handdator

Visa fullständig version : Tråden för skor av alla dess slag


Rahf
2016-11-26, 14:23
(Kom ihåg att inte direkt länka till möjliga konkurrenter till Kolozzeum, utan använd namn och låt oss andra göra en snabbsökning.)

Jag hoppas använda denna tråd för att föra diskussioner kring olika skor, deras funktioner, hur, när, och varför man väljer vad för olika ändamål. Allt från vandringskängor till inbitna CrossFit-sulor är välkomna, även om mitt fall i dagsläget gäller löparskor.

Till saken.

Jag misstänker att mina minimalistiska F-Lite 252 kommer spräcka i lästen eller nöta hål i sulan vilken dag som helst. Alltså är jag på jakt efter ett par nya löparskor. Än bättre om dom faller inom reahelgen vi sitter i.

Budget: 800:- som kan tänjas.

Det finns inga särskilda krav, annat än en välrundad sko som passar dugligt till både snabba intervaller som längre pass (dock inte längre än högst 15km). Huvudsakligen kommer underlaget vara platt barmark, asfalt, och bana. Fotisättningen är neutral men tenderar till pronation; det problemet kan lösas med en stabil sula.

Tacksam för tips!

1x0
2016-11-26, 14:31
Gillar trådinitiativet!
____________

Skulle behöva skor till mitt sumo-markande!
Jag har Adidas Adipower som jag ej kan marka med. Kan inte marka med strumpor heller (glider). Så kör helt barfota när sumo-markar.

Köpte sockiplast men de "tvinnar"/snurrar sig under lyften. Kasst.

Har kollat på 'deadlift slippers' - går bara på 200 spänn eller så, känns attraktivt. Är rädd att de ska göra likadant som mina sockiplast bara.

Dessa (han säger vid 2:30 att de gör liknande som mina sockiplast :():

tDuxtPrb_FQ


Skulle tro att jag behöver vanliga skor, som fungerar bra till sumo. Tips?

Termy
2016-11-26, 14:38
Vad tror ni om dessa "Skinners (https://www.indiegogo.com/projects/skinners-revolutionary-ultraportable-footwear-shoes-design#/?ref=backercamp&utm_medium=referral&utm_source=nb3.backer.camp)" eller dylika supertåliga sockor istället för skor? Just de där är ju inte ute ännu, men idén tilltalar mig i alla fall.

Rahf
2016-11-26, 21:47
Då blev det ett inköp på dessa väldigt neutrala skor:

http://media.startfitness.co.uk/media/catalog/product/cache/6/image/800x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/u/puma-speed-300-ignite-188114-01.jpg

Fick dom för 660:- istället för ursprungspris på 1100:-. Det kom som en generell rekommendation bland många efter lite datainmatning. Spännande att se hur dessa känns!

Högerskon kommer få ta en stödsula då.

Gillar trådinitiativet!
____________

Skulle behöva skor till mitt sumo-markande!
Jag har Adidas Adipower som jag ej kan marka med. Kan inte marka med strumpor heller (glider). Så kör helt barfota när sumo-markar.

Köpte sockiplast men de "tvinnar"/snurrar sig under lyften. Kasst.

Har kollat på 'deadlift slippers' - går bara på 200 spänn eller så, känns attraktivt. Är rädd att de ska göra likadant som mina sockiplast bara.

Dessa (han säger vid 2:30 att de gör liknande som mina sockiplast :():

tDuxtPrb_FQ


Skulle tro att jag behöver vanliga skor, som fungerar bra till sumo. Tips?

Jag själv har aldrig testat marktofflor. Spontant ser jag inte riktigt skillnaden mellan såna och t.ex. heltäckande sockiplast.

Det ni kan testa är ju någon typ av brottarsko. Kanske något i den här stilen?

https://www.sportgymbutiken.se/bilder/artiklar/zoom/MK-61401r_1.jpg

Bästa är att fråga styrkelyftarna.

Köttis
2017-01-06, 23:47
Någon som har koll på vad det är för skillnad mellan brottarskor och boxningsskor? Tänker främst på sulan, om det är någon av dem som har någon form utav klack eller dämpning.

Tobbey
2017-01-06, 23:59
1x0, jag äger exakt de Deadlift-slippers du länka och jag kan säga att ska du använda de till sumomark går de fetbort.

Bästa skon för sumo enligt mig är converse om du sliter ut sulan och knyter de hårt runt foten.

Bästa skon för gymmet generellt som jag bara använder nuförtiden är Nike Metcon 2. I svart. Urläckra dojor, väger absolut ingenting o funkar klockrent för såväl tyngdlyftning som knäböj och mark. Kostar en slant men enligt mig värt alla pengar :)

Sohlsken
2017-01-07, 00:03
Vad tror ni om dessa "Skinners (https://www.indiegogo.com/projects/skinners-revolutionary-ultraportable-footwear-shoes-design#/?ref=backercamp&utm_medium=referral&utm_source=nb3.backer.camp)" eller dylika supertåliga sockor istället för skor? Just de där är ju inte ute ännu, men idén tilltalar mig i alla fall.

I och med att de flesta rör sig på asfalt är jag inte så imponerad även om det är en häftig idé. Det blir ju ännu mindre dämpning än barfotaskor. Kanske om vi bara gick/sprang på mjuka underlag.

nickke
2017-01-07, 17:54
Någon som har provat Adidas Leistung 16? Lite småsugen på att beställa ett par Leistung 16 II, så jag tänkte att det kunde vara kul att höra vad ni tycker om föregångarna, då de förmodligen är ganska lika varandra.

ceejay
2017-01-07, 18:43
Jag kan rekommendera reebok lite tr för att lyfta tunga saker utan klack.

Termy
2017-01-07, 19:04
I och med att de flesta rör sig på asfalt är jag inte så imponerad även om det är en häftig idé. Det blir ju ännu mindre dämpning än barfotaskor. Kanske om vi bara gick/sprang på mjuka underlag.

Fast att det är lite dämpning är väl i princip tanken bakom dem? De ska ju bara skydda mot krossat glas och dylikt och annars ge så stor barfotakänsla som möjligt. Själv går jag mer på mitt gåband på kontoret än utomhus (förutom på helgerna), men går då i sportsockar för att känna att fötterna får lite friare utrymme att aktivera sina muskler. Tänker nog testa dessa utomhus och se hur de känns, både på asfalt och ute i naturen.

Rahf
2017-01-07, 19:28
Det jag inte tycker om med saker som Skinners är hur obekvämt det blir att kliva på minsta ojämnhet. Sen kommer det också leda till en del överansträngningsbesvär hos folk som kör igång med för stor volym på för kort tid.

Ledsen, Termy, men jag är skeptisk. Minimalistskor kan jag köpa, men det här är ett steg för långt ifrån praktisk användning.

Termy
2017-01-07, 20:10
Det jag inte tycker om med saker som Skinners är hur obekvämt det blir att kliva på minsta ojämnhet. Sen kommer det också leda till en del överansträngningsbesvär hos folk som kör igång med för stor volym på för kort tid.

Ledsen, Termy, men jag är skeptisk. Minimalistskor kan jag köpa, men det här är ett steg för långt ifrån praktisk användning.

Ja ont lär det ju göra när man trampar på en sten eller dylikt, men även det är ju lite med syftet med att gå "barfota" då foten får känna av och parera när det är någonting som behöver undvikas (vilken man förstås är skyddad emot i och med sockarna, men det blir ju ändå en ökad muskelaktivering). Har man gått så och vant sig under en längre tid så lär ju fötterna vara både mer vältränade och mer härdade mot den typen av ojämnheter. Det är klart att det är betydligt mer obekvämt i början, när man har otränade/ovana fötter som man skyddat i gipsvaggor hela livet.

Överansträngningsproblematik kommer säkert som ett brev på posten för folk som är oförsiktiga, liksom det gjorde när minimalistiska skor slog igenom mer.

ViktorC
2017-01-08, 20:00
Jag kör mark med dessa:

http://northsport.se/PICTURE/inov-8-BARE-XFT-210_VvqZGo.JPG

3 mm sula med bra grepp. Använts i ca 4 år några pass per vecka och håller fortfarande fint.

smerk
2017-01-08, 20:38
Ni som markar i skor, känns det bättre än att köra i strumpor? Det är vad jag kört

exevision
2017-01-18, 21:12
Jag kan rekommendera reebok lite tr för att lyfta tunga saker utan klack.

Finns den att få tag i på någon fysisk butik?

ceejay
2017-01-18, 21:18
Finns den att få tag i på någon fysisk butik?

Vetifan. Köpte den online på reebok.

1x0
2017-04-02, 12:20
Såg att man kan få tag på inomhus-fotbollsskor för några hundralappar. Borde inte dessa fungera bra till sumo-marklyft? Greppet borde vara utmärkt och platt sula:

https://cdn-media.sportamore.se/uploads/products/091202992330_002_e4f367cc261448889c4a0a5c9d2b0ac4. jpg

Termy
2017-04-02, 12:25
Kickstartade/beställde 2 skinners. Ska komma "nån gång i april". Ska testa ett par på crosstrainern och se om det fungerar, annars får det väl bli utomhus enbart.

R0B
2017-04-02, 12:47
Om jag kör skor när jag marklyfter så är det mina gamla fotbolls inomhusskor, dom är som du säger platta och fina. Sumo kör jag knappt så det kan jag inte uttala mig om men vid tvära vändningar osv som det blir på fotbollen så är det knappast så man glider omkring.

Jag säger kör :)

unsuspected
2017-04-02, 14:13
Säger sockiplast för sumo.

Hyperion1
2017-04-02, 19:53
Såg att man kan få tag på inomhus-fotbollsskor för några hundralappar. Borde inte dessa fungera bra till sumo-marklyft? Greppet borde vara utmärkt och platt sula:

https://cdn-media.sportamore.se/uploads/products/091202992330_002_e4f367cc261448889c4a0a5c9d2b0ac4. jpg

Jag kör ibland med inomhusfotbollsskor, det är klockrent! Kört böj med inte mark men borde funka väldigt bra då, som du själv sa det mtp att, sulan är platt och greppet bra.

Termy
2017-05-13, 09:12
Dag nummer 2 med mina nya Skinners, där jag ska använda bara ett par uteslutande på crosstrainern/arctrainern. Fungerar skitbra. Riktigt sköna. Använder sportstrumpor under. De andas riktigt väl genom mesh-systemet på ovansidan också. Hoppas bara att de håller riktigt länge (typ 2 år eller något sådant) utan att gå sönder i sömmarna.

https://preview.ibb.co/meKQo5/20170513_065235.jpg (https://ibb.co/iDi71Q)

1x0
2017-05-13, 09:22
Såg att man kan få tag på inomhus-fotbollsskor för några hundralappar. Borde inte dessa fungera bra till sumo-marklyft? Greppet borde vara utmärkt och platt sula:

https://cdn-media.sportamore.se/uploads/products/091202992330_002_e4f367cc261448889c4a0a5c9d2b0ac4. jpg
Köpte ett par Adidas Box Hog 2 istället. Använt i exakt en månad. Jag är mycket nöjd! Lättaste skorna jag haft. De är helt i tyg (förutom sulan), så överdelen är alltså väldigt tunn och vikbar. Mycket bra grepp.

Nackdel är att de har pytteliten klack, eller kanske inte ska kalla det för klack: sulan är lite högre där bak. Antar för hållbarhet, stabilitet eller något. Tar väldigt långt tid att ta på sig om en vill snöra alla hål.

Sett många styrkelyftare använda dessa nu när jag haft mina och därav noterat bättre.

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/2406509.jpg

Rahf
2017-06-09, 18:12
Ett stycke nya lyftarskor inhandlade! Spännande att se hur dessa känns på podiet.

http://images.champssports.com/pi/AF5541/zoom/adidas-leistung-ii-mens

DudX
2017-06-09, 19:00
Har ganska många skor och provat alla en bra stund.
Reebokskorna är alla samma strl. och dem alla är lika stora inuti förutom bredd på tåbox. Nano6 och lifter tr är enligt mig bredast i tåbox.

Reebok Crossfit Nano 4
Första crossfitskon. Sitter ok. Skön att gå/jogga/springa i och perfekt till marklyft. Tycker sulan är lite mjuk vid knäböj.

Reebok Crossfit Nano 6
Bästa allround skön jag haft. Sitter mycket bättre än Nano4 mycket bra grepp. Flexibla och bra skor, större tåbox än nano4 och lifter2.0.

Reebok Lifter plus 2.0
Mycket bra lyftarsko jävligt stabila och sköna. Lätt att få bra passform bara köra i ugnen och ha på sig dem.

Reebok Crossfit lite tr höga
Köpte dem för 380kr på ebay. Inte använt till lyftning men är jävligt bra grepp i dem på platt mark. Dem liksom suger sig fast. Säkert helt perfa för den med lite mer rörlighet i fotlederna.

Adidas powerlift 2.0
Mitt andra par tyngdlyftarskor. Mycket bekväma skor, lite för mjuka i sula och skinn.

Do-win Tyngdlyftarsko
Första lyftarskorna jag hade. Mycket slitstarka och billiga. Lite för hög klack för mig. ca 28mm drop.

Rahf
2017-06-09, 19:05
Gillar't, DudX. Jag köpte mina Leistung i butik, och mannen som jobbade där använde också Reebok Lifters.

Är Nano 6 styvare i sulan än Nano 4, eller är det ungefär samma? Sen om den har ännu bredare tåbox blir jag nästan nervös. 4:an är ju som en bäversvans där framme.

Bob90
2017-06-09, 19:07
Ett stycke nya lyftarskor inhandlade! Spännande att se hur dessa känns på podiet.


Schysst!

Du får gärna återkomma med någon form av recension. Är det en sån där tryck-och-vrid-snörning på dem?

DudX
2017-06-09, 19:14
Gillar't, DudX. Jag köpte mina Leistung i butik, och mannen som jobbade där använde också Reebok Lifters.

Är Nano 6 styvare i sulan än Nano 4, eller är det ungefär samma? Sen om den har ännu bredare tåbox blir jag nästan nervös. 4:an är ju som en bäversvans där framme.


Nano6an upplever jag som styvare använder dock en annan sula som stödjer hålfoten mer. Känns bredare inuti men kanske lite lägre i tak i tåboxen. Men fysiskt är dem exakt lika stora när man sätter sulorna mot varandra. (kollade nyss)

Rahf
2017-06-09, 19:15
Schysst!

Du får gärna återkomma med någon form av recension. Är det en sån där tryck-och-vrid-snörning på dem?

Alltså, snörningen är ju vid första ögonkastet helt underbart. Stoppa ned foten och rotera ratten, sen sitter skon. Det återstår att se hur den sitter under ett pass.

Bör nämnas! Jag fick gå upp till storlek 42 2/3 innan den kändes bra. Skon är smaaaaal och känns liten.

DudX
2017-06-09, 19:19
Alltså, snörningen är ju vid första ögonkastet helt underbart. Stoppa ned foten och rotera ratten, sen sitter skon. Det återstår att se hur den sitter under ett pass.

Bör nämnas! Jag fick gå upp till storlek 42 2/3 innan den kändes bra. Skon är smaaaaal och känns liten.

Det är 1" klack på dessa va?
Gamla modellen var 0.75" klack om jag inte missminner mig.

Rahf
2017-06-09, 19:27
Ja, klacken är rejäl. Ville testa dem för att känna skillnad från mina halvtrasiga Power Perfect 2, som för övrigt är en lysande sko.

Bob90
2017-06-09, 19:29
Alltså, snörningen är ju vid första ögonkastet helt underbart. Stoppa ned foten och rotera ratten, sen sitter skon. Det återstår att se hur den sitter under ett pass.

Bör nämnas! Jag fick gå upp till storlek 42 2/3 innan den kändes bra. Skon är smaaaaal och känns liten.

För det är verkligen det enda minuset jag kommer på då adipower. Att kardborren hela tiden tuggar/snor åt sig skosnörena. Kardborren ligger också hela tiden i vägen och petar på handen när man ska knyta :d

1x0
2017-06-09, 19:32
För det är verkligen det enda minuset jag kommer på då adipower. Att kardborren hela tiden tuggar/snor åt sig skosnörena. Kardborren ligger också hela tiden i vägen och petar på handen när man ska knyta :d
Klippte bort mina kardborrar! Ångrar det inte!

Det negativa med mina adipower, är att de äter skosnören. Får byta varannan månad. Har provat att slipa hålet för trott det varit någon vass kant men det var icke fallet!

Bob90
2017-06-09, 19:36
Klippte bort mina kardborrar! Ångrar det inte!

Det negativa med mina adipower, är att de äter skosnören. Får byta varannan månad. Har provat att slipa hålet för trott det varit någon vass kant men det var icke fallet!

Fast jag gillar att justera passformen med kardborrarna. Hur lyckas du tvångsmata den med skosnören? :d
Har nog snart haft mina i ett år och det är helt okej skick på snörena.

exevision
2017-06-09, 20:05
Köpte ett par Adidas Box Hog 2 istället. Använt i exakt en månad. Jag är mycket nöjd! Lättaste skorna jag haft. De är helt i tyg (förutom sulan), så överdelen är alltså väldigt tunn och vikbar. Mycket bra grepp.

Nackdel är att de har pytteliten klack, eller kanske inte ska kalla det för klack: sulan är lite högre där bak. Antar för hållbarhet, stabilitet eller något. Tar väldigt långt tid att ta på sig om en vill snöra alla hål.

Sett många styrkelyftare använda dessa nu när jag haft mina och därav noterat bättre.

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/2406509.jpg

Hur är de i sulan? Hård och stum eller mjuka och sladdriga? Sviktar sulan något alls?

exevision
2017-06-09, 20:08
Adidas powerlift 2.0
Mitt andra par tyngdlyftarskor. Mycket bekväma skor, lite för mjuka i sula och skinn.

Håller med om sulan. Har dock kvar dem och använder de till bänkpress och frontböj. Köpte 3.0 och lämnade in dem till skomakare som minskade klacken och förstärkte sulan. Blev kanon till lowbar!

Rahf
2017-06-09, 20:10
Håller med om sulan. Har dock kvar dem och använder de till bänkpress och frontböj. Köpte 3.0 och lämnade in dem till skomakare som minskade klacken och förstärkte sulan. Blev kanon till lowbar!

Fusk! Skomakare är ju som att skriva in "impulse 101" i konsolen på spelet Half-Life.

1x0
2017-06-09, 20:17
Hur är de i sulan? Hård och stum eller mjuka och sladdriga? Sviktar sulan något alls?
Tror sulan är tvådelad, känns som det och syns på bilden (i citat). Edit. Eller tvådelad är sulan inte om du kollar understa bilden. Menar översta. Främre suldelen är mjuk men bakre ("klacken", de har pytteliten klack som också syns på bilden) är hård och styv!

Köpte mina för 480 kr. Hade jag betalat mycket mer hade jag troligtvis ångrat mig - endast för de har en pytteliten klack. Köpte dem för marklyft. De sitter som sagt bra, känns knappt som man har skor på sig. Bra grepp och mycket lätta.

DudX
2017-06-09, 20:18
Håller med om sulan. Har dock kvar dem och använder de till bänkpress och frontböj. Köpte 3.0 och lämnade in dem till skomakare som minskade klacken och förstärkte sulan. Blev kanon till lowbar!


Det är Nice! Hur mycket kostade det?

exevision
2017-06-09, 20:24
Fusk! Skomakare är ju som att skriva in "impulse 101" i konsolen på spelet Half-Life.
Då borde ju själva skon vara ett fusk i sig ;)

Det är Nice! Hur mycket kostade det?

500:- för två par. Frugan ville ha likadant fixat.
Väldigt billigt tycker jag! Skulle lätt betalat det dubbla.

Rahf
2017-06-09, 20:25
Skomakare har ännu inte hunnit ikapp resten av världen när det gäller att ta rejält betalt. Det är nästan bisarrt med tanke på vilket hantverk de kan genomföra.

Bob90
2017-06-09, 21:25
Skomakare har ännu inte hunnit ikapp resten av världen när det gäller att ta rejält betalt. Det är nästan bisarrt med tanke på vilket hantverk de kan genomföra.

Ja, jag lagade innersulan (läder) på två skor. Kostade 150 kr totalt :d

exevision
2017-06-09, 21:32
Tror sulan är tvådelad, känns som det och syns på bilden (i citat). Edit. Eller tvådelad är sulan inte om du kollar understa bilden. Menar översta. Främre suldelen är mjuk men bakre ("klacken", de har pytteliten klack som också syns på bilden) är hård och styv!

Köpte mina för 480 kr. Hade jag betalat mycket mer hade jag troligtvis ångrat mig - endast för de har en pytteliten klack. Köpte dem för marklyft. De sitter som sagt bra, känns knappt som man har skor på sig. Bra grepp och mycket lätta.

Skulle du rekommendera dem till knäböj?
Vet dock inte om jag gillar att de är mjuka fram. Vill gärna ha vridstyvt över hela skon.

1x0
2017-06-09, 22:46
Skulle du rekommendera dem till knäböj?
Vet dock inte om jag gillar att de är mjuka fram. Vill gärna ha vridstyvt över hela skon.
Tror inte du gillat dem. De är lite som ett par sockiplast/marklyftstofflor. Väldigt lätta och tunna. Det enda som känns någorlunda robust är bakre sulan, klacken. Resten är i bara tyg med väldigt tunn sula. Det känns lite som vara barfota. I böj skulle jag vilja ha lite tyngd och hård sula som du beskriver.

De är ju boxarskor, gjorda för vara så lätta som möjligt så en orkar fotarbeta. :) Antar att sulan är mjuk där fram för kunna studsa på tårna eller så.

fläsket
2017-06-10, 11:50
Vad tycker folket om Nike Metcon 2/3? Jag gillar verkligen hur stabil jag känner mig i dom!

https://cdn-media.sportamore.se/images/SP16_MT_MetconII_MFraser_003_original.width-800.jpg

emoris
2017-06-10, 12:32
Vad tycker folket om Nike Metcon 2/3? Jag gillar verkligen hur stabil jag känner mig i dom!

https://cdn-media.sportamore.se/images/SP16_MT_MetconII_MFraser_003_original.width-800.jpg

Kan inte riktigt svara på Metcon mer än att jag köpte dom aldrig för att dom satt för tajt vid tåvalken/foten överlag, så jag valde Nano7 istället och är väldigt nöjd.

fläsket
2017-06-10, 12:59
Kan inte riktigt svara på Metcon mer än att jag köpte dom aldrig för att dom satt för tajt vid tåvalken/foten överlag, så jag valde Nano7 istället och är väldigt nöjd.

O fy, sitter det för tight är det bara att skita i dom. Själv så satt dom riktigt bra på mig!

J.V
2017-06-10, 13:01
Vill bara tipsa om varldens bekvamaste loparpjux:

Under Armour SpeedForm Apollo 2
https://cdn.runrepeat.com/i/under-armour/9942/under-armour-women-s-ua-speedform-apollo-2-steel-white-metallic-silver-sneaker-5-5-b-m-womens-steel-warp-282e-600.jpg

Grymt skona att ga och springa i och andas oerhort bra. Det ar sa pass att jag haft dom ett ar utan att de luktar namnvart, och jag har Kungen af Fotsvett. Nu luktar de forvisso kodynga, men det ar for att jag gjorde ett Spartan Race i dom och bokstavligen badade i kobajs. Jag har hyfsat breda fotter och brukar ha svart att hitta skor annars.

Hade innan dessa forsta utgavan av Apollo. No ragrets.

Rahf
2017-06-10, 15:53
Så har man testat Leistung för första gången, och hittills är mina tankar bara positiva. Jag var lite skeptisk till den nya snörningstekniken, eftersom den inte riktigt tillåter att man halvt stryper foten med hård spänning.

Det funkar ypperligt att dra åt hårt och sen låta skon själv ge med sig lite grann. Det slutar med att man lurar sig själv och "känner" att foten sitter löst, när den egentligen passar utmärkt.

Viktmässigt kändes den mycket lättare än Power Perfect 2, och kilovis lättare än gamla godingen Do Win. Men låt inte plastklacken luras, den är riktigt stabil, och även lite bredare än äldre modeller.

Än så länge skitnöjd alltså. Jag återkommer efter att ha kört igenom dem lite till.

Wain
2017-06-11, 05:51
Vill bara tipsa om varldens bekvamaste loparpjux:

Under Armour SpeedForm Apollo 2
https://cdn.runrepeat.com/i/under-armour/9942/under-armour-women-s-ua-speedform-apollo-2-steel-white-metallic-silver-sneaker-5-5-b-m-womens-steel-warp-282e-600.jpg

Grymt skona att ga och springa i och andas oerhort bra. Det ar sa pass att jag haft dom ett ar utan att de luktar namnvart, och jag har Kungen af Fotsvett. Nu luktar de forvisso kodynga, men det ar for att jag gjorde ett Spartan Race i dom och bokstavligen badade i kobajs. Jag har hyfsat breda fotter och brukar ha svart att hitta skor annars.

Hade innan dessa forsta utgavan av Apollo. No ragrets.

Mina löparskor andas bättre. :p

https://barefootmonologues.files.wordpress.com/2012/06/moneyshot.jpg

J.V
2017-06-11, 05:57
Mina löparskor andas bättre. :p

[/IMG]https://barefootmonologues.files.wordpress.com/2012/06/moneyshot.jpg[/IMG]:D

Pa riktigt dock, maste ju vara annat an att de 'andas' bra? Materialet? For jag finner det helt sinnessjukt att de inte luktade nagot, alls egentligen, innan jag simmade i kodynga. Mina flipflops luktade varre.

StarkaUlf
2017-06-11, 06:39
Så har man testat Leistung för första gången, och hittills är mina tankar bara positiva. Jag var lite skeptisk till den nya snörningstekniken, eftersom den inte riktigt tillåter att man halvt stryper foten med hård spänning.

Det funkar ypperligt att dra åt hårt och sen låta skon själv ge med sig lite grann. Det slutar med att man lurar sig själv och "känner" att foten sitter löst, när den egentligen passar utmärkt.

Viktmässigt kändes den mycket lättare än Power Perfect 2, och kilovis lättare än gamla godingen Do Win. Men låt inte plastklacken luras, den är riktigt stabil, och även lite bredare än äldre modeller.

Än så länge skitnöjd alltså. Jag återkommer efter att ha kört igenom dem lite till.

Hur hög är klacken på dom?

Jag har mina gamla goda röd-vita Do-Win fortfarande, haft dom i snart fem år. Dom är slitna, börjar vara dags för nya :D men verkar ju inte vara något annat märke som har lika hög klack? (Jag hade t.o.m gärna haft liiite högre)

Rahf
2017-06-11, 08:42
Hur hög är klacken på dom?

Jag har mina gamla goda röd-vita Do-Win fortfarande, haft dom i snart fem år. Dom är slitna, börjar vara dags för nya :D men verkar ju inte vara något annat märke som har lika hög klack? (Jag hade t.o.m gärna haft liiite högre)

Jag tror ingen klack är så hög som Do-Wins. Men Leistung är högre än andra Adidas-skor.

Termy
2017-06-11, 09:17
Mina löparskor andas bättre. :p

https://barefootmonologues.files.wordpress.com/2012/06/moneyshot.jpg

Tarahumarainspirerade sandaler?

Wain
2017-06-11, 17:54
Tarahumarainspirerade sandaler?

Jupp, huaraches. Underbara att springa i när det är varmt. Tycker dock att de är ganska dåliga i blöt nordisk natur.

Rahf
2017-07-05, 21:41
Katastrof! Jag behöver nya löparskor då lästan börjat spricka på mitt nuvarande par.

Någon som har något reatips på neutrala skor med måttlig dämpning? Springer mest på bana och lätt terräng/asfalt i dagsläget.

*Edit* Just det! Iläggssulor letar jag också efter.

CapnMiler
2017-07-06, 20:19
Katastrof! Jag behöver nya löparskor då lästan börjat spricka på mitt nuvarande par.

Någon som har något reatips på neutrala skor med måttlig dämpning? Springer mest på bana och lätt terräng/asfalt i dagsläget.

*Edit* Just det! Iläggssulor letar jag också efter.

Nike Pegasus 33 borde reas ut nu då version 34 har släppts.

Rahf
2017-07-06, 21:48
Grymt tips där. Ser att Stadium har några par kvar i Stockholmsområdet.

Rahf
2017-07-07, 11:27
Smet in på Stadium men gick fullständigt bet på Pegasus 33, den var slut överallt. Jag fick göra en rundvandring i Stockholm innan jag stötte på ett par Nike Free Rn 2 som var nedsatta till 699:-

Lite missvisande bild även om grunddesign är densamma.
https://www.bike24.com/i/p/3/9/216793_00_d.jpg


Rätt sköna faktiskt. Lättviktare utan att vara minimala, och känns mer rätt för medeldistans. Sitter som gjutna utan att kännas strama, även fast jag bara burit dem ett kort tag.

Tack för andra tipset, Macke! Det blev någonting av det :D