handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vågar jag lasta på denna skivstång?


Grogg12
2016-12-06, 11:55
Hej! har en 25mm skivstång, enda uppgifter jag hittar om den är:

Skivstång 180cm

Skivstång, 180cm lång och passar vikter med diameter 25mm. Skivstångens vikt är 8kg. Stången är i ett stycke för bättre hållbarhet, och ej tvådelad som många andra billiga skivstänger. Viktlås ingår. Extra curlstång finns som tillval.

Så vad tror ni?

VoDaresVins
2016-12-06, 12:21
Blir ju bara en gissning men låter som liknande den mindre stången jag har hemma. Skulle gissa nånstans kring 90-100kg skulle den väl få en permanent böjning.

Här annars ett test av en stång som verkar motsvara den andra jag har. Verkar vara samma gäng som bakom hydraulic press channel *popcorn*
JOy7D5LaoXw

Gerdler
2016-12-06, 13:03
Mitt gym bar en aluminiumstång med normala dimensioner (50mm vikter) vägandes 5kg som det står "Max 20kg" på. Skolstänger av rostfritt stål som väger 8kg tål naturligtvis mer. Men de jag hittar är kortare än din och väger så mycket men kan ta 200kg... Jag skulle gissa att du får dela det på 2 eller helst 3 för att vara på den säkra sidan.

Gerdler
2016-12-06, 13:16
Om vi ska räkna utgående från föregående video istället så såg vi att den klarade 700kg utan plastisk deformation. Men den har 20kg material, du har 8kg. Så 700/20*8=700/2.5=280kg. Sänk detta med 20% för att tvärsnittsytan än mindre så att böj-styvheten blir mindre. Sen vill du ha säkerhetsmarginal på ett minimum av 15% för svikt, sämre material, mänskliga faktorn, och en extra för att vi är fega och inte vill bli blinda av metallskrot som flyger in i ögonen med mach 3 bara för att vi ville öka i marklyftet. 280*.8*.85^4=117 kg.

Alltså kan du möjligen lasta på 109 kg på din stång enligt denna fruktansvärt ovetenskapliga beräkningen. <-- obs här introducerades ytterligare en säkerhetsmarginal, fast jag smög in den.

Grogg12
2016-12-06, 13:20
Om vi ska räkna utgående från föregående video istället så såg vi att den klarade 700kg utan plastisk deformation. Men den har 20kg material, du har 8kg. Så 700/20*8=700/2.5=280kg. Sänk detta med 20% för att tvärsnittsytan än mindre så att böj-styvheten blir mindre. Sen vill du ha säkerhetsmarginal på ett minimum av 15% för svikt, sämre material, mänskliga faktorn, och en extra för att vi är fega och inte vill bli blinda av metallskrot som flyger in i ögonen med mach 3 bara för att vi ville öka i marklyftet. 280*.8*.85^4=117 kg.

Haha helt fantastiskt, 117kg är det jag har lastat på som max än så länge i knäböj :cool:

Gerdler
2016-12-06, 13:23
Skit i att lasta mer då är mitt råd haha. :) Du får öka i reps eller sätta gummiband mellan axlar och fötter. :)

Pausböj är också bra.

Grogg12
2016-12-06, 13:27
Får väl kosta på mig en riktig skivstång om jag ska bli starkare då!

men vad är det värsta som kan hända? smäller stången av på mitten? eller böjs den bara?

Gerdler
2016-12-06, 13:33
Får väl kosta på mig en riktig skivstång om jag ska bli starkare då!

men vad är det värsta som kan hända? smäller stången av på mitten? eller böjs den bara?
Det går nog inte att säga om man inte hur materialet är sammansatt och behandlat. Borde bara böja sig som i filmen, men vågar man lita på det?

Grogg12
2016-12-06, 13:42
Det är även spinlock på denna stång, om det har någon betydelse

ARMSTARK
2016-12-06, 13:49
Får väl kosta på mig en riktig skivstång om jag ska bli starkare då!

men vad är det värsta som kan hända? smäller stången av på mitten? eller böjs den bara?

Jag hörde om någon på en SL klubb som blev rätt illa skadad av en stång som gick av, kanske någon här som vet mer om det?

Brofessorn
2016-12-06, 13:51
Jag hörde om någon på en SL klubb som blev rätt illa skadad av en stång som gick av, kanske någon här som vet mer om det?

Lågkvalitativa stänger kan brytas på mitten iallafall. Har hänt på mitt gym någon gång.

Z8M_jDE00bs

Grogg12
2016-12-06, 14:00
Lågkvalitativa stänger kan brytas på mitten iallafall. Har hänt på mitt gym någon gång.

Z8M_jDE00bs

Ja jävlar du! Var det någon som blev skadad på ditt gym?

Gerdler
2016-12-06, 14:36
Jag tycker det spelar mindre roll i ditt fall, även om det kan vara intressant som kuriosa. Det viktiga är att tänka ut om det faktiskt kan gå fel, och inse att det är värt att eliminera den risken.

Typ som när du cyklar på en väg nedför en brant backe med en skymd sväng, du vet att du kommer klara svängen om inget oförutsett händer, men hastighetsmätaren visar 60+ och det kan komma en bil, ett djur eller en cyklist som gör att du måste väja och hamnar med lite otur med ansiktet före in i en stor sten vid sidan av vägen som slår underkäken av från ditt huvud. Du sänker du farten tills du bedömer att du i värsta tänkbara scenariot får behålla underkäken. PSS även om 99 stänger av 100 kommer plastiskt deformeras istället för att brytas så tar du höjd för att den kan brytas vid för hög belastning.

StarkaUlf
2016-12-06, 14:58
Det kan gå så här:

https://www.instagram.com/p/BJLph3ODjVC/?taken-by=robert_kronberg

ViktorC
2016-12-06, 15:04
Det kan gå så här:

https://www.instagram.com/p/BJLph3ODjVC/?taken-by=robert_kronberg

Sett liknande där passaren i en böj fått tänder utslagna och "några" stygn i mun/läpp. Kan gå riktigt illa *gah!*

Edit: Typ så som i videon ovan fast stången klippte ansiktet.

baktung
2016-12-06, 17:11
Om vi ska räkna utgående från föregående video istället så såg vi att den klarade 700kg utan plastisk deformation. Men den har 20kg material, du har 8kg. Så 700/20*8=700/2.5=280kg. Sänk detta med 20% för att tvärsnittsytan än mindre så att böj-styvheten blir mindre. Sen vill du ha säkerhetsmarginal på ett minimum av 15% för svikt, sämre material, mänskliga faktorn, och en extra för att vi är fega och inte vill bli blinda av metallskrot som flyger in i ögonen med mach 3 bara för att vi ville öka i marklyftet. 280*.8*.85^4=117 kg.

Alltså kan du möjligen lasta på 109 kg på din stång enligt denna fruktansvärt ovetenskapliga beräkningen. <-- obs här introducerades ytterligare en säkerhetsmarginal, fast jag smög in den.

Ganska träffsäkert. Frågan är bara i vilken ände du egentligen började räkna? ;)

Jag har en skolstång från Halens som väger 6-7 kg och rådet har varit att inte lasta den med mer än 125 kg.

Hemi
2016-12-06, 17:26
Jag tycker det spelar mindre roll i ditt fall, även om det kan vara intressant som kuriosa. Det viktiga är att tänka ut om det faktiskt kan gå fel, och inse att det är värt att eliminera den risken.

Typ som när du cyklar på en väg nedför en brant backe med en skymd sväng, du vet att du kommer klara svängen om inget oförutsett händer, men hastighetsmätaren visar 60+ och det kan komma en bil, ett djur eller en cyklist som gör att du måste väja och hamnar med lite otur med ansiktet före in i en stor sten vid sidan av vägen som slår underkäken av från ditt huvud. Du sänker du farten tills du bedömer att du i värsta tänkbara scenariot får behålla underkäken. PSS även om 99 stänger av 100 kommer plastiskt deformeras istället för att brytas så tar du höjd för att den kan brytas vid för hög belastning.

Det är exakt vad som hände en rysk tyngdlyftare en gång. Stången small mitt i sittvändningen och änden på stången åstadkom det du skrev. Det har hänt fler gånger med då stänger turligt smällt mitt framför halsen på lyftare.

Gerdler
2016-12-06, 17:33
Denna tråden börjar ge mig deja vu till en annan internettråd på ett annat forum för en herrans massa år sedan, och jag måste erkänna att det i detta fallet till stor del är mitt fel.

I den tråden var det nån stackare som hade svalt ett ben från kycklingen han ätit på och undrade om det kommer gå bra. Efter ett tag och några svar som i princip var att de inte visste så svarade en självsäkert och med pondus "It'll tear your rectum.". Man kan ju undra om den trådskaparen blev glad av att läsa det...

svenbanan
2016-12-06, 17:52
Själv har jag under massor av år använt ett järnrör (dvs ihåligt) med typ 3mm godstjocklek som pullupstång. Jag har gjort massor av pullups och kippade pullups (dvs med ännu högre belastning än om man kör strikt). Den har inte visat någon tillstymelse till att svikta det minsta trots att jag vägt 80-85kg och det är c:a en 3-4dm från där jag håller i röret till väggen där det är fastsatt. Dvs det motsvarar en skivstång med 3-4dm från händerna ut till vikterna.

Jag har även använt ett långt järnrör med lite tunnare godstjocklek som skivstång och kört knäböj och marklyft med. Till den "stången" hade jag gjutit viktplattor av betong som vägde från 15 till 30kg. Det funkade bra att köra böj, militärpress och bänkpress på under 100kg med denna. Provade aldrig tyngre i dessa övningar. Däremot körde jag marklyft uppemot 110 - 120kg utan problem. När jag skulle köra på 140kg så häktade jag även på ett par sandsäckar längst ut och då böjde sig stången/röret en aning. Så nu kan jag inte längre använda det som skivstång. :(

Hur som helst så tror jag att en stång som är helgjuten inte bör ha några som helst problem med vikter runt 120kg. I alla fall inte om det är ett stål som hellre böjer sig än knäcks. Men det är ju svårt att veta på förhand... ;)

Hemi
2016-12-06, 18:10
Jag hade en sådan gänglås-stång en period med många viktskivor till, även 20kg plattor med rätt diameter. Det värsta problemet jag hade var att viktskivorna tenderar att glida omkring mer på en sådan stång i kombination med att låsen skruvade upp sig och åkte i väg några cm. När jag tränar vill jag ha så mycket internt fokus som möjligt och så lite externt fokus som möjligt, vilket betyder så mycket fokus på den faktiska övningen och teknik som möjligt. Så om jag skulle köpa stång i dag skulle jag välja en mycket bättre, riktig stång. Visst klarar man sig på en skolstång med vanlig träning men det låter som att TS vill ösa på...
Handlar väl om pengar och plats annars.