Visa fullständig version : Pellets
undrar om nån vet om de e "farligt" o äta kanin käket pellets? :) innehåller ju mycke fina saker
Innehåll per 100 g:
Råprotein 15%
Växttråd 17% <- låter bra ^^
Aska 8% <- ?^^
Råfett 4,5%
Vitamin A 900 I.E <- betyder?
Vitamin D3 180 I.E
Vitamin E 1.8 I.E
Koppar i form av kopparsulfat 0.48 mg
1 påse 1 kg kostar 25,90 kr på billhälls (hemköp)
smakar ingenting bara lite typ torrt gräs lr nåt i eftersmak
cheesian
2004-04-23, 18:50
I.E = internationella enheter.
Driver du med oss:confused:
Det är mat för kaniner.
Min kanin äter sånt. På påsen står det följande ingredienser:
Vete, majs, ärtor, solrosfrön, morot, sojakross, betskivor, frukt, jordnötter, heläggspulver + yttrligare 12 ingredienser.
Visst koka gröt på det.
äta direkt ur påsen, smakar ju fan inget :)
Blanda en egen musli av havregryn, veteflingor, hackade mandlar, sojaflingor, solrosfrön, russin etc.
Tänk på att de är foder och till foder används alltid sämre kvalitet eftersom du bara kan få 10 % av priset jämfört ifall du skulle sålt som det mat till mäniskor.
mjo, men detta va ju så billigt :cryout: kan lixom vräka i mig 100 gram / dag lätt :) att den innehåller aska skrämmer mig dock lite ;)
King Grub
2004-04-23, 19:04
Originally posted by Wallin
mjo, men detta va ju så billigt :cryout: kan lixom vräka i mig 100 gram / dag lätt :) att den innehåller aska skrämmer mig dock lite ;)
Allt innehåller aska, om än inte så mycket som 8%. Titta i Livsmedelsverkets energitabeller så får du se att aska utgör en viss del av alla livsmedel.
Om jag har förstått det har rätt så käkar du alltså kaninfoder? Respekt...
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Aska är det som blir kvar av provet efter det att provet stått i 4 timmar i 600 grader.
Vatten kokar bort, kolhydraterna, fettet, proteinet brinner upp och kvar blir mineralerna.
Mineraler är då kalcium, magnesium, kalium, natrium etc.
Alla livsmedel utom ren olja och rent socker innehåller någon aska.
Du, Wallin! Kolla vad kattmat innehåller!! Massor av finfint protein och annat bra! Billiga konserver också!!
Samma gäller hundkorv!!
Ät på! :eating: :eating:
Löjtnant Blank
2004-04-24, 11:19
Den här tråden förgyllde min lördag! Kaninmat - jag säger då det... :laugh: :thumbup:
Originally posted by Löjtnant Blank
Den här tråden förgyllde min lördag! Kaninmat - jag säger då det... :laugh: :thumbup:
Nånsin tänkt på vilka massiva hamstrings kaninerna besitter?
Ser du sambandet; Massiva hamstrings - kaninpellets?
Originally posted by kharon
Du, Wallin! Kolla vad kattmat innehåller!! Massor av finfint protein och annat bra! Billiga konserver också!!
Samma gäller hundkorv!!
Ät på! :eating: :eating:
haha, mm måste ju fan testa lite olika saker :)
Löjtnant Blank
2004-04-24, 13:57
Självklart. Men har du lagt märke till gorillornas enorma bröstkorg? Och vad äter en gorilla? Bambuskott! Alltså: kaninpellets och bambuskott - diet of a champion!
Originally posted by Löjtnant Blank
Självklart. Men har du lagt märke till gorillornas enorma bröstkorg? Och vad äter en gorilla? Bambuskott! Alltså: kaninpellets och bambuskott - diet of a champion!
jo men då kommer vi ju oxå till t.ex gräshoppor dom kan ju hoppa typ x300 sin längd lr nåt sånt (vild gissning) o va äter dom? gräs!
Gorillor äter inte bambuskott dom äter små negerbarn!
De kaniner som jag har dissekerat hade gigantiska gluteus maximus. Jag lovar att minst hälften av kaninens muskelmassa är koncentrerad till gluteus.
Däremot är pectoralis major pytteliten.
Undrar ni var de andra 40 % sitter någonstans så är de mellan över och underkäken.
Borde inte någon moderator förpassa den här tråden till Best Of...? :laugh:
Heh, trevligt att ni har kommit fram till att djuren som lever på vegetarisk kost äger ;/
Förövrigt trodde jag pellets gjordes av det som blev kvar när man pressade fram linfröolja, men det kanske bara var att man KUNDE göra pellets av det :)
Jag kanske är fördomsfull nu men... nä... :nono:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.