handdator

Visa fullständig version : Varför utvecklas jag inte?


TheZigg
2016-11-19, 00:04
Hej, jag är 16 år och har gymmat seriöst ett tag nu. Jag tar träningen på stort allvar och har gjort en del framsteg. Jag är 182 cm lång och väger 74 kg, men bulkar nu upp till 80. I kontrast vägde jag 55 kg och var 178 cm lång för 2 år sen.
Jag följer programmet Starting Strength och mina lyft är följande: Benböj 87,5 kg 5 reps, marklyft 110 kg 5 reps och bänkpress med hantlar(26:or) på incline för 5 reps.
Även fast jag gjort en del framsteg, så känner jag att det går alldeles för långsamt. Jag ser en hel del killar i min ålder som går från att vara spinkiga som satan till att se ut som fullvuxna män inom loppet av ett år. Många av dessa tar heller inte träningen jätteseriöst, utan discogymmar och dricker om helgerna.
Jag förstår bara inte vad det är jag gör fel. Jag bokstavligen pressar i mig mat och tränar både fokuserat och pragmatiskt. Ändå ser jag patetisk ut i jämförelse med andra killar i min ålder. Känns deprimerande att lägga ner så mycket tid och fokus på något som ändå går skit.
Vad kan det vara som jag gör fel?

Tacksam för svar.

Jorgen
2016-11-19, 00:08
Du har ökat 19 kilo i kroppsvikt på två år.
Det går inte långsamt och du gör förmodligen inget fel. Men det tar tid att lägga på sig muskelmassa. Lång tid.

Snobbe
2016-11-19, 00:10
Du har vuxit 4 cm o gått upp 19kg? Antingen har du blivit fetare eller så måste du ju gått upp rätt bra i muskler?

Samt sluta ha så bråttom det är inte så du får resultat tyvärr i gymmet.

Dock så är väl starting strength för nya och efter 2 år så borde du väl ha gått igenom programmet? Kan va värt o testa något annat. Många gillar ju PPL t.ex.

Diomedea exulans
2016-11-19, 00:13
Jag tycker det är helt okej resultat på 2 år. De andra killarna som du pratar om kanske har bättre gener och/eller dopar sig.

Går din styrka framåt, även om det så går långsamt, eller har du kört fast? För om styrkan går framåt så kan du inte göra helt fel iallafall. Tänk hur stark du kommer vara när du är 20!

Med det sagt: Du följer Starting Strength säger du, så du tränar alltså bara knäböj, hantelpress, marklyft, axelpress med stång och stångrodd? Jag tror det är lite för få övningar för att uvecklas optimalt, isåfall, jag tror du bör lägga till åtminstone:
- 1 magövning.
- 1 bicepsövning.
- 1 tricepsövning.
- 1 övning för baksida lår.

Dessutom är Starting Strength bara 3 set med 5 reps, va? Jag tror det är bättre att variera repsantalet, att ibland gå upp till kanske 12 reps, och ibland ner till kanske 2 eller 3.

TheZigg
2016-11-19, 00:15
Tack för svaret. Har som sagt gjort en del framsteg ja, men de känns futtiga i jämförelse med hur mycket tid jag lägger ner på träningen osv. Vad jag undrar är hur vissa kan bli stora så in i helvete snabbt, medan jag fortfarande ser jävligt smal ut. Det måste vara något i deras träning eller diet som särskiljer sig från min, jag försöker bara hitta vad det är.
Eller kan det bero på gener kanske?

cero
2016-11-19, 00:18
Har du lyft enligt Starting Strength i 2 år? Vad hade du för styrkestats i början?

blåvitt
2016-11-19, 00:19
Bättre att träna för din egen skull och inte se det som en tävling. Du är 16 så du har väldigt lång tid på dig! Kul för de andra om det går bra men stressa inte upp dig för det :)

Loke
2016-11-19, 00:19
I din ålder växer vissa utan att träna alls, medan andra får jobba desto hårdare för det. Kanske kommer du ha en längre period då du bygger muskler lätt eller så har du bara haft mindre tur än dina vänner i det genetiska lotteriet.

Fortsätt träna på tills du är 25 eller så, så kan vi börja diskutera om du verkar ha bra gener eller inte :)

TheZigg
2016-11-19, 00:20
Du har vuxit 4 cm o gått upp 19kg? Antingen har du blivit fetare eller så måste du ju gått upp rätt bra i muskler?

Samt sluta ha så bråttom det är inte så du får resultat tyvärr i gymmet.

Dock så är väl starting strength för nya och efter 2 år så borde du väl ha gått igenom programmet? Kan va värt o testa något annat. Många gillar ju PPL t.ex.

Var enligt min läkare underviktig, så hade en hel del muskler att "ta igen". La därför på mig en stor mängd muskelmassa i början. Jag är helt ok lean, magmusklerna syns när jag spänner. Skulle tro jag kanske ligger på 12-15 i BF%
Har bara kört SS i några månader, körde en annan variant innan. Mina lyft är som du ser ganska patetiska, så känner inte att jag är redo att byta program än.

TheZigg
2016-11-19, 00:23
Har du lyft enligt Starting Strength i 2 år? Vad hade du för styrkestats i början?

Nej, kört SS i några månader. Började med det eftersom mina ben var/är patetiska. Benböj gått från 55 kg 5 reps till 87,5 kg 5 reps och marklyft 70 kg 5 reps till strax under 110 kg 5 reps. Bänken ligger tyvärr kvar på ungefär samma.

Diomedea exulans
2016-11-19, 00:23
Eller kan det bero på gener kanske?

Japp.

Och en annan sak: Du skriver inget om skador, så jag antar att du inte har drabbats av några. Det är bra jobbat att ha tränat i två år utan skador. Jag var skadad som fan när jag var 16. Många andra utvecklas bra i början, men blir väldigt skadade längre fram.

Min poäng är att din skadefrihet är ännu ett tecken på att du gör rätt.

TheZigg
2016-11-19, 00:28
Jag tycker det är helt okej resultat på 2 år. De andra killarna som du pratar om kanske har bättre gener och/eller dopar sig.

Går din styrka framåt, även om det så går långsamt, eller har du kört fast? För om styrkan går framåt så kan du inte göra helt fel iallafall. Tänk hur stark du kommer vara när du är 20!

Med det sagt: Du följer Starting Strength säger du, så du tränar alltså bara knäböj, hantelpress, marklyft, axelpress med stång och stångrodd? Jag tror det är lite för få övningar för att uvecklas optimalt, isåfall, jag tror du bör lägga till åtminstone:
- 1 magövning.
- 1 bicepsövning.
- 1 tricepsövning.
- 1 övning för baksida lår.

Dessutom är Starting Strength bara 3 set med 5 reps, va? Jag tror det är bättre att variera repsantalet, att ibland gå upp till kanske 12 reps, och ibland ner till kanske 2 eller 3.

Tack för svar.

Vill förtydliga att jag inte gymmat i två år, snarare ett och ett halvt varav de senaste sex månaderna varit mer seriösa. Jag kör squats, deadlift, bänk, overhead press och pendlay rows. Utöver det också chins samt dips. Min styrka går uppåt, men bara i vissa övningar tyvärr.
När jag gjort SS-övningarna brukar jag köra några isoleringsövningar, typ armar, vader och mage.
Ja, jag kör 5 reps 3 sets. Borde jag köra varannan vecka höga reps och varannan låga menar du?

TheZigg
2016-11-19, 00:30
Överväldigad av alla svar hittills, riktigt schysst. Tack!

Diomedea exulans
2016-11-19, 00:34
Tack för svar.

Vill förtydliga att jag inte gymmat i två år, snarare ett och ett halvt varav de senaste sex månaderna varit mer seriösa. Jag kör squats, deadlift, bänk, overhead press och pendlay rows. Utöver det också chins samt dips. Min styrka går uppåt, men bara i vissa övningar tyvärr.
När jag gjort SS-övningarna brukar jag köra några isoleringsövningar, typ armar, vader och mage.

Okej, det låter bra!

Ja, jag kör 5 reps 3 sets. Borde jag köra varannan vecka höga reps och varannan låga menar du?

Många menar att det är bra att variera reps-antalet, men hur man varierar det finns det många versioner av. Jag vågar nästan inte ge något specifikt tips, jag är rädd att jag kommer stjälpa mer än hjälpa. ;) Speciellt eftersom det du gör nu verkar funka!

1x0
2016-11-19, 00:35
Jag körde väldigt minimalistiskt mina första 2 styrketräningsår. Bara böj, mark och bänk. Lite biccar&triccar, biceps och tricepsövningar som jag nu insett ger mig värdelös kontakt.

Hoppade över till Proxy's upplägg,
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272

Har kört det nu i snart 5 månader och svällt riktigt bra!
Bara efter några veckor av denna discoträning tycker jag man fick en konstant pump i musklerna, som sitter i ständigt (ja, jag skrev konstant innan).


En rolig grej är att jag aldrig hade fått bicepspump mina första 2 år. Jag körde scottcurl med hantel några pass in på proxyprogrammet och då fick jag pump haha. Körde stångcurls innan som jag måste göra brutalt fel, för jag känner ingenting i biceps (?).


Jag stod nästintill still _i styrka_ min förra bulk, +6-7kg kroppsvikt på 6 månader. Däremot fick jag iallafall hypertrofi, jag körde bara böj-bänk-mark + biccar&triccar (kass kontakt) då. Så tydligen även om jag står still i böj-bänk-mark ökar muskelmassan. :p

Rolfarsson
2016-11-19, 00:40
Med tanke på hur stor roll ens genetik spelar när det kommer till styrka och muskeltillväxt så är mitt råd till dig att du slutar att jämföra dig med andra.
Här (http://strengtheory.com/genetics-and-strength-training-just-different/) har du en lång och läsvärd artikel om ämnet, även en film av artikelns författare här (https://youtu.be/_pzfmkDhu6Y).

TheZigg
2016-11-19, 00:41
Jag körde väldigt minimalistiskt mina första 2 styrketräningsår. Bara böj, mark och bänk. Lite biccar&triccar, biceps och tricepsövningar som jag nu insett ger mig värdelös kontakt.

Hoppade över till Proxy's upplägg,
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272

Har kört det nu i snart 5 månader och svällt riktigt bra!
Bara efter några veckor av denna discoträning tycker jag man fick en konstant pump i musklerna, som sitter i ständigt (ja, jag skrev konstant innan).


En rolig grej är att jag aldrig hade fått bicepspump mina första 2 år. Jag körde scottcurl med hantel några pass in på proxyprogrammet och då fick jag pump haha. Körde stångcurls innan som jag måste göra brutalt fel, för jag känner ingenting i biceps (?).


Jag stod nästintill still _i styrka_ min förra bulk, 6-7kg på 6 månader. Däremot fick jag iallafall hypertrofi, jag körde bara böj-bänk-mark + biccar&triccar (kass kontakt) då. Så tydligen även om jag står still i böj-bänk-mark ökar muskelmassan. :p

Kommer inte köra SS i all framtid, men vill komma upp i kanske 110 kg squat för 5 reps och 130-140 kg deadlift 5 reps innan jag byter.
Har tänkt lite på det där med höga reps och sånt. Man får riktigt bra pump osv, men är det det effektivaste sättet att lägga på muskelmassa? Tror jag är så pass tidigt i mitt byggande att jag måste involvera fler compound movements, men ska defintivt kolla in programmet! Tack!

TheZigg
2016-11-19, 00:48
Med tanke på hur stor roll ens genetik spelar när det kommer till styrka och muskeltillväxt så är mitt råd till dig att du slutar att jämföra dig med andra.
Här (http://strengtheory.com/genetics-and-strength-training-just-different/) har du en lång och läsvärd artikel om ämnet, även en film av artikelns författare här (https://youtu.be/_pzfmkDhu6Y).

Vill helst inte jämföra mig med andra, men vet att tjejer jämför mig med andra killar.
Hatar dessutom att inte ha auktoritet när det kommer till kompisar som frågar efter tips. Jag är relativt påläst när det kommer till bodybuilding, ändå tas jag inte på lika stort allvar eftersom jag liten som in i helvete. Istället litar de på någon kille som inte vet vad fan han snackar om, men råkar vara jävligt stor.

EDIT: Tack för artikeln, ska läsa igenom den när jag har tid!

Diomedea exulans
2016-11-19, 00:53
Med tanke på hur stor roll ens genetik spelar när det kommer till styrka och muskeltillväxt så är mitt råd till dig att du slutar att jämföra dig med andra.
Här (http://strengtheory.com/genetics-and-strength-training-just-different/) har du en lång och läsvärd artikel om ämnet, även en film av artikelns författare här (https://youtu.be/_pzfmkDhu6Y).

Blir nästan tårögd av att läsa den artikeln.

Houra
2016-11-19, 01:08
Vill helst inte jämföra mig med andra, men vet att tjejer jämför mig med andra killar.
Hatar dessutom att inte ha auktoritet när det kommer till kompisar som frågar efter tips. Jag är relativt påläst när det kommer till bodybuilding, ändå tas jag inte på lika stort allvar eftersom jag liten som in i helvete. Istället litar de på någon kille som inte vet vad fan han snackar om, men råkar vara jävligt stor.

EDIT: Tack för artikeln, ska läsa igenom den när jag har tid!

Vadå tjejer jämför dig med andra killar? Varför ska det spela någon roll?
Nyckeln som naturlig är att köra på, helt enkelt hålla igång utan längre uppehåll osv, hålla sig skadefri, du får räkna med att öka långsamt om du inte preppar helt enkelt.

cero
2016-11-19, 01:16
Hur kan du vara "liten som in i helvete" på 182/74? Låter som en helt normal person. Tjejer bryr sig inte om muskler ändå så det är lugnt. Vill du bli mer attraktivt bör du snarare lägga fokus på självförtroende och kläder.

FilipLindstr
2016-11-19, 01:16
Nu vet jag inte om det här egentligen kommer hjälpa dig men....

När jag var i din ålder styrketränade jag i ett år och hade ganska dåliga ökningar. Slutade och började springa och göra kroppsviktsövningar för att förbereda mig för den militära banan.

När jag började styrketräna när jag var 21år(slutet av 2010) så la jag på mig muskler och styrka i en mycket snabbare takt. Lite av en late bloomer kan man väl säga.

Nu har jag kommit ganska långt i både muskel- och styrkeutveckling.

TheZigg
2016-11-19, 01:16
Vadå tjejer jämför dig med andra killar? Varför ska det spela någon roll?
Nyckeln som naturlig är att köra på, helt enkelt hålla igång utan längre uppehåll osv, hålla sig skadefri, du får räkna med att öka långsamt om du inte preppar helt enkelt.

Förstår att det låter töntigt, men att tjejer uppskattar min kropp är ett riktigt bra incitament att fortsätta träna. Att vara kralligaste killen i rummet ger någon form av auktoritet, både hos killar och tjejer.
Har inga planer på att ta steroider, speciellt inte i min unga ålder.

TheZigg
2016-11-19, 01:20
Hur kan du vara "liten som in i helvete" på 182/74? Låter som en helt normal person. Tjejer bryr sig inte om muskler ändå så det är lugnt..

Kanske är större en den genomsnittliga 16-årige killen, men i träningskretsar är det ingenting.
I min erfarenhet bryr sig tjejer mycket om muskler, iallafall när det kommer till engångsligg och dylikt. Även om så inte var fallet, vill jag ändå bli stor. Handlar om att känna sig dominant, alltid varit mobbad för utstående revben, dålig hållning osv. Vill lite ge igen antar jag.

gohardorgohome
2016-11-19, 01:30
Hög volym hög volym hög volym och hög volym!

Vet att det är jävligt poppis med program som du kör, men är man ute efter att växa optimalt är det fel väg att gå enligt mig!

I din ålder säger jag, ät som fan av bra råvaror och träna med en stor volym på ett reps fönster på kanske 8-20

*popcorn*

Rolfarsson
2016-11-19, 01:33
Vill helst inte jämföra mig med andra, men vet att tjejer jämför mig med andra killar.

Har någon tjej faktiskt sagt något om din kropp eller är detta hjärnspöken?

TheZigg
2016-11-19, 01:40
Hög volym hög volym hög volym och hög volym!

Vet att det är jävligt poppis med program som du kör, men är man ute efter att växa optimalt är det fel väg att gå enligt mig!

I din ålder säger jag, ät som fan av bra råvaror och träna med en stor volym på ett reps fönster på kanske 8-20

*popcorn*

Vilket program rekommenderar du istället? Så som jag förstått det behöver man en grundläggande hög styrka för att sedan köra i "hypertrophy range" och då lägga på mer muskelmassa. Således optimalt att träna med reps runt 5-7 för att bli riktigt stark, och sedan träna mer som en bodybuilder med högre reps. Men jag kan ha helt fel. Kan garantera att jag äter som en jävla häst.

Din fysik är helt sjuk förresten, kan bara drömma om att någonsin se ut så. Hur många år av träning tar det att komma dit naturligt, om jag får fråga?

TheZigg
2016-11-19, 01:47
Har någon tjej faktiskt sagt något om din kropp eller är detta hjärnspöken?

Tjejer kommenterar min kropp riktigt ofta nu för tiden. Är allt ifrån att ta på mina armar till att slå till på rumpan(jävligt konstigt, men klagar inte). Men är framför allt självförtroendet man får när man går in i ett rum och alla direkt märker att ens fysik står ut från normen. Zyzz snackade ju alltid om den här dominansen när han gick in på en fest och alla tjejer blev helt galna. De få gångerna jag fått uppleva den känslan har det varit helt magiskt, vill att det blir min vardag och tänker träna tills det är så också.

Diomedea exulans
2016-11-19, 08:15
Du verkar vara en vältalig kille. Tror du kan impa på folk (inkl. brudar) med hjärnan, om inte kroppen.

Brofessorn
2016-11-19, 08:50
Hatar dessutom att inte ha auktoritet när det kommer till kompisar som frågar efter tips. Jag är relativt påläst när det kommer till bodybuilding, ändå tas jag inte på lika stort allvar eftersom jag liten som in i helvete. Istället litar de på någon kille som inte vet vad fan han snackar om, men råkar vara jävligt stor.

Varför skulle de inte veta vad de snackar om, du själv säger att de är mycket större än dig?

Hög volym hög volym hög volym och hög volym!

Vet att det är jävligt poppis med program som du kör, men är man ute efter att växa optimalt är det fel väg att gå enligt mig!

I din ålder säger jag, ät som fan av bra råvaror och träna med en stor volym på ett reps fönster på kanske 8-20

*popcorn*


Mycket bra tips. SS och Stronglifts är skit som på sin höjd ger resultat i ett par månader, bättre att sluta fjanta runt och köra någon PPL med hög volym istället.

Bob90
2016-11-19, 09:35
Zyzz snackade ju alltid om den här dominansen när han gick in på en fest och alla tjejer blev helt galna. De få gångerna jag fått uppleva den känslan har det varit helt magiskt, vill att det blir min vardag och tänker träna tills det är så också.

Känns som en bräcklig grej att ha som drivkraft för sin träning och att bygga sin vardag på.
Träna för din egen skull, inte för hur andra uppfattar dig.

R0B
2016-11-19, 09:36
Tjejer kommenterar min kropp riktigt ofta nu för tiden. Är allt ifrån att ta på mina armar till att slå till på rumpan(jävligt konstigt, men klagar inte). Men är framför allt självförtroendet man får när man går in i ett rum och alla direkt märker att ens fysik står ut från normen. Zyzz snackade ju alltid om den här dominansen när han gick in på en fest och alla tjejer blev helt galna. De få gångerna jag fått uppleva den känslan har det varit helt magiskt, vill att det blir min vardag och tänker träna tills det är så också.

Om du vill få tjejerna galna så har du valt fel spår, detta är mer rätt. Kräver kanske lite mer än gymmet dock ;)

https://secure.static.tumblr.com/182145240f896fb4c7ff68c9865f59ab/2nhnx8w/KVjnhje78/tumblr_static_tumblr_static_1kn8vnp351pckkc0ksw8w0 0gw_640.jpg

Matrexxo
2016-11-19, 09:40
Känns som en bräcklig grej att ha som drivkraft för sin träning och att bygga sin vardag på.
Träna för din egen skull, inte för hur andra uppfattar dig.

Om det är vad han vill förverkliga så är det väl för hans egen skull?

Diomedea exulans
2016-11-19, 10:05
Träna för din egen skull, inte för hur andra uppfattar dig.

Om andra satt och tänkte "wow, vilken snygg kropp han har" utan att visa det, tror du han hade varit nöjd då? Nej, det är de andras upplevda reaktioner han vill åt, alltså tränar han för sin egen skull.

Shqypnia
2016-11-19, 10:36
När man är 16 år har man bråttom med allt. Förmodligen kmr det icke att hjälpa när vi skriver ha inte bråttom - men det är det bästa rådet du kan får. Kontinuerlig träning är nyckeln till framgång.

Träna hårt, ät bra och lev ett härligt liv!

Bob90
2016-11-19, 10:45
Om det är vad han vill förverkliga så är det väl för hans egen skull?
Absolut, det är helt upp till honom. Jag står fortfarande fast vid att det är ett bräckligt mål. Men om han inte får den bekräftelsen han vill ha? Vad tränar han för då?

Om andra satt och tänkte "wow, vilken snygg kropp han har" utan att visa det, tror du han hade varit nöjd då? Nej, det är de andras upplevda reaktioner han vill åt, alltså tränar han för sin egen skull.

Fast det är ju precis det han ordagrant vill åt. Han vill att alla tjejer ska bli helt galna och känna sig dominant utifrån hur andra uppfattar honom. Alltså andras reaktioner.

Diomedea exulans
2016-11-19, 10:47
Fast det är ju precis det han ordagrant vill åt. Han vill att alla tjejer ska bli helt galna och känna sig dominant utifrån hur andra uppfattar honom. Alltså andras reaktioner.

Ja?

Prost
2016-11-19, 10:50
Hög volym hög volym hög volym och hög volym!

Vet att det är jävligt poppis med program som du kör, men är man ute efter att växa optimalt är det fel väg att gå enligt mig!

I din ålder säger jag, ät som fan av bra råvaror och träna med en stor volym på ett reps fönster på kanske 8-20

*popcorn*

Håller med till 101%, stämmer med mina erfarenheter.

Tror utan tvekan på att du får bättre muskelökningar om du satsar på ett mer hypertrofi-inriktat program. Ät "tillräckligt" med protein för uppbyggnad och dessutom "tillräckligt" med fett så att dina anabola hormoner håller sig på en bra nivå.

Kolla sedan på denna video ---> https://www.youtube.com/watch?v=pqDponqE0uw

Nu är du redo för nya gainz!

Bob90
2016-11-19, 10:52
Ja?

Du skriver det men tycker ändå att han gör det för egen skull?

Matsa
2016-11-19, 10:57
Du skriver det men tycker ändå att han gör det för egen skull?

Du tror att han vill imponera på brudarna och bli uppfattad som alfahanne för någon annans skull?

Bob90
2016-11-19, 11:01
Du tror att han vill imponera på brudarna och bli uppfattad som alfahanne för någon annans skull?

Jag verkar sakna läskunskap idag, för det är det jag tycker mig läsa ordagrant att han skriver.

Diomedea exulans
2016-11-19, 11:04
Jag verkar sakna läskunskap idag

Ja, så måste det vara, är jag rädd. :(

Matsa
2016-11-19, 11:04
Sen tycker jag själv att det är så att när man är grov eller i bra form eller har gjort en riktigt bra prestation så lyfter man sig själv i sina egna ögon och det påverkar både hur andra ser på en och hur man själv upplever att andra ser på en. Att vilja känna sig grym kan vara en stark drivkraft för många oavsett om det är på ett ytligt plan eller inte. Om ett mål är bräckligt eller inte beror ofta på vad man drivs av, jag tycker att man ska undvika att applicera det som gäller för en själv på andra i det fallet.

Matsa
2016-11-19, 11:07
Jag verkar sakna läskunskap idag, för det är det jag tycker mig läsa ordagrant att han skriver.

Alltså, det är självklart ett mål som involverar andra personer men det är ju fortfarande för hans egen skull. Han vill förbättra sig själv fysiskt därför att han gillar känslan när andra beundrar honom.

Diomedea exulans
2016-11-19, 11:13
Sen tycker jag själv att det är så att när man är grov eller i bra form eller har gjort en riktigt bra prestation så lyfter man sig själv i sina egna ögon och det påverkar både hur andra ser på en och hur man själv upplever att andra ser på en. Att vilja känna sig grym kan vara en stark drivkraft för många oavsett om det är på ett ytligt plan eller inte. Om ett mål är bräckligt eller inte beror ofta på vad man drivs av, jag tycker att man ska undvika att applicera det som gäller för en själv på andra i det fallet.

Plus att styrketräningen har massor andra positiva effekter. Om det inte vore för hans bekräftelsetörstan och sexdrift så skulle kanske trådskaparen sitta hemma och spela CS hela sin lediga tid och därmed åldras fortare, må sämre, försämra insulinlänsligheten, bli fetare, öka risken att bryta lårbenshalsen vid ett fall och minska möjligheten att välta upp en brinnande träbjälke och rädda ett barn som fastnat därunder. Visst, det otimala vore kanske om huvudanledningen till träningen var att han tyckte det var fruktansvärt roligt att plocka upp tunga saker och sätta ner dem igen, gång på gång, timme ut och timme in, år efter år. Men hellre att han tränar av ett "bräckligt" skäl än inte alls.

oscarovegren
2016-11-19, 11:19
När jag var i din ålder klarade jag inte av någon av dina styrkeprestationer, trotts att jag tränade allt möjligt. Idag tar jag 270 kg mark, 220 kg böj och 140 kg bänk på 90 kg kroppsvikt. Du måste träna långsiktigt, vilket i längden kommer ge dig bättre resultat än dem du jämför dig med

Bob90
2016-11-19, 11:21
Ja, så måste det vara, är jag rädd. :(
*cry*

Alltså, det är självklart ett mål som involverar andra personer men det är ju fortfarande för hans egen skull. Han vill förbättra sig själv fysiskt därför att han gillar känslan när andra beundrar honom.

Absolut, jag tänker dock att det bottnar i fel ände. Att det är lite som att köpa en fin klocka bara för att man tror att andra gillar klockan. Inte för att man uppskattar klockans utseende, det mekaniska hantverket eller kvalitén.

Om man sedan inte får några komplimanger för typ "Oj, vilken fin klocka du har!" "Oj va snygg den var, den måste ha varit dyr?" så spelar det ju egentligen ingen roll vad man tycker i sin bubbla.

Och om man kommer till den självinsikten (vilket för övrigt är en nyttig läxa som alla säkert går igenom någon gång oavsett i vilket sammanhang), kan det beroende på hur man hanterar saker slå ganska hårt.

Men uppenbarligen så verkar jag vara IQ-befriad denna förmiddag, så jag lämnar det här :d

TheZigg
2016-11-19, 14:28
Du verkar vara en vältalig kille. Tror du kan impa på folk (inkl. brudar) med hjärnan, om inte kroppen.

Tack, men rör mig i sammanhang där alla killar är vältaliga. Jag vill åstadkomma något som står ut från majoriteten.

Diomedea exulans
2016-11-19, 14:29
Tack, men rör mig i sammanhang där alla killar är vältaliga. Jag vill åstadkomma något som står ut från majoriteten.

Bli mer vältalig.

TheZigg
2016-11-19, 14:30
Varför skulle de inte veta vad de snackar om, du själv säger att de är mycket större än dig?




Mycket bra tips. SS och Stronglifts är skit som på sin höjd ger resultat i ett par månader, bättre att sluta fjanta runt och köra någon PPL med hög volym istället.

Därför att de rent naturligt är större än jag? Betyder inte att deras tips om att helt skita i underkroppen och att bara curla är trovärdigt.

Har du något exempel på en PPL? Tror du inte att jag är för svag för att redan gå vidare till ett hypertrofi-program?

TheZigg
2016-11-19, 14:32
När man är 16 år har man bråttom med allt. Förmodligen kmr det icke att hjälpa när vi skriver ha inte bråttom - men det är det bästa rådet du kan får. Kontinuerlig träning är nyckeln till framgång.

Träna hårt, ät bra och lev ett härligt liv!

Tror du har helt rätt, är alldeles för otålig.

TheZigg
2016-11-19, 14:38
*cry*



Absolut, jag tänker dock att det bottnar i fel ände. Att det är lite som att köpa en fin klocka bara för att man tror att andra gillar klockan. Inte för att man uppskattar klockans utseende, det mekaniska hantverket eller kvalitén.

Om man sedan inte får några komplimanger för typ "Oj, vilken fin klocka du har!" "Oj va snygg den var, den måste ha varit dyr?" så spelar det ju egentligen ingen roll vad man tycker i sin bubbla.

Och om man kommer till den självinsikten (vilket för övrigt är en nyttig läxa som alla säkert går igenom någon gång oavsett i vilket sammanhang), kan det beroende på hur man hanterar saker slå ganska hårt.

Men uppenbarligen så verkar jag vara IQ-befriad denna förmiddag, så jag lämnar det här :d

Självklart är inte anledningen till att jag tränar _bara_ för att få tjejer, jag älskar att se min kropp förändras och dessutom de psykiska fördelarna av styrketräning. Men håller definitivt med om att i längden är inte det en tillräcklig drivkraft att tjejer gillar ens kropp.

Ozziking
2016-11-19, 14:39
Det tar lång tid att bygga muskler och bli stark. Jag har fått framsteg senaste året, annars har jag stått helt still, även om en och annan faktor var tjuven i dramat. Vissa har lättare, andra inte. Tålamod, compadre, tålamod. Du är 16 år!

Flickor som endast blir intresserade på grund av en vältränad kropp kan du kasta i soptunnan direkt. Om du inte är en sån som gillar att ligga runt med plåthuvuden. (Obs, väldigt objektivt skrivet, men u get my point). Jag får iallafall uppfattningen, nu, att om man är för utseendefixerad och går runt och spänner sig och flashar magrutorna så får man attentionwhore-stämpeln och blir dissad istället. :D

TheZigg
2016-11-19, 14:40
Bli mer vältalig.

Tror mitt problem varit det motsatta. Under hela högstadiet satt jag inne på mitt rum och pluggade, vill visa folk att jag har andra kvaliteter än mitt intellekt.

Brofessorn
2016-11-19, 14:57
Därför att de rent naturligt är större än jag? Betyder inte att deras tips om att helt skita i underkroppen och att bara curla är trovärdigt.

Har du något exempel på en PPL? Tror du inte att jag är för svag för att redan gå vidare till ett hypertrofi-program?

Du är inte alls för svag!

Lite om Push/Pull/Legs och en mallrutin. (https://www.reddit.com/r/Fitness/comments/37ylk5/a_linear_progression_based_ppl_program_for/)

PPL är väldigt smidigt och enkelt, det innebär inte per automatik att man enbart kan träna för "hypertrofi".
Men det finaste med PPL är att man kan göra lite hur man vill. Vissa dagar kan du köra 10x10, 5x5, 3x3 eller vad du vill. Vissa dagar kan du köra bänkpress, vissa uppåtlutande hantelpress. Att köra lite på känsla ibland är inte helt fel, så länge man lyssnar på sin kropp och inte är tappad bakom en vagn.

Jag tycker du borde starta en journal här, så kan du kanske få fler tips på vad du kan förbättra, när folk får en större insyn i hur du tränar.

Rolfarsson
2016-11-19, 16:45
Jag vill åstadkomma något som står ut från majoriteten.

Skaffa tighta byxor och lägg in ett par sockor i kalsongerna, då kommer du att stå ut från majoriteten och få betydligt mycket mer uppmärksamhet av kvinnorna ;)

cero
2016-11-19, 20:02
Har du något exempel på en PPL? Tror du inte att jag är för svag för att redan gå vidare till ett hypertrofi-program?

Skillnaden mellan träning för styrka och hypertrofi är inte så stor som man kan tro. Oftast får man en muskelmassa som står i proportion till hur stark man är hur man än bär sig åt. Det är min uppfattning i alla fall.

gohardorgohome
2016-11-20, 02:34
Vilket program rekommenderar du istället? Så som jag förstått det behöver man en grundläggande hög styrka för att sedan köra i "hypertrophy range" och då lägga på mer muskelmassa. Således optimalt att träna med reps runt 5-7 för att bli riktigt stark, och sedan träna mer som en bodybuilder med högre reps. Men jag kan ha helt fel. Kan garantera att jag äter som en jävla häst.

Din fysik är helt sjuk förresten, kan bara drömma om att någonsin se ut så. Hur många år av träning tar det att komma dit naturligt, om jag får fråga?

Inget speciellt program, jag har alltid kört en classic brosplit på 5 pass i veckan och tycker att det fungerar perfekt.

Ungefärlig mängd set nedan, kan diffa lite beroende på hur kroppen känns.

Vader/mage har jag inga bestämda dagar för utan slängs in då och då.

Bröst 18-20set fördelat på 4-5 övningar. (2-3 pressar, 2 flyes övningar)
Rygg 20-25 set fördelat på runt 5 övningar (Chins,Latsdrag med vHandtag, stångrodd, kabelrodd, valfri övning för ländrygg)
Onsdag vila
Torsdag Ben 20-25set fördelat på 6 övningar (Benpress, omvända hacklifts, utfall med hantlar, benspark, liggande bencurl, raka marklyft med hantlar)
Fredag Axlar 15 set (Valfri press, hantellyft åt sidan, sidolyft i CC, omvända flyes för baksida axlar)
Lördag Armar 16set (Fyra övningar, två för biceps och två för triceps dem jag får bäst kontakt i)
Söndag vila

Att man behöver bygga upp någon dunder grundstyrka innan man kan köra en liknande split som ovan skulle jag inte säga, du kommer bygga mer än tillräcklig styrka under tiden.

Angående min fysik, tack så mycket! Hur lång tid det tar att komma dit är väldigt svårt att säga då jag inte ens vet hur lång tid man kan säga att det tog mig, tränat i perioder dem senaste åren. När jag såg ut som på min profilbild och dem senaste bilderna jag visat på detta forum hade jag tränat i runt 6-9 månader beroende på bild efter ett avbrott på runt två år, så muskelminnet hjälpte givetvis mig att gå ifrån ingenting till en rätt så respektabel fysik under en kort period då jag lyckades bygga mig rätt grov i gymnasieåldern och fram tills jag var 21. *popcorn*

G_lund
2016-11-20, 16:23
Många bra tips här.

Kör på och låt det ta tid. Fuska inte med vikterna, det är inte kul att pajja ryggen eller en axel tidigt i sin träningskarriär.

Tolkia
2016-11-20, 16:44
Hej, jag är 16 år [...] Jag ser en hel del killar i min ålder som går från att vara spinkiga som satan till att se ut som fullvuxna män inom loppet av ett år. [...] Jag förstår bara inte vad det är jag gör fel.
Alltså, du är 16 bast. Hur barn/tonåringar utvecklas, och i vilken takt utvecklingen sker är oerhört olika. Vissa börjar se vuxna ut tidigare än andra. Vissa utvecklas mentalt/intellektuellt tidigare än andra. Om dina kompisar ser vuxnare ut än du, så har det inte mycket med träningen att göra (jämför en otränad trettioåring med vem som helst av dina mest utvecklade och vältränade kompisar - vem ser mest ut som en fullvuxen man?). Jag skulle säga att det händer saker upp till typ 25; framför allt brukar det ta tid att s.a.s. fylla ut på bredden.
Hatar dessutom att inte ha auktoritet när det kommer till kompisar som frågar efter tips. Jag är relativt påläst när det kommer till bodybuilding, ändå tas jag inte på lika stort allvar eftersom jag liten som in i helvete. Istället litar de på någon kille som inte vet vad fan han snackar om, men råkar vara jävligt stor.
Om dina jämnåriga inte vill ha dina (enligt dig bra) tips utan vänder sig till någon annan (som du tycker ger sämre tips) så är det ju deras problem. Du har inte ansvar för deras träning, och man måste inte lägga sig i allt bara för att man KAN (en insikt som gör ens liv oerhört mycket enklare, även i vuxen ålder). Om det svider i stoltheten att dina kompisar tar råd av någon annan än dig är mitt tips att för dig själv påminna dig om att det faktiskt inte precis är någon nobelprisprestation att vara träningsgurun bland ett gäng tonårsbarn, och alltså inget som det är någon stor förlust att inte vara.

Ev det bästa inlägget i tråden. Läs -> följ -> profit.
När man är 16 år har man bråttom med allt. Förmodligen kmr det icke att hjälpa när vi skriver ha inte bråttom - men det är det bästa rådet du kan får. Kontinuerlig träning är nyckeln till framgång.

Träna hårt, ät bra och lev ett härligt liv!

Shoopah
2016-11-20, 20:22
Alla har ju olika utgångslägen, särskilt i våran ålder beroende på pubertet osv. Starta en träningsjournal så kan nog folk hjälpa dig att göra träningen effektivare, även om jag tycker att det låter som att du gjort bra ökningar.

Matrexxo
2016-11-22, 18:42
Plus att styrketräningen har massor andra positiva effekter. Om det inte vore för hans bekräftelsetörstan och sexdrift så skulle kanske trådskaparen sitta hemma och spela CS hela sin lediga tid och därmed åldras fortare, må sämre, försämra insulinlänsligheten, bli fetare, öka risken att bryta lårbenshalsen vid ett fall och minska möjligheten att välta upp en brinnande träbjälke och rädda ett barn som fastnat därunder. Visst, det otimala vore kanske om huvudanledningen till träningen var att han tyckte det var fruktansvärt roligt att plocka upp tunga saker och sätta ner dem igen, gång på gång, timme ut och timme in, år efter år. Men hellre att han tränar av ett "bräckligt" skäl än inte alls.

Du är rätt bra på att marknadsföra träning må jag säga!

Matrexxo
2016-11-22, 18:56
Angående ytliga mål så är det inte helt dumt. När jag började styrketräna så gjorde jag det med målen att få synliga muskler och en lagom vältränad kropp. Idag har jag enligt mig själv uppnått dessa mål och min tanke då var att "bibehålla" uppnådda mål. Någonstans på vägen fattade jag tycke för kroppsutvecklingen och tränandet i sig vilket gjorde att jag istället kände för att formulera mål som var mer inriktade på träningen.

Ett mål som passar en själv för stunden är absolut tillräckligt för målets funktion handlar ändå om att motivera en tillräckligt mycket för att dra till gymmet, svettas och repetera detta i all jävla oändlighet.

Diomedea exulans
2016-11-23, 08:29
Du är rätt bra på att marknadsföra träning må jag säga!

Sån är jag, jag är bra med ord.

Stuffer
2016-11-23, 11:27
Var enligt min läkare underviktig, så hade en hel del muskler att "ta igen". La därför på mig en stor mängd muskelmassa i början. Jag är helt ok lean, magmusklerna syns när jag spänner. Skulle tro jag kanske ligger på 12-15 i BF%
Har bara kört SS i några månader, körde en annan variant innan. Mina lyft är som du ser ganska patetiska, så känner inte att jag är redo att byta program än.

Jag tror att du har en liten skev referensram. Dina lyft är allt annat än patetiska. Du är bara 16 år och drar 5:or på nästan 1,5xkroppsvikten. Hur många av dina klasskamrater klarar detta?

Min högst amatörmässiga analys: Jag tror att du måste jobba mer med det mentala än det kroppsliga.
Vill du vara en alfahanne så handlar det mer om utstrålning och självförtroende än hur mycket muskler du har. Det finns gott om alfahannar som aldrig satt sin fot på ett gym.
Nu känns det som att du hamnat i en nedåtgående spiral där du tycker att du får för lite uppmärksamhet och därför tappar självförtroende. Du skyller detta på att du har för lite muskler men i själva verket är det ditt bristande självförtroende som gör att du fortsätter neråt i spiralen.
Du måste våga låta din personlighet ta den centrala platsen i det sociala livet och låta musklerna vara bara en passiv, snygg, inramning.

TheZigg
2016-11-23, 19:06
Jag tror att du har en liten skev referensram. Dina lyft är allt annat än patetiska. Du är bara 16 år och drar 5:or på nästan 1,5xkroppsvikten. Hur många av dina klasskamrater klarar detta?

Min högst amatörmässiga analys: Jag tror att du måste jobba mer med det mentala än det kroppsliga.
Vill du vara en alfahanne så handlar det mer om utstrålning och självförtroende än hur mycket muskler du har. Det finns gott om alfahannar som aldrig satt sin fot på ett gym.
Nu känns det som att du hamnat i en nedåtgående spiral där du tycker att du får för lite uppmärksamhet och därför tappar självförtroende. Du skyller detta på att du har för lite muskler men i själva verket är det ditt bristande självförtroende som gör att du fortsätter neråt i spiralen.
Du måste våga låta din personlighet ta den centrala platsen i det sociala livet och låta musklerna vara bara en passiv, snygg, inramning.

Jävligt bra analys, stämmer helt.

Gerdler
2016-11-23, 20:48
Plus att styrketräningen har massor andra positiva effekter. Om det inte vore för hans bekräftelsetörstan och sexdrift så skulle kanske trådskaparen sitta hemma och spela CS hela sin lediga tid och därmed åldras fortare, må sämre, försämra insulinlänsligheten, bli fetare, öka risken att bryta lårbenshalsen vid ett fall och minska möjligheten att välta upp en brinnande träbjälke och rädda ett barn som fastnat därunder. Visst, det otimala vore kanske om huvudanledningen till träningen var att han tyckte det var fruktansvärt roligt att plocka upp tunga saker och sätta ner dem igen, gång på gång, timme ut och timme in, år efter år. Men hellre att han tränar av ett "bräckligt" skäl än inte alls.
Helt underbart inlägg! Ska skrivas ut och sättas upp på kylskåpsdörren!

Hatar dessutom att inte ha auktoritet när det kommer till kompisar som frågar efter tips. Jag är relativt påläst när det kommer till bodybuilding, ändå tas jag inte på lika stort allvar eftersom jag liten som in i helvete. Istället litar de på någon kille som inte vet vad fan han snackar om, men råkar vara jävligt stor.

Men där satte du fingret på hela jävla träningsvärlden. Välkommen! Jag har ingen lösning alltså men du ska veta att vi alla andra är i precis samma situation. Tar någon 10 kilo mer så tror alla att det beror på en större erfarenhet, mer kunskap, större driv, bättre kost eller dylikt. I din ålder beror skillnaden säkert till största del på mognadsgrad och gener medan i min ålder beror skillnaderna på gener mest men också doping... Det du kan göra är att göra ditt bästa och du har redan kommit en bra bit.

Om dina kompisar är större än du, vad sägs om att bli starkare än dem? Det kanske kan gå? Marklyft är en bra övning där det är svårt att fuska med djup och rövlyft. Så om dina diskogymmande kompisar muckar så utmanar du dem på att köra marklyft med 10kg ökning tills herren på täppan är utsedd.

PPL som andra sagt är bra, två-split kan också funka men tänk då på att balansera passen så inte det ena tränar 5 gånger mer muskelmassa än det andra passet.

Rolfarsson
2016-11-23, 20:53
Jävligt bra analys, stämmer helt.

Ta hans råd, för om din självkänsla sitter i musklerna så kommer det att bli väldigt jobbigt psykiskt om du någon gång i framtiden tvingas till ett uppehåll (skada, sjukdom, familj, jobb osv) och förlorar dom.
Ja, jag talar av erfarenhet :(