handdator

Visa fullständig version : Citrulline Malate 1:1 eller 2:1?


exevision
2016-11-28, 20:13
Lyfter detta till en egen tråd.
Finns det någon fördel med 1:1 eller 2:1. Spelar det ens någon roll hur stor del malate det är?

exevision
2016-12-16, 22:06
Bump

Sverker
2016-12-17, 07:29
Inte den blekaste aning men kan spekulera fritt.

Det är citrulinet du vill åt. Äppelsyran ( malatet ) är ointressant. Den fastna i tarmcellen eller levern.
Att det finns två versioner av citrulinmalat är beroende på tillverkningen och vilket pH som kristallerna bildades vid. I magsäcken blir det surt och all citrulin får samma laddning.
Citrulin använder samma transportörer som de andra basiska aminosyrorna, typ arginin och lysin, och när det hamnar i blodet har det funnit sin form och kan bli till kväveoxid.


Alltså köp den version som ger mest citrulin per krona.

Ola Wallengren
2016-12-17, 11:59
1:1 är ca 57% citrulline och 2:1 är ca 72%

exevision
2016-12-17, 16:01
Inte den blekaste aning men kan spekulera fritt.

Det är citrulinet du vill åt. Äppelsyran ( malatet ) är ointressant. Den fastna i tarmcellen eller levern.
Att det finns två versioner av citrulinmalat är beroende på tillverkningen och vilket pH som kristallerna bildades vid. I magsäcken blir det surt och all citrulin får samma laddning.
Citrulin använder samma transportörer som de andra basiska aminosyrorna, typ arginin och lysin, och när det hamnar i blodet har det funnit sin form och kan bli till kväveoxid.


Alltså köp den version som ger mest citrulin per krona.

Då borde rent citrulin vara bäst. Är inte äppelsyran tillsatt för att förbättra upptaget? Har det inte dessutom visats att äppelsyran förbättrar prestationsförmågan? Eller är jag ute och cyklar nu..

Sverker
2016-12-17, 17:52
Eftersom jag inte har någon aning varför malat är med kan jag bara spekulera. Att citrullinmalat är den naturliga formen av citrullin i vattenmelon och man därför valt den motjonen. Skulle säkert fungera med citrat eller succinat också.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16007998

http://hortsci.ashspublications.org/content/46/12/1572.full