handdator

Visa fullständig version : Värktabletter mot magont?


cero
2016-11-19, 06:30
Fungerar vanliga värktabletter mot smärta i magsäcken? Eller är det risk att det bara förvärras?

KoloKungen
2016-11-19, 08:16
Fungerar vanliga värktabletter mot smärta i magsäcken? Eller är det risk att det bara förvärras?

Ipren är i alla fall dåligt för magen. Jag fick magsår när jag använde det mycket. Har du provat omeprazol? Magont kan bero på olika saker och beroende på vad det beror på hjälper olika saker.

mattilainen
2016-11-19, 12:44
alvedon (paracetamol) påverkar inte magen. NSAID-preparat (ipren etc) ska du inte använda om du har problem med magsår eller liknande.

timoat
2016-11-19, 13:15
När jag har gallblåse kramp trycker jag i mig 3 st nsaid (diklofenak, voltaren) och 2 st Alvedon för bästa smärtlindring. Men det beror ju på vilken smärta du har. Magsår är det inte bra att använda diklofenak tex, som andra sagt.

http://www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2016/Kombination-av-paracetamol-och-ibuprofen-mest-effektivt-/

Sheogorath
2016-11-19, 16:21
Beroende på vad som orsakar värken är olika behandling lämplig. Överlag ska man ta magsmärtor på allvar. Vet man att det beror på sur miljö i magen kan man ta omeprazol, och eventuellt paracetamol som mattilainen föreslår. Alla NSAID-preparat påverkar magen negativt och ibuprofen (Ipren) är möjligen värst när det kommer till att skapa en sur miljö och diclofenak (Voltaren) påverkar tarmmiljön mycket. Långtidsbehandling med NSAID ger påverkan på hjärtat.

Angel
2016-11-20, 20:54
Ja det hjälper.

Gober
2016-11-20, 21:15
Ja det hjälper.

Det beror väl på? Om det tex är magkatarr så kan en del värktabletter förvärra.