handdator

Visa fullständig version : Dåligt att dricka mycket sojamjölk som man?

nrojb
2016-11-22, 21:35
Hej!

Finns det något negativt med att dricka 3-5L sojamjölk i veckan?
Varianten jag dricker är "Alpro Soya original".
Kalorimässigt är det inget problem för min del.

Jag har hört om att det finns något att det kan öka mängden östrogen hos oss män.

Jag mejla frågan till Alpro om det fanns några risker att dricka de mängderna på var de svarade "Det finns inga kända risker med att dricka så mycket sojadryck. Dock ska man ju alltid försöka att variera sin kost så långt det är möjligt."

Vad säger expertpanelen?

Diomedea exulans
2016-11-22, 21:41
Nej, det är nästan omöjligt att få för mycket av det där östrogen-ämnet (har glömt vad det heter) via kost. Man ska börja ta det som tillskott om man ska oroa sig.

King Grub
2016-11-22, 21:42
Här sänktes östronnivåerna vid intag av 2.8 liter sojamjölk per vecka.

http://cebp.aacrjournals.org/content/10/3/179.abstract

Morty
2016-11-22, 23:44
Det man generellt hör om soja är inte alls samma slutsatser som man läser om när söker artiklar på pubmed. Blev faktiskt lite chockad första gången.

cero
2016-11-23, 01:29
Det man generellt hör om soja är inte alls samma slutsatser som man läser om när söker artiklar på pubmed. Blev faktiskt lite chockad första gången.

Vad hör man om soja generellt?

Hobbes
2016-11-23, 04:38

Nu blev jag nyfiken oxå. Dricker själv uteslutande mandelmjölk dock.

Beemel
2016-11-23, 04:46
Vad hör man om soja generellt?

Från foliehattar: Att man får i sig massa östrogen och GMO är satans verk.
Från normala vettiga människor: det är en bra proteinkälla som kommer från bönor