handdator

Visa fullständig version : 40 g protein innan sömn nödvändigt för att upprätthålla proteinsyntes över natten


King Grub
2016-11-29, 08:23
Protein ingestion following resistance-type exercise stimulates muscle protein synthesis rates, and enhances the skeletal muscle adaptive response to prolonged resistance-type exercise training. As the adaptive response to a single bout of resistance exercise extends well beyond the first couple of hours of post-exercise recovery, recent studies have begun to investigate the impact of the timing and distribution of protein ingestion during more prolonged recovery periods. Recent work has shown that overnight muscle protein synthesis rates are restricted by the level of amino acid availability. Protein ingested prior to sleep is effectively digested and absorbed, and thereby stimulates muscle protein synthesis rates during overnight recovery. When applied during a prolonged period of resistance-type exercise training, protein supplementation prior to sleep can further augment gains in muscle mass and strength. Recent studies investigating the impact of pre-sleep protein ingestion suggest that at least 40 g of protein is required to display a robust increase in muscle protein synthesis rates throughout overnight sleep. Furthermore, prior exercise allows more of the pre-sleep protein-derived amino acids to be utilized for de novo muscle protein synthesis during sleep. In short, pre-sleep protein ingestion represents an effective dietary strategy to improve overnight muscle protein synthesis, thereby improving the skeletal muscle adaptive response to exercise training.

a day of habitual food intake and the ingestion of 20–25 g of protein during and/or immediately after an exercise bout performed in the evening does not suffice to augment overnight muscle protein reconditioning.

additional pre-sleep protein ingestion represents a practical strategy to increase the total daily protein intake, add another meal moment, and increase the overnight muscle protein synthesis rates; this effect is likely additive to muscle protein synthesis rates observed throughout the day

Pre-Sleep Protein Ingestion to Improve the Skeletal Muscle Adaptive Response to Exercise Training. Nutrients 2016, 8(12), 763.

http://www.mdpi.com/2072-6643/8/12/763/htm

http://www.mdpi.com/nutrients/nutrients-08-00763/article_deploy/html/images/nutrients-08-00763-g001.png

Ado2000
2016-11-29, 11:05
Dags å beställa mer casein då, mer rättfärdigande av mitt protein intag innan läggdags behöver inte jag iaf.

Sheogorath
2016-11-29, 12:20
Alltid 40 g mjölkprotein (~50 g pulver) innan sänggående sedan flera år tillbaka. :thumbup:

tomten1
2016-11-29, 13:38
Undrar vilken påverkan kosttillskott-industrin har på alla dessa studier. :)

PureWhey
2016-11-29, 14:11
Alltid 40 g mjölkprotein (~50 g pulver) innan sänggående sedan flera år tillbaka. :thumbup:

Jag kör kvargsmoothie som består av: Kvarg, mjölk, äggprotein, vassle & kasein (trippelpulver). Feelsgoodman

koncept
2016-11-29, 14:22
Vet vi om dem menar 40g protein totalt, dvs alla källor inräknat, eller 40g från endast den huvudsakliga proteinkällan?

Skillnaden skulle vara att
1. dricka t.ex. 50g proteinpulver vilket ger 40g protein, alternativt 40g protein plus kolhydratskällor som innehåller ytterligare protein, eller
2. kombinera mindre proteinpulver med kolhydratskällor som innehåller protein för att totalt komma upp i 40g protein.

King Grub
2016-11-29, 14:23
Dom skriver precis vad dom menar i artikeln.

Slartibartfast
2016-11-29, 14:39
Tur att man alltid klämmer ca 70g protein precis innan läggdags.

Och jag är skitgrov.

koncept
2016-11-29, 15:05
Dom skriver precis vad dom menar i artikeln.

Förstod inte att fullängdaren var tillgänglig.
Tack.

andeem
2016-11-29, 15:07
Förstod väl att det var rätt att öka kvällskvargen till halvkilot.

RassK
2016-11-29, 15:14
Har ätit 500g kvarg/kväll de senaste 5 åren = 60g kasein/dos

1x0
2016-11-29, 15:42
3000-4500kcal och 240g protein vid 21-23:00, lägger mig 00-01:00. Gjort i 5 år men är en räka ändå... kanske för det går 16-24h till nästa proteinintag. :)

StarkaUlf
2016-11-29, 15:54
Det här förklarar varför jag gjorde bra gains första två åren för att sedan bara börja bli svag och skadad senaste fyra åren, trots en ökning av totala proteinintaget med säkert 80%.

King Grub
2016-11-29, 16:19
Det finns dock indikationer på att jättestora intag av protein bara går till syntes av organ och skinn i stället för muskulatur.

Ivan Bogus
2016-11-29, 16:48
Det finns dock indikationer på att jättestora intag av protein bara går till syntes av organ och skinn i stället för muskulatur.

Låter utmärkt. Mitt organ med tillhörande skinn skulle behöva en liten boost.

Shqypnia
2016-11-29, 18:29
Det är otroligt hur opinionen (och vetenskapen?) har hoppat runt i flera år bara för att gå tillbaka till ursprungsidéerna.

wilhelmblomgren
2016-11-29, 18:36
Det är otroligt hur opinionen (och vetenskapen?) har hoppat runt i flera år bara för att gå tillbaka till ursprungsidéerna.

Ja, vetenskapliga rön kommer och går var och varannan dag.

PureWhey
2016-11-29, 18:40
Det är otroligt hur opinionen (och vetenskapen?) har hoppat runt i flera år bara för att gå tillbaka till ursprungsidéerna.

Har det påståtts vara dåligt att äta protein innan du lägger dig?

cero
2016-11-29, 18:42
Har det påståtts vara dåligt att äta protein innan du lägger dig?

Nej, men här på kolo verkar det ha varit konsensus om att det inte skulle göra någon skillnad.

PureWhey
2016-11-29, 18:48
Det finns dock indikationer på att jättestora intag av protein bara går till syntes av organ och skinn i stället för muskulatur.

Hur många gram är ett jättestort intag?

Nej, men här på kolo verkar det ha varit konsensus om att det inte skulle göra någon skillnad.

Att äta mer protein eller att äta protein på kvällen?

vicarious
2016-11-29, 19:04
Nej, men här på kolo verkar det ha varit konsensus om att det inte skulle göra någon skillnad.

Skulle snarare säga att konsensus är att det visst finns detaljer som kan göra skillnad, men att frågan är om skillnaderna är så stora att det är lönt fundera över eller lägga energi på.

kaspen
2016-11-29, 19:21
Protein innan sömn ger bättre effekt om du i och med detta intag får ett större proteinintag sett över hela dagen. Annars spelar det ingen roll. Inget magiskt sker i kroppen med protein för att det är natt.

King Grub
2016-11-29, 19:48
Jag pratade med studieförfattaren som sade "whether pre-sleep protein is better, similar or worse compared to protein during the day, you simply would want to eat some additional pre-protein prior to sleep because it's likely additive.

Basically, it just a good idea to eat some additional protein prior to sleep if you want to maximize gains" - Trommelen.

Prost
2016-11-29, 19:49
Protein innan sömn ger bättre effekt om du i och med detta intag får ett större proteinintag sett över hela dagen. Annars spelar det ingen roll. Inget magiskt sker i kroppen med protein för att det är natt.

Om man tror på att flera intag är bättre än få och/eller att det är bättre att hindra proteinnedbrytningen så är det ganska magiskt? Precis lika magiskt under dagtid också då givetvis.

Jag provade själv periodisk fasta under en period då jag alltid tränade vid middagstid och samtidigt bröt fastan och jag återhämtade mig inte lika bra. Jag gjorde sedan samma sak ett tag fast jag tog en liten dos kasein på morgonen 30-40g och annars samma upplägg och jag återhämtade mig bra igen.

kaspen
2016-11-29, 19:52
Om man tror på att flera intag är bättre än få och/eller att det är bättre att hindra proteinnedbrytningen så är det ganska magiskt? Precis lika magiskt under dagtid också då givetvis.

Jag provade själv periodisk fasta under en period då jag alltid tränade vid middagstid och samtidigt bröt fastan och jag återhämtade mig inte lika bra. Jag gjorde sedan samma sak ett tag fast jag tog en liten dos kasein på morgonen 30-40g och annars samma upplägg och jag återhämtade mig bra igen.

Fler proteinintag per dag är bättre än färre. Till en viss gräns såklart. Om du med proteinintag innan sängdags får 5 intag istället för 4 är det bättre.

Tree Fiddy
2016-11-29, 19:55
Fler proteinintag per dag är bättre än färre. Till en viss gräns såklart. Om du med proteinintag innan sängdags får 5 intag istället för 4 är det bättre.

Vad baserar du det på?

kaspen
2016-11-29, 20:00
Vad baserar du det på?

Det finkan mängder av studier som visar att mer protein ger mer muskler.

Idefi
2016-11-29, 20:04
Är 40 gram den magiska gränsen? Blir skillnaden markant jämfört med 30 gram?

King Grub
2016-11-29, 20:08
Minst 40 om man tränat.

Idefi
2016-11-29, 20:17
Minst 40 om man tränat.

Okej, tack :) Då antar jag att du menar om man tränat på kvällen/eftermiddagen? Känns som att mängden kanske spelar mindre roll om man tränar på morgonen och ändå trycker i sig stora mängder totalt under dagens gång.

Tree Fiddy
2016-11-29, 20:22
Det finkan mängder av studier som visar att mer protein ger mer muskler.

Det var inte vad du skrev. Du skrev att 5 intag av protein är bättre än 4.

Bossebäver
2016-11-29, 20:28
Det var inte vad du skrev. Du skrev att 5 intag av protein är bättre än 4.

Det är hypotesbaserat. Det finns teoretiskt stöd för att fler intag är bättre och en del tunga namn backar teorin, men någon faktisk skillnad har inte påvisats i studiesammanhang.

Jag är i den stenfasta tron att måltidsfrekvens är i det närmsta 100% irrelevant så länge man inte drar det till någon form av extrempunkt, men det är bara min spekulation.

Anders The Peak
2016-11-29, 21:05
Eller att den enda gången som man behöver äta över 25-30 gr protein per måltid är till nattfastan. Enligt den här studien verkar det vara den måltiden som avgör förutsättningarna/kritisk för muskeltillväxt.

hurril
2016-11-29, 21:21
Minst 40 om man tränat.

Snart är vi uppe i Folkets Mans +50 :)

Ado2000
2016-11-29, 21:26
Låter utmärkt. Mitt organ med tillhörande skinn skulle behöva en liten boost.

:laugh::laugh::laugh:

Bärsärk
2016-11-29, 22:00
Brukar äta 4 kokta ägg innan jag sover.

Isseman
2016-11-29, 22:04
Har sedan ett tag tillbaka kört 2,5-3dl mjölk med 30g vassle och HMB innan läggdags, ibland 250g kvarg med 30g vassle + HMB, har upplevt FETA GAINZ

kaspen
2016-11-29, 22:30
Det var inte vad du skrev. Du skrev att 5 intag av protein är bättre än 4.

För att det blir mer protein över dagen.

Tree Fiddy
2016-11-29, 23:01
För att det blir mer protein över dagen.

Så om jag äter 50 g protein i en måltid, eller 5 g protein i 7 måltider, så har jag fått i mig mer protein?

The Swede
2016-11-29, 23:10
Så 40g protein före sängående, träningsdagar.
Vad säger vi om vilodagarna? Rekommenderas samma intag föra natten?

PureWhey
2016-11-29, 23:55
Jag pratade med studieförfattaren som sade "whether pre-sleep protein is better, similar or worse compared to protein during the day, you simply would want to eat some additional pre-protein prior to sleep because it's likely additive.

Basically, it just a good idea to eat some additional protein prior to sleep if you want to maximize gains" - Trommelen.

Fler proteinintag per dag är bättre än färre. Till en viss gräns såklart. Om du med proteinintag innan sängdags får 5 intag istället för 4 är det bättre.

"Additive"

För att det blir mer protein över dagen.
Så kan du inte säga, fler behöver inte vara lika med mer.

kaspen
2016-11-30, 05:46
"Additive"


Så kan du inte säga, fler behöver inte vara lika med mer.

Jag trodde, iom att det första inlägget jag skrev specificerade att det var just den större mängden protein som var poängen, att meningen skulle gå fram men du missförstod tydligen ändå.

Självklart kan man såklart med någon idiotisk kosthållning teoretiskt sett få lägre proteinintag på fler tillfällen men i verkligheten kommer det inte hända om man äter som en hyfsat normal människa.

Slartibartfast
2016-11-30, 08:17
Brukar äta 4 kokta ägg innan jag sover.

Jag har flyttat mina ägg till frukosten, då jag vill minimera fettintaget i kvällsmålet efter träning. :cool:

PureWhey
2016-11-30, 09:02
Jag trodde, iom att det första inlägget jag skrev specificerade att det var just den större mängden protein som var poängen, att meningen skulle gå fram men du missförstod tydligen ändå.



Självklart kan man såklart med någon idiotisk kosthållning teoretiskt sett få lägre proteinintag på fler tillfällen men i verkligheten kommer det inte hända om man äter som en hyfsat normal människa.



Du missar poängen.


Skrivet slarvigt med telefonen

1x0
2016-11-30, 09:28
Jag provade själv periodisk fasta under en period då jag alltid tränade vid middagstid och samtidigt bröt fastan och jag återhämtade mig inte lika bra. Jag gjorde sedan samma sak ett tag fast jag tog en liten dos kasein på morgonen 30-40g och annars samma upplägg och jag återhämtade mig bra igen.
Förtydliga?

Du PFade alltså med 12:00-20:00 ätfönster, tränade när? Helt fastande träning och mat direkt efter eller hur länge efter avslutad träning? BCAA, EAA eller vassle innan/efter?

Sedan fortsatte du göra likadant men drack en kaseinshake på morgonen - detta gav dig markant bättre återhämtning?

Det låter intressant!


Själv har jag märkt avsevärt mycket bättre återhämtning 5 månader tillbaka. Vad jag gjorde?
Uppade proteinintaget 2g xkg/kv> 3g xkg/kv och började ringa in mina styrketräningspass (helt fastande) med 30g vassleproteinpulver innan och efter.
Innan helt fastande styrketräning och slarvade med matintaget efteråt (gick ofta 3-4 timmar innan mat, efter avslutad styrketräning).

Däremot har jag funderat om det verkligen är proteinintaget + tajmingen som gjort positiviteten - jag började även med HMB (2g á 3 ggr per dag utspritt, varje dag) i denna veva!

Prost
2016-11-30, 11:06
Förtydliga?

Du PFade alltså med 12:00-20:00 ätfönster, tränade när? Helt fastande träning och mat direkt efter eller hur länge efter avslutad träning? BCAA, EAA eller vassle innan/efter?

Sedan fortsatte du göra likadant men drack en kaseinshake på morgonen - detta gav dig markant bättre återhämtning?

Det låter intressant!


Själv har jag märkt avsevärt mycket bättre återhämtning 5 månader tillbaka. Vad jag gjorde?
Uppade proteinintaget 2g xkg/kv> 3g xkg/kv och började ringa in mina styrketräningspass (helt fastande) med 30g vassleproteinpulver innan och efter.
Innan helt fastande styrketräning och slarvade med matintaget efteråt (gick ofta 3-4 timmar innan mat, efter avslutad styrketräning).

Däremot har jag funderat om det verkligen är proteinintaget + tajmingen som gjort positiviteten - jag började även med HMB (2g á 3 ggr per dag utspritt, varje dag) i denna veva!

12:00 är enligt min uppfattning "lunchtid", vet ej vad den allmänna uppfattningen är men jag tränade vid 16:00 vilket för mig blir strax innan min middagstid. :-) Innan träning så tar jag och har Alltid tagit en proteinshake med de kosttillskott jag blandar i, JAG tror att det är bättre än helt tom mage.

Träningen bestod utav helkroppspass Varje dag och det kanske ökar återhämtningstiden så att kroppen vill ha aminosyror tillgängliga under längre tid efter passet. Jag har ändå Alltid oavsett upplägg ätit ett kvällsmål med kasein precis innan jag lägger mig också så det verkade som att min kropp ville aminosyror i omlopp även under dagen för att hinna repareras ordentligt.

Jag hade dock provat periodisk fasta ett tag flera år innan det med en mer splitbaserad träning och hade ok resultat.

Hursomhelst så tycker jag att man ska se upp med "heliga religiösa" regler inom kosthållning och träning som absolut inte får brytas. Det är enligt mig mycket roligare att experimentera, testa och forska själv. Jag vill inte vara en vanlig "cookie cutter". :-P

Kanske hjälper HMB:t också vem vet, jag använder det också nuförtiden. Om ditt upplägg fungerar bra för dina mål så Är det bra för Dig. :-)

King Grub
2016-11-30, 11:09
Kasein är inte speciellt långsamt. Det är bara det långsamma mjölkproteinet, inte jämfört med andra proteiner.

PureWhey
2016-11-30, 11:31
Whey är väl ungefär dubbelt så snabbt som kasein om man kollar till upptag vill jag minnas.

King Grub
2016-11-30, 11:38
http://i.imgur.com/tiGOIqs.jpg

Ur International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

baktung
2016-11-30, 11:42
Klart man stoppar i sig en rejäl laddning protein före sänggående. Sunt förnuft killing it som vanligt.

TSullivanM
2016-11-30, 12:10
http://i.imgur.com/tiGOIqs.jpg

Ur International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Det är ganska intressant att Casein marknadsförs som det "långsamma" proteinet när det trots allt är så snabbt, bara långsamt jämfört med Whey.

I vilket fall undrar jag vad "Milk protein" i tabellen avser? Består inte mjölkprotein bara av en blandning av just kasein och vassle? Blir det så långsamt bara för att det inte är isolat?

Sheogorath
2016-11-30, 12:21
Jag tolkar det som att intakt mjölkprotein (t.ex. det du hittar i Body Sciences "Casein" och i Eiselts Double-Pro) är väldigt mycket långsammare än kaseinisolat och vassleprotein.

Dåren
2016-11-30, 13:36
Några smaskiga äggmackor till kvällsfikat. :thumbup:

Zrob
2016-11-30, 13:48
Några smaskiga äggmackor till kvällsfikat. :thumbup:

Blir många äggmackor för att komma upp i 40g protein:d

StarkaUlf
2016-11-30, 13:59
Blir många äggmackor för att komma upp i 40g protein:d

Fungerar säkert lika bra med en shake vassle plus 2-3 äggmackor som med bara 40g rent äggprotein.

svag74
2016-11-30, 14:00
Blir många äggmackor för att komma upp i 40g protein:d

Ungefär 3 st med limpa och kaviar under ägget.
Men blir redigt med fett också, vilket man tydligen inte får äta innan läggdags.

Dåren
2016-11-30, 14:19
Ungefär 3 st med limpa och kaviar under ägget.
Men blir redigt med fett också, vilket man tydligen inte får äta innan läggdags.

Inte nödvändigtvis så, det beror ju på när under dagen träningen ägt rum.

TSullivanM
2016-11-30, 14:40
Jag tolkar det som att intakt mjölkprotein (t.ex. det du hittar i Body Sciences "Casein" och i Eiselts Double-Pro) är väldigt mycket långsammare än kaseinisolat och vassleprotein.

I så fall hade man velat ha två poster till i den där tabellen. "casein" och "whey" utan isolat.

Hur kan jag se hur snabbt mitt kasein från naturell kvarg är?

Gerdler
2016-11-30, 14:52
Tur att man alltid klämmer ca 70g protein precis innan läggdags.

Och jag är skitgrov.
Gör jag med, är inte alls grov. Hoppas gendopning löser det så småningom...

http://i.imgur.com/tiGOIqs.jpg

Ur International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.
Men vadå? Det går 24 timmar på ett dygn, så enligt det där så kan man omöjligt absorbera mer än 196-240 gram protein per dygn, så länge det är bara vassle, är det kokt/stekt ägg så är man begränsad till ~67 gram protein om dagen, dvs malnutrition för en stor grabb.

Jag förstår att en stor dos ger längre upptag men det kan rimligen inte absorberas protein ett dygn efter ett stort buffémål. Eller?

ChrisDEFC
2016-11-30, 17:42
Den här studien är inte godkänd av flickvännen. Andas proteinskunk hela natten är väl nice i sig men inte för den som ligger bredvid :laugh:

Brofessorn
2016-11-30, 17:50
Den här studien är inte godkänd av flickvännen. Andas proteinskunk hela natten är väl nice i sig men inte för den som ligger bredvid :laugh:

Vem behöver kärlek när man kan bli GROV?!

kaspen
2016-11-30, 19:01
Men vadå? Det går 24 timmar på ett dygn, så enligt det där så kan man omöjligt absorbera mer än 196-240 gram protein per dygn, så länge det är bara vassle, är det kokt/stekt ägg så är man begränsad till ~67 gram protein om dagen, dvs malnutrition för en stor grabb.

Jag förstår att en stor dos ger längre upptag men det kan rimligen inte absorberas protein ett dygn efter ett stort buffémål. Eller?

Det undrar jag också.

Jontalinen
2016-11-30, 21:57
RIP mina drömmar om att slippa gå upp och urinera nattetid...

Kaukasuskokosnöt
2016-12-01, 08:31
RIP mina drömmar om att slippa gå upp och urinera nattetid...

Aa, fyfan asså! Har under det senaste året lyckats sova oavbrutet utan att gå upp på muggen högst 2 nätter. Det jävligaste är att man vaknar och tänker: "Ska jag verkligen gå upp på toa? Jag kan säkert somna om istället!" Man sover 5 minuter och vaknar kissnödigare än någonsin! :smash:

Flera skrev att ni försökte minimera fettintaget innan läggdags? Är nyfiken på varför man bör göra det!

King Grub
2016-12-01, 08:40
Det beror inte på att det är läggdags, utan på att man tränat. Fett efter träning försämrar signalmekanismer för uppbyggnad. Om det har någon praktisk relevans är dock oklart.

Wormzie
2016-12-01, 09:05
Den här studien är inte godkänd av flickvännen. Andas proteinskunk hela natten är väl nice i sig men inte för den som ligger bredvid :laugh:

https://www.axonstatic.se/items/420/5165_aqu.jpg

King Grub
2016-12-01, 09:09
Tandborste har inget med saken att göra. Det kommer från mycket längre ner.

G.W
2016-12-01, 10:34
https://www.axonstatic.se/items/420/5165_aqu.jpg

https://www.kronansapotek.se/medias/sys_master/images/images/h49/h96/8798184669214.jpg
:naughty:

Wormzie
2016-12-01, 10:38
En kraftig omgång med mintig tandkräm, munskölj och tungskrapa kanske kan sätta lite fräschör på utandningsluften? ;>

ChrisDEFC
2016-12-01, 11:33
Tandborste har inget med saken att göra. Det kommer från mycket längre ner.

Tack för att jag slapp ta upp detta. Men för nyfikna kan jag nämna att tandborstning, tungskrapa, tandtråd sb12, gurgla med saltvatten osv inte funkar (men givetvis blir det lite bättre). Klarar ni dra protteshakes och fortfarande ha bra andedräkt kan jag bara säga grattis!

Anders The Peak
2016-12-01, 11:48
Tycker ni att studien är vederhäftig ?

Jag har hört Stuart Phillips(Professor Phillips is a Tier 1 Canada Research Chair in Skeletal Muscle Health. In addition to being a full Professor in Kinesiology ), nämna det under en konferens det känns mer vederhäftigt än den här artikeln om man tar sig tid och granskar den.

cero
2016-12-01, 16:02
Tack för att jag slapp ta upp detta. Men för nyfikna kan jag nämna att tandborstning, tungskrapa, tandtråd sb12, gurgla med saltvatten osv inte funkar (men givetvis blir det lite bättre). Klarar ni dra protteshakes och fortfarande ha bra andedräkt kan jag bara säga grattis!

Även från mat med mycket protein i?

Donkens
2016-12-02, 01:41
http://i.imgur.com/tiGOIqs.jpg

Ur International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Tror många här definerar en stor del utav sitt liv som en lögn, efter att du la upp detta.

Beemel
2016-12-02, 07:46
Antar att proteinkällan är av underordnad betydelse så länge det är fullvärdigt?!

Jag vet att de flesta använder kasein. Men jag gissar på att iden inte står och faller på det valet.

King Grub
2016-12-02, 08:27
Det finns en lång text kallad "Type of Pre-Sleep Protein" i artikeln där man går igenom saken, med referenser till all forskning som finns på området.

Beemel
2016-12-02, 10:34
Det finns en lång text kallad "Type of Pre-Sleep Protein" i artikeln där man går igenom saken, med referenser till all forskning som finns på området.

Jo visst, men min fundering (som förvisso kankse inte framgick av min frågeställning) är om det är skillnader för detta ändamål så länge proteinet är fullvärdigt.
Jag ser och kan läsa mig till att de vill utföra vidare studier för att se om det skulle kunna ge ytterligare fördelar för det ena versus det andra.

Men det jag reagerade på var

"We speculate that a variety of high-quality animal-based protein sources can augment overnight muscle protein synthesis rates when provided in sufficient amounts (≥40 g; Table 1), with relatively minor differences in efficacy between sources."

Men om proteinkällan är icke animalisk, och ändå fullvärdig skulle det göra någon (större) skillnad?

Motsvarande mängd Aminosyror från exempelvis EAA eller från vegetabilier (då självklart kombinerat efter behov för att få rätt mängd fullvärdigt protein)?

Det kanske bara kan bli spekulationer, då det inte framgår av denna studie.
Men feel free to speculate.

Bossebäver
2016-12-02, 15:12
Jo visst, men min fundering (som förvisso kankse inte framgick av min frågeställning) är om det är skillnader för detta ändamål så länge proteinet är fullvärdigt.
Jag ser och kan läsa mig till att de vill utföra vidare studier för att se om det skulle kunna ge ytterligare fördelar för det ena versus det andra.

Men det jag reagerade på var

"We speculate that a variety of high-quality animal-based protein sources can augment overnight muscle protein synthesis rates when provided in sufficient amounts (≥40 g; Table 1), with relatively minor differences in efficacy between sources."

Men om proteinkällan är icke animalisk, och ändå fullvärdig skulle det göra någon (större) skillnad?

Motsvarande mängd Aminosyror från exempelvis EAA eller från vegetabilier (då självklart kombinerat efter behov för att få rätt mängd fullvärdigt protein)?

Det kanske bara kan bli spekulationer, då det inte framgår av denna studie.
Men feel free to speculate.

Vegetabiliskt protein är generellt sett underlägset. Den rimliga slutsatsen att dra vore ju då att skillnaden står i proportion till hur underlägset det är. En lösning är ju helt enkelt att äta mer av det underlägsna^^

Anders The Peak
2016-12-02, 16:07
Finns det något samband mellan MPS, återhämtningstid och superkompensation(muskeln svarar på stimulit och stärks) ?

Beemel
2016-12-02, 20:28
Vegetabiliskt protein är generellt sett underlägset. Den rimliga slutsatsen att dra vore ju då att skillnaden står i proportion till hur underlägset det är. En lösning är ju helt enkelt att äta mer av det underlägsna^^

Eller som jag skrev kombinera källor.

Slartibartfast
2018-01-21, 18:02
Jag har ätit 250g kvarg varje kväll ett tag, men det känns väldigt oskönt att producera en liten plastbunke som avfall varje kväll, så funderar på at gå över till motsvarande proteinmängd kasein. Pulver är mera raffinerat. Blir jag suboptimal?

King Grub
2018-01-21, 18:14
Det är samma protein.

Slartibartfast
2018-01-21, 18:28
Det är samma protein.

Jo, men det är ändå raffinerat/isolerat i förhållande till kvarg.

typ, socker från frukt=OK, socker från strösocker=Inte OK, även om det är samma mängder.

King Grub
2018-01-21, 18:42
Ett visst protein är ett visst protein. Så länge det inte är kaseinhydrolysat du använder (vilket är snabbast av allt) så är det ingen skillnad på själva proteinet.

sumialic
2018-01-21, 20:16
Jo, men det är ändå raffinerat/isolerat i förhållande till kvarg.

typ, socker från frukt=OK, socker från strösocker=Inte OK, även om det är samma mängder.

Socker ifrån frukt är väl inte mer okej än socker ifrån strösocker? Att frukt accepteras har väl med att det faktiskt har andra nyttigheter med, vilket strösockret inte har (eller det som strösockret ingår i).

BlackbirdCaD
2018-01-23, 22:20
http://i.imgur.com/tiGOIqs.jpg

Ur International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.
Så om man tar kaseinisolat (vanligt kaseintillskott) innan läggdags och man sover i 8 timmar så bör man ta 48.8 g kaseinisolat.
Fast det framkommer inte om det handlar om kalciumkaseinat eller micellärt kasein.

King Grub
2018-01-23, 22:33
Det spelar ingen roll. Alla är långsamt, och det är även allt protein från vanlig mat. Det enda undantaget med kasein är om det är hydrolysat; då är det inte vanligt kaseinprotein längre utan tas upp väldigt snabbt. Tar man alltid kaseinat så kanske man dock får mer kalcium än vad som är bra.

Bob90
2018-01-24, 06:46
Fan va dålig jag är på proteinintag.

Tror 40g protein inte är sådär rysligt långt ifrån ett vanligt DAGSINTAG för mig :d
Eller så underskattar jag proteininnehållet i det jag äter.

BlackbirdCaD
2018-01-28, 22:02
Antar att man behöver ta mindre protein innan läggdags på vilodagar.
Kanske hälften så mycket? Det blir rena gissningsleken.
Eller så spelar man säkert (med risk för att samla på sig fett) och tar full mängd även på vilodagar.
Val val..

Ozziking
2018-01-28, 22:11
Antar att man behöver ta mindre protein innan läggdags på vilodagar.
Kanske hälften så mycket? Det blir rena gissningsleken.
Eller så spelar man säkert (med risk för att samla på sig fett) och tar full mängd även på vilodagar.
Val val..

80-100 kcal +/- ..?

shit vad fet du blir då.

BlackbirdCaD
2018-01-28, 22:31
80-100 kcal +/- ..?

shit vad fet du blir då.
Hm. Ja, du har en poäng där.