handdator

Visa fullständig version : Hur mycket saktar fett upp protein?

camarade
2016-11-16, 22:57
Jag har förstått det som att man kan äta mer protein om man intar fett samtidigt. Mitt nuvarande (experimentella) upplägg är:

1. Vassle direkt efter styrketräning (hård träning 5 ggr/vecka) ca 25-35 gram
2. En halvtimme senare kommer jag hem och häller oftast i mig ett litet paket vispgrädde (ca 1100 kcal)
3. Duschar och äter ca 10 min efter intaget av vispgrädden 40-50g protein + mikronutrienter

Tänker jag rätt att fettet gärna ska ha "lite tid" på sig för att vara säker på att proteinupptaget saktas ned? Jag har hört uppåt 100g protein/måltid ska vara möjligt vid rikligt fettintag, å andra sidan har jag väl ingen anledning i dagsläget att gå så pass högt då jag fortfarande är relativt "liten", men jag tar träningen seriöst och försöker bygga på LCHF.

Huruvida jag stannar kvar i ketos med mitt nuvarande upplägg är, såklart, ren spekulation, men ca 50g protein borde väl vara ganska safe?

Tacksam för feedback.

/inb4 "LCHF är för tjocka tanter"

Sheogorath
2016-11-16, 23:07
Du kan skippa dina paket grädde både för hälsans skull och med tanke på proteinupptaget. Så länge du inte skaffar dig rännskita kommer du ta upp allt protein du äter.

Ps. Med så mycket grädde hade jag nog fått rännskita så det hade känts direkt kontraproduktivt.

Weakbish
2016-11-17, 18:26
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27327024

dodie
2016-11-23, 10:38
Så länge du inte skaffar dig rännskita kommer du ta upp allt protein du äter.

Kan man se det som en generell regel att om man har rännskita så tar man inte upp lika mycket protein?

//Rännskitans fader

Sheogorath
2016-11-23, 11:29
Kan man se det som en generell regel att om man har rännskita så tar man inte upp lika mycket protein?

//Rännskitans fader

Vågar inte svara på det men det känns logiskt att om det kommer ut snabbare än det borde så har inte lika mycket hunnit tas upp.

Tolkia? Grub?

King Grub
2016-11-23, 12:10
Beroende på diarréns typ och hur svår den är och på vad man äter/dricker kan 10-20% av kolhydraterna, 30-50% av fettet och 25-50% av proteinet man äter gå förlorat under tiden man är dålig.

PureWhey
2016-11-23, 12:27
Där ser man, mer än vad jag trodde.

dodie
2016-11-23, 12:31
Ok, så pass. Det händer mig ganska ofta (typ 3ggr i veckan) att jag drar en riktig sprängskita. Men det är oftast bara en gång då. (Efter pizza hut buffé kan det bli nån extra gång dock :) )

camarade
2016-12-16, 14:42
Öh? Låter snarare som ni är laktosintoleranta... I'm drinking vispgrädde like a champ.

Saknar dock fortfarande svar på min fundering, är säker på att jag läst detta på kolo (dvs att fett saktar upp protein).

WHITEFOLKS
2016-12-16, 16:53
Jag smälte ett tag kokosfett (silverpaket) och blandade med chokladprotein, blev som varm choklad. Kokosfett är nog inget magiskt men i värsta fall är det nog neutralt och dessutom så är det smaklöst.

Gerdler
2016-12-16, 18:03
Vad är poängen med vispgrädden? Bara sluta med det så har du färre problem. Ät chips istället så blir du gladare och får kanske några kolhydrater som du kan bygga glykogen av och det är typ lika nyttigt. Lösgodis så blir det ännu mer glykogen och kanske till och med lite kollagen till dina muskelfästen!

Du har gjort en omvänd pareto optimering och kommit fram till det livsmedel som är maximalt onyttigt utan att vara gott. Grattis!

Sheogorath
2016-12-16, 19:57
Öh? Låter snarare som ni är laktosintoleranta... I'm drinking vispgrädde like a champ.

Saknar dock fortfarande svar på min fundering, är säker på att jag läst detta på kolo (dvs att fett saktar upp protein).

Det är på inga sätt konstigt att reagera på stora fettintag. Sen kan man säkert vara mer eller mindre känslig.

camarade
2016-12-18, 11:14
kommit fram till det livsmedel som är maximalt onyttigt utan att vara gott. Grattis!

I'm intrigued. Kan du utveckla?

Mr Eks
2016-12-18, 14:37
2. En halvtimme senare kommer jag hem och häller oftast i mig ett litet paket vispgrädde (ca 1100 kcal)

Varför i hela fridens namn gör du detta?

Don H
2016-12-18, 16:06
Varför i hela fridens namn gör du detta?

Andra stycket, sista meningen i post 1

exevision
2016-12-18, 19:41
jag tar träningen seriöst och försöker bygga på LCHF.

Det där går inte ihop för mig.