handdator

Visa fullständig version : Spänner du lats vid bänkpress med brygga?


exevision
2016-12-05, 16:58
Upplever mer stabilitet när jag aktivt tänker på att spänna traps och kanske även serratus. Hur gör du?

Loke
2016-12-05, 17:13
Tycker dom blir distinkt påslagna om jag håller skuldrorna och armbågarna rätt. Jag skulle inte försöka spänna latsen mer än de gör automatiskt eftersom de inåtroterar armen. blir det för mycket inåtroterande kraft så kommer antingen armbågen flyga iväg eller så kommer kroppen dra ner på bröstets kraftgenerering. Båda dessa är dåliga. Det är min bro science-teori iaf. Latsen behöver bara vara med "tillräckligt".

Men jag vet inte, bänk är klurigt.

Rikard Jansson
2016-12-05, 17:23
Tänker inte på ett skit när jag lyfter :)

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.

ceejay
2016-12-05, 17:40
Tänker inte på ett skit när jag lyfter :)

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.

Sen finns det den setupen där man försöker göra det ena men det blir en kombination. Skitbänk. :D

Rikard Jansson
2016-12-05, 17:59
Sen finns det den setupen där man försöker göra det ena men det blir en kombination. Skitbänk. :D

Hahaha ja, den blir det allt som oftast :D

koncept
2016-12-05, 20:26
Tänker inte på ett skit när jag lyfter :)

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.

Jag kör på nummer 1. Roterar axlarna utåt och bakåt, dvs axlarna lutar bak med utsida axlar ned i bänken. Samtidigt försöker jag få ned hela skulderpartiet mot fötterna. Om man gör får till det och ligger högt upp på traps/nacke och bryggar så blir det svårt att göra någonting med ryggen. Precis som du nämner så sitter allting hårt på plats efter att man har lyft av. Jag har dock märkt att jag inte behöver dra ihop skuldrorna maximalt. Det kan bli för bökigt och trångt på vägen ner om jag gör det.

Rikard Jansson
2016-12-05, 20:53
Jag kör på nummer 1. Roterar axlarna utåt och bakåt, dvs axlarna lutar bak med utsida axlar ned i bänken. Samtidigt försöker jag få ned hela skulderpartiet mot fötterna. Om man gör får till det och ligger högt upp på traps/nacke och bryggar så blir det svårt att göra någonting med ryggen. Precis som du nämner så sitter allting hårt på plats efter att man har lyft av. Jag har dock märkt att jag inte behöver dra ihop skuldrorna maximalt. Det kan bli för bökigt och trångt på vägen ner om jag gör det.

Ja precis, med metod 1 så är det nästan omöjligt att få ihop axlarna nåt vidare :)

FilipLindstr
2016-12-05, 21:58
Inte specifikt. Det kommer som ett resultat av att pressa ihop hela ryggen som ett paket.

Däremot tänker jag aktivt på att slappna av i lats när jag pressar upp från bröstet.

Diomedea exulans
2016-12-05, 22:49
Tänker inte på det aktivt, däremot tänker jag på att dra bak (mot golvet) och ner (mot fötterna) axlarna. Då spänns väl lats, antar jag.

ViktorC
2016-12-05, 23:14
Inte specifikt. Det kommer som ett resultat av att pressa ihop hela ryggen som ett paket.

Däremot tänker jag aktivt på att slappna av i lats när jag pressar upp från bröstet.

Aldrig tänkt på, ska testa det nästa pass.

exevision
2016-12-06, 06:25
Tänker inte på ett skit när jag lyfter :)

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.

Är någon av metoderna att föredra?

Rikard Jansson
2016-12-06, 07:11
Är någon av metoderna att föredra?

Om man stark i bänk i förhållande till allt annat samt sin egen kroppsvikt så är metod 1 bättre. Alltså som för mig.

Har man bra ryggstyrka och benstyrka och väger mer, i förhållande till hur mycket man bänkar, är metod 2 bättre.

ARMSTARK
2016-12-06, 08:23
Jag försöker spänna hela kroppen som de riktigt duktiga bänkarna instruerar, men det lyckas sällan, jag körde alldeles för många år med felaktig teknik som gärna vill komma tillbaka när jag lyfter tungt. Men faktiskt har jag satt mina rekord de senaste åren när det sitter som det ska, så att öva in en bra teknik från början är ett tips.

TIMPA
2016-12-06, 08:52
Brukar ha en jävla träningsvärk i latsen efter tung bänk..

Så nog är dom involverade i någon form.

KoloKungen
2016-12-06, 09:58
Slänger in en fråga. Jag använder Rikards variant 1 och får sendrag i höger höft varje gång. Kan bero på att jag får hålla bak fötterna så pass långt bak annars kan jag inte hålla allt på plats. Kan man göra något för att undvika sendraget utan att förstöra hela setupen?

TIMPA
2016-12-06, 10:25
Slänger in en fråga. Jag använder Rikards variant 1 och får sendrag i höger höft varje gång. Kan bero på att jag får hålla bak fötterna så pass långt bak annars kan jag inte hålla allt på plats. Kan man göra något för att undvika sendraget utan att förstöra hela setupen?

Stretcha höfterna/höftböjarna brukar göra susen.

waspen123
2016-12-06, 14:30
Ja, bryggar tillräckligt alltså inte maximalt med fokus på spänna lats och skuldror i bakfickorna. funkar bäst för mig.

exevision
2016-12-20, 21:15
Tänker inte på ett skit när jag lyfter :)

Däremot så vet jag att det finns två olika setups man kan göra: en där man klistrar nacken i bänken och försöker rotera upp bröstkorgen så att man får axlarna maximalt långt ifrån öronen, och gör man så kan man inte spänna nåt i ryggen. Musklerna är liksom fast i maximalt utsträckta lägen och hålls hårt på plats av stångens vikt. Sen finns det en annan setup som innebär att man mer spänner ihop ryggen och sen lägger sig på de spända musklerna, och då måste man aktivt spänna ihop och ner axlarna.

Ja precis, med metod 1 så är det nästan omöjligt att få ihop axlarna nåt vidare :)

Om man stark i bänk i förhållande till allt annat samt sin egen kroppsvikt så är metod 1 bättre. Alltså som för mig.

Har man bra ryggstyrka och benstyrka och väger mer, i förhållande till hur mycket man bänkar, är metod 2 bättre.

Detta har fått min bänk att komma på banan igen! Lättare att hitta korrekt spänning. Du ska ha ett stort tack!