handdator

Visa fullständig version : Vilket stekfett är bäst ur hälsosynpunkt?


caelus
2016-11-19, 17:03
Som rubriken lyder – vilken typ av stekfett är egentligen bäst ur hälsosynpunkt? Hur står sig de vanliga alternativen som olivolja, rapsolja, kokosfett, smör, margarin, etc. i jämförelse med varandra?

King Grub
2016-11-19, 17:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228220&highlight=stekfett

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226974&highlight=steka

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138010&highlight=steka

ChrisDEFC
2016-11-21, 11:17
Vad jag läst så ska kokosfett klara upphettning bäst så det kör jag med nu. Andra oljor ska ge ifrån sig upphettningsgifter, kommer inte ihåg i skallen nu vilka gifter det handlar om men efter lite läsande så kom jag fram till kokosfett. Om detta är heltokigt så får ni gärna rätt mig.

cero
2016-11-21, 16:31
Vad jag läst så ska kokosfett klara upphettning bäst så det kör jag med nu. Andra oljor ska ge ifrån sig upphettningsgifter, kommer inte ihåg i skallen nu vilka gifter det handlar om men efter lite läsande så kom jag fram till kokosfett. Om detta är heltokigt så får ni gärna rätt mig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7595757&postcount=17

Gober
2016-11-21, 17:05
Olivolja/rapsolja jungfru av bra kvalité till dressing, ringla över pasta osv. Vanlig rapsolja att steka i och lite smör för smakens skull. Jag går alltså efter smak men alla dessa är ju bra fettkällor sålänge smöret intas med måtta :D

ButtCoughEXTREME
2016-11-21, 21:04
Som rubriken lyder – vilken typ av stekfett är egentligen bäst ur hälsosynpunkt? Hur står sig de vanliga alternativen som olivolja, rapsolja, kokosfett, smör, margarin, etc. i jämförelse med varandra?

Enligt Mosley (den engelska bbc-läkaren) så: smör för stekning.

Cykelcykel
2016-11-22, 06:26
Mosley är en jävla tönt.
Snackar massa skit för att sälja sina skitböcker

Toni Radanov
2016-11-22, 11:33
Fettet som skiten du steker släpper ur sig. If chicken: well...krydda å skvätt på lite vatten mot slutet :p

För vi snackar väl teflonpanna här? Med tanke på "hälsosynpunkt" så vore allt annat orimligt då det antingen kräver onödigt stekfett eller så fastnar det och fördärvas totalt.

Shqypnia
2016-11-22, 11:34
Jag föredrar olivolja av den enkla anledningen att den "sprider ut sig" mkt mer på stekpannan och jag kan således använda mkt mindre.

svenbanan
2016-11-22, 21:50
En klick smör och en skvätt olivolja i pannan varje gång jag steker. Det är godast.

Undantaget om jag steker potatis. Då har jag rapsolja.

Old Nick
2016-11-22, 21:56
För vi snackar väl teflonpanna här? Med tanke på "hälsosynpunkt" så vore allt annat orimligt då det antingen kräver onödigt stekfett eller så fastnar det och fördärvas totalt.

Eller så är det helt ok med stekfett. Fett är ju ett näringsämne, inte ett farligt gift. Nog för att man kan vilja undvika det om man har en strikt kaloribudget att hålla sig till, men det är ju inte per definition hälsovådligt att steka i en klick fett i en gjutjärnspanna.

Toni Radanov
2016-11-23, 01:13
Eller så är det helt ok med stekfett. Fett är ju ett näringsämne, inte ett farligt gift. Nog för att man kan vilja undvika det om man har en strikt kaloribudget att hålla sig till, men det är ju inte per definition hälsovådligt att steka i en klick fett i en gjutjärnspanna.

Farligt är det ju inte men det är heller inte nödvändigt då bara en torsk-och-potatis-byggare skulle lida av fettbrist sett till dygnsbehov då allt i matväg innehåller tillräckligt. ^^

Ecaz
2016-11-24, 12:48
Smör, det är godast. Tvivlar på att så pass mycket stekfett sugs upp i maten att det skulle förstöra ens deff.

Gerdler
2016-11-24, 13:37
Är det verkligen så viktigt? Steker man kött eller fisk så fastnar en mycket liten del av stekfettet på köttet om det inte är panerat. Jag köper hellre argument om att något är gott eller smidigt än att något skulle vara markant nyttigare.

När man gör köttfärssås eller tacokött så kan man med fördel steka utan extra fett och man kan till och med hälla av en del av fettet som släpper från köttet vid bryningen. Annars äter man sällan stekfettet.

De gångerna jag äter blodpudding som suger upp rätt bra så blir det rapsolja eller flytande margarin.

King Grub
2016-11-24, 13:43
Blodpudding kan man tillaga i ugnen på bakplåtspapper helt utan extra fett.

Gerdler
2016-11-24, 17:26
Det låter som en bra idé, tack!

Trapz
2016-11-24, 21:00
Köttbullar, korv och fiskpinnar blir också bra i ugnen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ram Dass
2017-10-15, 08:31
Istället för att starta en egen tråd ställer jag frågan här och hoppas få den besvarad.

Jag undrar om kallpressad rapsolja är sämre, ur hälsosynpunkt, att steka i än den raffinerade?

Grejen är väl den att om man går på med lite för hög värme med den kallpressade, så försvinner fördelarna med den kallpressade gentemot den raffinerade? Eller blir den tom. sämre än den raffinerade?

Ram Dass
2017-10-15, 09:33
För att bidra till tråden i övrigt, så är väl denna bild rätt vägledande.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171015/645871fea001f90f0a83bd66be9c972f.jpg

tomten1
2017-10-15, 10:52
Jag brukar köra på denna:

https://www.mathem.se/varor/flytande-smor-o-margarin/culinesse-flytande-margarin-750ml-milda

Bra/dåligt?

Wain
2017-10-15, 12:07
Jag brukar köra på denna:

https://www.mathem.se/varor/flytande-smor-o-margarin/culinesse-flytande-margarin-750ml-milda

Bra/dåligt?

Dåligt.

tomten1
2017-10-15, 13:02
Ser nu att det är smör som rekommenderas i de andra trådarna... men... det är ju en massa mättat fett... trodde man skulle undvika mättat fett...

Sverker
2017-10-15, 17:38
Istället för att starta en egen tråd ställer jag frågan här och hoppas få den besvarad.

Jag undrar om kallpressad rapsolja är sämre, ur hälsosynpunkt, att steka i än den raffinerade?

Grejen är väl den att om man går på med lite för hög värme med den kallpressade, så försvinner fördelarna med den kallpressade gentemot den raffinerade? Eller blir den tom. sämre än den raffinerade?

Lite beroende på VAD de gjort med oljan. Kallpressad är en sak. Men är oljan tvättad ? När man neutraliserar och tvättar oljan tar men bort skräpet, dvs fria fettsyror, oxiderade fettsyror, färgämnen och annat tjafs som förkortar hållbarheten och gör att den härsknar fortare.

Värmer du på en otvättade olja så tar reaktionerna fart och smaken försämras samtidigt som den härsknar fort.

Mitt tips är att använda kallpressad olja i kalla dressingar och stek i något flytande margarin.

Ram Dass
2017-10-15, 23:05
Lite beroende på VAD de gjort med oljan. Kallpressad är en sak. Men är oljan tvättad ? När man neutraliserar och tvättar oljan tar men bort skräpet, dvs fria fettsyror, oxiderade fettsyror, färgämnen och annat tjafs som förkortar hållbarheten och gör att den härsknar fortare.

Värmer du på en otvättade olja så tar reaktionerna fart och smaken försämras samtidigt som den härsknar fort.

Mitt tips är att använda kallpressad olja i kalla dressingar och stek i något flytande margarin.

Okej, tack. Ja låter som en rimlig avvägning. Får bli raffinerad rapsolja för sautering och stekning, sedan extra jungfru olivolja som smaksättare.

Kan inte säga att jag gillar smaken av kallpressad raps.

exevision
2017-10-16, 07:35
Dåligt.

Varför?

Wain
2017-10-16, 07:48
Lite beroende på VAD de gjort med oljan. Kallpressad är en sak. Men är oljan tvättad ? När man neutraliserar och tvättar oljan tar men bort skräpet, dvs fria fettsyror, oxiderade fettsyror, färgämnen och annat tjafs som förkortar hållbarheten och gör att den härsknar fortare.

Värmer du på en otvättade olja så tar reaktionerna fart och smaken försämras samtidigt som den härsknar fort.

Mitt tips är att använda kallpressad olja i kalla dressingar och stek i något flytande margarin.

Man tar även bort antioxidanter, mikonutrienter och smakämnen. Borde vara ganska ovanligt att man "tvättar" en kallpressad olja?

Margarin hade jag definitivt inte valt, hellre animaliskt fett eller i undantagsfall en tvättad växtbaserad olja låg på fleromättade fetter (använder själv inte högraffinerade fetter). Vid lägre temperaturer så går en kallpressad växtolja bra.

Varför?

Margarin är en vedervärdig överprocessad sörja.

Ram Dass
2017-10-16, 12:42
Man tar även bort antioxidanter, mikonutrienter och smakämnen. Borde vara ganska ovanligt att man "tvättar" en kallpressad olja?

Margarin hade jag definitivt inte valt, hellre animaliskt fett eller i undantagsfall en tvättad växtbaserad olja låg på fleromättade fetter (använder själv inte högraffinerade fetter). Vid lägre temperaturer så går en kallpressad växtolja bra.



Margarin är en vedervärdig överprocessad sörja.Verkar vara försummbar liten skillnad med mikronutrienterna mellan kallpressad och raffinerad.

Som jag tolkar Sverkers svar verkar det vara hälsosammare att steka i raffinerad olja än kallpressad. Eller tolkar jag in för mycket i hans svar då? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171016/3dc5438f9df1956bc4a811df06f32323.jpg

xan
2017-10-16, 13:27
Dåligt.

Den är baserad på rapsolja:

Ingredienser
vegetabilisk olja (80%) (rapsolja, solrosolja, linfröolja, i varierande proportioner), vatten, fullhärdad rapsolja, salt (1,5%), emulgeringsmedel (soja- och solroslecitin), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), a- och d-vitamin.

Använder en liknande själv, smör&raps-olja brukar dom väl heta, bara att just denna har solros- och linfröolja i också.

Wain
2017-10-16, 15:17
Verkar vara försummbar liten skillnad med mikronutrienterna mellan kallpressad och raffinerad.

Som jag tolkar Sverkers svar verkar det vara hälsosammare att steka i raffinerad olja än kallpressad. Eller tolkar jag in för mycket i hans svar då? [IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171016/3dc5438f9df1956bc4a811df06f32323.jpg[./IMG]

Stekning vid höga temperaturer kan eventuellt raffinerade oljor vara bättre.

Den är baserad på rapsolja:

Ingredienser
vegetabilisk olja (80%) (rapsolja, solrosolja, linfröolja, i varierande proportioner), vatten, fullhärdad rapsolja, salt (1,5%), emulgeringsmedel (soja- och solroslecitin), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), a- och d-vitamin.

Som sagt, en vedervärdig överprocessad sörja. Som tur är så är det nuförtiden iaf fullhärdad olja (=inga transfetter).

sumialic
2017-10-16, 19:21
Vill minnas att jag läst att upphettning av oljor leder till cancerframkallande ämnen, därav att smör är ett av de bästa alternativen (även om det har mättat fett). Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Ram Dass
2017-10-16, 19:26
Vill minnas att jag läst att upphettning av oljor leder till cancerframkallande ämnen, därav att smör är ett av de bästa alternativen (även om det har mättat fett). Någon som kan bekräfta eller dementera detta?Som jag förstår det är det sant, men steker du i normal temperatur är det försumbart om du använder rapsolja eller olivolja. Jag tror smör också är dåligt om du steker alldeles för hårt.

Nackdelen med smör istället för olja, är att du ev. får svårt att få i dig tillräckligt med omättade fetter beroende på hur din kost i övrigt ser ut.

Det är min tolkning i frågan.

xan
2017-10-16, 19:30
Stekning vid höga temperaturer kan eventuellt raffinerade oljor vara bättre.



Som sagt, en vedervärdig överprocessad sörja. Som tur är så är det nuförtiden iaf fullhärdad olja (=inga transfetter).

Vad är det som är "överprocessat" och varför är det dåligt? Utveckla por favor.

Baskagge
2017-10-16, 20:25
Att värma mat för mycket överlag är dåligt. Samma sak med överhettade fetter. Finns säkert studier på det om man letar.

http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11981884/Cooking-with-vegetable-oils-releases-toxic-cancer-causing-chemicals-say-experts.html

Är man nojig så går det ju faktiskt att steka i vatten också.

Wain
2017-10-17, 06:57
Vad är det som är "överprocessat" och varför är det dåligt? Utveckla por favor.

Samtliga oljor i produkten är raffinerade. Vill du veta hur man raffinerar oljor och vilka eventuella problem som är associerade med det så är det bara att googla.

exevision
2017-10-17, 13:14
Samtliga oljor i produkten är raffinerade. Vill du veta hur man raffinerar oljor och vilka eventuella problem som är associerade med det så är det bara att googla.

Så du påstår en sak utan att kunna förklara..

Wain
2017-10-17, 13:52
Så du påstår en sak utan att kunna förklara..

Nej.

Sverker
2017-10-17, 18:22
Att värma mat för mycket överlag är dåligt. Samma sak med överhettade fetter. Finns säkert studier på det om man letar.

http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11981884/Cooking-with-vegetable-oils-releases-toxic-cancer-causing-chemicals-say-experts.html

Är man nojig så går det ju faktiskt att steka i vatten också.

Att koka maten kallas det;).


Det var majs och solrosolja i länken. Två oljor med > 65% linolsyra och inget man ska steka i. Mer förnuftigt att använda någon omättad olja eller margarin ifall man vill steka, rapsolja t e x.

exevision
2017-10-17, 19:04
Nej.

Backa upp ditt påstående med en vettig förklaring då?

xan
2017-10-17, 20:39
Att koka maten kallas det;).


Det var majs och solrosolja i länken. Två oljor med > 65% linolsyra och inget man ska steka i. Mer förnuftigt att använda någon omättad olja eller margarin ifall man vill steka, rapsolja t e x.

Din åsikt om raffinerade produkter som den som diskuteras på förra sidan?

Sverker
2017-10-18, 17:16
Raffinerad är ett värdeord. Berätta vad de gjort med fröna istället så kan jag utveckla.

xan
2017-10-18, 19:50
Verkar inte som att det framgår, men hur brukar liknande produkter behandlas?

https://www.mathem.se/varor/flytande-smor-o-margarin/culinesse-flytande-margarin-750ml-milda

Ingredienser
vegetabilisk olja (80%) (rapsolja, solrosolja, linfröolja, i varierande proportioner), vatten, fullhärdad rapsolja, salt (1,5%), emulgeringsmedel (soja- och solroslecitin), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), a- och d-vitamin.

Sverker
2017-10-18, 19:58
Det är ett margarin. En emulsion vatten i olja. Oljor som är extraherade, neutraliserade, tvättade och deodoricerade. Alltså smaklösa och stabila.

Emulgerade med lecitiner som utvinns samtidigt från oljeråvaran. Några tillsatsämnen och allt är klart. Från raps, solros och lin får man en produkt som går att steka i.

Ser inget speciellt med det.