handdator

Visa fullständig version : Är det ok att köra dubbla dropset?


svag74
2016-11-26, 17:20
Kör bl.a. ett dropset lat-raises - köttar slut axlarna totalt med 30+ reps och två snabba viktsänkningar på vägen.
Är detta så krävande att man bör nöja sig med ett dropset, eller kan man slänga in ett andra dropset 5 min senare?

Om det funkar har jag en liten följdfråga:
Jag har liksom nått en liten gräns i lat-raises.
Mina axlar är skitklena och problematiska, så jag törs inte öka vikterna, och då jag redan ligger 30+ reps känns det meningslös med progression där med.
Kan jag som ökning då istället börja jobba med detta andra dropset, där jag ju lär vara rejält slut redan när jag börjar så lär dröja en halv evighet innan jag når samma nivå i det som i det första setet?
Hoppas ni förstår min fråga :em:

Tack för svar :)

Gerdler
2016-11-26, 19:01
Förstår för det första inte hur du gör. Kör du 30+ reps innan du tar slut och sen droppar du vikten och kör mer på det? I så fall öka vikten. Men du törs inte säger du? I så fall byt övning så att du kan det... mega-högreps är säkert ok lite då och då, och särskilt om du verkligen kört till fail... men det är ändå skönare, snabbare och antagligen bättre att höja vikten så du kan ta slut på 1-15 reps(stort intervall) för det mesta.

svag74
2016-11-26, 19:02
Att jag kör totalt 30+ reps i ett dropset borde inte gå att misstolka.

Ett annat alternativ kanske är att köra ett vanligt set först på tyngsta vikten, sedan köra dropset några minuter senare.
Om nu dubbla dropset skulle vara för slitsamt för kroppen.

Gerdler
2016-11-26, 19:06
Att jag kör totalt 30+ reps i ett dropset borde inte gå att misstolka.
Jodå, det gjorde jag.

Jag använder dropp-set endast i undantagsfall och jag tycker det känns lagom med allt mellan 15-35 totala reps och 1-3 dropp beroende på övning. Kör dock aldrig lateral raises med dropp.

svag74
2016-11-26, 19:24
Jodå, det gjorde jag.

Jag använder dropp-set endast i undantagsfall och jag tycker det känns lagom med allt mellan 15-35 totala reps och 1-3 dropp beroende på övning. Kör dock aldrig lateral raises med dropp.

Jag är uppe i 35 nu med två sänkningar (alltså tre set i setet).
Därför jag vill öka genom att införa ett (drop?)set till.

Gerdler
2016-11-26, 21:35
Jag tror du och jag använder drop-set av helt olika anledningar.

När jag får för mig att köra ett drop-set så är det för att jag har en muskelgrupp kvar och för lite tid. Det är ofta en roddövning/pulldown i maskin eller en axelövning i pressmaskin det handlar om och det jag gör är att stegra mig upp till en tung femma eller nåt sånt, utan vila och sedan köra 1-3 drop på det utan vila för att så fort som möjligt få ett riktigt tungt set.

Jag ser inte varför det skulle finnas en diskret gräns på hur många reps som man kan ha nytta av men jag känner bara att droppen ska vara signifikanta för att det ska gå att kräma ut fler reps och om man gör fler drop så blir det kanske så lätt att man kan pumpa på 20 reps till som alla är precis lika jobbiga.

svag74
2016-11-26, 21:51
Min huvudfråga var om det är ok att köra fler än ett dropset, men det verkar vara en svår eller ointressant fråga för medlemmarna här inne. Jag får laborera mig fram lite.

Tänkte bara att då dropset är väldigt effektivt och verkligen kör slut en muskel så kan det kanske bli för mycket, ungefär som att fylla på med negativa och träna till total fail varje set, nervsystemet tar stryk o.s.v.
Men jag har knappast något att förlora så länge jag lyssnar på axlarna så jag testar med nåt upplägg som verkar vettigt för mig.

Bmwtwinturbo
2016-11-27, 09:11
Testa dig fram som sagt. Jag skulle gjort så här (ca vikter): set 1: 100% vikt x10, 80% x 10, 60% x10.
Set 2: 90% x 10, 60%x10, 40% x nära fail.

PureWhey
2016-11-27, 13:06
Min huvudfråga var om det är ok att köra fler än ett dropset, men det verkar vara en svår eller ointressant fråga för medlemmarna här inne. Jag får laborera mig fram lite.



Det är ok.