handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstfästet mot bröstbenet.


Isseman
2016-11-23, 13:07
Tja kolo! Innan jag går till en sjukgymnast kanske någon här kan hjälpa mig på traven.

Jag var dum i huvudet i våras när jag tränade calisthenics, körde på tok för stor volym på dipsen (viktade i ringar, single bar och dubbel bar) vilken resulterade i att jag fick ont i högra bröstet ungefär i mitten av stora bröstmuskeln in mot sternum precis där det fäster. Efter detta har smärtan aldrig gett sig och ibland känns smärtan längre ut alltså som det gör ont i flera fiber längre in, alltså upp mot axeln.

Smärtan kan komma i vardagen också om jag sträcker ut armen i vissa vinklar och tar i och ska lyfta/dra något osv.

Just nu kör jag låg bröstvolym, bänk 2 ggr veckan ena passet 3x10 och det andra 3x5. Kör rullande halvkropp. Bänken känns i bröstet men fungerar om jag stretchar en del innan. Dips och flyes fungerar där emot inte för det sträcker för mycket i pecsen.

Någon som varit med om någon liknande överansträngning och vad har ni gjort isåfall?

CoKEmaN
2016-11-25, 12:03
Skulle kunna vara tietzes syndrom/costochondrit, inflammation i bröstben/brosk. Tar lång tid att läka, bra att tänka på är att försöka avlasta lederna mot bröstbenet, retrahera skuldror osv.
I annat fall risk för muskelsträckning/partiell ruptur i pectoralis..

Isseman
2016-11-27, 15:52
Skulle kunna vara tietzes syndrom/costochondrit, inflammation i bröstben/brosk. Tar lång tid att läka, bra att tänka på är att försöka avlasta lederna mot bröstbenet, retrahera skuldror osv.
I annat fall risk för muskelsträckning/partiell ruptur i pectoralis..

Tack för infon!
Tror det vara partiell ruptur av pectoralis då det har stämt in rätt bra på det jag läst.

Glömde tillägga att det small/knäppte till i bröstmuskeln när jag bänkade för någon vecka sedan..

Ska boka tid hos sjukgymnast nu i veckan!

CoKEmaN
2016-12-02, 10:24
Hoppas det går bra! :)

CalleP
2016-12-07, 02:28
Jag hade det i sommras pga av att jag körde dips när jag inte hade tränat på länge. Smärtan var dock mer på vänster sidan men var även kvar i bra mycket längre än vad det behövde vara.

De sakerna som gjorde det bättre för mig var dessa:
- Inte göra övningar som gjorde det värre eller gjorde något ont ( typ drag från ovan och bröst övningar )
- Inte sova på sidan utan försök sova på ryggen / magen.
- Stretcha lätt kring bröst och rygg


Nu några månader senare är det helt borta.

Isseman
2017-01-17, 21:25
Hoppas det går bra! :)

Jag hade det i sommras pga av att jag körde dips när jag inte hade tränat på länge. Smärtan var dock mer på vänster sidan men var även kvar i bra mycket längre än vad det behövde vara.

De sakerna som gjorde det bättre för mig var dessa:
- Inte göra övningar som gjorde det värre eller gjorde något ont ( typ drag från ovan och bröst övningar )
- Inte sova på sidan utan försök sova på ryggen / magen.
- Stretcha lätt kring bröst och rygg


Nu några månader senare är det helt borta.

Update:
Jag har vilat från all bröst träning nu sen 23e november.
Har varit hos sjukgymnasten och gjort två stycken stötvågsbehandlingar och fått nålar.
Detta har ej hjälpt utan samma diffusa konstiga ömhet inuti (djupt) är kvar.

Kör därför en 10 dagars diklofenak-kur nu med 100mg om dagen. Får se om detta kanske kan hjälpa. Rullar bröstet de dagar jag tränar överkropp och gör inga övningar som kan trigga eller där det känns i bröstet.

Scratch89
2017-01-18, 20:22
Men vilken jävla klåparsjukgymnast som gett dig stötvåg och akupunktur.

Isseman
2017-01-18, 21:33
Men vilken jävla klåparsjukgymnast som gett dig stötvåg och akupunktur.

Förmodligen är det Diklofenak och vila som gäller. Inget annat tips?

Isseman
2017-01-18, 22:01
Misstänker själv någon typ av costochondrit fast en mer mild symptom, jag kan ju träna allt utom just pressar för bröst och flyes/dips är värst då det sträcker. Känns som smärtan är djup, smärtan börjar från sternum och går längs med revbenen en bit åt sidan (höger bröst).
Ibland känns det irriterat bara av att torka håret/torka något med disktrasan då pecs aktiveras. Samtidigt kan jag göra hand stand pushups och viktade Chins på gymmet utan problem/några känningar alls.

Försökt rulla området med boll (lugnt) & stretchar för att inte bli stel runt/i bröstmusklerna.

Inne på 8e dagen på Diklofenak 100mg om dagen men ingen skillnad än så länge..

Scratch89
2017-01-19, 21:23
Om du djupandas, känner du besvär då? Eller förstärkt; om du lateralflekterar (dvs lutar överkroppen) åt vänster eller höger (eventuellt lyfter motsatt arm upp i luften) och djupandas, känner du besvär då?

Har du tappat rörlighet i bröstryggsrotation? Sitt ned på båda sittbensknölarna, händerna på bröstet och försök rotera så långt du kan åt båda håll.

Isseman
2017-01-20, 08:47
Om du djupandas, känner du besvär då? Eller förstärkt; om du lateralflekterar (dvs lutar överkroppen) åt vänster eller höger (eventuellt lyfter motsatt arm upp i luften) och djupandas, känner du besvär då?

Har du tappat rörlighet i bröstryggsrotation? Sitt ned på båda sittbensknölarna, händerna på bröstet och försök rotera så långt du kan åt båda håll.

Nej på båda svaren! Känner ingenting när jag andas eller lutar mig samt kombinationen :) Har inte heller fått försämrad rörlighet.

Isseman
2017-02-01, 18:19
Bump

kalis
2017-02-01, 18:24
Hjälpte inte kuren med Diklofenak?

Isseman
2017-02-01, 21:56
Hjälpte inte kuren med Diklofenak?

Jo den hjälpte ganska mycket. Känns inte alls lika mycket längre men fortfarande lite irriterat vid vissa rörelser.

Isseman
2017-06-24, 18:19
Update.

Har alltså inte tränat bröst sen 23 november. Har nu i x antal veckor har jag kört lite calisthenics där jag gjort en del l-sit till handstands och pushups i handtag till plankan etc, samt andra liknande övningar där bröst blir involverat. det har fungerat ok och aldrig gjort speciellt ont under själva träningen, dock kan det ömma och knivsticka till i bröstet emellanåt.. jag kommer börja träna lite lätt bröst (Vi pratar något set hantelpress med typ 15kg lol) 1-2ggr i veckan och fortsätta att stretcha mycket bröstrygg, rulla/massera patten och så får vi se vad som händer!

har iallafall blivit 10 ggr bättre på diverse handstands pushups under denna tiden, hoppas jag har adderat lite massa på axlarna.

G_lund
2017-07-03, 10:39
Om du djupandas, känner du besvär då? Eller förstärkt; om du lateralflekterar (dvs lutar överkroppen) åt vänster eller höger (eventuellt lyfter motsatt arm upp i luften) och djupandas, känner du besvär då?

Har du tappat rörlighet i bröstryggsrotation? Sitt ned på båda sittbensknölarna, händerna på bröstet och försök rotera så långt du kan åt båda håll.

Vad tänkte du att dessa problem kan bero på Scratchen? Dessa stämmer väldigt bra in på mig, speciellt vid lutning av överkroppen. Sträcker/sticker som satan "nära ryggraden" mellan skulderbladen.

Har varit hos sjukgymnast för detta och den värsta stelheten i bröstryggen börjar bli bättre efter 3 veckors användande av de rotationsövningarna jag fick av henne. Men spänningarna vid lateralflektion kvarstår.

Isseman
2018-07-23, 09:26
Uppdatering.
Verkar äntligen som mina problem har börjat avta. Kan i dagsläget utföra strikta ring muscle ups + muscle ups i bar utan att dagarna efter ha ont. Vid djupa dips i dipsbars kan jag uppleva att jag känner lite vid utförandet men fortfarande lugnt dagarna efter. Jag kör just nu låg låg volym och inga flyes eller liknande.
Tror jag kommer fortsätta med låg volym men ändå successivt öka.
Ett tips till er som liknande, vila. Länge. Tyvärr.
Studsa inte heller i dips när ni fått problemen utan kör långsamt start och stopp.

Scratch89
2018-07-26, 07:42
Vad tänkte du att dessa problem kan bero på Scratchen? Dessa stämmer väldigt bra in på mig, speciellt vid lutning av överkroppen. Sträcker/sticker som satan "nära ryggraden" mellan skulderbladen.

Har varit hos sjukgymnast för detta och den värsta stelheten i bröstryggen börjar bli bättre efter 3 veckors användande av de rotationsövningarna jag fick av henne. Men spänningarna vid lateralflektion kvarstår.

Såhär ett år senare; revben. :D

Isseman
2018-08-07, 07:30
Bra samlingstråd för väldigt många personer med kostokondrit/Tietzes syndrom.

https://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=111056551

Isseman
2018-08-07, 07:37
Update igen:

Mer än 3 set ring muscle ups vid samma tillfälle och högre frekvens = ajajaj.. Inte sådär sjukt ont som innan, men fortfarande så det inte är bra.

Kommer skita i allt med muscle ups/dips etc ett tag nu igen för det värsta är egentligen den djupa dipen (det var där allt startade som sagt). Kommer börja utföra hantelpress med full ROM och lätt vikt som prehab istället och där succesivt jobba mig uppåt. Utföra kanske 2 set x 2 dagar i veckan. Uppdatering kommer.

Isseman
2020-06-02, 08:55
Update:

Fortfarande ont.. dock kan jag lära mig att träna med det.
Fungerar t.ex. att köra 3 set strikta ring MUs, men kör jag 2-3 set tunga bänk innan blir det direkt för mycket.

Likadant om jag kör 2-3 set tunga hantelpress och sedan kör bar MUs 3 set failure (tungt på de sista) så kan jag få ont. Där emot om jag sprider ut MUs som i en crossfit WOD (där varje set med typ 3-4st är enkelt och ej fail) så får jag inte ont.

Dips och viktade dips gör jag ej/ej provat. Likadant med flyes..

Isseman
2020-12-04, 13:53
Update

Köpte en back pod och den har räddat mig. Jag har använt den typ varje dag för att släppa upp spänningarna runt bröstkorgen och få bort min costocondritis.

Jag kan idag träna tung bänk och ring MUs i samma pass!!! Och utför fler set bröst i veckan än jag kunnat på år.

Jag får dock ta det lugnt eftersom att det kan bli för mycket ibland. Men bara att jag ens kan göra ring muscle ups igen är så jävla roligt!

Du som har problem med detta, kika på
https://www.youtube.com/user/TheBackpodBODYSTANCE

Glasnost
2020-12-12, 23:57
Massagepistol. Jag köpte en för 4000 kr, det går att fixa det mesta med en sådan..

CoKEmaN
2020-12-16, 11:12
Massagepistol. Jag köpte en för 4000 kr, det går att fixa det mesta med en sådan..

Har du någon evidens för det?

Phjanton
2020-12-16, 11:19
Har du någon evidens för det?

Hamrade in ett par spikar som vandrat ut ur dörrfodret men min massagepistol. Multiverktyg kanske är rätt namn?

CoKEmaN
2020-12-16, 11:51
hamrade in ett par spikar som vandrat ut ur dörrfodret men min massagepistol. Multiverktyg kanske är rätt namn?

+1