 10:37
Jo vad är bra att äta om man har feber och/eller förkylning?
Jag var igår lite snuvig bara men på kvällen och under natten blev det värre och gick över till halsont och muntorrhet. Idag har jag även feber och undrar om det finns nått inom kosten som kan ätas för att hjälpa till och snabba på att bli frisk.?

King Grub
2016-12-07, 12:02
Kycklingsoppa!

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0012369215377217

Observera att det kan vara mycket farligt att avbryta kycklingsoppebehandlingen.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001236921639434X

demode85
2016-12-07, 16:25
Förebyggande är den bästa lösningen. Bra kost, Bra liv.. :)

Ozziking
2016-12-07, 22:07
Sömn, vätska, ingefära & lite extra frukt & bär

Donkens
2016-12-07, 22:39
Zink, Magnesium och mycket citron.

Sohlsken
2016-12-08, 00:37
Koka citron (allt utom skalet) med riven färsk ingefära. Ha i honung. Drick och njut.

En citron per 3dl vatten, och typ... Tja... 3cm ingefära... Honung efter smak.

Shqypnia
2016-12-08, 11:22
Återhämtning.

Vad är bäst för återhämtningen? Sömn & vila.

leee
2016-12-08, 11:56
Sol och promenader/frisk luft.

Dreas
2016-12-08, 16:03
Koka citron (allt utom skalet) med riven färsk ingefära. Ha i honung. Drick och njut.

En citron per 3dl vatten, och typ... Tja... 3cm ingefära... Honung efter smak.Finns mig veterligen inget som pekar på att det fungerar.

Blaine
2016-12-08, 18:11
Alla så kallade "huskurer" har inget tungt, om ens något, vetenskapligt stöd, men fungerar säkerligen i den mån att de ger en vätska och näring samt viss placebo.

Handlar det bara om förkylning finns det inte mer att göra än att låta kroppens immunförsvar ta hand om den. Vila det vill säga, men det betyder inte att bara ligga still, utan ändå fortsätta röra sig så att immunförsvaret kan jobba effektivt. Givetvis se till att äta/dricka bra.

Samma princip gäller för feber. Hämma inte febern, det är ett tecken på att kroppens alarmsystem är igång och verkar. Se till att få i dig mycket vätska och håll igång blodcirkulationen.

Sheogorath
2016-12-08, 18:58
Koka citron (allt utom skalet) med riven färsk ingefära. Ha i honung. Drick och njut.

En citron per 3dl vatten, och typ... Tja... 3cm ingefära... Honung efter smak.

Supereffektivt, kan själv intyga! Den här kuren dagligen i tre månader kommer garanterat att ta bort förkylningen.

EnergiÖverskott
2016-12-08, 19:28
När jag är förkyld och inte kan träna ser jag bara till att inte anstränga kroppen intensivt. Promenerar och tar det lugnt, sover ordentligt och äter bra. Äter rejält med kolhydrater as usual så att jag kan prestera som fan efter ett par dagar utan träning, vila och rejält med mat.

Har du feber så vila och ta det lugnt. Min mamma dricker litervis med citronvatten varje dag året runt men, är just nu förkyld utav självaste helvete så, ha inte för mycket hopp mot citron. Vad är egentligen supergrejen folk att citron innehåller?

StarkaUlf
2016-12-08, 19:51
Vad är egentligen supergrejen folk att citron innehåller?

C-vitamin. Folk tror att det är dunderhonung.

Brofessorn
2016-12-08, 19:54
C-vitamin. Folk tror att det är dunderhonung.

Det är det, särskilt om man bara tar det när man väl har blivit sjuk. Då är det fett bra skit jao!

StarkaUlf
2016-12-08, 19:57
Det är det, särskilt om man bara tar det när man väl har blivit sjuk. Då är det fett bra skit jao!

:thumbup:

Däremot vet jag att det kan hjälpa att ta en riktigt stor dos C-vitamin vid absolut första symptomen, men då gäller det ju som sagt att veta när dom har kommit. Var uppe här på kolo för något år sedan.

Sohlsken
2016-12-08, 20:43
Finns mig veterligen inget som pekar på att det fungerar.

Supereffektivt, kan själv intyga! Den här kuren dagligen i tre månader kommer garanterat att ta bort förkylningen.

Okej den botar ingenting, men denna kuren känns grymt bra i halsen :)

leee
2016-12-08, 20:46
Supereffektivt, kan själv intyga! Den här kuren dagligen i tre månader kommer garanterat att ta bort förkylningen.

Ingen dålig förkylning om den håller i sig i 3 månader.

vicarious
2016-12-08, 20:52
Människor gillar att ha kontroll. Att få höra "ingenting hjälper" betyder att man inte kan påverka situationen själv. Det gillar man inte att höra. Att gå på någon slags huskur är ett försök att aktivt kontrollera situationen.

Alla som säger "men det fungerar för mig" inser inte att tillfrisknandet hade skett med eller utan närvaro av dessa huskurer. Kroppen klarar det själv. Det bästa man kan göra är att sköta hygienen så man förhoppningsvis klarar sig undan förkylningar. Sova tillräckligt verkar också vara bra.

Sen finns det såklart saker som kan lindra symptomen men det är en annan sak.