handdator

Visa fullständig version : Knäböj - nu blir det fan en principsak!


ziggekatten
2016-11-22, 19:33
Okej, lite bakgrund först innan vi kommer till pudelns kärna:

46 bast, 187 lång, 91 pannor matchvikt, som insett att som aktiv sjöräddare är det dags att få ordning på fysiken. Har som bakgrund styrketränat lite mer än tre år mellan 30-33 års ålder innan livets hemskheter satte stopp för saker, och gick under dessa två år från 75 klena kilo till nästan 100 pannor(inklusive en del fett så klart, åt fem ggr om dagen...), där jag som n00b givetvis började i maskiner till att gå till fria vikter. Det var här jag upptäckte min favorit marklyft, men det är en annan historia. Dock var det en övning jag aldrig tog tag i; knäböj...jag hatade den...vägrade....förträngde, och till sist skippade jag skiten.

Snabbspolning framåt till idag, då jag sedan fem månader kommit igång igen, med fokus på basövningarna, böj, mark, bänk och press.

Kör SS från scratch, dvs låga vikter iniitalt, och jag har fortfarande progression, och ligger just nu i mark(120 kg), bänk(70 kg), Press(47 kg), stångrodd (70 kg) men böj suger purjo....tvärstopp vid 57 pannor. Och då menar jag tvärstopp.

Började knäböjen med goblet squats utan vikt, ökat på efter hand, och har nött och nött teknik, för att sakta men säkert lära mig den här jävla grejen.

Nu är det så här, när saker jävlas, jävlas jag tillbaka. Min kroppjävel skall innan 50 nå följande mål:

- Bänk: 100 kg
- Mark: 2x kroppsvikt
- Böj: 1,5x kroppsvikt
- Press: 75 kg

Alla mål utom böj verkar lätta att nå, men hur fan gör jag med böjen? Kan liksom inte bli klok vad som är problemet, då jag inte får träningsvärk ens av denna övning.

svenbanan
2016-11-22, 20:56
Det handlar ju troligen om nån form av teknikproblem om du kan marka 120kg men inte böja 60kg.

Har du ingen atletklubb i närheten du kan vända dig till för lite assistans?

Annars får du väl försöka filma dina försök till knäböj och lägga upp här för folk att ge feedback på.

Lycka till!!! :)

Bjorneman
2016-11-23, 01:56
Det låter onekligen väldigt konstigt. Uppsök en atletklubb eller någon kunnig person.

Gerdler
2016-11-23, 09:48
Bara mata på med böj, och filma dig själv. Kolla formen mot folk som böjer på Youtube eller nåt. Är det uppenbart att du gör fel så försök ordna det. Jag hade nog styrkeförhållande som dig i böj-mark nån gång tidigt i min träningskarriär. För mig var problemet rotat ganska mycket i flexibilitet, jag försökte lösa det med stretching men det som hjälpte mest var att böja oftare och sträva efter djupet i alla set.

Tobbey
2016-11-23, 14:22
Rörlighet är a och o för knäböjen. Troligtvis något problem där.

oscarovegren
2016-11-23, 22:35
Släng upp en video så ska du se att du knäböjer mer än du bänkar på någon vecka

ziggekatten
2017-03-04, 13:49
Sent svar, men efter att ha tagit hjälp så har det hänt grejer. Problemet jag har är enkelt. Jag har hela tiden gått så djupt jag kunnat, vilket i princip är röven mot vaderna. Problemet är att jag inte är optimalt konstruerad och inte rörlig nog, och när jag kommer till en viss gräns böjer sig ryggen lite, varpå hamstring och gluteus slappnar av och tappar anspänning, vilket innebär att all kraft försvinner. Efter en timmes tekniknötande med hjälp, har jag nu hittat punkten där jag skall vända vilket plötsligt öppnade en ny värld. Balans och anspänning under hela böjen och det känns plötsligt nästan bekvämt....

Under passet då jag tog hjälp, böjde jag en femma på 70 kilo utan problem eller rädsla för att faila, och nu fyra veckor senare är jag uppe på 80 kilo och fortfarande ökande...

Och dessutom utan känningar i ländryggen.

Illustrerade mannen
2017-03-04, 20:21
Sent svar, men efter att ha tagit hjälp så har det hänt grejer. Problemet jag har är enkelt. Jag har hela tiden gått så djupt jag kunnat, vilket i princip är röven mot vaderna. Problemet är att jag inte är optimalt konstruerad och inte rörlig nog, och när jag kommer till en viss gräns böjer sig ryggen lite, varpå hamstring och gluteus slappnar av och tappar anspänning, vilket innebär att all kraft försvinner. Efter en timmes tekniknötande med hjälp, har jag nu hittat punkten där jag skall vända vilket plötsligt öppnade en ny värld. Balans och anspänning under hela böjen och det känns plötsligt nästan bekvämt....

Under passet då jag tog hjälp, böjde jag en femma på 70 kilo utan problem eller rädsla för att faila, och nu fyra veckor senare är jag uppe på 80 kilo och fortfarande ökande...

Och dessutom utan känningar i ländryggen.

Kul! Grattis till att du hittade "felet"! Kör hårt!

ceejay
2017-03-04, 20:30
Bra! Det krävs att man tar hjälp utifrån för att kunna analysera vad som inte riktigt funkar ibland.

ziggekatten
2017-04-20, 20:00
Allt man behöver veta kring relationen man/kvinna
https://www.youtube.com/watch?v=SZ6mVumHY9I