handdator

Visa fullständig version : tips på nyttiga storkok


Yip_man
2016-11-17, 13:25
Tänkte vi kan lista maträtter som gör sig bra att göra större portion av som man sen kan frysa in och tina vid behov.


Lassagne med keso i (gjord på nötfärs)


Pasta Bolognese

Diomedea exulans
2016-11-17, 14:15
Chili con carne.

1x0
2016-11-17, 14:22
Räknas risgrynsgröt?
Går ej att frysa in, tror jag?

Brukar göra en mosterladdning på 800-1000g grötris, vatten, mjölk, ägg/äggvita, proteinpulver (kasein), vaniljsocker, vaniljarom och sukralosströ/sötningsströ.

Förvarar sedan kastrullen i kylskåpet. Räknat/räknar ut näringsvärde per 100g. Käkar kylskåpskall, mängd efter dagskalori/makrobehov.
Blir tjockt som fan (pga ägg/äggvitan och kaseinproteinpulvret), bra makros och mättande. Gott så in i helvete också heheh.

Får hålla koll på bäst-före-datumet på mjölken bara. Så kan inte stå mer än max en vecka antar jag (aldrig provat frysa in, har bara ett frysfack, måste få plats med min kycklingbyggarfilé).

mepster
2016-11-17, 14:59
Räknas risgrynsgröt?
Går ej att frysa in, tror jag?

Brukar göra en mosterladdning på 800-1000g grötris, vatten, mjölk, ägg/äggvita, proteinpulver (kasein), vaniljsocker, vaniljarom och sukralosströ/sötningsströ.

Förvarar sedan kastrullen i kylskåpet. Räknat/räknar ut näringsvärde per 100g. Käkar kylskåpskall, mängd efter dagskalori/makrobehov.
Blir tjockt som fan (pga ägg/äggvitan och kaseinproteinpulvret), bra makros och mättande. Gott så in i helvete också heheh.

Får hålla koll på bäst-före-datumet på mjölken bara. Så kan inte stå mer än max en vecka antar jag (aldrig provat frysa in, har bara ett frysfack, måste få plats med min kycklingbyggarfilé).

Uhhhh, det där lät ju skitgott!
Har du lust och dela med dig av receptet? :D

1x0
2016-11-17, 15:24
Uhhhh, det där lät ju skitgott!
Har du lust och dela med dig av receptet? :D
Det kan jag!
Kommer däremot höra hemma mer i: 1000 och 1 sätt att äta gröt (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320)

Grejen är att med alla dessa add'ins (extratillbehör), till själva gröten, blir det väldigt (smak&konsistens)beroende av fabrikör (typ av sötning, proteinpulver t.ex) och mängd (ratios mellan ingredienserna).


Ska styra upp en post.
Annars är det bara köpa en förpackning grötris och följa instruktionerna på baksidan.
Det är så jag gör fast har tweakat lite och har i mer tillbehör (för volym, konsistens, näringsvärde och smak).

Kan också göra risgrynspudding (bakar i ugn). Det har jag inte orkat vafan. Lär bli gott med russin och saffran! Kan slänga i tillbehör (proteinpulver osv) där också, för näringsvärdesjustering till de bättre. :P
Gjorde sjukt mycket mannagrynspudding med bittermandel för några år sedan. Det är gott också. :)


Jaja ska posta i gröttråden inom kommande dagar.

pepplez
2016-11-17, 17:13
Alla former av pullat djur (pork, chicken, beef etc).

Ta en klump kött, ha i lök, vitlök, bbq-sås, krossade tomater, vin, chili, vad fan som helst. Låt stå i ugnen hela dagen på låg temp. Ta ut på kvällen och dra isär, låt stå lite mer tid och koka bort lite vätska om man vill ha det torrare, beror på hur mycket vätska man hade i från början. Går att äta med bröd, sallad, ris, couscous, potatis eller vad man vill. Minimal ansträngning och man kan få hur många portioner man vill, är inte jobbigare att göra på 3 kg kött än på 1 kg.

barrf
2016-11-17, 18:19
Boeuf bourguignon. Köttfärssås. Gulasch. Linssoppa. Stroganoff. Ratatouille.
Finns ju massor...

jonttas
2016-12-05, 22:23
Ugnspannkaka
2ägg, 3dl äggvita, 4dl havregryn, 500g keso, 2dl fil, 2tsk bakpulver, salt, ev sötning.
kör allt i mixer och häll ut i form, 165grader 15-20min
Riktigt gott men blir bara 2 portioner

Torsk&laxburgare (http://www.spisa.nu/3.22224/recept/torsk-och-laxburgare/) <--länk
Brukar göra på 1kg lax och 1kg torsk.
Sleva upp smeten i stora muffinsformar (riktigt stora) och platta ut.
Frys in direkt och ta fram och stek upp dom direkt ifrån frysen.
Goda till pasta, ris eller mellan två bröd *drool*

JonasF
2016-12-05, 22:41
Oooooooh, dom där torsk & laxburgarna ska jag ta o testa!

Cykelcykel
2016-12-08, 05:32
Bönor bönor bönor
Blir inte bättre än bönor

Kaukasuskokosnöt
2016-12-08, 08:30
Brukar ta frysta kycklingfiléer krydda och lägga i en gratängform och köra in i ugnen. När de gått i ett tag fyller man på med grönsaker runt kycklingfiléerna och kör en vända till. Sen sist tar man ut formen och knäcker ett par ägg över allting. Toppa med eventuellt parmesan eller någon smakrik ost och kör en sista vända på lite högre värme!

Broccoli
Morötter
Blomkål bara att köra vad man gillar! :)