handdator

Visa fullständig version : "Failproof" övningar för axlar, biceps, triceps


Emmapemma
2016-11-29, 14:23
Hej!
Har sedan länge dragits med problem med min nacke, traps och skulderblad.
Har märkt att när jag gör biceps, triceps och axlar har en tendens att koppla in trapsen och felbelasta vilket gör att problemen blir sju resor värre.

Varje gång jag försöker ta i och öka på vikt börjar smärtproblemen, därför har jag avstannat väldigt mycket där, kan inte bygga något.

Jag är sned i ryggen och felbelastar lätt, skulle därför behöva tips på övningar för biceps, triceps och axlar med så liten skaderisk som möjligt, alltså övningar där det är väldigt svårt att göra/belasta fel.

Några tips?
PS. Går redan på behandling för mina problem.

Sheogorath
2016-11-29, 14:48
Vad är det för behandling du går i?

1x0
2016-11-29, 15:34
Jag känner igen mig i trådtexten. Jag har en tendens att slafsa på allt för mycket därav tekniken blir lidandes.

Mina favoritslafsövningar:
Hantelscottcurl (https://www.youtube.com/watch?v=Z7tyxpDrh7E) (biceps) och frenchpress (https://www.youtube.com/watch?v=JImgCWzCHwI) (triceps) (exakt dessa utföranden, videolänkar.) Med slafsövningar menar jag att det är svårt att fuska eller inte så farligt att fuska i. Tycker dessa två fungerar bra att gå till fail i utan tekniken totalfallerar.

Sälrodd kanske kan vara något. Jag har ingen bra lösning att rigga bara. Kör hantelrodd men tekniken kan bli slafsig där. :P

Om någon har tips på mer sådana här failproof-övningar är jag tacksam!

JonasF
2016-11-29, 15:38
Jag tog i för mycket med nacken förr när jag körde biceps också, fick satans ont varje gång och det tog en vecka för att skiten skulle släppa.

Minskade vikterna och fixade till tekniken och superfokuserade. Bak med axlarna, alltid armbågen framför höften, gärna vila armbågen på den, sen köra på sakta men säkert, full kontroll, "mind to muscle". Nu har jag aldrig ont i nacken längre när jag kör biceps och jag har aldrig haft så bra kontakt som jag har nu heller :)

Diomedea exulans
2016-11-29, 16:21
Jag tycker att kickbacks och pusdhdowns med kabel är de tricepsövningar som gör minst ont. Annars är ett tips att sänka vikten till löjligt låg belastning, köra långsammare repetitioner, och vara stört noggrann med tekniken.

Old Nick
2016-11-29, 18:56
Jag gillar att göra mina bicepscurl liggande på golvet. Från nedre trissan i cablecrossen. Blir snorstrikt när man ligger plant mot golvet. Inget svingande eller slafsande.

Anders The Peak
2016-11-30, 06:43
Hej!
Har sedan länge dragits med problem med min nacke, traps och skulderblad.
Har märkt att när jag gör biceps, triceps och axlar har en tendens att koppla in trapsen och felbelasta vilket gör att problemen blir sju resor värre.

Varje gång jag försöker ta i och öka på vikt börjar smärtproblemen, därför har jag avstannat väldigt mycket där, kan inte bygga något.

Jag är sned i ryggen och felbelastar lätt, skulle därför behöva tips på övningar för biceps, triceps och axlar med så liten skaderisk som möjligt, alltså övningar där det är väldigt svårt att göra/belasta fel.

Några tips?
PS. Går redan på behandling för mina problem.

Låter som ett diskproblem som oftast går över av sig själv över tid. Men det är bra om du anlitar en ergonom/kunnig inom ergonomi som ser till att du sitter rätt, har rätt hållning, när du arbetar/pluggar etc.