handdator

Visa fullständig version : dopingtester utan misstanke


Luca Brasi
2016-11-21, 13:33
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/dopingtester-utan-misstanke-kan-inforas

Diskutera!

MackeJuve
2016-11-21, 13:36
Jag är för. Då kanske man äntligen får bli testad :D

4623
2016-11-21, 13:40
Idioti, lägg resurer på något vettigt.

Pudzianovski
2016-11-21, 13:45
Skulle bli förvånad om majoriteten av kolozzeums användare tycker det är ett bra förslag :d

ApexProcyon
2016-11-21, 13:47
Beskatta människor hårt för att sedan lägga skattemedel på att godtyckligt kräva deras blod och urin medan de utövar sin hobby.

Hur kan någon tycka att det är en dålig idé? *facepalm*

Bruce Banner
2016-11-21, 13:50
Det är ju i praktiken ingen skillnad jämfört med hur det är nu så jag ser inte riktigt poängen men det hela faktiskt.

Polisen har rätt att dopingtesta "misstänkta" men den misstanken kan baseras på precis vad som helst så det blir mest trams tycker jag.

Nu handlar det väl om att RF skall få testa hur dom vill. Helt meningslöst är min mening.

MVH
/Bruce

hurril
2016-11-21, 13:53
De får testa som de vill på alla RF-anslutna gym.

leee
2016-11-21, 13:56
Gör inget,men att säga att vanliga gymmare är ett större problem än elitidrottare låter konstigt,det är väl dom som säljer som är problemet i så fall.

Bruce Banner
2016-11-21, 13:57
De får testa som de vill på alla RF-anslutna gym.

Precis, och nu skall de testa på alla gym som frivilligt ansluter sig till något...som dessa gym inte anlsutit sig till?

Fattar inte vad skillnaden är faktiskt.

MVH
/Bruce

hurril
2016-11-21, 14:02
Precis, och nu skall de testa på alla gym som frivilligt ansluter sig till något...som dessa gym inte anlsutit sig till?

Fattar inte vad skillnaden är faktiskt.

MVH
/Bruce

Jag gillar detta ur ett idrottsligt perspektiv men inte ur de andra.

Fogel
2016-11-21, 14:05
Är inte dopingtester dyra att utföra? Blir ju hög kostnad och låg positiv inverkan.

Loke
2016-11-21, 14:22
RF-gym, dvs Friskis, får väl redan idag göra detta. Det händer dock inte i någon betydelsefull omfattning. Med en ändring har skulle det väl i viss mån hamna på ett annat bord (dvs polisens), men om inte Friskis/RF har resurserna, varför skulle då polisen ha det? Tror det blir ett slag i luften gällande själva dopingfrågan. Kanske blir ett vertyg för polisen mot typ organiserad brottslighet, men jag vetefan.

Shqypnia
2016-11-21, 14:27
Alla vita kränkta män need to calm down. Har du inget att dölja så har du inget att vara orolig för.

anvihl
2016-11-21, 14:31
Alla vita kränkta män need to calm down. Har du inget att dölja så har du inget att vara orolig för.

Är rätt integritetskränkande att bli tvingad att visa könet mot sin vilja helt utan misstanke om brott.

aryaa
2016-11-21, 14:32
Alla vita kränkta män need to calm down. Har du inget att dölja så har du inget att vara orolig för.

*facepalm**facepalm*

itzhakskenstrom
2016-11-21, 14:38
Alla vita kränkta män need to calm down. Har du inget att dölja så har du inget att vara orolig för.

... Var det inte du som skapade en tråd om VPN-tjänster för inte så länge sedan? Har du något att dölja?

Grazzafukkinrazzi
2016-11-21, 14:40
... Var det inte du som skapade en tråd om VPN-tjänster för inte så länge sedan? Har du något att dölja?

0qIbFqhTgHw

Brofessorn
2016-11-21, 15:01
... Var det inte du som skapade en tråd om VPN-tjänster för inte så länge sedan? Har du något att dölja?

RMdmPZ4Xk1w


Löjligt förslag. Så om man bara tränar på ett gym, helt utan tecken på att man smuttar på den förbjudna juicen, kan man bli tvungen att visa kuken för en främling eller ta blodprov? Är ens doping ett problem på gymmen - vad har det då gett för konsekvenser? Finns mängder av personer på mitt gym som har tillstånd att bära byggarlinne, men inte fan är de ett problem. De sköter sin träning och är trevliga. Varför ska det ske en häxjakt på dem? De tävlar ju inte, så de fuskar inte. Är det på grund av en rädsla för att folk blir bättre i lilla landet lagom? Eller vill politikerna bara få det att framstå som att de åstadkommer något?

För övrigt äcklas jag av det hyckleri som kan förekomma inom polisen och kriminalvården. Deras förakt mot brottslingar är så stort, åtminstone när folk hör på. Om någon åker fast för att ha tagit en otillåten substans, oavsett om det är cannabis, kokain, heroin eller anabola, så är de "vidriga". Samtidigt är några av dem som säger så muskelberg till plitar som väger 120 kg uppdelat på 175 cm. Men de är givetvis änglar, de skulle aldrig röra något!

Yes
2016-11-21, 15:20
Fullständigt vidrigt förslag.

trädgårdsmöbel
2016-11-21, 15:22
Jag undrar hur ett övveraskande "visa könet och kissa när vi tittar" fungerar på de mer "integritetsstarka" gymbesökarna?

Det är väl en sak att konfrontera en svennebanan på det sättet, men tex. en kvinna från mellanöstern som tränar i Hijab? : "-Hej jag heter Pelle! Vi gör slumpmässigt utvalda dopingtester. Nu går du in på toan här, fläker upp underlivet och urinerar i en plastmugg medans jag tittar!"

Eller kommer man selektivt välja ut vita män för detta? Isåfall är testerna rasistiska och misogyna.

eternallord
2016-11-21, 15:22
"– De stora problemen med dopning finns inte inom den organiserade idrotten utan på gymmen, säger idrottsminister Gabriel Wikström (S) till SVT Nyheter."

När dom säger såhär, vilka problem är det dom syftar på då?

ceejay
2016-11-21, 15:24
Gabriel Wikström har sagt många konstiga saker. Gillar honom inte.

Jag tycker det låter absurt. För de första ska det vara lagligt att injicera saker om man vill, för det andra så är det sjukt storebror över det hela.

Fordon
2016-11-21, 15:38
Jag är för. Då kanske man äntligen får bli testad :D

This :naughty:

Alla vita kränkta män need to calm down. Har du inget att dölja så har du inget att vara orolig för.

Men på grund av såna här ogenomtänkta åsikter så är jag emot det.

Shqypnia
2016-11-21, 15:46
... Var det inte du som skapade en tråd om VPN-tjänster för inte så länge sedan? Har du något att dölja?

Jag har absolut ingenting att dölja :naughty:. Syftet med VPN var snarare att jag har en sida där jag snarare är rädd för hackare än att jag önskar dölja något.

Min poäng är ändock att jag inte förstår motståndet. Jag blåser gärna vid alkotest fast jag inte har kört som en dåre. Kan detta förslag skrämma unga grabbar lite från att faktiskt ens fundera över att ta steroider så är det j-vligt bra!

Vi är för lätt kränkta i detta landet.

Samma personer som är arga för "storebror" är också arga när brott inte löses, som ofta t.ex. kan lösas om det hade funnits kameror.

TheBeach97
2016-11-21, 15:47
Tränar 2ggr i veckan just nu, kör på ett gym med i stort sett 80% steroidbrukare (uppskattningsvis), fyfan vad alla är trevliga och sociala! Mycket gladare och trevligare gym än de flesta gym med vanliga "motionsgymmare" jag kört på.

NEJ ser ingen anledning att dopingtesta ens UTAN misstanke, man borde inte ens kunna göra det bara för att "nån ser stor ut", när jag berättar att det är så för amerikanska onlinekompisar så tar dom sig för pannan och fortsätter garva åt sverige som verkar ha blivit en vana efter allt dom läst om vårat land :D

Tree Fiddy
2016-11-21, 15:49
Det sjukaste är att man inte längre blir förvånad när sådana totalt hjärndöda förslag läggs fram. Man kan tycka vad man vill i själva dopingfrågan, men att aktivt arbeta fram förslag som det här är bara skrattretande pinsamt. Man skäms över att vara svensk.

(Oväntat att det är ett S-förslag också *rolleyes*)

Perramja
2016-11-21, 16:12
Suveränt förslag, då blir det lättare att fånga upp ungdomar som börjat med skiten innan det går för långt. Ju fler personer som lagförs medför förhoppningsvis en minskning av missbruket. Bryter man inte mot den lagen har man väl inget att oroa sig över, annars få man väl ta det på egen risk och sluta lipa över kontroller.

Flygplan
2016-11-21, 16:18
Polisen är extremt underbemannad, brottas med massuppsägningar och allvarliga brott reds inte upp längre. Och så kommer det här mitt i allt. Lägg resurserna på något viktigt istället för bövelen.

4623
2016-11-21, 16:31
Suveränt förslag, då blir det lättare att fånga upp ungdomar som börjat med skiten innan det går för långt. Ju fler personer som lagförs medför förhoppningsvis en minskning av missbruket. Bryter man inte mot den lagen har man väl inget att oroa sig över, annars få man väl ta det på egen risk och sluta lipa över kontroller.

:d

timoat
2016-11-21, 16:32
Sjukt. Tydligen är det att alltså att inkräkta på den personliga integriteten på folk som kommer hit att åldersbestämma och be om identifikation vid gränsen, men att dopingtesta svenskar på gym, ja det är helt ok. Sossarna i ett jävla nötskal.

Alla ni som säger att det är helt ok, är ni från vettet? Kanske ok att börja ta in folk utan misstanke på brott också, bara för att kolla? Eller köra random knarkprov på människor på stan? Varför inte, ni har ju inget att dölja! Eller kanske random att polisen kan börja kolla igenom era väskor? Eller en husransnsakan utan misstanke?

Gober
2016-11-21, 16:39
De får testa som de vill på alla RF-anslutna gym.

Jag gillar detta ur ett idrottsligt perspektiv men inte ur de andra.

Skillnaden är väl som sagt bara att mindre privata gym ej anslutna till RF också måste ställa upp.

Sen tycker jag pengarna ska läggas på annat, tex nätverken bakom försäljning/tillverkning. Bättre att sätta dit dr Gasp som tillverkar ryssfemmor i cementblandare än brukare som köper skiten, tex..Det är främst test helt utan misstanke jag är emot, då är man ute på tunn is.

trädgårdsmöbel
2016-11-21, 17:05
Tränar 2ggr i veckan just nu, kör på ett gym med i stort sett 80% steroidbrukare (uppskattningsvis), fyfan vad alla är trevliga och sociala! Mycket gladare och trevligare gym än de flesta gym med vanliga "motionsgymmare" jag kört på.

NEJ ser ingen anledning att dopingtesta ens UTAN misstanke, man borde inte ens kunna göra det bara för att "nån ser stor ut", när jag berättar att det är så för amerikanska onlinekompisar så tar dom sig för pannan och fortsätter garva åt sverige som verkar ha blivit en vana efter allt dom läst om vårat land :D

På hösten är alla motionärspreppisar bulkiga och glada, det är annorlunda framåt april-maj när de skall komma i form, då minskar det där sociala och de går med en min i ansiktet som uttrycker att de är ungefär en glömd proteindrink från att börja gråta.:)

Gober
2016-11-21, 17:08
Tränar 2ggr i veckan just nu, kör på ett gym med i stort sett 80% steroidbrukare (uppskattningsvis), fyfan vad alla är trevliga och sociala! Mycket gladare och trevligare gym än de flesta gym med vanliga "motionsgymmare" jag kört på.

NEJ ser ingen anledning att dopingtesta ens UTAN misstanke, man borde inte ens kunna göra det bara för att "nån ser stor ut", när jag berättar att det är så för amerikanska onlinekompisar så tar dom sig för pannan och fortsätter garva åt sverige som verkar ha blivit en vana efter allt dom läst om vårat land :D

Man kan ju ha vilken åsikt man vill, men just ditt argument är kanske inte det bästa.

Jag har träffat många pundare som är supertrevliga, det gör ju inte bruket lagligt, hur glad och trevlig man än må bli av en lina ladd.

mangemani
2016-11-21, 17:17
ah, måste vara det första bra förslaget jag har hört komma från sossarna.
bra det så att dn onödiga skiten försvinner.

Neithan
2016-11-21, 17:41
"– De stora problemen med dopning finns inte inom den organiserade idrotten utan på gymmen, säger idrottsminister Gabriel Wikström (S) till SVT Nyheter."

När dom säger såhär, vilka problem är det dom syftar på då?

Det är samma person som påstår att en fruktansvärt hög asylinvandring inte skulle kunna påverka andra samhällsfunktioner (såsom äldrevård) negativt - ens tanken att ökade kostnader inom flera sektorer skulle kunna påverka andra sektorer kunde inte nå fram.

Sjukt. Tydligen är det att alltså att inkräkta på den personliga integriteten på folk som kommer hit att åldersbestämma och be om identifikation vid gränsen, men att dopingtesta svenskar på gym, ja det är helt ok. Sossarna i ett jävla nötskal.

Alla ni som säger att det är helt ok, är ni från vettet? Kanske ok att börja ta in folk utan misstanke på brott också, bara för att kolla? Eller köra random knarkprov på människor på stan? Varför inte, ni har ju inget att dölja! Eller kanske random att polisen kan börja kolla igenom era väskor? Eller en husransnsakan utan misstanke?

Vår före detta justitieminister ville straffa människor vid blotta misstanken på brott. Och vid massiv kritik så backade hon inte heller, utan det tog ytterligare ett tag innan hon förstod/fick förklarat för sig problemet.

Kunskapsprov inför röstning är kontroversiellt - men skulle vi åtminstone kunna få något slags prov på beslutsfattarnas förnuft och verklighetsförankring?

z_bumbi
2016-11-21, 18:22
Jag undrar hur ett övveraskande "visa könet och kissa när vi tittar" fungerar på de mer "integritetsstarka" gymbesökarna?

Det är väl en sak att konfrontera en svennebanan på det sättet, men tex. en kvinna från mellanöstern som tränar i Hijab? : "-Hej jag heter Pelle! Vi gör slumpmässigt utvalda dopingtester. Nu går du in på toan här, fläker upp underlivet och urinerar i en plastmugg medans jag tittar!"

Eller kommer man selektivt välja ut vita män för detta? Isåfall är testerna rasistiska och misogyna.

Eftersom det är RF som är den tänkta testinstansen så går det gissningsvis till som vid alla andra RF-kontroller dvs det problemet du beskriver finns bara i ditt huvud.

Gerdler
2016-11-21, 18:22
Jag är rätt kluven. Dels tycker jag att brottet verkar rätt så offerlöst. För det andra så tror jag inte att folkhälsan gynnas särskilt mycket om förslaget blir verklighet. För det tredje så undrar jag vem som betalar, antar att det på något vis blir jag som får betala till slut.

Det som ska väga upp det här är att det möjligen blir färre som kurar och får något gratis som ger dem beröm och som i andras ögon sänker mina prestationer.

Sen skiter jag ett stort stycke i om jag blir stucken med en nål eller får lämna urinprov, det har jag gjort förr och kommer göra fler gånger. Integritetskränkande är bara ett sånt där modeord som folk använder för att undvika att åka dit.

z_bumbi
2016-11-21, 18:28
Det ursprungliga förslaget till upphovet av organisationen 100% ren hårdträning (eller vad de heter numera) hade test med men det togs bort eftersom de privata aktörerna inte ville ha det med. Om jag inte missar något finns det inte heller nu något tvång att ett gym eller hälsocenter går med utan att det ska kunna gå att erbjuda möjligheten för de ställen som vill ha det. Idag är det redan ganska många anläggningar i landet som har testverksamhet och jag testas hellre av RF och vet att analysen sker på ett WADA-godkänt lab än att låta något privat testföretag testa mig och sedan skicka iväg ett prov på analys på ett lab som ingen har en aning om hur bra det är.

leee
2016-11-21, 18:32
Är ni oroliga får ni väl ha en liten flaska rent kiss i fickan när ni tränar.

Brofessorn
2016-11-21, 18:34
Är ni oroliga får ni väl ha en liten flaska rent kiss i fickan när ni tränar.

Glöm inte er fejkpenis!

Bob90
2016-11-21, 18:36
På atletklubbar absolut, på vanliga kommersiella gym, vet inte.

Förvisso så är man ju medlem i gymkedjorna och som medlem har man ju även skyldigheter, så det är väl helt i sin ordning även där antar jag.

shadowfire
2016-11-21, 19:32
Eftersom det är RF som är den tänkta testinstansen så går det gissningsvis till som vid alla andra RF-kontroller dvs det problemet du beskriver finns bara i ditt huvud.

Var såg du att RF var tänkt som testinstans?

z_bumbi
2016-11-21, 19:44
Var såg du att RF var tänkt som testinstans?

"Tommy Forsgren som jobbar med dopningsfrågor på Riksidrottsförbundet, vars expertis sannolikt skulle komma att utnyttjas i en antidopningsverksamhet."

Uttalanden i övriga media går på samma linje.

Ska man vara petig så är det mer exakt frågan om att skilja testverksamheten från RF så det läggs i en oberoende organisation men att testförfarande måste uppfylla WADA:s krav dvs så som RF jobbar idag. För den enskilda så blir det alltså ingen skillnad utom att de som nojar mest kanske får rikta in sig på något annat än folk med röda västar eller folk med gråa tröjor.

Yes
2016-11-21, 20:18
Jag hoppas alla som är för förslaget häktas utan misstanke medan deras eventuella brott utreds.

JamesD
2016-11-21, 20:24
Jag hoppas alla som är för förslaget häktas utan misstanke medan deras eventuella brott utreds.

Bra sagt

Tricklew
2016-11-21, 20:35
Fruktansvärt slöseri med resurser, skiter sossarna guldtackor eller hur kan man motivera detta slöseri? Då ska vi inte ens tala om de etiska problemen.

svenbanan
2016-11-21, 20:41
Det här låter i alla fall lite vettigt ifall det nu ska dopingtestas bland vanliga gymråttor.
Redan i dag gör Riksidrottsförbundet oannonserade dopningskontroller på de gym som är med i förbundet. Problemet är att de flesta gym inte är medlemmar och alltså inte kan kontrolleras.
Socialdemokraterna vill, som en del av sitt idrottspolitiska program, att en självständig antidopningsverksamhet ska inrättas och att alla gym ska erbjudas att ansluta sig till systemet.

Rimligtvis är det ju de anslutna gymmen som får slanta upp för kostnaderna för testerna. Det bör de ju gladeligen göra om de nu tycker det är ett så stort problem med roidare.

bigtraps
2016-11-21, 20:56
Ojojoj alltid dessa sossar

Gerdler
2016-11-21, 20:56
Rimligtvis är det ju de anslutna gymmen som får slanta upp för kostnaderna för testerna. Det bör de ju gladeligen göra om de nu tycker det är ett så stort problem med roidare.
Jag tror de flesta gymmen vill ha alla medlemmar som betalar medlemsavgifter. Får gymmen välja vem som testas så kan det bli någon sorts sätt att driva ut dem man inte tycker är bra kunder. Typ han som inte ställde tillbaka vikterna eller han som klagar på att det finns 100 maskiner lediga men inga böj-rack och att gymmet borde prioritera om...

Bruce Banner
2016-11-21, 21:07
Vore intressant med lite statistik som visar hur stort samhällsproblem det är med rekreationsdoping på gymmen.

Antal skadade per år, eller till och med dödsfall per år kanske. Det måste ju finnas en stor mängd kvalitativa data på området. Konstigt att det aldrig framförs sådana hårda fakta om det nu är ett massivt problem.

MVH
/Bruce

svenbanan
2016-11-21, 21:10
Jag tror de flesta gymmen vill ha alla medlemmar som betalar medlemsavgifter. Får gymmen välja vem som testas så kan det bli någon sorts sätt att driva ut dem man inte tycker är bra kunder. Typ han som inte ställde tillbaka vikterna eller han som klagar på att det finns 100 maskiner lediga men inga böj-rack och att gymmet borde prioritera om...

Jag tycker inte det verkar ligga i linje med det här förslaget att gymmägarna ska ha nåt att säga till om i frågan om vem som ska testas, eller ej. Men verkar ju som om detta inte alls är ett färdigt förslag. Det ska säkert skickas runt på remiss ett par varv också. Så vem vet...

TheBeach97
2016-11-21, 21:20
Vore intressant med lite statistik som visar hur stort samhällsproblem det är med rekreationsdoping på gymmen.

Antal skadade per år, eller till och med dödsfall per år kanske. Det måste ju finnas en stor mängd kvalitativa data på området. Konstigt att det aldrig framförs sådana hårda fakta om det nu är ett massivt problem.

MVH
/Bruce

I princip ingen dör av doping, särskilt inte på "amatörnivå".

Det har till och med visat sig att 600mg testosteron i veckan gav bättre blodvärden än 125mg (125mg ger oftast värden inom normalreferensen).

Alkohol dödar fler, kokain dödar fler, extasy .. till och med vitamin C och jordnötter har fler dödsoffer än anabola steroider :laugh:

TheBeach97
2016-11-21, 21:21
Dessutom skall gymmen frivilligt erbjudas vara med i programmet. Tror väldigt många inte kommer gå med på det då de lär förlora en hel drös av kunder, så vanligt är doping idag.

shadowfire
2016-11-21, 21:27
Dessutom skall gymmen frivilligt erbjudas vara med i programmet. Tror väldigt många inte kommer gå med på det då de lär förlora en hel drös av kunder, så vanligt är doping idag.

Kanske det enda inlägget någonsin jag håller med dig i trollet, men om det är så att det är frivilligt så är hela delen verkanslös. Ska man göra en razzia emot doping så är det inte F&S här i götet man ska gotta sig i, utan det är E% och de gym där prepparna flockas såklart.

Man and Machine
2016-11-21, 22:44
Polisen borde prioritera annat. Men i övrigt bra förslag! Svårt att inte rofla åt alla integritetskränkta män här.

Guckenn
2016-11-21, 23:04
Symbolpolitik å det grövsta.

Yes
2016-11-21, 23:09
Jomenvisst, jätteroligt. Eftersom människor bara är cellklumpar som ägs av staten behövs det givetvis statliga organ som utför kropsbesiktningar helt godtyckligt.

Jag hoppas som sagt alla som är för det får nöjet att sitta i häktet en sväng, utan några skäl bakom det.

Gerdler
2016-11-21, 23:12
Kanske det enda inlägget någonsin jag håller med dig i trollet, men om det är så att det är frivilligt så är hela delen verkanslös. Ska man göra en razzia emot doping så är det inte F&S här i götet man ska gotta sig i, utan det är E% och de gym där prepparna flockas såklart.
Tror det ser olika ut på olika orter. Har besökt 2 olika fitness-24/7 i olika städer, i den ena så var nära på hälften troligen dopade och i den andra staden såg jag 2-3 stycken som var möjligen dopade. F&S kan säkert vara dopat som fan i Alingsås eller Olofström, vem vet?

Diomedea exulans
2016-11-21, 23:16
Jag får hala fram picken inför en främling och får papper på att jag är dopingfri. Where do I sign up?

Gerdler
2016-11-21, 23:22
Polisen borde prioritera annat. Men i övrigt bra förslag! Svårt att inte rofla åt alla integritetskränkta män här.
+1, precis så, förutom att det inte direkt är ett bra förslag om det gör att man prioriterar fel.

Samtidigt är det skrattretande att man inte skulle kunna visa sitt kiss eller sitt blod för någon. Vad har man att dölja liksom?
Jag lämnade urinprov och blodprov förra veckan. Är inte det minsta kränkt.
Jomenvisst, jätteroligt. Eftersom människor bara är cellklumpar som ägs av staten behövs det givetvis statliga organ som utför kropsbesiktningar helt godtyckligt.

Jag hoppas som sagt alla som är för det får nöjet att sitta i häktet en sväng, utan några skäl bakom det.
Du tycker alltså det är att likställa med ett frihetsberövande att nån får se ditt urin? Det är nästan så att du övertalat mig att det finns någon vinning med förslaget ändå. Hoppas du får tillfälle att komma över dina fobier.

Kan du inte ta konsekvenserna av vad som är i ditt urin så får du antingen se till att bli ren eller skaffa ett hemmagym om reglerna införs, men att gnälla om integritet hit och dit är ju bara löjeväckande.
Jag får hala fram picken inför en främling och får papper på att jag är dopingfri. Where do I sign up?
Helt rätt inställning. Men samtidigt är jag skeptisk till att vara del i att betala för att du ska få blotta dig.

Diomedea exulans
2016-11-21, 23:27
De sköter sin träning och är trevliga. Varför ska det ske en häxjakt på dem?

För att de bryter mot lagen. Polisen låter inte folk bryta mot lagen bara för att de inte skadar någon när de gör det. Fattar inte att många här verkar förvånade över att lagens väktare försöker sätta dit lagbrytare.


Helt rätt inställning. Men samtidigt är jag skeptisk till att vara del i att betala för att du ska få blotta dig.

En del av dina skattepengar går till mitt CSN, och en del av mina CSN-pengar går till mitt internet. Just sayin'.

Yes
2016-11-21, 23:33
För att de bryter mot lagen. Polisen låter inte folk bryta mot lagen bara för att de inte skadar någon när de gör det. Fattar inte att många här verkar förvånade över att lagens väktare försöker sätta dit lagbrytare.

Polisen får inte ens söka igenom din väska utan misstanke om brott.

Gerdler
2016-11-21, 23:34
För att de bryter mot lagen. Polisen låter inte folk bryta mot lagen bara för att de inte skadar någon när de gör det. Fattar inte att många här verkar förvånade över att lagens väktare försöker sätta dit lagbrytare.



En del av dina skattepengar går till mitt CSN, och en del av mina CSN-pengar går till mitt internet. Just sayin'.
Jag kan vara med och betala för att du ska få en utbildning så att du kan bli en produktiv medborgare.

Angående ditt första resonemang så håller jag med dig i sak, men skulle hellre gå ett steg längre i motsatt riktning och avkriminalisera doping, lättare droger, sexköp och en massa annat skit som vi kan ta skatt för istället för att bekämpa.

Yes
2016-11-21, 23:40
Du tycker alltså det är att likställa med ett frihetsberövande att nån får se ditt urin? Det är nästan så att du övertalat mig att det finns någon vinning med förslaget ändå. Hoppas du får tillfälle att komma över dina fobier.

Kan du inte ta konsekvenserna av vad som är i ditt urin så får du antingen se till att bli ren eller skaffa ett hemmagym om reglerna införs, men att gnälla om integritet hit och dit är ju bara löjeväckande.
Det är två olika tvångsåtgärder utan föregående misstanke om brott.

Kan du inte ta konsekvenserna av den politik du förespråkar får du hålla dig hemma. Ja, i varje fall fram tills ditt avvikande beteende noteras och de kommer för att hämta dig.

Gerdler
2016-11-21, 23:48
Det är två olika tvångsåtgärder utan föregående misstanke om brott.

Kan du inte ta konsekvenserna av den politik du förespråkar får du hålla dig hemma. Ja, i varje fall fram tills ditt avvikande beteende noteras och de kommer för att hämta dig.
Vas? Jag har inte förespråkat någonting, jag tycker det verkar som ett dåligt och/eller ogenomtänkt förslag däremot aspekten integritetskränkande är helt jävla absurd. Begår du ett brott och håller på att bli påkommen med det så förstår jag att du inte gillar det som sker, men då är det ju ditt val och/eller lagen det är fel på, inte att de har en metod som kan visa på att du bryter mot lagen.

F Ultra
2016-11-21, 23:51
Alla vita kränkta män need to calm down. Har du inget att dölja så har du inget att vara orolig för.

Om man som mig har en extrem sprutfobi, tror du man har något att vara orolig för då? Pissa i kopp har jag inga som helst problem med men skulle de börja hota med en nål så kommer det att bli bärsärk.

Diomedea exulans
2016-11-21, 23:56
Polisen får inte ens söka igenom din väska utan misstanke om brott.

Det visste inte jag att polisen inte fick. Det står ibland på skyltar i affärer att man får vara beredd att visa upp innehållet i väskan om man tar med en väska in, så jag trodde inte det var bortom en polis befogenheter.

Där kan jag faktiskt se en inkonsekvens i hur integritetskränkande polisen får vara. Får fundera på vad jag ska tycka om det.

Man skulle iofs kunna argumentera att åsynen av ett könsorgan inte kan avslöja något om en själv på samma sätt som innehållet i en väska.

Bob90
2016-11-22, 00:24
Det visste inte jag att polisen inte fick. Det står ibland på skyltar i affärer att man får vara beredd att visa upp innehållet i väskan om man tar med en väska in, så jag trodde inte det var bortom en polis befogenheter.

Där kan jag faktiskt se en inkonsekvens i hur integritetskränkande polisen får vara. Får fundera på vad jag ska tycka om det.

Man skulle iofs kunna argumentera att åsynen av ett könsorgan inte kan avslöja något om en själv på samma sätt som innehållet i en väska.

Kan tänka mig att det finns lite kryphål. I butik kanske du går med på deras villkor när du vistas i lokalen, en polis kan tycka att du uppträder misstänksamt om du nekar till att visa väskan och därmed finns misstanke etc.

TheBeach97
2016-11-22, 02:25
Vad händer om man skulle vägra då? Om man är tex en 2meter lång 130kg anabolabiff som kan MMA och det kommer en patrull med dagens snutar, dvs en 55kg blond sminkad brud och en 70kg HEN-feminist-hbqt-man och beordrar en att nu jävlar är det bara att pissa.

Vad händer om man inte gör det då? böter?

leee
2016-11-22, 02:46
Vad händer om man skulle vägra då? Om man är tex en 2meter lång 130kg anabolabiff som kan MMA och det kommer en patrull med dagens snutar, dvs en 55kg blond sminkad brud och en 70kg HEN-feminist-hbqt-man och beordrar en att nu jävlar är det bara att pissa.

Vad händer om man inte gör det då? böter?

Då får grabben en batongspearing så han viker sig sedan så pissar han nog frivilligt.

timoat
2016-11-22, 03:30
Det visste inte jag att polisen inte fick. Det står ibland på skyltar i affärer att man får vara beredd att visa upp innehållet i väskan om man tar med en väska in, så jag trodde inte det var bortom en polis befogenheter.

Där kan jag faktiskt se en inkonsekvens i hur integritetskränkande polisen får vara. Får fundera på vad jag ska tycka om det.

Man skulle iofs kunna argumentera att åsynen av ett könsorgan inte kan avslöja något om en själv på samma sätt som innehållet i en väska.

Butikspersonal har ingen befogenhet att alls att titta i din väska. Det är en endast en uppmaning som man kan ge blanka Fan i. Om de frågar om Du kan visa upp väskan så kan du säga nej och de kan inte göra ett smack.

Polisen får däremot göra det om denne har skälig misstanke. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kroppsvisitation

Bruce Banner
2016-11-22, 05:51
Vad händer om man skulle vägra då? Om man är tex en 2meter lång 130kg anabolabiff som kan MMA och det kommer en patrull med dagens snutar, dvs en 55kg blond sminkad brud och en 70kg HEN-feminist-hbqt-man och beordrar en att nu jävlar är det bara att pissa.

Vad händer om man inte gör det då? böter?
Det som sker är att du antagligen blir körd till stationen och blir "avkrävd" urinprov.

Polisen kommer hota med det ena och andra, bland annat att de kommer tvångsmässigt sätta kateter, vilket troligen enbart är hot, se nedan.

http://www.dagensjuridik.se/2013/03/tvingades-till-urinprovstagning-genom-kateter-polisen-far-allvarlig-kritik-fran-jo

Skulle du stå på dig och fortsätta vägra så kommer de inom några timmar köra dig till lämplig inrättning och ta blodprov istället.

Med det här förslaget från Socialdemokraterna handlar så vitt jag kan förstå det inte om att just Polisen skall utföra testerna utan en annan instans. Motsvarande RF idag. Då kan konsekvensen av ett nekande endast bli att man blir av med gymkortet och portat från gym som är anslutna till detta nya tänkta organ/organisation. Givet att det är en rekreationsgymmare alltså. Är man "registrerad" idrottare så kommer man såklart få de straff som redan idag delas ut av RF vid förseelser.

Så jag ser faktiskt inte vad det här skall leda till. Är nog ingen som dopar sig i rekreationssyfte som blir skräcklagen av tanken att behöva byta gym eller motsvarande. De enda som skrämmer är att bli tagen av Polis, bli lagförd och tex bli av med körkortet och som en konsekvens jobbet osv.

Är det någon som har någon bra länk till själva förslaget vore jag tacksam.

MVH
/Bruce

Brofessorn
2016-11-22, 07:15
För att de bryter mot lagen. Polisen låter inte folk bryta mot lagen bara för att de inte skadar någon när de gör det. Fattar inte att många här verkar förvånade över att lagens väktare försöker sätta dit lagbrytare.

Varifrån får du att polisen ska utföra testerna? Nu är det RF som gör tester, och om förslaget går igenom skulle det antagligen vara en liknande verksamhet som testar folk.

Dåren
2016-11-22, 09:14
Om man som mig har en extrem sprutfobi, tror du man har något att vara orolig för då? Pissa i kopp har jag inga som helst problem med men skulle de börja hota med en nål så kommer det att bli bärsärk.

Exakt min tanke! Om jag måste lämna blodprov finns chansen att jag svimmar (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7666553&postcount=276267) och mår dåligt, vilket kan påverka min träning och tillvaro negativt. Men det är inte enkom av den anledningen som jag förhåller mig skeptisk till förslaget. Längtar till nästa val.

Gearhead85
2016-11-22, 09:26
En betänklighet jag har är just hur de värnar om integriteten för de personer som av medicinska skäl tar mediciner som kan ge positivt dopingprov. Ska de för säkerhets skull alltid behöva ha med ett läkarintyg till gymmet utifall det blir kontroll? Och ja det finns medicinska tillstånd som behandlas med steroidliknande preparat.

Gerdler
2016-11-22, 09:50
En betänklighet jag har är just hur de värnar om integriteten för de personer som av medicinska skäl tar mediciner som kan ge positivt dopingprov. Ska de för säkerhets skull alltid behöva ha med ett läkarintyg till gymmet utifall det blir kontroll? Och ja det finns medicinska tillstånd som behandlas med steroidliknande preparat.
Detta är ett fruktansvärt litet problem som drabbar kanske 1%. Dessutom så är det inget problem då svaret kommer efter dagar eller veckor så det finns gott om tid att faxa, mejla eller flyga brevduva med receptet i den till de som verkställer domen.

Det här är naturligtvis ett dåligt förslag men alla ni som tar upp dåliga eller i vissa fall idiotiska argument mot det, förstår ni inte att det gynnar dem som vill att förslaget ska gå igenom. Alla dåliga argument späder ut de bra.

Gearhead85
2016-11-22, 10:03
Detta är ett fruktansvärt litet problem som drabbar kanske 1%. Dessutom så är det inget problem då svaret kommer efter dagar eller veckor så det finns gott om tid att faxa, mejla eller flyga brevduva med receptet i den till de som verkställer domen.

Det här är naturligtvis ett dåligt förslag men alla ni som tar upp dåliga eller i vissa fall idiotiska argument mot det, förstår ni inte att det gynnar dem som vill att förslaget ska gå igenom. Alla dåliga argument späder ut de bra.

Det jag tänker på mest är hur diskreta kommer de vara när de tar testerna liksom om de får ett positivt test? Kommer de vara så pas diskreta att ingen annan på gymmet kommer märka något fram till det är klargjort om det är okej? Alla kanske inte vill basunera ut sina medicinska delar av sitt liv till omgivningen. Känner själv medreumatiker som inte vill vara öppna med sin sjukdom.

Och sker det på fel sätt kommer ju de bli rätt utpekade och tvingas att antingen förklara sig eller å leva med att ses som en anabolakanin. Och den 1% har ju även de rätt till sin integritet.

Toni Radanov
2016-11-22, 11:26
Testa alla när/hur som helst och sätt upp affisch med deras ansikten på torget om de testar positivt.

Next!

stridis
2016-11-22, 12:00
För egen del tycker jag det skulle vara drygt att hinka vatten och vänta tills man kan pissa, helt utan någon misstanke. Sedan så värnar jag om min integritet så det är irriterande helt enkelt.

Gerdler
2016-11-22, 12:47
För egen del tycker jag det skulle vara drygt att hinka vatten och vänta tills man kan pissa, helt utan någon misstanke. Sedan så värnar jag om min integritet så det är irriterande helt enkelt.
Det är en poäng. Tar dom en innan man går in så kan det funka bättre än om de kräver en på det precis när man väntat en halvtimme på den plattan man ska utföra 80% av sitt pass på och sen tar de en till toaletten när man värmt upp sitt marklyft och så får man pissa och ha sig och när man kommer ut är alla plattor, inklusive den man väntat på upptagna och man får vänta igen. *gah!*

Men det här tänker jag att man kan lösa. Den stora frågan är fortfarande vem som betalar och om det är värt det ur ett folkhälsoperspektiv.

the_PL_man
2016-11-22, 13:13
För kvinnor så är det en kvinnlig kontrollant.

Jag undrar hur ett övveraskande "visa könet och kissa när vi tittar" fungerar på de mer "integritetsstarka" gymbesökarna?

Det är väl en sak att konfrontera en svennebanan på det sättet, men tex. en kvinna från mellanöstern som tränar i Hijab? : "-Hej jag heter Pelle! Vi gör slumpmässigt utvalda dopingtester. Nu går du in på toan här, fläker upp underlivet och urinerar i en plastmugg medans jag tittar!"

Eller kommer man selektivt välja ut vita män för detta? Isåfall är testerna rasistiska och misogyna.

the_PL_man
2016-11-22, 13:14
Är ni oroliga får ni väl ha en liten flaska rent kiss i fickan när ni tränar.

Vilket inte funkar. Det finns en anledning att kontrollanten står och kollar när du urinerar.

Luca Brasi
2016-11-22, 13:19
För kvinnor så är det en kvinnlig kontrollant.

Jag skulle nog känna mig mer bekväm med att en kvinna stirrar på min penis samtidigt som jag förväntas att urinera i en burk.

leee
2016-11-22, 13:42
Vilket inte funkar. Det finns en anledning att kontrollanten står och kollar när du urinerar.

Även på gymmen,visste inte det.

Brofessorn
2016-11-22, 13:48
Vilket inte funkar. Det finns en anledning att kontrollanten står och kollar när du urinerar.

Fejkpenisar står till din tjänst (http://smoketower.com/screeny-weeny-manufacturer)

leee
2016-11-22, 14:10
Fejkpenisar står till din tjänst (http://smoketower.com/screeny-weeny-manufacturer)

Undrar om kontrollanterna vet om att det finns och om dom har befogenhet att kontrollera även detta.

martikainen
2016-11-22, 14:29
För er som inte verkar förstå varför detta är ett problem för att det inkräktar på ens integritet.

Jag har tävlat inom fitness och har även under tiden jobbat aktivt på det största F&S gymmet i Örebro, jag har tränat på samma gym sedan 2003 och är således ett välkänt ansikte i gymmet.
Jag har under mina år där fått pissa 4 gånger, och varje gång de plockar med mig så startas nya rykten, man får nya misstänksamma blickar och man blir inte sedd på samma sätt efteråt av övriga gymmare. Tror ni någon av dessa människor får se svaret jag får från RF med att jag ej testats positivt? Ska gymmet sätta upp dessa i små diplom kanske?

Precis som en person som blir felaktigt anhållen för ett brott så kommer samhället att omedvetet bilda negativa uppfattningar om dig som person, för om nu polisen eller någon anti-doping instans väljer att plocka med just dig så är det ju inte obefogat, right?

Jag är helt på Yes spår här, jag tror inte ni förstår hur detta påverkar människorna som oskyldigt blir "utpekade" och ni skulle nog behöva hamna i den sitsen för att förstå att det här är ett otroligt dåligt beslut, det finns betydligt bättre sätt att hantera det på.

leee
2016-11-22, 14:36
För er som inte verkar förstå varför detta är ett problem för att det inkräktar på ens integritet.

Jag har tävlat inom fitness och har även under tiden jobbat aktivt på det största F&S gymmet i Örebro, jag har tränat på samma gym sedan 2003 och är således ett välkänt ansikte i gymmet.
Jag har under mina år där fått pissa 4 gånger, och varje gång de plockar med mig så startas nya rykten, man får nya misstänksamma blickar och man blir inte sedd på samma sätt efteråt av övriga gymmare. Tror ni någon av dessa människor får se svaret jag får från RF med att jag ej testats positivt? Ska gymmet sätta upp dessa i små diplom kanske?

Precis som en person som blir felaktigt anhållen för ett brott så kommer samhället att omedvetet bilda negativa uppfattningar om dig som person, för om nu polisen eller någon anti-doping instans väljer att plocka med just dig så är det ju inte obefogat, right?

Jag är helt på Yes spår här, jag tror inte ni förstår hur detta påverkar människorna som oskyldigt blir "utpekade" och ni skulle nog behöva hamna i den sitsen för att förstå att det här är ett otroligt dåligt beslut, det finns betydligt bättre sätt att hantera det på.

Det kan man väl förstå men och andra sidan blir man ju avstängd från gymmet om man är skyldig vilket övriga gymmare borde veta om.

Mantus
2016-11-22, 14:44
Det kan man väl förstå men och andra sidan blir man ju avstängd från gymmet om man är skyldig vilket övriga gymmare borde veta om.

"Borde" är rätt ord här. Jag har hört x antal lösa rykten som lätt hade kunnat refuterats med tio sekunders efterforskning eller ens ett försök att tänka logiskt. Grunden till lösa rykten är ju precis det att människor inte tänker efter innan de sprider ryktet vidare.

Diomedea exulans
2016-11-22, 15:02
För er som inte verkar förstå varför detta är ett problem för att det inkräktar på ens integritet.

Jag har tävlat inom fitness och har även under tiden jobbat aktivt på det största F&S gymmet i Örebro, jag har tränat på samma gym sedan 2003 och är således ett välkänt ansikte i gymmet.
Jag har under mina år där fått pissa 4 gånger, och varje gång de plockar med mig så startas nya rykten, man får nya misstänksamma blickar och man blir inte sedd på samma sätt efteråt av övriga gymmare. Tror ni någon av dessa människor får se svaret jag får från RF med att jag ej testats positivt? Ska gymmet sätta upp dessa i små diplom kanske?

Precis som en person som blir felaktigt anhållen för ett brott så kommer samhället att omedvetet bilda negativa uppfattningar om dig som person, för om nu polisen eller någon anti-doping instans väljer att plocka med just dig så är det ju inte obefogat, right?

Jag är helt på Yes spår här, jag tror inte ni förstår hur detta påverkar människorna som oskyldigt blir "utpekade" och ni skulle nog behöva hamna i den sitsen för att förstå att det här är ett otroligt dåligt beslut, det finns betydligt bättre sätt att hantera det på.

Vad har det fått för negativa konsekvenser för dig mer konkret, annat än sneda blickar?

martikainen
2016-11-22, 15:04
Vad har det fått för negativa konsekvenser för dig mer konkret, annat än sneda blickar?

Behöver det vara mer negativa effekter än så? Något så negativt som att folk ser på mig med en tro om att jag ej är ren påverkar mig otroligt mycket med min bakgrund som rejält tjock till att placera mig på pallen på tävlingar i bodybuilding.

Vem ska i så fall bedöma vart gränsen för negativ påverkan saker har i vår omgivning utifrån varje enskild person?
Bli av med jobbet? Bli av med vänner? Depression?

Diomedea exulans
2016-11-22, 15:08
Behöver det vara mer negativa effekter än så? Något så negativt som att folk ser på mig med en tro om att jag ej är ren påverkar mig otroligt mycket med min bakgrund som rejält tjock till att placera mig på pallen på tävlingar i bodybuilding.

Ja, det tycker jag allt. De där negativa blickarna kanske rentav bara sitter i ditt huvud.

Vem ska i så fall bedöma vart gränsen för negativ påverkan saker har i vår omgivning utifrån varje enskild person?
Bli av med jobbet? Bli av med vänner? Depression?

Något lite mer konkret skulle jag allt vilja se innan jag blir övertygad om att såna här tester gör mer skada än nytta. Att folk som förut hälsade på dig slutar hälsa på dig. Att folk inte låter lika trevliga när de pratar. Att du hört historier om att folk kallar dig dopad bakom din rygg. Till exempel.

Gerdler
2016-11-22, 15:19
För er som inte verkar förstå varför detta är ett problem för att det inkräktar på ens integritet.

Jag har tävlat inom fitness och har även under tiden jobbat aktivt på det största F&S gymmet i Örebro, jag har tränat på samma gym sedan 2003 och är således ett välkänt ansikte i gymmet.
Jag har under mina år där fått pissa 4 gånger, och varje gång de plockar med mig så startas nya rykten, man får nya misstänksamma blickar och man blir inte sedd på samma sätt efteråt av övriga gymmare. Tror ni någon av dessa människor får se svaret jag får från RF med att jag ej testats positivt? Ska gymmet sätta upp dessa i små diplom kanske?

Precis som en person som blir felaktigt anhållen för ett brott så kommer samhället att omedvetet bilda negativa uppfattningar om dig som person, för om nu polisen eller någon anti-doping instans väljer att plocka med just dig så är det ju inte obefogat, right?

Jag är helt på Yes spår här, jag tror inte ni förstår hur detta påverkar människorna som oskyldigt blir "utpekade" och ni skulle nog behöva hamna i den sitsen för att förstå att det här är ett otroligt dåligt beslut, det finns betydligt bättre sätt att hantera det på.
Det Yes snackat om hela tiden är att det är själva avgivandet av provet som är integritetskränkande.

Samtidigt så måste du ju förstå att det krävs tester av tävlande för att försäkra att du inte behöver tävla på osunda villkor.

Är det integritetskränkande när polisen eller en fartkamera mäter din bils hastighet? Om du inte överskrider begränsningen så blir du inte fotad och inget händer, men samtidigt blir du testad. Nu tycker jag även där att hastigheterna borde ökas på ett stycke men det är ju inte lasern/radarn som är problemet.

Mats J
2016-11-22, 15:21
Jag tränade förut på en atletklubb i 15 års tid och blev under denna period testad 2 ggr, kan inte påstå att jag hade minsta problem med det. Inte heller att det gav något negativt i huvudtaget, tvärtom, jag hade ett papper att visa upp om någon nu skulle tvivla. Blev glad att få bli testad och bevisa att jag var ren.

Integritetskränkande? hur känslig är ni, vad spelar det för roll, jag har blivit visiterad av tullpersonal och de rotade igenom mina väskor. Kände mig inte minsta kränkt för det. Och det utan minsta misstanke utom mitt utseende.

ARMSTARK
2016-11-22, 15:27
Det räcker att man har lite mer muskler än Svenne-gym-banan för att misstankarna ska börja gro hos folk. Och är man deffad, då djävlar!
Nu är man rätt befriad från den utseendemässiga misstanken då man är välpreppad med öl och bea-sås, men de som kan lite mer vet att det kanske är GH-mage. :d

Diomedea exulans
2016-11-22, 15:31
Jag är nästan lite kränkt för att jag aldrig fått dopingmisstankar. Ser jag så j-a otränad ut? Två saker jag vill höra innan jag dör är:
1) "Är du dopad?"
2) "Jag tycker det är fult med så stora muskler".

Yes
2016-11-22, 15:37
Vas? Jag har inte förespråkat någonting, jag tycker det verkar som ett dåligt och/eller ogenomtänkt förslag däremot aspekten integritetskränkande är helt jävla absurd. Begår du ett brott och håller på att bli påkommen med det så förstår jag att du inte gillar det som sker, men då är det ju ditt val och/eller lagen det är fel på, inte att de har en metod som kan visa på att du bryter mot lagen.
Okej, låt oss kalla det din bristande respekt för integritet. Det handlar knappast om huruvida någon begår brott eller inte. Vad det handlar om är brott ska utredas vid misstanke och desto mer ingripande tvångsåtgärder desto högre misstankegrad.
Förslaget innebär att ett statligt organ godtyckligt ska kunna utföra kroppsbesiktningar. Nästa steg blir att alla gym måste vara anslutna. Om något så är det helt jävla absurt att inte se hur det är ett hot mot den personliga integriteten.

Gerdler
2016-11-22, 15:37
Jag är nästan lite kränkt för att jag aldrig fått dopingmisstankar. Ser jag så j-a otränad ut? Två saker jag vill höra innan jag dör är:
1) "Är du dopad?"
2) "Jag tycker det är fult med så stora muskler".
Nu när du slutat med karaten så kan du ju ta ett steg i den riktningen genom att börja knäböja mer än en gång i veckan... :)

Gerdler
2016-11-22, 15:46
Okej, låt oss kalla det din bristande respekt för integritet. Det handlar knappast om huruvida någon begår brott eller inte. Vad det handlar om är brott ska utredas vid misstanke och desto mer ingripande tvångsåtgärder desto högre misstankegrad.
Förslaget innebär att ett statligt organ godtyckligt ska kunna utföra kroppsbesiktningar. Nästa steg blir att alla gym måste vara anslutna. Om något så är det helt jävla absurt att inte se hur det är ett hot mot den personliga integriteten.
Men du har ju alltid haft denna absurda uppfattningen i alla frågor. Varje steg, oavsett om det är litet och i rätt riktning, ska extrapoleras in absurdum tills alla ser att det är ett tyranni som onekligen kommer resultera av det här. *gah!*

Du påminner mig lite om den där bilden där någon förklarar för bruden att igår hade hon ingen man, och idag har hon en, vilket gör att hon kommer ha 1000 om mindre än 3 år.

Fortsätt extrapolera vännen. Medans du gör det kan vi andra diskutera vad som faktiskt är på förslag och om det är ett bra eller dåligt förslag.

Yes
2016-11-22, 15:49
Men du har ju alltid haft denna absurda uppfattningen i alla frågor. Varje steg, oavsett om det är litet och i rätt riktning, ska extrapoleras in absurdum tills alla ser att det är ett tyranni som onekligen kommer resultera av det här. *gah!*

Du påminner mig lite om den där bilden där någon förklarar för bruden att igår hade hon ingen man, och idag har hon en, vilket gör att hon kommer ha 1000 om mindre än 3 år.

Fortsätt extrapolera vännen. Medans du gör det kan vi andra diskutera vad som faktiskt är på förslag och om det är ett bra eller dåligt förslag.
Grattis till att vara dumnaiv. Jag låter vara osagt vad du själv påminner om, "vännen".

Guckenn
2016-11-22, 15:49
Är det integritetskränkande när polisen eller en fartkamera mäter din bils hastighet? Om du inte överskrider begränsningen så blir du inte fotad och inget händer, men samtidigt blir du testad.

Detta kanske kommer som en nyhet för dig men det finns många saker som är både mer och mindre integritetskränkande än att polisen(trafikverket?) sätter upp fartkameror. Att fartkameror inte är integritetskränkande betyder inte att andra saker som t.ex. drogtester inte kan vara integritetskränkande.

ARMSTARK
2016-11-22, 16:03
Detta kanske kommer som en nyhet för dig men det finns många saker som är både mer och mindre integritetskränkande än att polisen(trafikverket?) sätter upp fartkameror. Att fartkameror inte är integritetskränkande betyder inte att andra saker som t.ex. drogtester inte kan vara integritetskränkande.

Precis, en fartkamera tar kort när du begår en lagöverträdelse, men inte så länge du kör lagligt. Det skulle nog uppfattas lite annorlunda om man kunde bli stoppad vid en fartkamera och bli tvungen att visa kuken, trotts att man är oskyldig.

Bruce Banner
2016-11-22, 16:38
Förslaget innebär att ett statligt organ godtyckligt ska kunna utföra kroppsbesiktningar.
Det finns ju redan idag ett sådant organ som kan göra det du beskriver, Polisen.

MVH
/Bruce

Yes
2016-11-22, 16:44
Det finns ju redan idag ett sådant organ som kan göra det du beskriver, Polisen.

MVH
/Bruce
Nej, det krävs skälig misstanke för det.

cero
2016-11-22, 16:56
Men du har ju alltid haft denna absurda uppfattningen i alla frågor. Varje steg, oavsett om det är litet och i rätt riktning, ska extrapoleras in absurdum tills alla ser att det är ett tyranni som onekligen kommer resultera av det här. *gah!*

Små övertramp är inga övertramps alls, eller vilken logik går du efter? Vad är ett samhälle om inte uppbyggt på fasta principer som gäller i alla fall? Även små strider måste tas.

Gerdler
2016-11-22, 17:08
Små övertramp är inga övertramps alls, eller vilken logik går du efter? Vad är ett samhälle om inte uppbyggt på fasta principer som gäller i alla fall? Även små strider måste tas.
Är det integritetskränkande att myndigheterna vet var du bor? Var strid måste ju tas, även om det gör allt ifrån att få räkningar till valsedlar mycket lättare.

Lets släppa tyglarna lite och diskutera förslaget istället. Det är ingen som ska hålla din snopp eller trycka upp fisten i rumpan på dig, och när den striden kommer så är jag på din sida. Jag är kanske på din sida vad gällande förslaget också, men på helt andra grunder.

Hur fan har ni gått igenom grundskolan om ni tycker att det är integritetskränkande att visa snoppen för en random snubbe? Det var ju 2-3 gånger i veckan på skolidrotten. Är det ens säkert att de kommer kräva det? Duschar ni på gymmet? Bastu? Är det nåt fel på era kroppar? Hur har ni sex?

Tree Fiddy
2016-11-22, 17:11
Gerdler att du inte förstår hur detta är integritetskränkande och ett totalt värdelöst förslag är helt ofattbart.


På tal om skolduschar så rapporteras det ju hela tiden om att elever inte vågar duscha efter idrotten och det är många som vill ha skynken osv. Egentligen är det sjukt att alla förväntas duscha tillsammans.

hurril
2016-11-22, 17:16
Men Gerdlers linje här är så efterbliven. Du (Gerdler) har ju internaliserat värdet av att gå med på ett drogtest och att detta innebär att du måste visa pitten, så du argumenterar om ett värde som du håller som implicit, alltså ett du inte tar upp i debatten, med andra som inte har det implicit utan som vill hålla det explicit eller externt.

Ersätt drogtest med könis-test istället. För att få börja som hotellportier vill vi att du genomgår en komplett panel av tester så fram med pitten. Vi bistår med personal.

Nu finns plötsligt en prestigeförlust för dig här som gör att du kanske inte vill svara på den frågan och vara hederlig samtidigt. Men kanske förstår du åtminstone att det visst kan vara en integritetsfråga och(!) att olika personer drar gränsen på olika plater. Det är liksom inte ett argument i sak att mena att detta är självklart för andra baserat på var just du dragit linjen i sanden. Det som behövs är argument som styrker behovet baserat på nyttan.

Gerdler
2016-11-22, 17:43
Jag har ju sagt hela tiden att jag tycker det är ett dåligt förslag men att integritetsbiten är idioti. Ska man dra linjen i sanden just här så får man problem med skolgympan och så vidare.

Jag tycker just att nyttan med det här förslaget är för dåligt med tanke på kostnaden i reda pengar och att det inte kan översättas till någon rimlig vinning för folkhälsan. Det är dessutom generellt sett ett offerlöst brott. Däremot eftersom jag har duschat i omklädningsrum på gym, jobb, badhus och på skolidrotten kanske tusen gånger så ser jag inte vad problemet med att visa pitten en gång till skulle kunna vara. Skulle det vara ett problem så hade jag inte duschat på gymmet och jag hade garanterat gått i taket över det barbari som är att tvinga skolbarn duscha och byta om ihop(vilket jag faktiskt kan acceptera som en genuin problematik, till skillnad mot integritetsaspekterna i det här, på helt andra grunder, dåliga förslaget).

hurril
2016-11-22, 17:49
Jag har ju sagt hela tiden att jag tycker det är ett dåligt förslag men att integritetsbiten är idioti. Ska man dra linjen i sanden just här så får man problem med skolgympan och så vidare.

Jag tycker just att nyttan med det här förslaget är för dåligt med tanke på kostnaden i reda pengar. Däremot eftersom jag har duschat i omklädningsrum på gym, jobb, badhus och på skolidrotten kanske tusen gånger så ser jag inte vad problemet med att visa pitten en gång till skulle kunna vara. Skulle det vara ett problem så hade jag inte duschat på gymmet och jag hade garanterat gått i taket över det barbari som är att tvinga skolbarn duscha och byta om ihop(vilket jag faktiskt kan acceptera som en genuin problematik, till skillnad mot integritetsaspekterna i det här, på helt andra grunder, dåliga förslaget).

Nej man får inte alls problem med skolgympan med linjen där. Det är inte samma sak att anonymt duscha som det är att pissa framför någon vars uttryckliga uppgift det är, att kolla på din ***. Jag har inga direkta problem med något av det men helt klart känns det inte likadant och är inte samma sak.

Det i sig är heller inte min biff med detta; jag har två biffar:

1) ingenting borde vara olagligt för mig att göra med min kropp;
2) det är arkaiskt. Lite som när folk i rastafrippa och slö blick ska förnedras på en konsert.

Sparven från Minsk
2016-11-22, 17:56
Förstår inte denna rädsla hos folk att vid uppmaning pinka i en burk om en polis ber en.
Jag skulle gladeligen pissa alla dagar i veckan, kul om de tycker jag är så biff :)

Så länge de är trevliga, förklarar varför och att det inte sker för ofta så det stör träningen.

Gerdler
2016-11-22, 17:58
Nej man får inte alls problem med skolgympan med linjen där. Det är inte samma sak att anonymt duscha som det är att pissa framför någon vars uttryckliga uppgift det är, att kolla på din ***. Jag har inga direkta problem med något av det men helt klart känns det inte likadant och är inte samma sak.

Det i sig är heller inte min biff med detta; jag har två biffar:

1) ingenting borde vara olagligt för mig att göra med min kropp;
2) det är arkaiskt. Lite som när folk i rastafrippa och slö blick ska förnedras på en konsert.
Ok så vi har precis samma åsikt om förslaget men olika om skolgympan?

I det ena fallet har du en professionell urineringsobservatör, som du inte känner, som tittar på dig och i det andra fallet så har du 10-25 skolkamrater som kanske synar dig för att få nåt att mobba dig för. I ena fallet är det värsta som kan hända att man kissar lite fel...

Jag tycker det är ungefär sju resor värre. Lite som att jämföra att Östersjö-ålen blev rödlistad med ett totalt köttförbud.

milax
2016-11-22, 18:06
Först tyckte jag att det var ett bra förslag. Skulle inte ha något emot att göra ett test och det är en roidare på mitt gym jag vill slippa ha i min närhet.
Sedan tänkte jag att om min arbetsgivare skulle drogtesta mig så skulle jag bli skitsur. Trots att jag inte tar några otillåtna droger.
Känns tveksamt detta...

hurril
2016-11-22, 18:06
Ok så vi har precis samma åsikt om förslaget men olika om skolgympan?

I det ena fallet har du en professionell urineringsobservatör som du inte känner tittar på dig och i det andra fallet så har du 10-25 skolkamrater som kanske synar dig för att få nåt att mobba dig för. I ena fallet är det värsta som kan hända att man kissar lite fel...

Jag tycker det är ungefär sju resor värre. Lite som att jämföra att Östersjö-ålen blev rödlistad med ett totalt köttförbud.

Så då erkänner du ju att de två sakerna är olika och talar därmed emot det inlägg du gjorde bara för en liten stund sen.

Jag är egentligen inte så mycket emot förslaget som det kan verka. Jag är verkligen starkt emot doping i idrott och man bör vara pragmatisk; dopingfrågan är oerhört komplex, den har många olika aspekter.

Men ändå skulle jag verkligen bli förbannad som snuten stoppade mig på stan för ett drogtest. Att bli testad på ett gym däremot blir same same för mig. Jag tränar bara på RF-anslutna gym och ett av dem är dessutom en elitklubb så ingenting förändras.

Brofessorn
2016-11-22, 18:10
Lite Ot: Det är oerhört underhållande när Hurril är med i en diskussion, han är som en argumenterande ångvält.

Yes
2016-11-22, 18:11
Förstår inte denna rädsla hos folk att vid uppmaning pinka i en burk om en polis ber en.
Jag skulle gladeligen pissa alla dagar i veckan, kul om de tycker jag är så biff :)

Så länge de är trevliga, förklarar varför och att det inte sker för ofta så det stör träningen.
Det är väldigt enkelt. Ingen ska behandlas som en brottsling utan att det finns skälig misstanke. Om du sedan tycker det är kul att bli förnedrad för att någon tycker du är biff måste jag ifrågasätta ditt förstånd.

Sparven från Minsk
2016-11-22, 18:15
Det är väldigt enkelt. Ingen ska behandlas som en brottsling utan att det finns skälig misstanke. Om du sedan tycker det är kul att bli förnedrad för att någon tycker du är biff måste jag ifrågasätta ditt förstånd.

Ett. Jag blir inte förnedrad över att pinka i en mugg. Har gjort det förr och upplevde inga obehag eller bestående men av det. Kanske du som är lite känslig och lättkränkt?

Två. Att pinka i en mugg anser då inte jag vara att behandlas som en brottsling. Men även där kan vi ju ha skilda synsätt.


Tycker du det är fel att polisen stoppar dig och ber dig blåsa? utan någon som helst misstanke...känner du dig kriminell som måste blåsa, känner du dig kränkt?

dared
2016-11-22, 18:25
Det spelar mindre roll för debatten att en del känner sig bekväma med att visa pitten, ej heller att hela saken är schysst bara för att det hela infriar någon slags positiv känsla bara för att de är rena.

Om vi lämnar de högst tveksamma moraliska aspekterna åt sidan, så är detta en grov missriktning av våra skattemedel.

Vem som helst borde kunna förstå att det finns viktigare saker att lägga dessa pengar på? Eller?

martikainen
2016-11-22, 18:29
Det Yes snackat om hela tiden är att det är själva avgivandet av provet som är integritetskränkande.

Samtidigt så måste du ju förstå att det krävs tester av tävlande för att försäkra att du inte behöver tävla på osunda villkor.

Är det integritetskränkande när polisen eller en fartkamera mäter din bils hastighet? Om du inte överskrider begränsningen så blir du inte fotad och inget händer, men samtidigt blir du testad. Nu tycker jag även där att hastigheterna borde ökas på ett stycke men det är ju inte lasern/radarn som är problemet.

Jag kanske tolkar Yes poster annorlunda, i mina ögon såg det ut som han syftade på att man just ska kunna göra dessa tester utan ens en misstanke om brott.
Jag är helt för dopingtester, men jag försöker argumentera för vikten av att det sker på vettiga vilkor, dvs att det faktiskt finns en stabil misstanke. Det finns en baksida för de personerna som blir testade och jag tycker det är viktigt att ta det i beaktning innan man klubbar igenom ett sånt här beslut.

Din frågeställning vet jag inte ens vad jag ska vara på förutom att du jämför två helt olika situationer. Hade du frågat om jag tycker det är integritetskränkande om polisen gör en husransakan hos mig även fast jag inte är misstänkt för brott så hade det varit mer jämförbart och svaret är nog rätt självklart för dig också.

Tree Fiddy
2016-11-22, 20:15
Ett. Jag blir inte förnedrad över att pinka i en mugg. Har gjort det förr och upplevde inga obehag eller bestående men av det. Kanske du som är lite känslig och lättkränkt?

Två. Att pinka i en mugg anser då inte jag vara att behandlas som en brottsling. Men även där kan vi ju ha skilda synsätt.


Tycker du det är fel att polisen stoppar dig och ber dig blåsa? utan någon som helst misstanke...känner du dig kriminell som måste blåsa, känner du dig kränkt?

Hur går jämförelsen med att utan misstanke bli utvald för ett dopingtest och blåsa i alkoholmätaren när man kör bil ihop? Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

cero
2016-11-22, 20:17
Hur går jämförelsen med att utan misstanke bli utvald för ett dopingtest och blåsa i alkoholmätaren när man kör bil ihop? Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

Säger inte emot, men vad är skillnaden? Vet inte hur det funkar med blåstest.

Bob90
2016-11-22, 20:21
Jag är nästan lite kränkt för att jag aldrig fått dopingmisstankar. Ser jag så j-a otränad ut? Två saker jag vill höra innan jag dör är:
1) "Är du dopad?"
2) "Jag tycker det är fult med så stora muskler".

Jag fick höra "Tränar du något på gym?" när jag stod i bara kallingar framför en sjukgymnast. Om jag är så tanig att hon måste fråga så känner jag mig djupt kränkt. :cryout:

Derbel McDillet
2016-11-22, 20:23
Hur går jämförelsen med att utan misstanke bli utvald för ett dopingtest och blåsa i alkoholmätaren när man kör bil ihop? Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

Utveckla. Hur är det inte i närheten samma sak? Jag tycker det är rätt jämförbart. Polisen kör stickprov, helt utan misstanke, och testar dig för substanser i båda fallen. Men det är alltså inte ens i närheten berättar du.

Tree Fiddy
2016-11-22, 20:37
Säger inte emot, men vad är skillnaden? Vet inte hur det funkar med blåstest.

Utveckla. Hur är det inte i närheten samma sak? Jag tycker det är rätt jämförbart. Polisen kör stickprov, helt utan misstanke, och testar dig för substanser i båda fallen. Men det är alltså inte ens i närheten berättar du.

För att polisen utför nykterhetskontroller för folk som kör bil...? När man kör bil kan man utsätta andra för fara etc etc så det är rimligt att polisen utför slumpmässigt utvalda kontroller bland trafikanterna. Om man kör bil så är man också medveten om att man kan få blåsa.

Att utan misstanke helt sonika bli integritetskränkt och utvald för dopingtest är alltså inte samma sak.

Så nej, det är inte i närheten.

Derbel McDillet
2016-11-22, 20:45
För att polisen utför nykterhetskontroller för folk som kör bil...? När man kör bil kan man utsätta andra för fara etc etc så det är rimligt att polisen utför slumpmässigt utvalda kontroller bland trafikanterna. Om man kör bil så är man också medveten om att man kan få blåsa.

Att utan misstanke helt sonika bli integritetskränkt och utvald för dopingtest är alltså inte samma sak.

Så nej, det är inte i närheten.

Medveten blir du nog även om detta förslag går igenom och du signar upp på ett gym, så den poängen går bort.
Diskussionen rörde för stunden heller inte samhällsnyttan utan kränkningen man kan känna av att bli testad trots avsaknad av misstanke så den poängen försvann också.

Ok, det var dom två poänger du hade och båda är irrelevanta. Försök på nytt förklara hur de inte är i närheten. Vill du även trycka in fler punkter är du snäll så kanske du låter mer övertygande...............?

Tree Fiddy
2016-11-22, 20:53
Medveten blir du nog även om detta förslag går igenom och du signar upp på ett gym, så den poängen går bort.
Diskussionen rörde för stunden heller inte samhällsnyttan utan kränkningen man kan känna av att bli testad trots avsaknad av misstanke så den poängen försvann också.

Ok, det var dom två poänger du hade och båda är irrelevanta. Försök på nytt förklara hur de inte är i närheten. Vill du även trycka in fler punkter är du snäll så kanske du låter mer övertygande...............?

Det här är vad jag svarade på:

Tycker du det är fel att polisen stoppar dig och ber dig blåsa? utan någon som helst misstanke...känner du dig kriminell som måste blåsa, känner du dig kränkt?

Men visst om du vill se likheten i dom olika fallen i att "polisen letar efter substanser" så visst. *rolleyes*

Bruce Banner
2016-11-22, 20:54
Nej, det krävs skälig misstanke för det.

Som inte betyder ett skit i praktiken så det finns redan ett organ som kan (och gör) det som tråden handlar om. Skäligen misstänkt är ju bara trams, det är en ren bedömningssport som ena parten har monopol på.

MVH
/Bruce

Diomedea exulans
2016-11-22, 21:16
Jag fick höra "Tränar du något på gym?" när jag stod i bara kallingar framför en sjukgymnast. Om jag är så tanig att hon måste fråga så känner jag mig djupt kränkt. :cryout:

Jag fick höra "har du någonsin lyft vikter förut?" av instruktören den gången jag provade bodypump.

Yes
2016-11-22, 21:24
Som inte betyder ett skit i praktiken så det finns redan ett organ som kan (och gör) det som tråden handlar om. Skäligen misstänkt är ju bara trams, det är en ren bedömningssport som ena parten har monopol på.

MVH
/Bruce
Nej, det är inte ren besömingssport. Det krävs konkreta objektiva omständigheter för att det ska vara lagligt. Utöver det finns vägledande bedömningar från JO.

ceejay
2016-11-22, 21:25
Jag fick höra "har du någonsin lyft vikter förut?" av instruktören den gången jag provade bodypump.

Folk brukar fråga mig om jag tränar något också.

Brukar svara zumba.

mvh 120kg med rutor på magen...

itzhakskenstrom
2016-11-22, 21:37
Så man vill alltså ge Polisen befogenheter att kroppsbesikta medborgare utan brottsmisstanke?
Eller är det här tänkt att genomföras inom ramen för antidopingarbetet inom idrotten?

Bärsärk
2016-11-22, 21:59
Folk brukar fråga mig om jag tränar något också.

Brukar svara zumba.

mvh 120kg med rutor på magen...

Får ofta höra när jag åker till släktingar på sommaren "Men du tränar fortfarande eller?" och då tycker jag ändå att jag gjort ökningar med det året :laugh:

Brukar mest svara "Nej jag är bara fet" eller "Det är bara luft" .

Lycklig
2016-11-22, 22:23
Låt folk leva sina liv istället - de borde inte lägga sig i.

tht716
2016-11-22, 22:47
1. Mycket möjligt att det kan vara grundlagsstridigt + Begränsningar av EKMR och EU:s stadga. (Personlig integritet m.m.)

2. Dessutom lär det inte vara sossarna som kan driva igenom det i regeringen med tanke på att det är "betungande" för individer och förhållandet är staten vs. enskilda, vilket i så fall ska utfärdas av riksdagen genom lag :)

Bruce Banner
2016-11-23, 05:11
Nej, det är inte ren besömingssport. Det krävs konkreta objektiva omständigheter för att det ska vara lagligt. Utöver det finns vägledande bedömningar från JO.

Verkar inte som om du vet hur det här går till i "verkligheten".

Kan du nämna några av dessa "konkreta objektiva" omständigheter?

MVH
/Bruce

ARMSTARK
2016-11-23, 08:28
Utveckla. Hur är det inte i närheten samma sak? Jag tycker det är rätt jämförbart. Polisen kör stickprov, helt utan misstanke, och testar dig för substanser i båda fallen. Men det är alltså inte ens i närheten berättar du.

Därför att blir du stoppad av polisen när du kör bil får du inte en kopp att kissa i och uppmaningen "Så, ta fram penisen nu." Varpå polisen lutar sig fram för att titta riktigt noga.
Den som inte ser det integritetskränkande i det här... *gah!*

Macroman
2016-11-23, 15:09
Det spelar mindre roll för debatten att en del känner sig bekväma med att visa pitten, ej heller att hela saken är schysst bara för att det hela infriar någon slags positiv känsla bara för att de är rena.

Om vi lämnar de högst tveksamma moraliska aspekterna åt sidan, så är detta en grov missriktning av våra skattemedel.

Vem som helst borde kunna förstå att det finns viktigare saker att lägga dessa pengar på? Eller?

Exakt!

Macroman
2016-11-23, 15:18
Jag fick höra "har du någonsin lyft vikter förut?" av instruktören den gången jag provade bodypump.

Herregud! Hur länge låg du i fosterställning och grät efter den kommentaren? :cryout:

Diomedea exulans
2016-11-23, 15:22
Herregud! Hur länge låg du i fosterställning och grät efter den kommentaren? :cryout:

Ingenting. Jag blev glad! Stör mig mycket mer på folk som säger "du är skitbiffig!" när jag uppenbarligen inte är det. :)

Bjorneman
2016-11-23, 16:01
Hahaha!
Jag får höra allt möjligt. Ibland "Du är så jävla stor!" och då blir jag glad. Ibland (en gång) att jag är rent tanig och då blir jag ledsen.

Folk har olika referensramar helt enkelt. Den enda som sagt att jag är tanig var förresten före detta svensk mästare i styrkelyft. För övrigt var han kort, tjock och väldigt stolpigt byggd. Sen tror, eller hoppas, jag inte att han var helt seriös...

F Ultra
2016-11-24, 02:19
Är det integritetskränkande att myndigheterna vet var du bor? Var strid måste ju tas, även om det gör allt ifrån att få räkningar till valsedlar mycket lättare.

Lets släppa tyglarna lite och diskutera förslaget istället. Det är ingen som ska hålla din snopp eller trycka upp fisten i rumpan på dig, och när den striden kommer så är jag på din sida. Jag är kanske på din sida vad gällande förslaget också, men på helt andra grunder.

Hur fan har ni gått igenom grundskolan om ni tycker att det är integritetskränkande att visa snoppen för en random snubbe? Det var ju 2-3 gånger i veckan på skolidrotten. Är det ens säkert att de kommer kräva det? Duschar ni på gymmet? Bastu? Är det nåt fel på era kroppar? Hur har ni sex?

Skulle dock vilja påstå att det rent integritetskränkande uppstår redan i att man från samhällets sida anser sig ha rätt att bestämma vilka substanser som du får eller inte får stoppa in i din egen kropp. Så det behövs göras en kränknings/nytto-kalkyl när man bestämmer sig för sådant här, t.ex vid alkotester för bilister eller dopingkontroller för tävlande i dopingkontrollerade förbund så står nyttan högre men att kolla om slumpvis person X på stan använder någon form av drog eller doping känns det som att nyttan är väldigt låg.

Kan te.x jämföras med när man Island införde Kristendomen där då den forna seden (dvs asatron) förbjöds såvida den inte skedde så att ingen såg det, dvs vad du gjorde själva i dit eget hem sket kyrkan stort i. Och då pratar vi om en tidsperiod där icke-kristendom kan leda till att bli bränd levande på bål så gärningen måste ju ha setts som betydligt allvarligare än vad dagens samhälle ens ser på bruket av droger eller doping, ändå var de mer tillåtande på den tiden!

skattefusk
2016-11-24, 02:27
Detta är ok men att ålderstesta flyktingar är kränkande? :smash:

F Ultra
2016-11-24, 12:05
Detta är ok men att ålderstesta flyktingar är kränkande? :smash:

Var har du fått det ifrån? Åldersbedömning på flyktingar har gjorts i åratal. Vad som dock framkom var att de metoder som Migrationsverket använde sig av var bristfälliga och osäkra varpå Rättsmedicinalverket fick i uppdrag att utreda vilka metoder som skulle vara bättre.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-om-nya-alderstester-i-dag

Gerdler
2016-11-24, 13:21
Skulle dock vilja påstå att det rent integritetskränkande uppstår redan i att man från samhällets sida anser sig ha rätt att bestämma vilka substanser som du får eller inte får stoppa in i din egen kropp. Så det behövs göras en kränknings/nytto-kalkyl när man bestämmer sig för sådant här, t.ex vid alkotester för bilister eller dopingkontroller för tävlande i dopingkontrollerade förbund så står nyttan högre men att kolla om slumpvis person X på stan använder någon form av drog eller doping känns det som att nyttan är väldigt låg.
Nu är det ju de lagarna som de företrädare du valt har skapat åt oss. Det kan man ha åsikter om och det har jag också men det nya förslaget har inget med det att göra.

Du säger att man ska göra en kränknings/nytto-kalkyl som om det är det enda som betyder något här. Vet du hur jävla snabbt 90% av svenskarna skriker "vit kränkt man" så fort du tar upp det argumentet?
Varför inte ta upp kostnaden? Det kostar ett par tusen kronor per test med framkörning, provtagning och så vidare. Förutsatt att du inte diskriminerar och väljer gymmisarna Agda 82, Mikael 29 och Mustafa 17(!) lika ofta för det där dopingtestet så kommer 8/10 prov eller fler vara negativa och därmed stiger kostnaden per positivt prov till kanske 10000-50000kr. Så vad är då nyttan med att komma på den där stackaren som försöker komma i sommarformen så han kan spänna sig lite på stranden? Om man kan stänga av honom från gymmet... är det bra för hans hälsa ens en gång?

F Ultra
2016-11-24, 15:26
Nu är det ju de lagarna som de företrädare du valt har skapat åt oss. Det kan man ha åsikter om och det har jag också men det nya förslaget har inget med det att göra.

Du säger att man ska göra en kränknings/nytto-kalkyl som om det är det enda som betyder något här. Vet du hur jävla snabbt 90% av svenskarna skriker "vit kränkt man" så fort du tar upp det argumentet?
Varför inte ta upp kostnaden? Det kostar ett par tusen kronor per test med framkörning, provtagning och så vidare. Förutsatt att du inte diskriminerar och väljer gymmisarna Agda 82, Mikael 29 och Mustafa 17(!) lika ofta för det där dopingtestet så kommer 8/10 prov eller fler vara negativa och därmed stiger kostnaden per positivt prov till kanske 10000-50000kr. Så vad är då nyttan med att komma på den där stackaren som försöker komma i sommarformen så han kan spänna sig lite på stranden? Om man kan stänga av honom från gymmet... är det bra för hans hälsa ens en gång?

Som jag har valt? Hur vet du ens vilka företrädare som jag har röstat på?

Vidare vet jag inte riktigt hur du tolkar in "Så det behövs göras en kränknings/nytto-kalkyl" till att bli "Så det enda som behövs göras är en kränknings/nytto-kalkyl".

Och har de facto aldrig i hela mitt liv råkat ut för en "vit kränkt man" kommentar, dock ska det sägas att jag inte heller frekventerar platser som Flashback.

TomasB
2016-11-24, 15:47
Var har du fått det ifrån? Åldersbedömning på flyktingar har gjorts i åratal. Vad som dock framkom var att de metoder som Migrationsverket använde sig av var bristfälliga och osäkra varpå Rättsmedicinalverket fick i uppdrag att utreda vilka metoder som skulle vara bättre.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-om-nya-alderstester-i-dag

Ja, fast åldersbedömningarna har inte varit medicinska. Det har inte handlat om att bedömningarna är osäkra utan något helt annat:

Det synsätt som Sverige har vad gäller ensamkommandes ålder är att de är flyktingar och bör tros på sina ord, samt att man hellre bör fria än fälla. Jag kan dela den grundinställningen, men samtidigt gör det faktum att Sverige nu tar emot så oproportionerligt många ensamkommande flyktingar under 18 år – mest i EU – att vi kanske måste harmoniera våra regler mer med vår omvärld.


http://www.dn.se/debatt/unga-man-over-18-ar-ska-inte-behandlas-som-barn/


Ontopic: Givet hur den Svenska polisen havererar totalt lär detta inte bli ett faktum ändå.

Krisen i polisen är så djup att regeringen räknar med fortsatt ras i andelen uppklarade brott även under 2017.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-24/ygeman-raset-i-uppklarade-brott-fortsatter-nasta-ar

Med andra ord tror jag inte detta kommer få någon reell verkan. Men i sak ser jag inget större problem med dopingkontroller som kontroller i trafiken eller narkotikakontroller på krogen.

ceejay
2016-11-24, 17:27
"Under 18 år"

leee
2016-11-24, 22:25
"Under 18 år"

Och mest killar,eller i stort sett bara killar.

supercharge
2016-11-24, 23:12
Vem är förvånad? I förorten blir ambulans och räddningstjänst rutinmässigt attackerade, det är bil-barbecue vecka ut och vecka in och polisen vågar sig knappt in överhuvudtaget. Men då tänker man istället lägga resurser på slumpmässiga dopingkontroller helt godtyckligt utan minsta misstanke för vanligt folk som om vi vore elitsatsande olympier allihopa. Det är ju inget annat än bisarrt rent ut sagt.

Man får nästan känslan av att eftersom polis och rättsväsende inte längre klarar av att lösa riktiga brott och tung kriminalitet så satsar man istället på sånt här: att godtyckligt jaga efter vanligt folk som inte gör motstånd för småsaker. Snart har vi väl total laglöshet och öppet krig i delar av landet, samtidigt som folk med ordnat liv aldrig granskats så strängt som idag att de kör rätt och parkerar prydligt.

Bjorneman
2016-11-24, 23:15
Vem är förvånad? I förorten blir ambulans och räddningstjänst rutinmässigt attackerade, det är bil-barbecue vecka ut och vecka in och polisen vågar sig knappt in överhuvudtaget. Men då tänker man istället lägga resurser på slumpmässiga dopingkontroller helt godtyckligt utan minsta misstanke för vanligt folk som om vi vore elitsatsande olympier allihopa. Det är ju inget annat än bisarrt rent ut sagt.

Man får nästan känslan av att eftersom polis och rättsväsende inte längre klarar av att lösa riktiga brott och tung kriminalitet så satsar man på att godtyckligt jaga efter vanligt folk istället som inte gör motstånd. Snart har vi väl total laglöshet och öppet krig i delar av landet, samtidigt som folk med ordnat liv aldrig granskats så strängt att de kör rätt och parkerar prydligt som idag.

Självklart är det så. Även om folk med vansinniga argument alltid kommer säga emot.

F Ultra
2016-11-24, 23:39
Ja, fast åldersbedömningarna har inte varit medicinska. Det har inte handlat om att bedömningarna är osäkra utan något helt annat:
http://www.dn.se/debatt/unga-man-over-18-ar-ska-inte-behandlas-som-barn/


Och på vilket sätt skulle det inte passa in i definitionen av "bristfälliga och osäkra"? Och fortfarande har inget av det med "integritetskränkningar" att göra ändå (som var vad jag svarade på).

PureWhey
2016-11-25, 00:12
Vem är förvånad? I förorten blir ambulans och räddningstjänst rutinmässigt attackerade, det är bil-barbecue vecka ut och vecka in och polisen vågar sig knappt in överhuvudtaget. Men då tänker man istället lägga resurser på slumpmässiga dopingkontroller helt godtyckligt utan minsta misstanke för vanligt folk som om vi vore elitsatsande olympier allihopa. Det är ju inget annat än bisarrt rent ut sagt.



Bra sammanfattat

Macroman
2016-11-25, 13:32
Vem är förvånad? I förorten blir ambulans och räddningstjänst rutinmässigt attackerade, det är bil-barbecue vecka ut och vecka in och polisen vågar sig knappt in överhuvudtaget. Men då tänker man istället lägga resurser på slumpmässiga dopingkontroller helt godtyckligt utan minsta misstanke för vanligt folk som om vi vore elitsatsande olympier allihopa. Det är ju inget annat än bisarrt rent ut sagt.

Man får nästan känslan av att eftersom polis och rättsväsende inte längre klarar av att lösa riktiga brott och tung kriminalitet så satsar man istället på sånt här: att godtyckligt jaga efter vanligt folk som inte gör motstånd för småsaker. Snart har vi väl total laglöshet och öppet krig i delar av landet, samtidigt som folk med ordnat liv aldrig granskats så strängt som idag att de kör rätt och parkerar prydligt.

Precis, man jagar laglydigt folk eftersom man vet att det är enkelt att få in i statistiken. Så blir det med felaktiga incitament dvs "pinnjakt".

Nixon
2016-11-26, 10:48
Precis, man jagar laglydigt folk eftersom man vet att det är enkelt att få in i statistiken. Så blir det med felaktiga incitament dvs "pinnjakt".

Fast doping är ju olagligt, så därmed är dem ju per definition inte laglydiga.

Sverker
2016-11-26, 12:19
11 sidor och fortfarande har ingen kommit med bra förslag på åtgärder för att nå ut till personer som missbrukar mediciner och droger.

Idrottsrörelsen når fuskarna och kan agera på de problem fusket med dopning har. Vi som tränar kan träna på anläggningar som är anslutna till RF.

Men hur når vi missbrukarna av mediciner och droger ute i det dagliga livet ? Själv tycker jag att utökade möjligheter att testa är en bra väg

tumme
2016-11-26, 12:28
11 sidor och fortfarande har ingen kommit med bra förslag på åtgärder för att nå ut till personer som missbrukar mediciner och droger.

Idrottsrörelsen når fuskarna och kan agera på de problem fusket med dopning har. Vi som tränar kan träna på anläggningar som är anslutna till RF.

Men hur når vi missbrukarna av mediciner och droger ute i det dagliga livet ? Själv tycker jag att utökade möjligheter att testa är en bra väg

Jo du har rätt, en gammal traditionel häxjakt är på sin plats. Låt oss ta ett brott som inte borde vara ett brott och jaga dom som utför det med metoder som är helt juridiskt horribla. Plus att vi alla vet hur effektivt häxjakt och straff är, kolla bara på svensk drogpolitik där vi ligger på andra plats i europa (antal drogrelaterade dödsfall).

Personligen föreslår jag utbildning om droger och doping. Dels så att folk vet vad dom tar och hur dom ska göra det. Sedan kanske ge medicinsk hjälp när dom får problem, typ inte göra det ologiskt olagligt att ta dessa preparat så att dom kan gå till sjukhus när det blir problem.

Loke
2016-11-26, 13:28
11 sidor och fortfarande har ingen kommit med bra förslag på åtgärder för att nå ut till personer som missbrukar mediciner och droger.

Idrottsrörelsen når fuskarna och kan agera på de problem fusket med dopning har. Vi som tränar kan träna på anläggningar som är anslutna till RF.

Men hur når vi missbrukarna av mediciner och droger ute i det dagliga livet ? Själv tycker jag att utökade möjligheter att testa är en bra väg

Ja, jag hǻller med, om det har potential att ge resultat. Det stör mig med den här tråden, de flesta tycks antingen vara för eller mot. För mig är det kanska uppenbart allt förutom total anarki är integritetskränkande. Men vi offrar lite sånt för att vi tror det gör alla gladare. Frågan är då om nån verkligen skulle bli gladare av detta? Jag tror inte det, eftersom problemet fortfarande ändå är resurserna. Som sagt, Friskis är anslutna till RF, men att träna dopad på Friskis är nästintill riskfritt. Att tillåta integritetskränkande tester som en symbolhandling kan jag omöjligt vara för.

Guckenn
2016-11-26, 13:52
11 sidor och fortfarande har ingen kommit med bra förslag på åtgärder för att nå ut till personer som missbrukar mediciner och droger.

Det är väl inte direkt trådens tema? Tråden handlar om ett specifikt förslag, inte om drogpolitik i stort.

Idrottsrörelsen når fuskarna och kan agera på de problem fusket med dopning har. Vi som tränar kan träna på anläggningar som är anslutna till RF.

Men hur når vi missbrukarna av mediciner och droger ute i det dagliga livet ? Själv tycker jag att utökade möjligheter att testa är en bra väg

Så eftersom vissa tränar på gym som inte är anslutna till ett frivilligt system ska man...skapa ett till frivilligt system som gym kan ansluta sig till? Och man ska göra det möjligt att testa folk utan misstanke(hur man nu bestämmer sig för att testa någon om det inte finns någon misstanke att denne använder droger verkar ingen ha tänkt på)? Förslaget verkar endast vara symbolpolitik som dessutom inför möjligheten att använda tvångsmedel godtyckligt.

Sverker
2016-11-26, 14:30
Varifrån får ni till det att testerna ska göras slumpmässigt. I första postens länk till SVT talas det tydligt om att missbruket av dopningspreparat är kopplat till gym. Målet med förslaget är att minska missbruket.

Alltså kommer testerna att genomföras på gym och de som testas kommer att vara misstänkta för missbruk. Så tolkar jag inslaget.

cero
2016-11-26, 15:02
Men hur når vi missbrukarna av mediciner och droger ute i det dagliga livet ? Själv tycker jag att utökade möjligheter att testa är en bra väg

Hur gör vi med alla brukare då?

Sverker
2016-11-26, 15:42
Ändrar lagstiftningen. Gör det tillåtet att använda receptbelagda läkemedel enligt egen förskrivningen*screwy*

trädgårdsmöbel
2016-11-26, 16:15
Hur gör vi med alla brukare då?

Det gör ingen annan skillnad än eventuellt moraliskt om du brukar eller missbrukar. Det är olagligt oavsett.

Sheogorath
2016-11-26, 16:39
Ändrar lagstiftningen. Gör det tillåtet att använda receptbelagda läkemedel enligt egen förskrivningen*screwy*

De flesta receptbelagda läkemedel är inte olagliga att inta, även om man inte fått dem ordinerade. Narkotika är däremot olagligt, t.ex., om du inte fått det förskrivet.

z_bumbi
2016-11-26, 17:52
Hur gör vi med alla brukare då?

Så länge de inte tävlar på en viss nivå behöver de bara visa upp läkarintyg i efterhand.

anvihl
2016-11-26, 18:57
VM i inskränkthet här eller?

Perramja
2016-11-26, 20:20
Snarare VM i kränkthet, "dopade kränkta män" :-D

TheBeach97
2016-11-26, 20:22
Snarare VM i kränkthet, "dopade kränkta män" :-D

Förvånansvärt vanligt bland kvinnor nu för tiden också.

trädgårdsmöbel
2016-11-26, 20:33
Snarare VM i kränkthet, "dopade kränkta män" :-D



Men använd lite empati och tänk dig själv in i sitsen. Hade du dopat dig hade du också känt dig hotad.

Perramja
2016-11-26, 22:06
Men använd lite empati och tänk dig själv in i sitsen. Hade du dopat dig hade du också känt dig hotad.

Det hade jag säkert ja, kanske tom kränkt :)

Diomedea exulans
2016-11-26, 22:12
Ja, de stackars doparna. De kan ju faktiskt inte hjälpa att de dopar sig.

Jorgen
2016-11-26, 23:05
Precis, man jagar laglydigt folk eftersom man vet att det är enkelt att få in i statistiken. Så blir det med felaktiga incitament dvs "pinnjakt".

Nej?

Gerdler
2016-11-27, 00:27
Det finns en poäng tycker jag i det Macroman/supercherge säger, även om Macroman har fel i sak.

Det fanns en sån statistik för sexköp tidigare. Jag har inte siffrorna i huvudet och jag kan inte hitta dem just nu, jag vet inte heller om det stämmer längre. Men det var i princip så att de som dömdes för sexköp i mindre utsträckning än någon annan typ av brottslighet hade annan brottslig bakgrund. Det var alltså ett brott som många gjorde som i övrigt var laglydiga. Det gick hand i hand med acceptansen för brottet, teoretiserades det om, för det var något sånt i anonyma undersökningar att en stor andel av männen som inte köpt sex skulle kunna tänka sig att göra det och tyckte inte det var moraliskt fel utan undvek det för att de hade annat, inte hade råd, inget utbud, inte ville bryta mot lagen etc. Så tror jag det är med dopning också.

Så är det ju inte med de flesta brott. Folk som snattar till exempel vet nog om att det de gör är fel när de gör det. Folk som begår brott typ stöld, förfalskning, bedrägeri, rån, knarkhandel, utpressning, hot, misshandel, våldtäkt etc finns ofta i brottstatistiken på fler än en post. De brotten som inte är så är de som rättssamhället, som till slut styrs av folket, kanske bör fundera på att ändra sin syn på.

F Ultra
2016-11-27, 04:20
Det finns en poäng tycker jag i det Macroman/supercherge säger, även om Macroman har fel i sak.

Det fanns en sån statistik för sexköp tidigare. Jag har inte siffrorna i huvudet och jag kan inte hitta dem just nu, jag vet inte heller om det stämmer längre. Men det var i princip så att de som dömdes för sexköp i mindre utsträckning än någon annan typ av brottslighet hade annan brottslig bakgrund. Det var alltså ett brott som många gjorde som i övrigt var laglydiga. Det gick hand i hand med acceptansen för brottet, teoretiserades det om, för det var något sånt i anonyma undersökningar att en stor andel av männen som inte köpt sex skulle kunna tänka sig att göra det och tyckte inte det var moraliskt fel utan undvek det för att de hade annat, inte hade råd, inget utbud, inte ville bryta mot lagen etc. Så tror jag det är med dopning också.

Så är det ju inte med de flesta brott. Folk som snattar till exempel vet nog om att det de gör är fel när de gör det. Folk som begår brott typ stöld, förfalskning, bedrägeri, rån, knarkhandel, utpressning, hot, misshandel, våldtäkt etc finns ofta i brottstatistiken på fler än en post. De brotten som inte är så är de som rättssamhället, som till slut styrs av folket, kanske bör fundera på att ändra sin syn på.

En hel del som sitter inne för mord har inte brutit mot någon annan lag heller. Sen låt säga att de som begår stöld även ofta begår t.ex misshandel, ja om vi då inte hade gjort antingen stöld eller misshandel olagligt så hade dessa personer också bara brutit mot en enda lag så då skulle den lagen också varit fel? Tror inte du har tänkt igenom det där riktigt ;)

Bruce Banner
2016-11-27, 07:02
11 sidor och fortfarande har ingen kommit med bra förslag på åtgärder för att nå ut till personer som missbrukar mediciner och droger.

Idrottsrörelsen når fuskarna och kan agera på de problem fusket med dopning har. Vi som tränar kan träna på anläggningar som är anslutna till RF.

Men hur når vi missbrukarna av mediciner och droger ute i det dagliga livet ? Själv tycker jag att utökade möjligheter att testa är en bra väg

Intressant frågeställning. :)

Att genomföra detta förslag tror jag inte medför några positiva effekter alls. Vad målet är skulle vara intressant att veta?

Jag tror inte att det är möjligt som det ser ut idag i någon större utsträckning. Det blir alltför polariserat och dogmatiskt.

En anledning att "man" misslyckats är att man inte håller sig till faktabaserade argument utan det svävas ofta ut i moraliserande värderingar. Med "man" menar jag har valfri instans som vill motverka och stävja doping. Det kan vara Polisen, RF, Dopingjouren eller något annat.

Som talespersoner och frontmän(kvinnor) för dessa "man" så är det väldigt ofta personer styrda av sina egna moraliska kompasser och värderingar. Problemet är att dessa inte alltid går hand i hand med vetenskaplig fakta och påfallande ofta verkar det som man sitter i sin egen lilla bubbla och tänker ihop fina PowerPoints som sedan skall få syndande dopade att konvertera till laglydiga medborgare med oklanderlig moralisk kompass.

Verkligheten fungerar inte så. Skall man nå fram i bättre utsträckning än man gör idag så får man ta och spola all moral och ta fram hårda fakta och diskutera runt istället. Och ibland säga som det är "Vi vet inte vad effekten blir" borde vara att bra svar i många fall istället för att hårdnackat hålla fast vid gamla skrönor.

RF är ju ett skämt i sammanhanget. Se bara på deras sk råd när det kommer till kosttillskott och förekomsten av doping i densamma som är gravt vilseledande. Här ser man tydligt att koppligen vetenskap och moraliska värderingar är starkt kopplad i deras sk verklighet.

Hur skall man kunna ta en sådan instans på allvar? Jag har ingen aning.

Jag predikar på inget sätt för eller emot något, jag kan bara konstatera att arbetet mot doping sker på ett sätt som i degsläget inte är speciellt effektivt om nu målet är att nå fram till de som ligger i riskzonen. Skulle iofs vara intressant att veta vad målet är med antidopingpolitiken i stort, det skall jag ärligt säga att jag missat helt.

MVH
/Bruce

Sverker
2016-11-27, 07:53
Målet är beroende på vilken regering som sitter vid tillfället. Det finns i alla fall en SOU om arbetet:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2011/02/sou-201110/

Jag har inte läst den men den verkar inte beröra dopning utanför idrotten. Det är ett nyare problem.

eternallord
2016-11-27, 08:19
Skulle iofs vara intressant att veta vad målet är med antidopingpolitiken i stort, det skall jag ärligt säga att jag missat helt.

Om det ligger i linje med narkotika-politiken (vilket känns rimligt om man tittar på hur de arbetar) så vet vi åtminstone att prioriteten inte är att minska skadeinverkan, varken för individer eller samhället i stort.

Bruce Banner
2016-11-27, 08:20
Tack!

MVH
/Bruce

F Ultra
2016-11-27, 12:20
Om det ligger i linje med narkotika-politiken (vilket känns rimligt om man tittar på hur de arbetar) så vet vi åtminstone att prioriteten inte är att minska skadeinverkan, varken för individer eller samhället i stort.

Nä av någon anledning så har man bestämt sig för att i just denna fråga så "ska de jävlarna sättas dit till varje pris". systemet är designat för att misslyckas, t.ex när man som missbrukare kastas ut ur alla avvänjningsprogram/metodon-program mm om man har minsta lilla återfall. Helt plötsligt så bortser man från hur ett missbruk fungerar och klänger sig fast vid "men de ska ju bara skärpa sig!".

Gerdler
2016-11-27, 12:48
En hel del som sitter inne för mord har inte brutit mot någon annan lag heller. Sen låt säga att de som begår stöld även ofta begår t.ex misshandel, ja om vi då inte hade gjort antingen stöld eller misshandel olagligt så hade dessa personer också bara brutit mot en enda lag så då skulle den lagen också varit fel? Tror inte du har tänkt igenom det där riktigt ;)
Jag tror det är du som inte tänkt igenom det riktigt. När polisen häktar och rättsväsendet åtalar en ligist så minskar brottsligheten. Även om han skulle åkt dit för ett rån så har han under en 5-årsperiod kanske gjort sig skyldig till 30+ andra brott som t ex 4 misshandelsfall, 2 våldtäkter, 1 fall trafficking, 13 fall av langning, 12 olaga hot och 6 fall av bedrägeri. Ett fåtal av brottslingarna begår majoriteten av brotten. Så när man hittar på ett nytt brott som inte korrelerar det minsta med andra brott så gör man ett mycket ineffektivt brottsbekämpningsarbete om man riktar in sig på den typen av brott.

Jag vill påstå att det är viktigare att döma brottslingen som gjort ett par dussin brott av samma kaliber än brottslingen som gjort ett brott, dels på grund av proportionalitet men också på grund av att återfallsrisken lär vara ett par hundra procent högre för en "multiple offender".

Eftersom de flesta brott inte ens anmäls, och de flesta brott som anmäls inte klaras upp så bör rättsväsendet fokusera på de brotten som tar bort de värsta kriminella från gatorna. Inte Kjell-Arne 54, nyskild, deprimerad och kåt, som provade att köpa sex en gång. Inte heller Ahmed 21, som vill komma i form för beach 2017, pluggar på ekonomihögskola och kör sin första kur av vitamin T och i övrigt är en mönstermedborgare.

F Ultra
2016-11-27, 21:50
Jag tror det är du som inte tänkt igenom det riktigt. När polisen häktar och rättsväsendet åtalar en ligist så minskar brottsligheten. Även om han skulle åkt dit för ett rån så har han under en 5-årsperiod kanske gjort sig skyldig till 30+ andra brott som t ex 4 misshandelsfall, 2 våldtäkter, 1 fall trafficking, 13 fall av langning, 12 olaga hot och 6 fall av bedrägeri. Ett fåtal av brottslingarna begår majoriteten av brotten. Så när man hittar på ett nytt brott som inte korrelerar det minsta med andra brott så gör man ett mycket ineffektivt brottsbekämpningsarbete om man riktar in sig på den typen av brott.

Jag vill påstå att det är viktigare att döma brottslingen som gjort ett par dussin brott av samma kaliber än brottslingen som gjort ett brott, dels på grund av proportionalitet men också på grund av att återfallsrisken lär vara ett par hundra procent högre för en "multiple offender".

Eftersom de flesta brott inte ens anmäls, och de flesta brott som anmäls inte klaras upp så bör rättsväsendet fokusera på de brotten som tar bort de värsta kriminella från gatorna. Inte Kjell-Arne 54, nyskild, deprimerad och kåt, som provade att köpa sex en gång. Inte heller Ahmed 21, som vill komma i form för beach 2017, pluggar på ekonomihögskola och kör sin första kur av vitamin T och i övrigt är en mönstermedborgare.

Och du tror inte att det är vanligt med sexköp och doping bland dina "multiple offenders" ? Och vilken sektor är det som Kjell-Arne och Ahmed sponsrar med sitt beteende?

Gerdler
2016-11-27, 23:26
Och vilken sektor är det som Kjell-Arne och Ahmed sponsrar med sitt beteende?
Det är en mycket god poäng du har där utan att du vet om det. Det är politikerna som bestämmer att de pengarna ska sponsra kriminalitet istället för vård, skola, omsorg och rättsväsen.

Du har precis satt fingret på det bästa argumentet för att legalisera marijuana, doping och sex-köp(och behålla prostitution lagligt). Och det gjorde du när du argumenterade mot det. Helt fantastiskt!

milax
2016-11-27, 23:51
Hur mycket övriga brott för doping med sig? Våldsbrott? Är det något som kräver andra brott för att klara finansiering?

leee
2016-11-28, 00:01
Hur mycket övriga brott för doping med sig? Våldsbrott? Är det något som kräver andra brott för att klara finansiering?

Det är väl svårt att få fast alla som säljer bl.a via nätet så då jagar man köparna så säljarna får mindre kunder.

F Ultra
2016-11-28, 21:12
Det är en mycket god poäng du har där utan att du vet om det. Det är politikerna som bestämmer att de pengarna ska sponsra kriminalitet istället för vård, skola, omsorg och rättsväsen.

Du har precis satt fingret på det bästa argumentet för att legalisera marijuana, doping och sex-köp(och behålla prostitution lagligt). Och det gjorde du när du argumenterade mot det. Helt fantastiskt!

Klart att jag vet om det, har argumenterat för att tillåta droger för att dra undan pengarna från den kriminella världen i åratal så det är knappast något nytt. Dock kvittar det vems "fel" det är att pengarna idag går till den kriminella undre världen, för faktum är att det är dit de går idag och därmed sponsrar de som köper dessa tjänster också denna sektor. Helt fantastiskt att personer som annars är helt laglydiga och tydligen har hög moral aktivt väljer att göra detta!

Sen kvarstår frågan:
Och du tror inte att det är vanligt med sexköp och doping bland dina "multiple offenders" ?

Ado2000
2016-11-28, 22:30
D e bra lägg pengar på detta, varför inte ? Skit i saker som sjukvården, polisen å militären.



*facepalm*

svenbanan
2016-11-28, 23:27
Klart att jag vet om det, har argumenterat för att tillåta droger för att dra undan pengarna från den kriminella världen i åratal så det är knappast något nytt. Dock kvittar det vems "fel" det är att pengarna idag går till den kriminella undre världen, för faktum är att det är dit de går idag och därmed sponsrar de som köper dessa tjänster också denna sektor. Helt fantastiskt att personer som annars är helt laglydiga och tydligen har hög moral aktivt väljer att göra detta!

Sen kvarstår frågan:

Även om många återfallsförbrytare säkert nyttjar doping, så är det väl troligen inte så att en överväldigande majoritet av dopare är återfallsförbrytare.

Dvs det korrelerar nog inte så bra i motsatt riktning.