handdator

Visa fullständig version : Saknas någon muskel i mitt muskelschema?


123123
2016-12-05, 12:25
Hej, jag tänkte bara be om kort input om någon märker av någon muskel som inte tränas i mitt schema.


De övningar som jag tränar är följande:

Chins
Sittande rodd
Bänkpress
Militärpress
Knäböj
Triceps pushdown
En underarmsövning


Detta är de enda övningarna jag tränar, jag vet att jag borde göra fler för att variera osv men nöjer mig med att köra samma övningar år in och år ut.

Sheogorath
2016-12-05, 12:32
Lägg till bencurl och byt ut pushdown mot en övning som är bra för triceps långa huvud, t.ex. liggande extensions runt huvudet eller french press.

För rygghälsans skull är det inte fel om du lägger in lite magträning, med fokus på stabilisering.

Rolfarsson
2016-12-05, 12:50
Utöver det Sheo sa så skadar det inte med något för vaderna och en höftextension, som t.ex. rdl (https://youtu.be/XowKMitOVNc?t=457) eller hypers (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/WT45HipExtension.html).

1x0
2016-12-05, 13:36
I styrkelabbets podcast har de gått igenom alla övningar som krävs. Lyssnade igenom i somras och mitt minne sviker. Någon som kan sammanfatta please? Eventuellt lyssnar jag igenom igen - men rekommendationerna ligger utspritt över olika avsnitt (?).

För ryggövningar gick de igenom att man vill åt en uppifrån/över huvudet, en vertikal och en från golvet. T.ex/typ latsdrag> stångrodd> marklyft. Ungefär samma för triceps minns jag, "Optimal armträning" heter avsnittet (där de går igenom för biccar&triccar).

Sheogorath
2016-12-05, 13:40
Fast man behöver inget annat än förslagsvis liggande extensions för triceps och stångcurl för biceps, så om de sa något annat i Podcasten så är det fel. Med ryggen är det helt annorlunda eftersom du har alla möjliga fiberriktningar och en massa olika ledförbindelser.

Peter.B
2016-12-05, 14:42
Fast man behöver inget annat än förslagsvis liggande extensions för triceps och stångcurl för biceps, så om de sa något annat i Podcasten så är det fel. Med ryggen är det helt annorlunda eftersom du har alla möjliga fiberriktningar och en massa olika ledförbindelser.

Om man, för att spara tid, vill beta av biceps och triceps i superset i kabel med en övning per muskel - vilka övningar skulle du rekommendera? Just nu gör jag "tricepssträck över huvudet" eller vad den heter och vanliga curls nedifrån, 3 set av vardera. Båda med stång och inte med rep eller så. Finns det mer effektiva varianter? Annat handtag, annat fäste för kabeln, annan vinkel eller något annat smart jag missat?

För mig som är lat och minimalistisk i min styrketräning är valet mellan två snabba kabelövningar för att isolera överarmsmusklerna eller inget alls och hoppas på att basövningarna räcker.

Osvold
2016-12-05, 14:45
Lägg till bencurl och byt ut pushdown mot en övning som är bra för triceps långa huvud, t.ex. liggande extensions runt huvudet eller french press.

För rygghälsans skull är det inte fel om du lägger in lite magträning, med fokus på stabilisering.

Hur kommer det sig att du inte tipsar om något för axelhälsa?

Då alla övningar är för inåtrotation så lär det väl med tiden bygga upp axelproblem beroende på hur flitigt träningen går till. Är det för att på sikt skapa en stor kundbas? :d

Sheogorath
2016-12-05, 14:54
Om man, för att spara tid, vill beta av biceps och triceps i superset i kabel med en övning per muskel - vilka övningar skulle du rekommendera? Just nu gör jag "tricepssträck över huvudet" eller vad den heter och vanliga curls nedifrån, 3 set av vardera. Båda med stång och inte med rep eller så. Finns det mer effektiva varianter? Annat handtag, annat fäste för kabeln, annan vinkel eller något annat smart jag missat?

För mig som är lat och minimalistisk i min styrketräning är valet mellan två snabba kabelövningar för att isolera överarmsmusklerna eller inget alls och hoppas på att basövningarna räcker.

Låter bra. Med kabel tycker jag dessa två är bäst.

https://i.ytimg.com/vi/pqUI0oTHfMk/maxresdefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/A1cHkY-oNTk/maxresdefault.jpg

Finns massa varianter med bänk också, antingen att ligga på (med olika lutning) eller tvärs över för stöd för armbågarna. Alla varianter är bra och man kan trixa med varifrån belastningen kommer för att få den där man vill ha den.

Nyckeln till vettig tricepsträning är att övningarna ska utgå från flexion i axelleden, men det ska inte ingå flexion som koncentrisk rörelse (d.v.s. pressar ger inte fullgod tricepsträning). Extension går däremot bra (t.ex. liggande sträck runt huvudet).

Sheogorath
2016-12-05, 14:55
Hur kommer det sig att du inte tipsar om något för axelhälsa?

Då alla övningar är för inåtrotation så lär det väl med tiden bygga upp axelproblem beroende på hur flitigt träningen går till. Är det för att på sikt skapa en stor kundbas? :d

Behövs inte om man inte ska rehabilitera ett problem. Pre-hab för axlarna är överskattat. Sköt intensitet och utförande från början så minskar du risken för skador. Övningarna han nämner ger allsidig träning för axelleden. Får du skador så uppsök kunnig person och håll inte på och fjanta dig med olika program man kan hitta på nätet. Axelleden är mycket komplex och kräver specifik behandling när man fått en skada.

Sheogorath
2016-12-05, 15:05
Omskrivet: vet du inte hur du ska göra de stora tunga övningarna korrekt, och kontrollerar för att du verkligen gör det så kan ändå inga prehabprogram i världen hjälpa dig. Böj, bänk och mark blir inte rätt bara för att du står och gör rotationer i kabel, töjer lats och stärker din serratus.

DammA
2016-12-05, 15:06
Behövs inte om man inte ska rehabilitera ett problem. Pre-hab för axlarna är överskattat. Sköt intensitet och utförande från början så minskar du risken för skador. Övningarna han nämner ger allsidig träning för axelleden. Får du skador så uppsök kunnig person och håll inte på och fjanta dig med olika program man kan hitta på nätet. Axelleden är mycket komplex och kräver specifik behandling när man fått en skada.

Har du lust och nämna någon/några kunniga personer inom området?

Sheogorath
2016-12-05, 15:11
Axelskador? Posta i skadedelen av forumet, är mitt förslag.

Osvold
2016-12-05, 15:36
Behövs inte om man inte ska rehabilitera ett problem. Pre-hab för axlarna är överskattat. Sköt intensitet och utförande från början så minskar du risken för skador. Övningarna han nämner ger allsidig träning för axelleden. Får du skador så uppsök kunnig person och håll inte på och fjanta dig med olika program man kan hitta på nätet. Axelleden är mycket komplex och kräver specifik behandling när man fått en skada.

Mycket komplex, nåja den åsikten ligger väl i betraktarens öga.

Anser väl att man bör ge diverse antagonister åtminstone lite hänsyn om man ändå tränar i avsikt för progression i någon form. Det är ju dock högst subjektivt beroende på vad man annars använder kroppen till under en vanlig dag, men då stillasittande är mer förekommande nu än förr så kan det vara bra att ha i åtanke.

Peter.B
2016-12-05, 16:04
Låter bra. Med kabel tycker jag dessa två är bäst.

https://i.ytimg.com/vi/pqUI0oTHfMk/maxresdefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/A1cHkY-oNTk/maxresdefault.jpg

Finns massa varianter med bänk också, antingen att ligga på (med olika lutning) eller tvärs över för stöd för armbågarna. Alla varianter är bra och man kan trixa med varifrån belastningen kommer för att få den där man vill ha den.

Nyckeln till vettig tricepsträning är att övningarna ska utgå från flexion i axelleden, men det ska inte ingå flexion som koncentrisk rörelse (d.v.s. pressar ger inte fullgod tricepsträning). Extension går däremot bra (t.ex. liggande sträck runt huvudet).

Det är den första där jag brukar göra som enda isolerande tricepsövning, annars gör jag även lite dips och horisontella pressar. Spelar det någon roll vilket handtag man använder?

Vilken kabelövning skulle du rekommendera för biceps då, om du bara fick välja en, för så komplett bicepsträning som möjligt?

Sheogorath
2016-12-05, 16:11
Arnes V-handtag eller liknande är nog najs, men jag tänker att det inte kommer spela så stor roll i slutändan. Men i den övningen är stång av något slag nog att föredra framför rep.

Gällande biceps har jag inte så mycket erfarenhet eftersom jag aldrig tränat biceps i kabel i någon större omfattning. Antingen stående eller liggande curl med rak stång, tänker jag spontant.

Ett Orm
2016-12-05, 20:41
Det är den första där jag brukar göra som enda isolerande tricepsövning, annars gör jag även lite dips och horisontella pressar. Spelar det någon roll vilket handtag man använder?

Vilken kabelövning skulle du rekommendera för biceps då, om du bara fick välja en, för så komplett bicepsträning som möjligt?

Gamla goa reklamvideos om handtag, men innehåller en hel del matnyttigt.
watch?v=os3sLOwPqGQ


/watch?v=oYtImVsZQb8


/watch?v=wO5gP-d6auA

EDIT: Fail, gör så här..
https://www.youtube.com/watch?v=os3sLOwPqGQ&t=21s



https://www.youtube.com/watch?v=oYtImVsZQb8&t=4s


https://www.youtube.com/watch?v=wO5gP-d6auA&t=24s

123123
2017-03-08, 20:42
Tack så hemskt mkt för alla tips !

Byggde ut triceps med drag ovanför huvudet, kändes bra. Dock har jag ett stort problem och det är att tack vare mitt schema som är väldigt fokuserat på armarna har jag överansträngt mig. Antar att det är så iaf då jag har enormt ont och haft så i över en vecka trots att jag vilat ifrån gymmet. Smärtan sitter precis nedanför armbågen. Hjälp någon.


Jag får ont när jag gör simpla saker som att öppna dörren, hyvla ost och liknande.

Sheogorath
2017-03-08, 21:54
Insida eller utsida armbåge?

123123
2017-03-14, 05:00
Insida eller utsida armbåge?

Insida, provade lite lätt idag, gör fortfarande väldigt ont i chins och pullups.

Sheogorath
2017-03-14, 07:30
Kan vara golfarmbåge då. Kan vara väldigt svårt att bli av med (stor benägenhet att bli kroniskt). Gör inte sådant som gör ont och sök upp en fysioterapeut så att du får diagnos och behandling.

123123
2017-03-16, 13:02
Tack för svar Sheo, uppskattar det !

Hmm, kanske är dags att lägga gymskorna på väggen då för gott och bara ut å löpa istället, köra gym lite smått då och då istället. Skadar mig alltid på nåt sätt ändå förr eller senare.

Förut hade jag tennisarmbåge i samma arm, alltså på utsidan, men nu på insidan istället. Kanske inte säger dig något men tänkte att jag kan slänga ut det där iaf för att se om jag får någon respons :)