handdator

Visa fullständig version : Simning för viktnedgång?


theweather
2016-11-23, 23:17
Tjoflöjt! Jag har börjat simma circa 4-5 gånger i veckan. Jag simmar 1000 m bröstsim per gång, vilket tar circa 30 min. Mitt mål med träningen (förutom att må bättre) är att gå ner i vikt, samt att slimma min kropp.

Hur effektivt är simning egentligen? Vilka delar på kroppen tränas? Och hur snabbt kan jag förvänta mig ett resultat?


Jag tackar för er hjälp.:naughty:

King Grub
2016-11-23, 23:19
Muskulärt tränas i princip hela kroppen.

Man går inte ner i vikt av någon träning i sig. Man går ner i vikt av ett kaloriunderskott. Träning kan bidra till att skapa ett sådant, men som sagt, träningen i sig gör inte att man går ner vikt eller förlorar kroppsfett. Det är en kostfråga. Äter man inte mindre än man gör av med, går man upp i vikt snarare än ner, oavsett vad och hur mycket man tränar.

Gerdler
2016-11-23, 23:24
Simning är skitbra, bäst. Variera gärna simsätten så att alla delar av kroppen tränas mer jämnt. Bröstsim i sig tränar större delen av kroppen, men du får mer balans om du tränar ryggsim och frisim blandat in i det där och om du kan även fjäril.

Sen är det nog svårt att blir riktigt muskulös av bara simning. Håller du i 4-5 gånger i veckan så kommer du börja se resultat inom några veckor eller möjligen någon månad beroende på utgångsläget. Men som Grub säger så kan du inte äta vad du vill bara för att du tränar när ditt mål är att gå ned i vikt.

theweather
2016-11-23, 23:35
Tack så mycket för era svar! Kul att höra att simning är så bra.
Och ang att tänka på kosten, jag äter lika dant som jag gjorde innan jag började simma.

theweather
2016-11-23, 23:37
En till fråga: Borde jag öka längden jag simmar med tiden för att fortsätta få resultat? Och isåfall hur mycket ska jag öka och hur ofta? Eller kan jag hålla mig till 1000 meter..
Tack igen!

Gerdler
2016-11-23, 23:48
En till fråga: Borde jag öka längden jag simmar med tiden för att fortsätta få resultat? Och isåfall hur mycket ska jag öka och hur ofta? Eller kan jag hålla mig till 1000 meter..
Tack igen!
Mer träning brukar ge mer resultat om man inte går överbord inte så att dubbel träning ger dubbla resultat utan marginalnyttan av mer sjunker ju mer man gör. Öka långsamt. Du kan behålla tiden och försöka komma längre till att börja med, kanske. Men sen kanske du även bör simma längre tid så småningom. Träning bör ske progressivt på något sätt. Men hetsa inte för mycket med det till att börja med, kontinuitet är viktigast.

Wain
2016-11-24, 09:43
En till fråga: Borde jag öka längden jag simmar med tiden för att fortsätta få resultat? Och isåfall hur mycket ska jag öka och hur ofta? Eller kan jag hålla mig till 1000 meter..
Tack igen!

Jag skulle satsa på successivt ökad tid och intensitet. Tid ffa då det är så tiskrävande runt simningen (ta sig dit, byta om, duscha, etc). Intensitet eftersom annars blir det enklare och enklare desto bättre du blir... Dessutom försök lära dig rygg och crawl (fjäril kan du glömma utan intruktör).

hugok
2016-11-24, 10:41
Simningen kommer bränna kalorier, ja. All rörelse bränner kalorier, bara att googla hur mycket. Men det kommer också att öka din aptit i motsvarande utsträckning. Så gå ned i vikt kommer du inte göra av att enbart simma som Grub skriver, det sker i kosten. Antingen räkna kalorier eller ät mat som är mättande och näringstät i förhållande till dess kalorier. Kroppen är mästare på att anpassa sig och kommer därför anpassa aptitne efter aktivitetsnivån.

Stuffer
2016-11-24, 15:21
Tack så mycket för era svar! Kul att höra att simning är så bra.
Och ang att tänka på kosten, jag äter lika dant som jag gjorde innan jag började simma.

Men hur åt du innan då och hur såg vikten ut? Stod den stilla eller gick den uppåt?

cero
2016-11-24, 16:17
När man tränar kompenserar kroppen ofta genom stillasittande och ökad aptit, så träning är i många fall ineffektivt för att gå ned i vikt. Jag hade simmat för hälsans skull och dragit ned på maten för att gå ned i vikt.

HenrikJ
2016-11-24, 19:27
Simmade bort mitt valpfett när jag var i femtonårsåldern. Det har inte kommit tillbaka sedan.

theweather
2016-11-24, 23:03
Min vikt gick inte uppåt, utan låg stilla. Äter en varierad kost! Vill helst inte behöva ändra kosten, utan mer satsa på träning.
Jag läser det cero skrev om att träning i många fall är ineffektivt för viktminskning. Tråkigt...

Wain
2016-11-25, 10:20
Jag läser det cero skrev om att träning i många fall är ineffektivt för viktminskning. Tråkigt...

Konditionsträning är ofta(st?) effektivt för viktminskning.

King Grub
2016-11-25, 10:25
Konditionsträning är väldigt ineffektivt för viktminskning. Okej för att motverka viktuppgång.

Stuffer
2016-11-25, 10:52
Min vikt gick inte uppåt, utan låg stilla. Äter en varierad kost! Vill helst inte behöva ändra kosten, utan mer satsa på träning.
Jag läser det cero skrev om att träning i många fall är ineffektivt för viktminskning. Tråkigt...

Men om du är en varierad kost (som kanske till och med är bra?) så kan du komma långt bara på att justera storleken på dina portioner. Du måste ju inte börja leva på vatten och broccoli

Wain
2016-11-25, 12:03
Konditionsträning är väldigt ineffektivt för viktminskning. Okej för att motverka viktuppgång.

K, jag tycker iaf det är jobbigt att behålla vikten när jag ligger på 15h och mer per vecka, men jag kanske är någon form av undantag.

Bulkperiod
2016-11-25, 13:33
när jag ligger på 15h och mer per vecka

Ineffektivt, inte många som har tid eller lust att spendera över 2h per dag i snitt på löpbandet.

andeem
2016-11-25, 13:56
Simning är generellt skonsamt för kroppen och du kan troligen simma längre tid än du kan springa utan att slita ut dig och/eller bli skadad.

Å andra sidan misstänker jag att det krävs att du har hyfsat bra teknik för att du ska få ordentlig intensitet i träningen. Jag upplever att jag är så kass på att simma att jag har svårt att få upp pulsen riktigt.

Wain
2016-11-25, 14:42
Ineffektivt, inte många som har tid eller lust att spendera över 2h per dag i snitt på löpbandet.

Effektivt, minst hälften av all min träning är transport till/från jobb. Kan ju tillägga att jag måste foksera på att äta extra vid mindre träningsvolym också, fast vid ca 15h börjar det bli jobbigt.

Wain
2016-11-25, 15:54
http://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131%2816%2930554-X

The global epidemic of obesity and its associated chronic diseases is largely attributed to an imbalance between caloric intake and energy expenditure. While physical exercise remains the best solution, the development of muscle-targeted “exercise mimetics” may soon provide a pharmaceutical alternative to battle an increasingly sedentary lifestyle.

King Grub
2016-11-25, 21:25
Det där stämmer ju inte alls. :p Inte om man jämför med kostreglering. Träning är i sig i princip värdelöst för viktnedgång. Visat om och om igen.

poppen11
2016-11-26, 09:30
Det där stämmer ju inte alls. :p Inte om man jämför med kostreglering. Träning är i sig i princip värdelöst för viktnedgång. Visat om och om igen.

Lust att länka till någon av dessa studier?

Shivve
2017-01-09, 17:04
Jag har "hyfsa" nyligen börjat simma själv (sedan Sept)

Av min erfarenhet så tänk som att du skulle ut o springa.
Springer du 10 km ofta och sedan ökar längden till 13 km så blir du inte snabbare. Du blir bättre på att springa längre (men inte snabbare). Du måste få in de där muskelfibrerna av hårdare springning/simning för att bli snabbare.
Du måste slänga in intervaller i simningen.
Om nu nu simmar 1000m per gång (utgår ifråm 25 m bana)

Värm upp med kanske 200-300 meter vanlig simning (8-12 längder)
Vila 1 min

Kör 200-300 meter med att du simmar vanligt 25m sedan lägger en spurt på 25m tillbaka. Gör så 8-12 längder

Vila 1 min.

Simma 3x100 spurt (4 längder) alt 3x50 (2 längder) om du märker att du inte riktigt klarar att simma snabbt 100 meter

etc etc etc.

om du nu simmar 4-5 gånger i veckan så skulle jag säga att 1-2 skall vara "distans"
1-2 intervall minst 1 där du bara tränar REN teknik (inge tanke på hur snabbt det går) bara se till så att ben,höft,armar,drag är rätt