handdator

Visa fullständig version : Jag önskar mig ett 6pack i julklapp!


matteh
2016-12-06, 22:11
Hej på er!

Mitt namn är Mattias och detta är en tråd om min väg från fläskig halv-alkis till en skapligt formad familjefar!

Jag har varit medlem tidigare men det användarnamnet har jag tyvärr glömt och den mailen är inte längre aktiv tyvärr, men jag har läst på forumet en hel del den senaste tiden och hittat en hel del inspiration och information.

Vägen till min bedrövliga form var ganska så enkel.
För mycket mat och öl, och för lite träning.
Inbillade mig att mitt aktiva jobb som snickare var tillräckligt för att hålla mig i form, och jag insåg inte hur överviktig jag faktiskt var.

Men den 9:e Oktober insåg jag detta och bestämde mig för att göra något åt det. Jag ville ju vara i bra form och inte skämmas för att visa mig i badbrallor.

Jag har ju deffat tidigare i mitt liv så jag vet att jag klarar av att inte äta.
Så sagt och gjort, jag tog kort på min kropp och bestämde mig för att forma om den, och satte Julafton som ett bra datum att få ett 6pack!

Utgångsläget 89.4Kg
114211

Slutade att äta all vanlig mat och började äta ägg, keso, kvarg, kyckling och kasein!

Träningen hade jag hållit på med ett par månader innan, men ganska ostrukturerat. Så jag la upp ett Push Pull Legs schema (som faktiskt funka riktigt bra för mig)

Började träna oftare, 2 dagar gym 1 vila sedan 2 dagar igen följt av en dags vila. Jag orkade mer och mer och ju mer vikt man tappade ökade ju bara motivationen.

Hade även läst och sett på youtube att man tydligen kan bygga muskler och bränna fett samtidigt! detta var ju sjukt motiverande, och målet blev nu även att öka vikterna på gymmet samtidigt som jag tappade i vikt.

Dagarna går på och allt känns bra, nu har "dieten" gått över till ren repetition. jag har redan efter en vecka hittat en fungerande dagsdiet som jag håller mig till varje dag.
Den består av 4 ägg och en konserv med makrill i tomatsås till jobbet (2 ägg och makrill vid frukosten 08:45, sen ett ägg vid 11:15, och det sista vid 13:30). Sedan när jag kommer hem vid 16:30 trycker jag i mig 50g kycklingfilé (färdigstekt och skivad) med ca 50g keso som pålägg. Sedan som kvällsmat blir det kasein. Jag blandar upp en dubbel dos (66g) och äter en och en halv portion och sparar det sista till frukost morgonen efter.

Utöver detta är det bara kreatin, multivitamintablett, omega3, vitamin D och EAA (i samband med träning) jag äter. och dricker bara vatten (och kaffe ofc;)).

17:e Oktober. Vikt 87.2kg

Det går åt rätt håll men jag hade hoppats på mer, antar att det är kreatinkuren som lagt till lite utav vätskan jag tappat. Men kläderna börjar kännas lösare. Dieten fungerar fortfarande, det enda jobbiga är helgerna då man inte har jobbet som tar bort tankarna från maten.

24:e Oktober Vikt 83:0kg

Samma som veckan innan, jag har förvånansvärt mycket energi trots "dieten" och på gymmet har jag ökat på många utav övningarna och nu är det snart dags att gå ner en storlek på snickarbyxorna. På helgen unnade jag mig en grillad karréskiva.

31:a Oktober Vikt 82.4kg

Denna vecka tappade jag ju knappt något trots att jag inte fuskat eller förändrat något. Lite nedslående, men ingen idé att ge upp nu! Resultaten syntes ju i spegeln. Och nästa vecka var det ju dags för foto.
Hade bestämt mig för att bara väga mig en gång i veckan, och att ta ett nytt foto första måndagen varje månad. Då har man alltid något att se fram emot.

7:e Nov Vikt 80.0kg

Nu är jag snart under 80kg för första gången på 6år och det känns bra! Fortsätter jag bara som jag gjort så kommer jag ju komma dit! Och det var ju även dags att ta ett kort!
114213
Mjukisbyxorna som jag glidit i varje dag börjar sitta lite väl löst nu, detta gäller de flesta kläder jag köpt efter 30 års ålder.

14:e Nov Vikt 78.8kg

Äntligen under 80 pannor! nu lyckas jag tillochmed göra chins på gymmet!
Jag vet att min diet kanske är lite brutal för många (och mesig för andra).
Men det passar mig och jag har inga problem med att ge fan i att äta gott!
Att äta samma sak dag efter dag stör mig inte! Energin ä fortfarande bra, men visst känns det tungt att gå till vissa benpass!

21:a Nov Vikt 77.2kg

Det fortsätter stadigt neråt, nu är man så "inne" i det så man kan knappt tänka sig att äta vanlig mat längre. Man skämmer bort barnen med mat istället och lagar allt det man är sugen på till dem istället! Fläsklägg med rotmos! Fläskpannkaka! Hemgjorda hamburgare med bacon! Haha lagar mer mat nu än jag gjorde innan men äter inget utav det! no pain no gain ;)

28:e Nov Vikt 75.1kg

Första advent! Klart vi ska bara lussekatter med barnen! och Lussebullar med mandelmassafyllning! Detta var nog den värsta dagen, jag har nog aldrig varit så sugen på att fuska med "dieten" och ta mig en lussebulle när jag hade gräddat 4 plåtar utav dem och de låg där under en bakduk och svalnade! Fick nöja mig med att se barnen äta utav dem tillsammans med varsitt glas mjölk *drool*. Tog mig dock en liten kopp med glögg :em:

5:e Dec Vikt 74.1kg

Detta är ju gårdagen! nu har jag tappat över 15kg på 2 månader! Sambon börjar klaga på att jag börjar bli för tanig! Jag är fortfarande pigg och mår bra! Enda som fått lida utav detta är sexlusten, den är som bortblåst *cupid*

Och det är ju även dags för den sista bilden såhär långt! Jag tycker personligen att det gått bra, och om jag ligger i kanske magrutorna kryper fram lagom till jul!
114215

Byxorna börjar sitta lite löst!

Nu är bara frågan hur man ska avrunda dieten på bästa sätt?!
Hade ju tänkt köra ett par veckor till men sen vill jag nog iallafall smaka lite på julmaten!

Är det någon som har något råd hur man ska börja äta igen? Jag känner att jag nästan fått lite fobi för kolhydrater!

Och ursäkta ifall tråden är dåligt skriven/har dåligt/tråkigt upplägg. Jag brukar ej posta egna trådar och jag är inte någon bloggare direkt

Mvh // Mattias

matteh
2016-12-06, 22:14
Och ifall någon är intresserad utav träningspassen så kan jag gärna skriva dem också, men jag personligen tycker inte det är så intressant att se massa siffror! :)
Men kom gärna med kommentarer och eventuell kritik om kosten och om jag gör något som är helt galet/farligt!

1x0
2016-12-06, 22:24
Skitbra resultat med -15kg på 2 månader / ~9 veckor! Ser mycket bra ut på bilderna också!

Träningen hade jag hållit på med ett par månader innan, men ganska ostrukturerat. Så jag la upp ett Push Pull Legs schema (som faktiskt funka riktigt bra för mig)

Började träna oftare, 2 dagar gym 1 vila sedan 2 dagar igen följt av en dags vila.
Hur har styrkeutvecklingen varit dessa två månader?

Jag tränar som dig också med PPL 2-1-2-1-2. :)

matteh
2016-12-07, 06:26
Skitbra resultat med -15kg på 2 månader / ~9 veckor! Ser mycket bra ut på bilderna också!


Hur har styrkeutvecklingen varit dessa två månader?

Jag tränar som dig också med PPL 2-1-2-1-2. :)

Tack! :)

I Bänkpressen ligger jag nu på stabila 6x90kg x3. Där låg jag på 8x80kg3 tidigare och de var svajjiga.

Marklyften kör jag 6x110kgx4 nu där körde jag 8x90x3 innan.

Och i knäböjjen kör jag fortfarande 8x80kgx4, detta är min absolut sämsta övning alla kategorier och min teknik är förmodligen fruktansvärd. Men jag börjar komma ner djupt nog för att våga kalla dom godkända snart 👍.
Jag har tidigare dragits med en del ryggproblem och då trodde läkarna att det berodde på att jag var för klen i röven så jag tog i för mycket med ryggen istället! Så knäböjjen vill jag bli mycket bättre på!

Är benpass idag så vi får se hur det går då :)

Sen rent allmänt så orkar jag saker nu som jag inte kunde drömma om när jag började. Klarar 8x3 chins med god form, och 15x3 dips. Dessa klarade jag knappt alls för 9 veckor sedan.

Också har jag försökt anamma en ny filosofi med träningen där jag inte räknar reps (på alla övningar utom de 3 stora).
Utan jag kör tills jag fan inte orkar mer på varje vikt, och känns det som det blir för många reps så ökar jag vikten.
Det svåraste med detta är att ge fan i att räkna (typ omöjligt). Och att stanna på udda antal! Vemfan gör 7 bicepscurls liksom?!?!

Men det går bra :)