handdator

Visa fullständig version : Volym och styrka? Vad är det igentligen?


Holma23
2016-12-04, 23:05
Hej

Har gymmat ett tag nu och har börjat bli mer intresserad, har läst en hel del men förstår inte en del grejer riktigt. De har med reps och set att göra.

1. hur ska man träna för att bli starkare? Då menar jag klara högre vikter/lyfta tyngre saker. Utsidan och utseendet spelar inte lika mycket roll. Jag antar att det är få reps och fler antal set?

2. Hur ska man träna för att få stora synliga muskler? Är det fler antal reps då eller???

Förstår ingenting när jag läser, de skriver begrepp som jag inte fattar, träningsvolym, styrka, muskelmassa osv. Ifall någon har lust att förklara dessa ord på lättare svenska skulle det uppskattas (vad är skillnaden igentligen??!?).

Tackar

cero
2016-12-04, 23:47
1: Generellt säger man färre reps för styrka och fler för volym. Men både byggare och kraftsportsatleter varierar för bästa resultat. Följer du ett bra program så får du mycket av bägge hur du än bär dig åt, det är inget man direkt behöver tänka på så mycket.

Holma23
2016-12-04, 23:58
1: Generellt säger man färre reps för styrka och fler för volym. Men både byggare och kraftsportsatleter varierar för bästa resultat. Följer du ett bra program så får du mycket av bägge hur du än bär dig åt, det är inget man direkt behöver tänka på så mycket.

Det är just det jag inte fattar, så färre reps med tunga vikter gör dig starkare, och lägre vikter men många reps ger dig större muskler?

cero
2016-12-05, 00:02
Det är just det jag inte fattar, så färre reps med tunga vikter gör dig starkare, och lägre vikter men många reps ger dig större muskler?

Ja, men du får givetvis både styrka och volym oavsett om du tränar med färre eller fler reps. Dessutom vill man som sagt variera för att inte kör fast långsiktigt.

Beemel
2016-12-05, 09:30
Större muskler gör dig starkare.
Större styrka ger dig större muskler.

Bjorneman
2016-12-05, 10:19
Enligt min egen "bro-science" verkar de gå hand i hand. Har aldrig sett en rejält bitig person som är direkt svag.

ARMSTARK
2016-12-05, 10:23
Enligt min egen "bro-science" verkar de gå hand i hand. Har aldrig sett en rejält bitig person som är direkt svag.

Jag håller med, och sällan har man sett en klen person som är direkt stark.

Shqypnia
2016-12-05, 10:25
Enligt min egen "bro-science" verkar de gå hand i hand. Har aldrig sett en rejält bitig person som är direkt svag.

Jag håller med om att det går hand i hand, men jag måste insistera med att jag sett flertalet 'bitiga' personer som är hur svaga som helst.

Bjorneman
2016-12-05, 10:25
Jag håller med, och sällan har man sett en klen person som är direkt stark.

Vet inte riktigt vad du menar, men det är klart att det finns "små" personer som är väldigt starka. Dock brukar de ha en hel del muskler på kroppen.

viringer
2016-12-06, 16:21
Vill du bli stark så är det främsta du behöver muskler, det finns ingen poäng med att träna styrkespecifikt som nybörjare.

Och ska du få mycket muskelmassa så jadu vill du göra det enkelt så har du ett enkelt schema, när du upplever att dina framsteg stannat upp så lägg till mer volym bara.

viringer
2016-12-06, 16:26
Större muskler gör dig starkare.
Större styrka ger dig större muskler.

För alla som undrar så är det här totalt falskt och ett vanligt missförstånd. Ja mer muskelmassa gör dig starkare men mer styrka skapar absolut INTE mer muskelmassa.

Man kan öka 10 kilo i bänken utan att få ett enda gram mer muskelmassa. Styrka beror mycket på muskler men styrka är också en färdighet. Man kan till exempel vara en bra bänkpressare, kroppens nervsystem anpassar sig. Man lär musklerna och kroppen att lyfta tungt.

Eddie Berglund är ett bra exempel. Träffade honom för ett tag sen och inget illa menat men han ser inte ut att vara särskilt stark, så grymt mycket muskelmassa är det inte på honom. Däremot så är han en otroligt duktig lyftare som vet vad han gör. 220 kilo knäböj när man väger 65ish kilo. Så nej, muskelmassa beror inte på styrka.

cero
2016-12-06, 16:40
För alla som undrar så är det här totalt falskt och ett vanligt missförstånd. Ja mer muskelmassa gör dig starkare men mer styrka skapar absolut INTE mer muskelmassa.

Man kan lära kroppen lyfta tungt men det finns en gräns där man måste lägga till mer muskelmassa för att styrkan ska öka. Hur mycket mer tror du den 65-kiloskillen kan krama ur innan han måste upp i vikt?

jag måste insistera med att jag sett flertalet 'bitiga' personer som är hur svaga som helst.

Som vem? Väldigt sällsynt imo. I de allra flesta fall kan man se på ett ungefär hur stark en person är genom att titta på fysiken.