handdator

Visa fullständig version : Huliganer och våld


Pudzianovski
2016-11-21, 19:03
Såg/läste att det var nåt nytt bråk igen med Helsingborg. Eftersom jag är oinsatt i svensk fotboll och våldskulturen kring detta så kanske någon annan kan förklara för mig.

Varför är det "ofta" våld vid matcher i Sverige? Är det så himla svårt att få stopp på egentligen?

Magnus N
2016-11-21, 19:07
Borde inte vara svårt att lösa våldsproblemet inne på arenan, kan bli svårare utanför. Men har England kunnat lösa sina problem borde vi här klara av detsamma

gyros
2016-11-21, 19:11
Såg/läste att det var nåt nytt bråk igen med Helsingborg. Eftersom jag är oinsatt i svensk fotboll och våldskulturen kring detta så kanske någon annan kan förklara för mig.

Varför är det "ofta" våld vid matcher i Sverige? Är det så himla svårt att få stopp på egentligen?

Svensk supporterkultur och alltför frikostig lagstiftning. Tror inte problemet går att "stoppa" men möjligtvis flytta. Det är ju dock betalande supportrar så föreningarna är ju inte så intresserade av sådana lösningar. cofffee

Pudzianovski
2016-11-21, 19:11
Tänker mest inne på matcherna. Jag förvånas alltid över den slapphänta attityden. Som om man egentligen inte orkar bry sig om det. Fast jag är inte insatt heller så det kanske är lite naivt av mig.

shadowfire
2016-11-21, 19:18
Videosnutt från det som skedde i Helsingborg finns på svt här;
http://www.svt.se/sport/fotboll/skandalscener-pa-olympia/

De kanske är religiösa?

1 § Den som på allmän plats deltar i en allmän sammankomst enligt ordningslagen (1993:1617), som utgör demonstration eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet, får inte helt eller delvis täcka ansiktet på ett sätt som försvårar identifikation, om det vid sammankomsten uppkommer en störning av den allmänna ordningen eller en omedelbar fara för en sådan störning. Detsamma gäller den som på allmän plats deltar i en folksamling, som inte utgör allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt ordningslagen, om folksamlingen genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna.

Förbudet gäller inte den som täcker ansiktet av religiösa skäl. Det gäller inte heller i den utsträckning deltagare i en allmän sammankomst, som avses i första stycket, med stöd av 2 kap. 11 a § ordningslagen fått tillstånd att helt eller delvis täcka ansiktet.

Pudzianovski
2016-11-21, 19:20
Videosnutt från det som skedde i Helsingborg finns på svt här;
http://www.svt.se/sport/fotboll/skandalscener-pa-olympia/

De kanske är religiösa?

Ja, Alla(h) har helt plötsligt blivit muslimer. :)