handdator

Visa fullständig version : Hip shift, varför? vad göra?


Jaive
2016-11-22, 22:39
Jag har märkt att jag hamnar lite snett i botten på mina knäböj, att det ser ut som att höger skinka är högre än vänster och att höften glider lite åt höger när jag är på väg upp.

Jag undrar nu följande:

Utifrån det som syns på videon, hur illa är det egentligen? Jag har för tillfället inte ont någonstans, utöver att jag känner en viss stelhetskänsla i framsidan på höger höft ibland, men det misstänker jag snarare är orsak än symptom.

Vad kan detta bero på? Jag har varit skadad i vänster knä och det är därför möjligt att jag lite halft omedvetet lägger mer tyngd på högersidan. Jag känner mig som sagt även lite tight i framsidan på höger höft. Det kan även nämnas att jag har rätt kass förmåga till inåtrotation i höften. Utåtrotationen har jag lyckats jobba på så att den är acceptabel. Det kan även nämnas att jag har kass rörlighet i båda fotlederna.

Vad göra?

Här är en video tagen framifrån där jag gör en 4:a på kring 80% av 1rm.
a0mxnQuMiOQ

Määng
2016-11-22, 23:16
Kan du filma bakifrån?

Loke
2016-11-22, 23:21
Hoppas du får intressanta svar. I de flesta fall när jag sett dylikt har man även kunnat se att knäna rör sig olika. Om man då är superpetig med knäna så fixar man även höften. I ditt fall ser de dock ut att röra sig lika om än en aning skakigt. Det kanske egentligen inte är nåt, men det är iaf Mest på höger sida. Om klippet inte är speglat på nåt sätt så är det alltså även sidan där du känner av nåt på lårets framsida. Now, båda dessa saker är starkt kopplade till att nåt inte funkar som det ska i gluteusområdet. Så min första grej skulle vara att aktivera rumpan med typ kissande hund och höftlyft och dylikt trams, och sen testa igen. Någon förbättring vad gäller knästabilitet, känning i framsida lår ELLER ursprungsproblemet är intressant och kanske relevant.

Men ja, det är bara var jag skulle börja rota, hoppas andra har mer djupgående tankar.

Jaive
2016-11-22, 23:48
Kan du filma bakifrån?

Japp, fixar det nästa böjpass. Borde ha gjort det redan idag men det blev inte så.

Hoppas du får intressanta svar. I de flesta fall när jag sett dylikt har man även kunnat se att knäna rör sig olika. Om man då är superpetig med knäna så fixar man även höften. I ditt fall ser de dock ut att röra sig lika om än en aning skakigt. Det kanske egentligen inte är nåt, men det är iaf Mest på höger sida. Om klippet inte är speglat på nåt sätt så är det alltså även sidan där du känner av nåt på lårets framsida. Now, båda dessa saker är starkt kopplade till att nåt inte funkar som det ska i gluteusområdet. Så min första grej skulle vara att aktivera rumpan med typ kissande hund och höftlyft och dylikt trams, och sen testa igen. Någon förbättring vad gäller knästabilitet, känning i framsida lår ELLER ursprungsproblemet är intressant och kanske relevant.

Men ja, det är bara var jag skulle börja rota, hoppas andra har mer djupgående tankar.

Tack för din input :) Ska testa att aktivera rumpan under kommande pass och se om det hjälper något.

Jishuku
2016-11-23, 00:17
Kanske kommer låta som ett dumt förslag, men det har gjort skillnad för mig: promenera mer! Gå vart du än ska. Du kanske inte känner av det när du promenerar i rask takt, men det gjorde jag. Var smått obekvämt att gå fort. Så jag gav mig den på att cykla mindre och promenera mer. Tillslut hade min höft justerat till sig. Tror att jag satt stilla för mycket och kanske lite snett. Att jag då även satt när jag skulle någonstans gjorde att det bara blev värre och värre.

1x0
2017-12-15, 12:59
Jag håller på att lägga upp en plan (spamtittar youtubevideos) att fixa mitt hipshiftande, i knäböjen!
Ska skriva mer ingående, dela med mig av planen, senare.

Har en snabbfråga:
Om jag skiftar åt vänster halvvägs upp (vid min sticking point), så här (bilden nedan). Är det min högra eller vänstra skinka som är svag? Jag vet att det kan vara något annat/kombination av flera saker. Min vänsterskinka är mindre utvecklad än högra. Sett i två andra hipshiftvideos att sned på uppvägen kan bero på obalans mellan skinkorna (även benstyrka).
Det kan vara hela mitt vänsterben som är svagare? Trycker mer med högra (starkaste benet) så jag hamnar snett?

http://www.ptonthenet.com/images/articles/fear_t4.jpg


Just nu tror jag att min bottensnedhet är rörlighetsrelaterat (höft och fotled) och sticking-point-snedheten (halvvägs upp) är styrkerelaterat (hela vänsterbenet (inklusive rumpan) och eventuellt bålstyrka)!
Är inte så sned i botten, utan det är halvvägs upp (på tunga vikter) som rumpan sticker iväg som på bilden.