handdator

Visa fullständig version : Ska man köpa en borrmaskin?


svag74
2016-11-21, 13:31
Skulle behöva förstora ett litet hål i nån form av metall.
Har ingen borrmaskin alls.
Tänkte det kanske är något man borde ha, köpa en och kunna ha till annat senare.
Även fast man har tummen mitt i handen :em:
Köper man en utan batteri så lär den ju hålla livet ut?

Har typ alla som bor i bostadsrätt/villa/radhus borrmaskin?
Eller är det sånt man lånar och aldrig äger själv? :D

Ska man i så fall köpa en snorbillig som knappt verkar klara betong, som den här:
http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cocraft-HI-850-T/40-7964

Eller köpa en sån här dyr, och utgå från att den kommer klara alla behov som kan tänkas uppstå i hemmet:
http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Bosch-PSB-500-RE-/40-8973

Vetefan om man behöver en slagborr ens, men alla "riktiga" borrmaskiner verkar va slagborrar och det verkar vara ett minimikrav för att komma genom betong...

http://www.sherv.net/cm/emoticons/object/power-drill-smiley-emoticon-emoji.png

Arne Persson
2016-11-21, 13:44
Makita

svag74
2016-11-21, 14:03
Nu blir man ju sugen - CDON har lägre priser, och fler maskiner! :cool:
Frågan är vad man behöver, och vilka som är bra/dåliga :confused:

Här är några i lagom prisklass för mig, och kända märken.
Vill inte upp mot tusenlappen, då skiter jag i det istället.

http://cdon.se/hem-tradgard/black-decker-slagborrmaskin-550-w-p20888931

http://cdon.se/hem-tradgard/bosch-slagborr-psb-500-re-p20888504

http://cdon.se/hem-tradgard/bosch-slagborr-psb-570-re-p25054836

De två sista Bosch verkar ju typ likadana, samma watt och allt, men olika pris?

timoat
2016-11-21, 14:09
Du får ju med borrsats i den som har dyrare original pris så kör på den.

svag74
2016-11-21, 14:13
Du får ju med borrsats i den som har dyrare original pris så kör på den.

Jo men osäkert vad det är för borrar, antagligen inte den jag behöver just nu i alla fall.

Men verkar som den superbilliga Black & Decker kan vara ok - ser en del positiva användaromdömen på den här och där, inga direkta klagomål.
Kanske räcker med en maskin för ynka 549kr???
Samma watt och så med.

https://www.youtube.com/watch?v=7qdaDWdudBs

Eller är den 100kr dyrare Bosch märkbart bättre?
Kanske är bättre märke överlag, Bosch vs Black?

StarkaUlf
2016-11-21, 14:23
Har ingen erfarenhet av dom där märkena, men kan rekommendera Makita eller Hilti. Grejer som håller :)

Av dom du har länkat så hade jag nog trott mer på Bosch.

svag74
2016-11-21, 14:32
Har ingen erfarenhet av dom där märkena, men kan rekommendera Makita eller Hilti. Grejer som håller :)

Av dom du har länkat så hade jag nog trott mer på Bosch.

Ja Bosch kanske är bäst, för då verkar man få med väska också, till bägge.
Högst osäkert om det medföljer till Black & Decker ser jag nu :/

VoDaresVins
2016-11-21, 14:39
En sak som talar för en batteridriven istället för en med sladd är att den klart kommer bli din nya vän när du ska skruva skruvar när du blivit van. Att borra ett hål i järn går bra om du inte köper billigaste du hittar. Batterit kommer ge upp med tiden men 10 år får man nog ur en hyffsad maskin som ändå inte är i yrkesbruk.
Behöver du sen borra i sten så hyr eller låna en redig slagborrmaskin över en dag.

Stuffer
2016-11-21, 14:41
Klart du ska ha minst en borrmaskin. Om du bor i hus eller lägenhet med betongväggar så är en maskin med slag givet. Jag har en billig slagborr som användes rätt flitigt när jag bodde i lägenhet men nu när jag bor i trähus används den ytterst sällan. Egentligen bara när något ska borras nere i betongväggarna i källaren. Något som jag använder betydligt oftare är min batteridrivna skruvdragare så lägg med en sådan i kundvagnen också när du ändå är shoppingtagen. Skulle nog bli tokig om jag var tvungen att använda den sladdrivna borren hela tiden.
Jag tror man ska ta kommentarerna på clas ohlson med en nypa salt. Även de billigaste sladdrivna maskinerna brukar det vara rätt bra tryck i. Det ändå de gör är ju att snurra och knacka lite så det är rätt svårt att misslyckas med den funktionen. Kan tänka mig att de som varit nåla och köpt den billigaste maskinen även köpt på sig classes billigaste set med borrar som blir slöa direkt. Satsa på lite bättre borrar än de allra billigaste

xodd
2016-11-21, 14:41
Har du behov av slagborrsfunktionen, och hur ser behovet ut?

Behöver du inte slagborr så tycker jag snarare du borde kolla på något med mycket mer kvalitet för lite mer pengar, typ https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/hem-och-hushll/verktyg/bosch-x-gsr-10a8-2-li-softbag-access-fyndvara/X212807.8473/

VoDaresVins
2016-11-21, 14:44
Sen gällande borrar och skruvbits, köp ett litet kit av hög kvalitet med det du behöver. Finns inget tråkigare än att försöka borra eller skruva med billigt skräp som inte ens håller en dag.
Edit; glömde tillägga alltså ett massivt kit med 50 borrar och 30 bits för en hundring är alltså det du ska undvika. Less is more.

svag74
2016-11-21, 14:50
Tackar för alla tips :)

Slagborr har jag nog inget behov av, men tänker mig att det kan uppstå och då är det bra att ha.

Skruva i skruvar gör jag typ aldrig däremot, vetefan varför jag skulle göra det egentligen, mer är 3-4 st då alltså :D

Tänkte också på det där med borrar, att de gör nog rätt mycket skillnad.
Bättre köpa just de storlekar man behöver än att köpa något billigt set.

svag74
2016-11-21, 14:52
Funderar på en liten sak till bara...

...på Black & Decker står det "Snabbchuck 13mm", medan Bosch står bara "Snabbchuck".

Är detta något som kan vara problematiskt när man köper borrar, att olika märkens borrar ej passar, eller är det superstandardiserat och allt passar till allt?

VoDaresVins
2016-11-21, 14:56
Funderar på en liten sak till bara...

...på Black & Decker står det "Snabbchuck 13mm", medan Bosch står bara "Snabbchuck".

Är detta något som kan vara problematiskt när man köper borrar, att olika märkens borrar ej passar, eller är det superstandardiserat och allt passar till allt?

De flesta klarar en max borrdiameter på 10mm, så B&D klarar tydligen 13. Finns dock järnborrar med svarvad ände så de passar 10mm. Träbrorrar har nästan alltid smalare ände.

Ännu eftersom du sa du inte var händig: När du ska borra i järn så borra först med mindre borr om det är ett grövre hål. Häll på olja medan du borrar för att kyla borren så den inte bränns.

svag74
2016-11-21, 15:08
Aha de måste inte vara exakt 13mm alltså :D

Tackar så mycket, får se om det blir någon maskin eller ej, men nu har jag lite bättre koll i alla fall :)

hahavaffan
2016-11-21, 15:21
Slagborr är i princip meningslöst imho. Ska man ha slag-funktion ska det vara en borrhammare.

Köp en kvalitetsskruvdragare så kommer du riktigt långt. När du behöver borra i hård betong så låna en riktig maskin av firma eller polare. Jag borrar och skruvar det mesta med min lilla blåa Bosch GSR 10,8.

yia
2016-11-21, 18:58
Hur är det om man köper en slagborr.. kan den användas till annat också? Jag tänker att det vore smidigt att ha någon kombinerad borr, skruvdragare o.s.v. med bra kvalitet som klarar betongväggar också.

svag74
2016-11-21, 19:31
Hur är det om man köper en slagborr.. kan den användas till annat också? Jag tänker att det vore smidigt att ha någon kombinerad borr, skruvdragare o.s.v. med bra kvalitet som klarar betongväggar också.

Vad jag förstått så är en slagborr en vanlig borrmaskin, som också har en halvdan slagfunktion som gör att den kan borra mer eller mindre dugligt i betong.
Även skruva i skruvar etc även om det kanske är lite otympligt med sladd ansluten.

Eller du kanske tänkte på borrhammare, som är gjorda för betong, men som med mer eller mindre krångel/tillbehör även verkar kunna användas som en väldigt dyr borrmaskin.

shadowfire
2016-11-21, 19:42
Hmm, ska jag vara helt ärlig så är "borrmaskin" något jag använder mer och mer sällan. Istället använder jag skruvdragaren, en Makita, till det mesta. Enda gången jag behöver en borrmaskin är om jag behöver något där högre varvtal och/eller effekt i form av 230v krävs, eller tex slagfunktion.

Är det ETT verktyg jag skulle säga att du bör lägga pengarna på, så är det en vettig skruvdragare. Åtminstone om man tänker sig fixa med saker längre fram också. Jag gjorde misstaget att köpa en riktigt billig rackare på Claes Ohlsson och den orkade ingenting. När jag väl köpte min Makita så insåg jag vilken skillnad det är.

Med batteripaketen så driver jag idag allt från grästrimmer till skruvautomat. Om du däremot tror att du aldrig någonsin kommer skruva mer än en ikeamöbel så fine, köp något billigt bara.

En sak jag INTE hade använt min skruvdragare till är att blanda flytspackel till våtrum t.ex. Då hade jag köpt, hyrt eller som jag gjorde, lånat en riktig blandarmaskin med sladd och bra krut.

svag74
2016-11-21, 19:46
Jag vill ha något utan batteri, så jag vet att jag slipper byta efter 5 år, för det är fullt troligt att jag inte ens använt apparaten under dessa 5 år.
Och ska man ha en med nätanslutning så är det väl lika bra att ha en hyfsad slagborr, så man i alla fall har en chans att ta sig genom betong om ett sånt hål skulle behöva borras nån gång.

shadowfire
2016-11-21, 20:08
Jag vill ha något utan batteri, så jag vet att jag slipper byta efter 5 år, för det är fullt troligt att jag inte ens använt apparaten under dessa 5 år.
Och ska man ha en med nätanslutning så är det väl lika bra att ha en hyfsad slagborr, så man i alla fall har en chans att ta sig genom betong om ett sånt hål skulle behöva borras nån gång.

Ska du bara ta upp något hål eller borra då och då, kör med något billigt skräp.
Ska du ha ett redskap som håller i längden och som du kan nyttja till fler saker, gå på en kvalitetsskruvdragare.
Edit: batteriemaskiner blir ju inte superdåliga om du låter dem ligga och inte använder dem.. beror iofs på hur du förvarar och hanterar batterierna, men en välinvesterad skruvdragare som sällan används är inte förlorad om den plockas fram och dammas av om 5 år.

Min slagborrmaskin/borrhammare från Jula för 150 kr fungerar utmärkt för att ta upp hål i betong eller rentav köra som bilmaskin med i mindre moment. Brinner den så slänger jag den på tippen, men den har klarat 6 år galant.

svag74
2016-11-21, 20:34
Min slagborrmaskin/borrhammare från Jula för 150 kr fungerar utmärkt för att ta upp hål i betong eller rentav köra som bilmaskin med i mindre moment. Brinner den så slänger jag den på tippen, men den har klarat 6 år galant.

Ja men då bör väl en Bosch slagborrmaskin för 650kr (utan batteri och därmed starkare) vara minst lika bra :)

svag74
2016-11-21, 21:03
Eller vänta nu :confused:

En slagborr, kan den verkligen skruva bra om man vill det?
Alltså köra riktigt långsamt, och kanske framförallt ställa in så den slirar och inte drar sönder något?

Eller är det bara skruvdragarna som har sån funktion?

Hur vet man om denna Bosch klarar att skruva skruv överhuvudtaget?

http://cdon.se/hem-tradgard/bosch-slagborr-psb-570-re-p25054836

EDIT: Äh, bäst skita i allting, vill inte ha dubbla maskiner, och vet inte vad jag kommer ha störst behov av mellan borra tungt i betong/stål, eller skruva skruvar.
Men nån jäkla batteriapparat som självdör med åren vill jag då inte köpa, förrän jag absolut behöver den till något viktigt, alternativt batterier blir tåligare/bättre.

svag74
2016-11-21, 21:17
Å andra sidan är en billig skruvdragare så extremt billig att det kanske inte gör så mycket om den är död om 5-10 år, och då är man i alla fall alltid redo att borra allt (utom betong) och skruva!
Och det kan ju såklart hända att man lever ett helt liv utan att nånsin behöva borra just betong ... I suppose ...

http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-10,8-V/40-9711

shadowfire
2016-11-21, 21:19
Eller vänta nu :confused:

En slagborr, kan den verkligen skruva bra om man vill det?
Alltså köra riktigt långsamt, och kanske framförallt ställa in så den slirar och inte drar sönder något?

Eller är det bara skruvdragarna som har sån funktion?

Hur vet man om denna Bosch klarar att skruva skruv överhuvudtaget?

http://cdon.se/hem-tradgard/bosch-slagborr-psb-570-re-p25054836

EDIT: Äh, bäst skita i allting, vill inte ha dubbla maskiner, och vet inte vad jag kommer ha störst behov av mellan borra tungt i betong/stål, eller skruva skruvar.
Men nån jäkla batteriapparat som självdör med åren vill jag då inte köpa, förrän jag absolut behöver den till något viktigt, alternativt batterier blir tåligare/bättre.

Nej, slagborr/borrhammare, det gör du hål med i hårda saker. Betong. Dra upp en ny TV i en hyreslägenhet. Bila upp ett golv i en tvättstuga. Där har du dagens "borrmaskin".

Däremot "ta upp hål" om det inte är betong, utan trä, metall och samtidigt kunna skruva saker med; en vettig skruvdragare. Köper du en sådan har du dessutom massor med val av andra saker du kan göra. Batteri är inget negativt i den bemärkelsen utan tvärtom positivt, då du ofta får laddare+batteri om du köper en maskin och sedan kan du nyttja andra maskiner med samma batteri.

Däremot är effekt och ström i det läget avgörande. 18v är betydligt bättre än lägre prylar.

Ska du borra i hård betong enbart men inte ofta;
Köp borrhammare/slagborrmaskin för minsta lilla penning, 230V. Använd. Släng i förrådet.

Ska du skruva något eller borra mindre saker (för all del även borra större saker);
Köp skruvdragare, bättre märke, batteri.

Ska du borra ofta/många hål i tex metall;
Köp eller hyr en borrmaskin, 230V

Ska du blanda mycket flytspackel, färg etc
Köp eller hyr en blandare, 230V

Slagborr, borrhammare och borrmaskin skruvar du inget med. De är avsedda för att göra sönder saker. Däremot en skruvdrare är avsedd för att skruva saker men nu idag är stark nog att göra sönder saker också. Dock inte lika stark som storebrorsorna.

shadowfire
2016-11-21, 21:23
Köp INTE en sådan cotechmojäng och tro att den kommer göra dig glad. Den kommer göra dig arg. Motsvarande den har gjort mina vänner arga då jag bad om hjälp och räckte över skruvdragaren och skruven inte ens drog i hela vägen i takgipset.

En billig skruvdragare är detsamma som svordomar, frustration, segt arbete och.. ptja.. köp om du ska skruva ikea-möbler, annars avstå. En grön Bosch i mellansegmentet för några hundralappar mer än en blå cotech på Classeisjön lovar jag att du har ätit upp i utebliven frustration utan att du vet det.

För enstaka håltagningar i betong; vilken slagborr som helst för 150 kr duger.

svag74
2016-11-21, 22:01
Aha, tack så mycket shadow, då har man lärt sig ännu mer idag :cool:

En bra skruvdragare gör typ allt händigt, utom borra betong och annat riktigt tungt.
Men 10,8V som den billiga no-name jag länkade på Classe är kanske för klent även för en skruvdragare.

Gör nog så att jag väntar till riktigt behov uppstår.
Tänkte borra ett litet hål i metall nu men tror jag skippar det, så klarar jag mig nog utan maskin 5 år till eller nåt :D

Stuffer
2016-11-22, 12:02
Eller vänta nu :confused:

En slagborr, kan den verkligen skruva bra om man vill det?
Alltså köra riktigt långsamt, och kanske framförallt ställa in så den slirar och inte drar sönder något?

Eller är det bara skruvdragarna som har sån funktion?

Hur vet man om denna Bosch klarar att skruva skruv överhuvudtaget?

http://cdon.se/hem-tradgard/bosch-slagborr-psb-570-re-p25054836

EDIT: Äh, bäst skita i allting, vill inte ha dubbla maskiner, och vet inte vad jag kommer ha störst behov av mellan borra tungt i betong/stål, eller skruva skruvar.
Men nån jäkla batteriapparat som självdör med åren vill jag då inte köpa, förrän jag absolut behöver den till något viktigt, alternativt batterier blir tåligare/bättre.

När en vanligt borrmaskin brukar vara rätt värdelös att skruva med då de, precis som du verkar misstänka, ofta är rätt svåra att skruva sakta/försiktigt med och saknar vanligtvis också momentbegränsning så det är lätt att dra lite för mycket. De är dessutom ofta rätt tunga och klumpiga att hålla på med och sladden får iaf jag psykbryt på för den är alltid ivägen eller fastnar i nåt.

På batterisidan har det ändå hänt mycket de senaste åren så där skulle jag inte vara orolig men visst, behöver du inte grejerna just så vänta på du. Alternativ vänta in någon riktigt bra rea.
Appropå batterier så ha jag faktiskt kört på en cotech skruvdragare i 600-kronorsklassen. Körde ett par år utan antydan till att batteriet hade mattats av men plötsligt en dag var batteriet helt dött. Knatade in till Classe som helt utan tjat gav mig ett nytt batteri på goodwill då garantitiden hade gått ut :thumbup:

Gerdler
2016-11-22, 12:54
Ska TS verkligen köpa en borrmaskin för att borra ett hål? Läste jag rätt?

Låna från kompis eller från jobbet. Eller från grannen eller skaffa en sån där jäkla delnings-app. Är det risk att TS, som aldrig verkar ha ägt en borrmaskin, behöver hjälp med att borra annars riskerar han förstöra något? I så fall kan det vara en idé att få en kompis att göra det. :)

svag74
2016-11-22, 13:19
Ska TS verkligen köpa en borrmaskin för att borra ett hål? Läste jag rätt?

Låna från kompis eller från jobbet. Eller från grannen eller skaffa en sån där jäkla delnings-app. Är det risk att TS, som aldrig verkar ha ägt en borrmaskin, behöver hjälp med att borra annars riskerar han förstöra något? I så fall kan det vara en idé att få en kompis att göra det. :)

TS har ångrat sig och skiter i hålet.
Blev sugen på borrmaskin ändå då det är en kul grej att köpa, men nu när insikterna trillat på plats samtidigt som köpbegäret lugnat sig så inväntar jag nog verkligt behov istället för att köpa och lägga i garderoben bara för att det är coolt att ha.
Borrade faktiskt ett hål i väggen för 5-10 år sen när jag skulle dra närverkskabel längs taket, men det var med en gammal skruvdragare med totalslut batteri - fick borra en halvminut, ladda en halvtimme, borra en halvminut etc...

När en vanligt borrmaskin brukar vara rätt värdelös att skruva med då de, precis som du verkar misstänka, ofta är rätt svåra att skruva sakta/försiktigt med och saknar vanligtvis också momentbegränsning så det är lätt att dra lite för mycket. De är dessutom ofta rätt tunga och klumpiga att hålla på med och sladden får iaf jag psykbryt på för den är alltid ivägen eller fastnar i nåt.

På batterisidan har det ändå hänt mycket de senaste åren så där skulle jag inte vara orolig men visst, behöver du inte grejerna just så vänta på du. Alternativ vänta in någon riktigt bra rea.
Appropå batterier så ha jag faktiskt kört på en cotech skruvdragare i 600-kronorsklassen. Körde ett par år utan antydan till att batteriet hade mattats av men plötsligt en dag var batteriet helt dött. Knatade in till Classe som helt utan tjat gav mig ett nytt batteri på goodwill då garantitiden hade gått ut :thumbup:

Ja och det blir lite otydligt för konsumenten när det ibland nämns "klarar att skruva" i samband med annonser eller i artiklar som ska förklara skillnaderna.

Här från ett test av slaborrmaskiner.
Dagens slagborrmaskiner för hobbybruk klarar dessutom oftast av fler saker än att bara borra. Med rätt tillbehör kan du även skruva, slipa, polera, fräsa, borsta och röra om.
Här från en annons på en av de allra billigaste slagborrmaskinerna (utan batteri).
Funktionen underlättar även skruvdragning.

Så det är ju lätt att tro att man köper en riktig jäkla multimaskin när man införskaffar en slagborr.
Verkar dock snarare vara skruvdragaren som är en multimaskin, om man köper en kraftig nog för att klara borra ordentligt i allt utom hård betong.

milax
2016-11-22, 13:30
Köp en 18v skruvdragare. Den klarar det mesta och kommer att bli en god vän...

svag74
2016-11-22, 13:38
Köp en 18v skruvdragare. Den klarar det mesta och kommer att bli en god vän...

Ja om jag vetat att batteriet håller minst 10-15 år hade jag gjort det, för att det är kul att ha och bra att ha i beredskap.
Å andra sidan går det snabbt att beställa den dag jag verkligen måste ha en så jag väntar istället.