handdator

Visa fullständig version : Hur tillaga fryst broccoli på bäst sätt


Clajj
2016-12-06, 14:34
Broccoli, som jag älskar denna grönsak. Ligger i diet/deff nu och har ibs så broccoli är i princip den enda billiga grönsaken jag kan äta. Det blir således broccoli till lunch och middag varje dag. Inga problem, för jag älskart.

MEN jag har stora problem med att tillaga det så att konsistensen blir god. I ugn blir det mosigt. När jag kokar det blir det i 90% av fallen mosigt. Har jag tur blir det perfekt konsistens, inte mosigt och inte trådigt utan sådär perfekt krispigt. Men det är en chansning varje gång. Om jag tar fryst och lägger det i matlådan kvällen innan så det tinar och sen värmer i micron så blir den trådig och seg.

Rå broccoli är mkt lättare att få till men det är mkt dyrare, med tanke på att jag äter det varje dag.

Hur ska jag göra egentligen? Har ni någon perfekt formel? Som med ägg vet man ju att ex löskokt är 4min, mellan 6min och hård 8min. Men har inte lyckats fånga den perfekta minuten för fryst broccoli. Ska den läggas i kokande vatten fryst eller tinad? Ska den läggas i okokt vatten och kokas upp med vatten?

Hjäääälp!

Udd3n
2016-12-06, 14:40
Lägg i en plastburk och tappa i lite(betoning på rätt så lite då det ska ångkokas) kranvatten och sedan på med locket och in i mikron i några minuter. Det gör jag med fryst broccoli och det blir kanon.

Beemel
2016-12-06, 15:54
Air fryer!

leee
2016-12-06, 16:58
https://www.cyberphoto.se/philips/i-philips-hd-9140-91.jpg

Beemel
2016-12-06, 19:09
https://www.cyberphoto.se/philips/i-philips-hd-9140-91.jpg

Exakt den modellen har jag också. Funkar riktigt bra.

leee
2016-12-06, 19:44
Exakt den modellen har jag också. Funkar riktigt bra.

Jag köpte en sådan efter att upprepade gånger torrkokat kastrullen vid ångkokning,lätt hänt när man sitter i soffan.

Shqypnia
2016-12-06, 20:07
Jag steker det med kyckling och ris, alltihop tillsammans.

Minikubik
2016-12-06, 20:10
Jag kör det direkt i mikron. Oftast har det fått tina först i kyl, sen i rumstempererad. Fast jag tänker inte så mycket på smaken, det är mat och det ska ner men tycker det blir rätt okej ändå

Bob90
2016-12-07, 07:39
Jag brukar woka eller steka fryst broccoli, inbillar mig att konsistensen blir mindre mosig då.

smeander
2016-12-07, 15:08
Wokar med grönsaker i kokosolja. Krispigt och gott ;)

HMS Laestander
2016-12-08, 01:25
Exakt den modellen har jag också. Funkar riktigt bra.

Vad heter en sån där mackapär?

leee
2016-12-08, 15:37
Vad heter en sån där mackapär?

Det är en Philips ångkokare.

Clajj
2016-12-10, 10:17
Jäklar vilket åbäke det där ser ut o vara... Jag bor i en liten etta, köket e redan proppfullt då jag har en bänkdisk som tar upp space. Finns det mindre men bra varianter? Behöver liksom inte en trestegare...

Vad mer kan man ångkoka? Hur lång tid tar det? Drar det mkt energi?

leee
2016-12-10, 13:07
Jäklar vilket åbäke det där ser ut o vara... Jag bor i en liten etta, köket e redan proppfullt då jag har en bänkdisk som tar upp space. Finns det mindre men bra varianter? Behöver liksom inte en trestegare...

Vad mer kan man ångkoka? Hur lång tid tar det? Drar det mkt energi?

Den är c:a 30cm x 20cm och det följer med 3 korgar men du behöver bara använda 1 om du vill.
Finns förinställda tider men du kan även ställa in tiden manuellt,laxbit tar 15min,morötter 20min.

skattefusk
2016-12-11, 07:31
Jag brukar koka ett par minuter i kastrull bara

1x0
2016-12-11, 09:34
Måste bara säga att jag inte förstår hur en klarar äta fryst broccoli - mycket vidrigt. Färsk for-the-win, som dag och natt. Känns inte ens som samma grönsak.
:P:P
Och jag är verkligen inte kräsen med mat eller grönsaker, äter och ätit dagligen 1-2kg i 4-5 år. Hatar mest fryst broccoli, rotselleri och vissa palsternackor (vissa palsternackor kan vara riktiga bottenskrap, antar kvalité är mycket viktigt på dem. Edit: hittade tråd om palsternackor: Palsternacka kvalitetsskillnad? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137706)).

Slartibartfast
2016-12-11, 10:41
Värm upp i kastrull tills vattnet är så pass varmt att man fortfarande kan ha fingrarna i det. Dra av plattan och låt stå några minuter. Häll vattnet i en shaker och drick. Ät broccolin. Perfekt konsistens och smak. Ingen näringsförlust.

Så gör jag med alla frysta grönsaker.

Klein
2016-12-11, 11:44
Fryst broccoli har inget kvar av sitt främsta cancerbekämpande ämne efter tillagning.

leee
2016-12-11, 13:46
Fryst broccoli har inget kvar av sitt främsta cancerbekämpande ämne efter tillagning.

Är det skillnad på färsk och fryst?

z_bumbi
2016-12-11, 19:27
Jäklar vilket åbäke det där ser ut o vara... Jag bor i en liten etta, köket e redan proppfullt då jag har en bänkdisk som tar upp space. Finns det mindre men bra varianter? Behöver liksom inte en trestegare...

Vad mer kan man ångkoka? Hur lång tid tar det? Drar det mkt energi?

IKEA har insatser till 5-liters kastruller, då kan du koka ris, pasta, potatis etc i den vanliga kastrullen samtidigt som du ångkokar i insatsen ovanpå. Insatserna ingår i serien Stabil (durkslaget som ingår i samma serie är kasst men funkar bra om man ska tända en brasa utomhus). I samma serie finns en annan ånginsats som man fäller ut/ihop men den har jag inte testat.

Slartibartfast
2016-12-11, 19:54
Är det skillnad på färsk och fryst?

Ja frysta grönsaker har ofta bättre näringsvärden än färska, eftersom dom fryses ner när dom är optimalt färska.

exevision
2016-12-11, 20:49
Fryst broccoli har inget kvar av sitt främsta cancerbekämpande ämne efter tillagning.

Källa på det?

King Grub
2016-12-11, 21:31
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jsfa.1585/abstract

leee
2016-12-11, 22:24
Tack ångkokningen kan fortsätta.

Klein
2016-12-12, 00:11
Källa på det?

Sulforaphane is produced from the hydrolysis of the glucosinolate glucoraphanin in the presence of the endogenous enzyme myrosinase. Sulforaphane has been shown to provide cancer prevention through a number of mechanisms including the upregulation of detoxification enzymes and epigenetic changes. Optimal temperature and pH for sulforaphane formation from broccoli was determined. Sulforaphane formation was measured in three commercially frozen broccoli samples pre- and post-cooking. The results show that in these products, there was very little potential to form sulforaphane prior to cooking and essentially none after the recommended cooking method was performed. Research is needed towards improved processing methods.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464613000510

Klein
2016-12-12, 00:18
Är det skillnad på färsk och fryst?

Generellt så är fryst bättre än färskt. Undantaget är om grönsaken nyss har skördats och inte genomgått någon signifikant transport och förvaringsperiod. Tex C-vitamin försvinner i raketfart vid rumstemperatur:

http://ucanr.edu/datastoreFiles/608-97.pdf

Det bör dock noteras att grönsaker som man köper frysta i butik även är blancherade och efter att man återigen tillagat dem så kan cancerbekämpande ämnen såsom sulforaphane inte längre produceras. Så man får väl göra en avvägning här. Äta så mycket man kan när det är relativt nyskördat och i övrigt äta fryst.

exevision
2016-12-12, 08:09
Om man tillagar färsk broccoli, förvinner dessa ämnen då också?
Och vad händer om man bara tinar fryst i rumstemperatur?

DieErste
2016-12-17, 13:21
Brukar hälla i kallt vatten i en kastrull så det täcker brocollin och därefter sätter plattan på max och tar av när vattnet börjat koka :)

Lite extra Tips n trix: ha i lite buljong som passar det man ska ha broccolin till :)

Bjorneman
2016-12-17, 17:38
Kastrull, vatten, salt, koka upp och ta av. Blir fullt ätligt i alla fall.

Edit: Som vanligt är jag djupt okunnig angående eventuell näringsförlust...

Måsse
2016-12-18, 15:26
Kastrull, vatten, salt, koka upp och ta av. Blir fullt ätligt i alla fall.

Edit: Som vanligt är jag djupt okunnig angående eventuell näringsförlust...

Du ska försöka ha minimalt med vatten för att behålla det mesta av näringen. Försök att inte heller koka broccolin för länge, och ha i broccolin efter att vattnet börjat koka istället för samtidigt som du sätter på plattan. Fast om du även förtär broccolivattnet bör du få i dig det mesta av näringen ändå :d

shut teh face
2016-12-23, 11:19
Vill man ha väldigt knaprig så kokar man upp vatten + broccoli och när det börjat koka så tar man bort den från plattan och låter stå 3 minuter.

Jag gillar att koka den runt 30-60 sekunder.

Den blir fort mosig så man får ha lite koll.

Vissa sorter är mindre och vissa är större.

Det står på förpackningen. :)

An Iron Soul
2016-12-23, 11:46
Broccoligratäng är sjukt gott. Eller varför inte stuvad broccoli med lax till? Suverän måltid. Lite potatis och hackad dill på, salta peppra. Klart.

timoat
2016-12-24, 05:41
bästa sättet är i micro