handdator

Visa fullständig version : Förklara kaloriunderskott enkelt för mig!


Thvall
2016-11-14, 20:09
Hej, jag är en kille på 15 år som tränar ofta. För att gå ner i vikt. Problemet är att jag inte förstår mig på kaloriunderskotts-metoden som jag valt att använda.

Använder en app där jag bestämde att jag skulle äta ca 1500~ kalorier/dag. Idag tränade jag och brände ca 750 kalorier. Har idag ätit 1600 kcal enligt appen. Står även att allt eftersom jag bränner ska jag äta mer (?) enligt appen har jag 679 kalorier kvar att äta. Då känns det ju som att träningen inte gör något om jag ska fortsätta äta???


Jag förstår inte hur det går till och jag blir väldigt frustrerad för jag vill förstå och få motivation. Så som sagt, förklara kaloriunderskott enkelt för mig, skulle vara så sjukt tacksam för det!

exevision
2016-11-14, 20:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Isseman
2016-11-14, 21:08
Du är 15 år. Du ska äta mycket mat och träna hårt. Du ska inte tänka på varken viktnedgång eller kaloriunderskott.

Vill du bli större och mer shreded kommer det med tiden. Bara träna på hårt och ät mycket bra mat så kommer det bli super om några år :thumbup:

Lycka till!

G_lund
2016-11-14, 22:36
Träna några gånger i veckan.
Käka inte godis och annat "skräp" varje dag.

Det kommer du långt på.

Thvall
2016-11-14, 22:42
Jo tack för svaren. Visst jag är bara 15 men detta e något som behövs!

Donkens
2016-11-15, 04:01
Jo tack för svaren. Visst jag är bara 15 men detta e något som behövs!

Dina hormoner omsätter mer energi än ett kärnkraftsverk i din ålder, ät!

Simonser
2016-11-15, 05:45
Ni pratar som om tjocka 15-åringar bara finns i fantasin.

ATJL
2016-11-15, 08:42
Kan du inte istället beskriva dina grundförutättningar? Jag lovar att du kommer ha klart mycket mer nytta av alla tips och råd du kan få här på forumet, än vad bara appen kommer att ge dig.

Längd/vikt?

Hur tränar du idag, typ av träning, hur ofta etc?

Vad har du för mål?

Hur ser din kost ut i dagsläget?

Hur ser din vardag ut, aktiv, stillasittande?

Cykelcykel
2016-11-15, 09:28
Du är 15 år. Du ska äta mycket mat och träna hårt. Du ska inte tänka på varken viktnedgång eller kaloriunderskott.

Vill du bli större och mer shreded kommer det med tiden. Bara träna på hårt och ät mycket bra mat så kommer det bli super om några år :thumbup:

Lycka till!

Tänk om han är fet och behöver verkligen gå ner i vikt

King Grub
2016-11-15, 09:29
Hade någon sagt "ääät" och att inte tänka på viktnedgång när jag var 14, och jag varit dum nog att lyssna på det, hade jag vägt 250 kilo i dag.

Diomedea exulans
2016-11-15, 10:04
Hej, jag är en kille på 15 år som tränar ofta. För att gå ner i vikt. Problemet är att jag inte förstår mig på kaloriunderskotts-metoden som jag valt att använda.

Använder en app där jag bestämde att jag skulle äta ca 1500~ kalorier/dag. Idag tränade jag och brände ca 750 kalorier. Har idag ätit 1600 kcal enligt appen. Står även att allt eftersom jag bränner ska jag äta mer (?) enligt appen har jag 679 kalorier kvar att äta. Då känns det ju som att träningen inte gör något om jag ska fortsätta äta???


Jag förstår inte hur det går till och jag blir väldigt frustrerad för jag vill förstå och få motivation. Så som sagt, förklara kaloriunderskott enkelt för mig, skulle vara så sjukt tacksam för det!

Det är inga konstigheter: Varje människa har ett visst antal kalorier som denne måste äta varje dag för att stå still i vikt. Äter man mer så går man upp, äter man mindre så går man ner.

Om man rör på sig (t ex genom att träna) så ökar den här siffran. Precis detta var det som hände med dig i exemplet du beskriver. Du tränade bort 750 kalorier, och om du ska stå still i vikt den dagen så måste du alltså äta 750 kalorier mer än vanligt.

Nu är frågan: Varför bestämde du att du ska äta 1500 kcal per dag? Är det en siffra som du har räknat ut att du behöver för att stå still i vikt? Isåfall måste du äta lite mindre kcal än vad din app säger. Eller är det en siffra på vad du ska äta för att gå ner i vikt i lagom takt? Isåfall är det bara att äta exakt enligt appen.

Din träning är absolut inte bortkastad för att att du äter upp kalorierna som träningen förbrände. Träningen ökar ju styrka, uthållighet, eller vad det nu var du tränade. Och är garanterat bra för hälsan.

Hoppas min förklaring gjorde det lite enklare. Jag är inte van att prata om ämnet med oinsatta. :Virro

Åh, och en sak till: Lyssna inte på fåntrattarna i den här tråden som säger att det bara är att äta, träna och vara glad. Man kan ju tro att de kommer från en annan planet, där 15-åringar är immuna mot att lägga på sig överflödigt kroppsfett.

Isseman
2016-11-15, 10:38
Tänk om han är fet och behöver verkligen gå ner i vikt

Japp då ska han fortfarande träna hårt och äta mycket nyttig mat som jag skrev så kommer förmodligen problemet lösas. Bara dumt att börja tänka på kaloriunderskott osv, finns risk att man i den åldern utvecklar anorexi osv.

StarkaUlf
2016-11-15, 11:00
Det kan nog vara bra att veta utgångsläget med längd/vikt, som ATJL skrev, innan man börjar ge diverse tips.

TS kan lika gärna vara 1,80 på 55 kg som 1,60 på 90 kg.

sweetkarolina
2016-11-16, 17:42
Det finns flera begrepp att hålla reda på och vara medveten om.

1. Energi in = summan av den mat du äter. Ju nogrannare man väger och registrerar desto bättre uppskattning blir det.

2. Energi ut = delar vi upp i 2 grupper
2a. Basal metabolism (BMR) = den energi din kropp gör av med i fullständig vila.
2b. Aktivitetsomsättning (AMR) = den energi din kropp gör av med extra pga fysiskt aktivitet

Nu det här är lite mer tricky att räkna på, och det finns nog fog att tro att olika människor bränner olika bra på olika aktiviteter. Det gäller dessutom att hålla tungan rätt i munnen hur man använder sin kalkylator, många gånger använder man "fysisk aktivitetsnivå" (PAL) för att estimera hur mycket man förbränner (ganska få är ju fullständigt sängliggande) men då räknar man ju redan med förbränningen som ens aktivitet orsakar.

Alltså mitt BMR: 1290 kcal/dag
Mitt PAL : 1,65 (detta inkluderar 2 h styrketräning + 1 timme promenad, 9 h kontorsjobb och 8 h sömn, 3 h sittande och 1 h hushållsarbete)
Summan av detta : 2130 kcal/dag (BMR*PAL)

Annars kan jag räkna BMR + enskild aktivitet
Styrketräning 2 h : 500 kcal
Promenad 1 h : 200 kcal
Hushållsarbete 1 h : 80 kcal
Sitta 3 h : 36 kcal
Kontorsarbete 9 h : 270 kcal
Sova 8 h : 0 kcal
Summa : 2376 kcal (1290+500+200+80+36+270)

Nu felkällorna ökar ju med dessa beräkningar. Många kalkylatorer använder ju ett PAL för beräkning av energibalans, och då har du ju antagligen redan räknat med den aktivitet du utför. Då kan du inte räkna den dubbelt.

Beräkningarna kan vara en okej grund för att ha ett utgångsläge för sin diet, men i slutändan måste du prova dig fram för att se hur din kropp reagerar.
Som ses ovan så har jag här beräknat min energibalans till 2100-2400 kcal/dag. Från sommarens deff konstaterar jag att jag går ner i hyffsat lagom takt på 1500 kcal/dag, och håller mig viktstabil på ca 1800-2000 kcal/dag. Jag misstänker alltså att min förbränning är aningens lägre än beräknat (men i ärlighetens namn så tar jag inte 1 timme promenad exakt varje dag heller.)

Sheogorath
2016-11-16, 22:46
Bra förklarat, Karolina! :thumbup: Har du kollat om du faktiskt går upp på 2100-2400 kcal per dag? Många buffrar energi bra d.v.s. kan hålla sig viktstabila även om de adderar energi. Allt till en viss gräns, förstås. Generellt så leder ju ökad energi in till ökad energi ut, men för vissa personer verkar det vara så att t.o.m. ett ganska kraftigt ökat energiintag (flera hundra kcal) syns mycket lite eller inte alls på vågen.

sweetkarolina
2016-11-16, 23:19
Bra förklarat, Karolina! [emoji106] Har du kollat om du faktiskt går upp på 2100-2400 kcal per dag? Många buffrar energi bra d.v.s. kan hålla sig viktstabila även om de adderar energi. Allt till en viss gräns, förstås. Generellt så leder ju ökad energi in till ökad energi ut, men för vissa personer verkar det vara så att t.o.m. ett ganska kraftigt ökat energiintag (flera hundra kcal) syns mycket lite eller inte alls på vågen.

Tjo, nja jag försökte bara förklara lite snabbt så jag hade kunnat räkna noggrannare och jag har bara försökt sluta gå ner i vikt i drygt 2 veckor, varav jag slutade helt räkna kalorier sista veckan för att släppa lite på tvångstankarna. Så jag höftade till lite för att förklara på ett vettigt sätt. Men så småningom ska jag väl testa lite på olika nivåer av kcalintag.
Jag märker också skillnad på eh hur jag äter. Alltså när jag äter väldigt lika och disciplinerat så håller jag dieten till 95-100%. När jag inte har samma planering och rutin så blir det mer slarv (både uppåt och neråt) och mer oförutsägbara resultat. Tycker det är rätt svårt att öka kalorierna, både för att jag vant mig vid att vara mätt på 1500-1600, jag mår bättre utan onödigt socker och för att jag får rätt mycket tvångstankar av att äta mer.

Thvall
2016-12-01, 23:08
Kan du inte istället beskriva dina grundförutättningar? Jag lovar att du kommer ha klart mycket mer nytta av alla tips och råd du kan få här på forumet, än vad bara appen kommer att ge dig.

Längd/vikt?

Hur tränar du idag, typ av träning, hur ofta etc?

Vad har du för mål?

Hur ser din kost ut i dagsläget?

Hur ser din vardag ut, aktiv, stillasittande?

1,80, 82-84kg

2-3ggr/vecka (vill öka till 4-5), 1.5-2h med konditionsträning och sedan styrka

Gå ner ca 12kg (dock bryr jag mig mer om fettmassan), få synligare muskler

Nyttig, inget godis, varierar varje kost enlig tallriksmodellen, avstår alltid snabbmat.

Är aktiv, går i skola så det är en del stillasittande, men som sagt tränar mycket jämfört med andra i samma ålder

Thvall
2016-12-01, 23:11
Japp då ska han fortfarande träna hårt och äta mycket nyttig mat som jag skrev så kommer förmodligen problemet lösas. Bara dumt att börja tänka på kaloriunderskott osv, finns risk att man i den åldern utvecklar anorexi osv.

Det oroar mig dock, känns som att det går mkt snabbare med kaloriunderskott så jag körde på det några dagar men skippade eftersom folk avrådde mig pga konsekvenserna man kan få. Att bara äta nyttigt förstår jag inte hur det går ihop, kändes logiskt med kaloriunderskott liksom.

Gerdler
2016-12-02, 00:30
Även om du vill gå ner i vikt så är 1500 kcal i underkant med de förutsättningarna. Jag är den här på forumet som mest av allt säger åt folk som frågar att de ska deffa medans alla andra säger "ät allt du kommer över", så det är med den bakgrunden jag säger att mitt råd är en kaloribalans. Försök hitta den, du är 15 och kommer kanske fortsätta växa en hel del, det kan till och med vara svårt att hitta balans mellan intag och förbränning och du kommer säkert att gå ned i fettmassa och öka i muskelmassa ändå. Vill du ha synliga muskler så öka styrketräningen och minska eller behåll konditionsträningen beroende på vad du klarar av.

1500 kcal är för lite, om du verkligen ska deffa så kan du kanske ett kort tag lägga dig på 2500 kcal om dagen med den aktiviteten och den kroppen. Men jag skulle rekommendera 3000-3500 för balans eller att du helt enkelt bara tar bort så mycket godis, läsk, chips, öl, skräpmat, kakor, grädde, glass, bakelser och sprit som du bara kan och ersätter det med mat i form av pasta, potatis, ris, kött, mjölkprodukter, bönor,fisk, ägg, havregryn, grönsaker och frukter.

Chansen finns att om du rör dig som du gör, styrketränar och fortfarande växer så kan du förlora fett samtidigt som du äter så mycket du känner för eller kanske till och med så mycket du orkar av vettiga livsmedel. Det är skräpet som ska bort först och främst.

Gerdler
2016-12-02, 00:33
Det oroar mig dock, känns som att det går mkt snabbare med kaloriunderskott så jag körde på det några dagar men skippade eftersom folk avrådde mig pga konsekvenserna man kan få. Att bara äta nyttigt förstår jag inte hur det går ihop, kändes logiskt med kaloriunderskott liksom.
Äter du nyttigt så ger du kroppen byggstenar att dels växa på längden om du fortfarande gör det och dels för musklerna att växa, ju längre du är och ju mer muskler du har ju mer energi kräver din kropp, därför kommer du på sikt kunna äta mer om du äter nyttigt, kanske. Men framförallt så är nyttig mat mycket mer mättande och svårare att överdosera.

Thvall
2016-12-08, 07:41
Äter du nyttigt så ger du kroppen byggstenar att dels växa på längden om du fortfarande gör det och dels för musklerna att växa, ju längre du är och ju mer muskler du har ju mer energi kräver din kropp, därför kommer du på sikt kunna äta mer om du äter nyttigt, kanske. Men framförallt så är nyttig mat mycket mer mättande och svårare att överdosera. Bra svar, hur ofta ska jag träna per vecka? Hinner kanske 3dgr/vecka och det känns tyvärr som en förlust och känns som att det inte är någon nytta för att gå ner i vikt om jag ba kör 3ggr.

King Grub
2016-12-08, 08:18
Träningen har väldigt lite med din viktnedgång att göra. Den saken är en kostfråga. Tre pass i veckan är utmärkt.

Thvall
2016-12-14, 16:57
Nu har jag såhär svårt att förstå igen. Om jag alltså inte ska gå på deff/kaloriunderskott så ska jag alltså äta vanligt typ mycket protein mindre kolhydrat etc, eller?? KAN NGN FÖRKLARA HUR FETTET FÖRSVINNER DÅ?

Då känns det ju som att jag måste träna varenda dag för att gå ner i vikt, för vad händer de dagarna jag inte tränar? Då kommer ju aldrig nånting hända för hinner inte träna mer än 3dgr. Hittar fan ingenting på internet för då är det bara kaloriunderskott kaloriunderskott kaloriunderskott. Får ingen jävla motivation för allt känns så jävla orimligt

Wibba
2016-12-14, 18:01
Nu har jag såhär svårt att förstå igen. Om jag alltså inte ska gå på deff/kaloriunderskott så ska jag alltså äta vanligt typ mycket protein mindre kolhydrat etc, eller?? KAN NGN FÖRKLARA HUR FETTET FÖRSVINNER DÅ?

Då känns det ju som att jag måste träna varenda dag för att gå ner i vikt, för vad händer de dagarna jag inte tränar? Då kommer ju aldrig nånting hända för hinner inte träna mer än 3dgr. Hittar fan ingenting på internet för då är det bara kaloriunderskott kaloriunderskott kaloriunderskott. Får ingen jävla motivation för allt känns så jävla orimligt

Läs carros inlägg på sida 1 en gång till så kommer du förstå.

Bossebäver
2016-12-14, 18:18
Nu har jag såhär svårt att förstå igen. Om jag alltså inte ska gå på deff/kaloriunderskott så ska jag alltså äta vanligt typ mycket protein mindre kolhydrat etc, eller?? KAN NGN FÖRKLARA HUR FETTET FÖRSVINNER DÅ?

Då känns det ju som att jag måste träna varenda dag för att gå ner i vikt, för vad händer de dagarna jag inte tränar? Då kommer ju aldrig nånting hända för hinner inte träna mer än 3dgr. Hittar fan ingenting på internet för då är det bara kaloriunderskott kaloriunderskott kaloriunderskott. Får ingen jävla motivation för allt känns så jävla orimligt

Läs deffguiden 3-4 ggr till och lugna ner dig.

knooox
2016-12-14, 20:44
Nu har jag såhär svårt att förstå igen. Om jag alltså inte ska gå på deff/kaloriunderskott så ska jag alltså äta vanligt typ mycket protein mindre kolhydrat etc, eller?? KAN NGN FÖRKLARA HUR FETTET FÖRSVINNER DÅ?

Då känns det ju som att jag måste träna varenda dag för att gå ner i vikt, för vad händer de dagarna jag inte tränar? Då kommer ju aldrig nånting hända för hinner inte träna mer än 3dgr. Hittar fan ingenting på internet för då är det bara kaloriunderskott kaloriunderskott kaloriunderskott. Får ingen jävla motivation för allt känns så jävla orimligt

Kaloriunderskott är vad som orsakar viktminskning. Träning kan bidra till att du lyckas hamna på kaloriunderskott, liksom minskat matintag kan.

Om du förbrukar 2500 kcal per dag och äter 2500 kcal varje dag så kommer du vara viktstabil. Om du lägger till en timmes träning där vi säger att du förbränner 500 kcal så har du åstadkommit ett kaloriunderskott den dagen. Det hade du också gjort även ifall du inte tränat. Du hade bara kunnat äta 500 kcal mindre den dagen så hade du också åstadkommit ett kaloriunderskott.

Oavsett hur du åstadkommer ditt kaloriunderskott så är det viktiga att du styrketränar! Då kan hela din viktminskning bestå utav fett, istället för fett och muskler, som den hade gjort ifall du inte styrketränat.

Läs denna ett par gånger, som någon precis sa.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881