handdator

Visa fullständig version : Fråga angående csn


Kaalle
2016-11-21, 15:22
Har mailat csn men dom brukar ta ett bra tag att svara, har inte möjlighet att ringa heller.

Situationen är denna. Saknar en(!) poäng som jag måste läsa in för att få studiemedel för den kursen jag läser nu. Det är en 30 poängskurs uppdelat i 4 moment på 7,5 p vardera med 4 inlämningsuppgifter i varje moment. Jag ligger efter, måste jag läsa ett helt moment för att det ska registreras eller motsvarande? Eller om jag jobbar undan en uppgift kan man omsätta den i poäng? Borde ju räcka till en poäng och således får csn uppgifter från skolan om att jag plockat den ynka lilla poängen som krävs.

Tack på förhand allt detta är väldigt nytt för lilla mig.

anvihl
2016-11-21, 15:29
Har mailat csn men dom brukar ta ett bra tag att svara, har inte möjlighet att ringa heller.

Situationen är denna. Saknar en(!) poäng som jag måste läsa in för att få studiemedel för den kursen jag läser nu. Det är en 30 poängskurs uppdelat i 4 moment på 7,5 p vardera med 4 inlämningsuppgifter i varje moment. Jag ligger efter, måste jag läsa ett helt moment för att det ska registreras eller motsvarande? Eller om jag jobbar undan en uppgift kan man omsätta den i poäng? Borde ju räcka till en poäng och således får csn uppgifter från skolan om att jag plockat den ynka lilla poängen som krävs.

Tack på förhand allt detta är väldigt nytt för lilla mig.

Det måste registreras att du har klarat ett helt poänggivande moment i dom allra flesta fallen, hänger på hur skolan rapporterar poängen, i värsta fall måste du klara 7,5hp för att få din 1hp, men ibland kan man få delpoäng, prata med skolan, inte CSN som bestämmer det. Får du skolan att gå med att delrapportera din ena inlämningsuppgift klarar du dig, CSN bryr sig inte om hur poängen kommer till bara du införskaffar dom.

Ibland kan man få dispens från CSN också om man har skäl till att man ej klarat momenten innan såsom sjukdom eller dylikt.

Stråhle
2016-11-21, 15:34
Har varit i samma sits, saknade 1,5 hp. Dem är hårda med kraven. Undantag sker vid särskilda skäl typ sjukskrivning eller personliga skäl.

Eller ifall du bara sökte csn för en termin förra gången så tror jag dem kan kolla upp snittet senaste året istället.

Annars är gränserna stenhårda, vilket dem ska vara tycker jag.

Kaalle
2016-11-21, 16:41
Poänget är från en kurs jag avbröt för 2 år sen. Så då får jag se till att klara hela momentet då antar jag?

Guckenn
2016-11-21, 17:35
Prata med kursansvarig eller någon annan ansvarig och kolla om du kan tillgodoräkna dig poängen för en inlämningsuppgift direkt istället för att vänta på att hela momentet ska ta slut.

Kaalle
2016-11-21, 17:52
Prata med kursansvarig eller någon annan ansvarig och kolla om du kan tillgodoräkna dig poängen för en inlämningsuppgift direkt istället för att vänta på att hela momentet ska ta slut.

Ska göra så, håll tummarna!

Tack!

baggard
2016-11-21, 18:06
Började plugga i höst och fick inte godkännande till studiemedel eftersom jag saknade 0.5p från en gammal distanskurs jag aldrig fullföljde. 0.5p motsvarade en veckas studier så det enda jag var tvungen att göra var att be min utbildningsansvarige om ett intyg att jag haft god närvaro sedan skolstarten, vilket var nästan en månad vid det tillfället men det hade alltså räckt om jag bara haft ett intyg på att jag haft en veckas närvaro

Kaalle
2016-11-21, 19:24
Började plugga i höst och fick inte godkännande till studiemedel eftersom jag saknade 0.5p från en gammal distanskurs jag aldrig fullföljde. 0.5p motsvarade en veckas studier så det enda jag var tvungen att göra var att be min utbildningsansvarige om ett intyg att jag haft god närvaro sedan skolstarten, vilket var nästan en månad vid det tillfället men det hade alltså räckt om jag bara haft ett intyg på att jag haft en veckas närvaro

Intressant! Jag har inte lämnat in ett piss för jag är allmänt värdelös. Men det kanske räcker med det faktum att jag varit inloggad då. Inväntar svar från kursansvarige.