handdator

Visa fullständig version : Knäproblem, ultraljudsundersökning?


Mickee
2016-12-05, 11:23
Hej,

Jag har haft problem med mina knän i över 10 år. Gör ofta ont när jag springer, går och vissa vinklar. De känns allmänt slitna.
Kan tänka mig att det grundade sig i platta fötter och inga inlägg när jag var yngre och spelade fotboll, och förvärrades sedan med dålig teknik i knäböj.

Denna slitna känslan har jag haft så länge så man knappt orkat bry sig längre, men det senaste året har jag börjat tävla i styrkelyft, och har då haft några tunga böj perioder. Under och efter dessa perioderna har jag haft jävligt ont i knäna.
Det känns som senan(?) som går från knäskålen ner till smalbenet "drar ihop sig" och det gör ont. Kunde knappt köra bil ett tag då vinkeln på knät gjorde att det "drog ihop sig" så mycket att jag var tvungen att stanna och sträcka ut benet.

Jag antar att detta är någon slags inflammation i en sena / muskel som uppstår av dålig teknik / felbelastning.

Efter senaste tävlingen har det tagit extra lång tid att "återhämta" sig från knäsmärtorna, så jag är orolig att det är något mer än en inflammation. En skada i ledbandet? Någon sena?

Så jag vill nu kolla upp detta ordentligt, och undrar då vilken undersökning jag ska söka mig till?

Magnetröntgen? Ultraljud? Vilken passar bäst? Och vad krävs för att få tillgång till dem? Fattar det som att en magnetröntgen kan vara svårt att få?

Sheogorath
2016-12-05, 12:09
Chondromalacia patellae eller "hopparknä" (tendinit i patellarsenan) är två gissningar utifrån din beskrivning och med tanke på att du är född -90.

Det är inte din sak att bry dig om vilken undersökningsmetod som är lämplig. Ta kontakt med någon som kan knän (en idrottsintresserad fysioterapeut skulle jag föreslå) och låt hen ta ställning till utredning och behandling.

Mickee
2016-12-05, 13:09
Chondromalacia patellae eller "hopparknä" (tendinit i patellarsenan) är två gissningar utifrån din beskrivning och med tanke på att du är född -90.

Det är inte din sak att bry dig om vilken undersökningsmetod som är lämplig. Ta kontakt med någon som kan knän (en idrottsintresserad fysioterapeut skulle jag föreslå) och låt hen ta ställning till utredning och behandling.

Okej.
Har varit hos en fysioterapeut och den lokala vårdcentralen och då nämnde jag faktiskt att jag trodde jag hade "hopparknä".
Fick mest rekommendationerna att ta voltaren, vila 2 veckor och stretch låren. Vet inte om det var rätt svar men har gjort det i några omgångar utan resultat. (Stretchar / tänjer lår, röv och höftböjare inför varje benpass)

Känns svårt att hitta "rätt" person att gå till bara, känns som man lika gärna kan få svaret "sluta träna".

Du (eller någon annan som läser denna post) råkar inte känner någon duktig fysioterapeut med inriktning på idrott runt om Halland?

Sheogorath
2016-12-05, 13:14
Jag kan peka dig i en viss riktning i alla fall, men jag har inget namn.

http://www.ominorden.com/sv/our-network?country=sweden&region=Hallands+l%C3%A4n

Kolla där om det finns någon som jobbar på en klinik för idrottsskador.

Mickee
2016-12-05, 13:26
Tack så mycket!

Scratch89
2016-12-06, 08:21
Orkar du ta dig till Göteborg är du välkommen till mig.